Gå til innhold

Gjennomføre undersøkelse (forslag)


Jon Arne Tomter

Anbefalte innlegg

Jeg har et forslag til en undersøkelse (eller flere undersøkelser) blant de aktive medlemmene på fluefiskeforumet, men jeg har ikke kompetanse til å lage et bra nok oppsett / fremstilling.

Jeg synes det kunne vært interessant å se hvor det enkelte forummedlem fisket mest i fjor. For å kunne fremstille en form for oversiktlig statistikk, kan det være aktuelt å avgrense stedet til den aktuelle kommune. Et slik geografisk detaljeringsnivå vil sannsynligvis være akseptabelt for de fleste som ikke ønsker å røpe gromplassen sin.

Forslag til fremstilling / oppsett for undersøkelsen:

* "Hvor fisket du mest etter ferskvannsarter i Norge i 2015?" (Eller et annet tema i forhold til geografisk plassering - hvor hadde du din beste fiskeopplevelse, hvor bor du, el.l.)

* Det enkleste er antakelig å lage en "tabell" hvor alle landets kommuner, sortert under hvert fylke, gis en boks hvor man kan krysse av.

* Fremstillingen av resultatet kan gjøres på forskjellige måter - tabeller, diagrammer osv. - men en form for kartvisning hadde vært stiligst.

* Begrenset til f.eks.: Ferskvannsfiske etter ørret / harr - elvefiske etter laks / sjøørret / sjørøye - sjøørret i sjøen (spesifisert pr. fylke?) - osv.

* F.eks. begrenset til ett kryss pr. person, eller maks to?

Kan dette være mulig å gjennomføre?

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trur ikke folk kommer til og være ærlige pga beskyttelse av fiskeområdene sine

Hvis det viser seg at 45% av medlemene her inne dro all storfisken sin i larvik, så vil det bli ett sinnsykt fiskepress der året etterpå.

Folk er jo så gale at de legger telefoner med gps under bilene til folk for og få vite om fiskeplassene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trur ikke folk kommer til og være ærlige pga beskyttelse av fiskeområdene sine

Hvis det viser seg at 45% av medlemene her inne dro all storfisken sin i larvik, så vil det bli ett sinnsykt fiskepress der året etterpå.

Folk er jo så gale at de legger telefoner med gps under bilene til folk for og få vite om fiskeplassene

Jeg ville ikke gitt så konkret plassering av plassene mine.

Folk er sprø når det kommer til å prøve å avsløre plasser. Er det ikke mye mer givende å ta noen timer i bilen, og en del timer i ukjent terreng for å finne sine egne plasser.

Det er i hvert fall en av de absolutt viktigste tingene i mitt fiske. Hva er vel mer spennende å oppdage hva som er rundt neste odde?

(Absolutt ikke ment som rettet mot trådstarter på noen måte. Bare at jeg ikke vil være så konkret om plassene mine)

Beklager OT...

Endret av Truls H. Johnsen
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vært mer morsomt med en felles tråd for årets beste fiske opplevelse, kun 1 innlegg pr bruker pr år sånn at tråden ikke blir ødelagt med diskusjoner.

Det hadde vært en super intresang tråd

Det er fryktelig enkelt å realisere. Det er bare å starte en slik tråd.

:-)

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg er interessert i sære ting, men jeg er altså den "vanlige fiskern i gata".

Jeg synes det ville vært interessant å se hvor fiskepresset på våre vassdrag er størst; drar"alle" til Rena eller Hemsila, eller er det størst press i Oslomarka, Trysil eller Engerdal? Hvor mange er det egentlig som fisker i Finnmark? Osv.

Dette er på ingen måte noe forsøk på å lure noen til å røpe sine favorittplasser. Selv har jeg ingen betenkeligheter med å røpe at jeg fisket mest i Kongsberg kommune; ikke fordi det nødvendigvis er der mine gromplasser ligger, men ganske enkelt fordi at der har jeg hytte, og bidrar således til å øke fiskepresset der.

Kan også berolige deg Truls, om at jeg foreslår å kun bruke fylke som avgrensning når det gjelder fiske i sjøen, nettopp for ikke å bli for spesifikk på angivelse av sted. Og selvsagt er det en forutsetning at svaret eller avkryssingen skal være anonym!

Men for all del, dersom det er få som er interessert i slike ting, vil det være få som legger inn opplysninger, og resultatet vil dermed bli lite representativt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...