Gå til innhold

Hjelp! Hvilken døgnflue er dette?


Mickey

Anbefalte innlegg

Klekket i store mengder i ei lita elv på vestlandet idag mellom kl 12 og 14 (Flora kommune), det var lett regn og ca 9 grader i vannet. Klekkinga sto på ca 2 timer og fisken gikk amok. Vanskelig å se på bildene, men den har to haletråder. Forholdsvis lita bakvinge. Noen som kan hjelpe oss med hvilken art dette er? Vi tror det er marginata(?)

 

På forhånd takk :)

 

Bilde i større oppløsning (760x520) kan du se ved å klikke her.

 

PS: Joda, vi tok masse flott ørret på parachuts idag :D:D:D

post-847-1394984654603_thumb.jpg

post-847-13949846546293_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat begynt å interessere meg for døgnfluearter, så jeg har ikke noen fasit.

 

Men den litt blågrå fargen, to haletråder og den lille bakvingen gjør at jeg tenker Baetis Rhodani.

 

Så krysser jeg fingrene og håper at jeg ikke bomma helt! :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermansen
Det var nok B.Rhodani som klekket. Marginata klekker i stille vann og ikke i elver.

modules.php?name=Klekkedatabase

 

Marginata klekker i stilleflytende elver :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bildet så ut til å være en Baetis, ja.

Jeg har også er fart at marginata kan klekke i elver som ikke er typisk stilleflytende. Så klekking av marginata i ei lita elv her på Ringerike sist uke og den er ikke veldig stilleflytende der døgnfluene klekket. Det kan vel tyde på at marginata kan tåle noe strøm hvis forholdene ellers er gode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Er rhodanien vanelig også her i Vest Agder?

 

Jeg har oppholdt meg forholdsvis mye ved bredden av forskjellige ørretelver i Agder-fylkene de siste 2-3 årene, og har enda til gode å observere en Baetis Rhodani :shock: Men jeg vet at de finnes, for en kompis av meg observerte en liten Rhodani-klekking i et av "mine" vassdrag tidligere i år.

 

I Agder-fylkene er nok Leptophlebia Vespertina og L. Marginata de to mest vanlige døgnfluene. De finnes både i stille vann og i sakteflytende elver. Grunnen til at disse to artene dominerer såpass mye i Agder, kan ha noe med den sure nedbøren de fleste sørlandske vassdrag fikk skylt over seg på 70- og 80-tallet. Dette førte til en markant lavere pH i de fleste elver og vann, og kanskje var det kun de mest pH-hardføre døgnflue-artene som overlevde?! :roll:

 

Likevel er det håp... :D Min gamle biologilærer påsto nemlig at hvis et surt område blir kalket, og pH-verdien i vannet/elva kommer tilbake til normalt nivå, så vil døgnflue-arter som tidligere levde i vassdraget (når det var "friskt") normalt komme tilbake igjen... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være Baetis Niger?

 

Fant denne i klekkedatabasen:

 

niger.jpg

 

1. generasjons Baetis Niger (krok 18 ) er så vidt meg bekjent markant mindre enn 1. generasjons Baetis Rhodani (krok 14).

 

Forøvrig kan det vel nevnes at medlemmene av Baetidae-familien ikke er av de enkleste å skille på artsnivå... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er rhodanien vanelig også her i Vest Agder?

 

Hvor vanlig aner jeg ikke, men jeg pratet her om dagen med GG og han hevdet hårdnakket at i høyereliggende fjellelver i Vest-Agder var baetis og til dels vulgata ikke uvanlig. I hans elv klekket det bare rhodani. Selv observerte jeg i fjor sommer en stor døgnflue på 2-2,5 cm ved utløpet av Ljoslandsvannet.

 

Ettersom surheten på vassdragene våre reduseres må vi vel forvente at normalfloraen sakte vender tilbake?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har oppholdt meg forholdsvis mye ved bredden av forskjellige ørretelver i Agder-fylkene de siste 2-3 årene' date=' og har enda til gode å observere en Baetis Rhodani :shock: Men jeg vet at de finnes, for en kompis av meg observerte en liten Rhodani-klekking i et av "mine" vassdrag tidligere i år.[/quote']

 

Og hvis de finnes er det vel hemmelig........ laugh.png' alt=':lol:'> laugh.png' alt=':lol:'> Hilsen hemmelig-mannen som kjører hemmelig-veien til hemmelig-vannet laugh.png' alt=':lol:'>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...