omgflim Posted September 25, 2016 Report Posted September 25, 2016 Hei! Trenger innspill på intermediateline til sjøørretfiske med min Epic 580. Aner ikke hvor jeg skal begynne - fikk stanga i går, skal på fisketur om noen dager og har begrenset med tid til å prøvekaste. Åpen for alt av forslag! Fint om det er noe forholdsvis greit tilgjengelig og ikke koster 1000 spenn. Bonusspørsmål: Har en Rio Outbound Short #6. Vil den funke sånn tålig på denne stanga? Skal prøve å få testa, men kanskje noen her alt har gjort det! Kunne da klart meg med denne første tur og hatt bedre tid til å finne line i etterkant. Takker for alle innspill!
Kim W Posted September 25, 2016 Report Posted September 25, 2016 (edited) Du har stang og line i hus, hvorfor ikke bare gå ut å teste med en gang? Edited September 25, 2016 by waffern
omgflim Posted September 25, 2016 Author Report Posted September 25, 2016 Det skal jeg, i alle fall før det blir tur. Bare ønsker å høre andres erfaringer i tilfelle noen ønsker å dele.
Kim W Posted September 25, 2016 Report Posted September 25, 2016 Guideline coastal og Airflo ridge delta clear er mine to favorittliner til sjøfiske, sistnevnte koster i overkant av 500kr.
omgflim Posted September 25, 2016 Author Report Posted September 25, 2016 Takk! Har et Coastal på syveren, liker det kjempegodt.
Truls Posted September 25, 2016 Report Posted September 25, 2016 SA Frequency vil få jobben gjort. Veldig alrighte snører til en ok pris, ligger vel på 499 nå
Bounce Posted September 27, 2016 Report Posted September 27, 2016 Barrio SLX kommer i intermediate versjon. Flytende funker ok i min BlueHalo 8' #5 som tror jeg er roligere enn EPICen, og også i min Scott A2 905 grafitt, som muligens er litt raskere. Verdt å prøve, kanskje. Det sies at EPIC femmern er gansk kraftig og tåler flere lineklasser. Tipper Rion er verdt å teste, ja.
omgflim Posted September 27, 2016 Author Report Posted September 27, 2016 Takk for innspill! Barrio er på blokka uansett (som flytesnøre), og de er jo velsig rimelige. God idé! Får testa Rioen i morgen, gleder meg.
Truls Posted September 27, 2016 Report Posted September 27, 2016 Jeg liker ikke barrio SLXi på min epic. Jeg får et skikkelig etterslag i siste fremsleng som jeg synes ødelegger. Har hørt andre mener det samme. Så om mulig kunne det sikkert vært lurt å prøve det først for å se hvordan du opplever det.
Bounce Posted September 28, 2016 Report Posted September 28, 2016 Litt OT, men kan du Truls forklare litt nøyere etterslaget, er det etterslag i stangen eller hva?
Truls Posted September 28, 2016 Report Posted September 28, 2016 Klart jeg kan :-) Det er etterslag i stangen jeg tenker på. Når jeg slipper snøret i utlegget, så bøyer stangen utover og nedover, og får et veldig hardt slag opp igjen når den retter seg ut. Det gir store bølger i snøret og gjør at jeg synes det skyter dårlig. Kaste blir på mange måter ødelagt av dette. Skal nevnes at snøret er en av favorittene mine på andre stenger, men ikke til glassfiberen. Jeg har en Epic 686, så jeg skal ikke påstå jeg vet om dette er et problem på andre glassfiberstenger enn denne.
Bounce Posted September 28, 2016 Report Posted September 28, 2016 Ok, jeg forstår mer. Et videre spørsmål da: skjer dette bare når du skjuter line eller også da du ikke skjuter? Jeg har ikke greit å skjute så mye med BlueHaloen... :-)
Truls Posted September 28, 2016 Report Posted September 28, 2016 Ok, jeg forstår mer. Et videre spørsmål da: skjer dette bare når du skjuter line eller også da du ikke skjuter? Jeg har ikke greit å skjute så mye med BlueHaloen... :-) Det er i utkastet dette forekommer, når jeg blindkaster, så spenner jeg opp stanga på nytt, og da er det ikke noe problem, det er akkurat når jeg slipper og stanga skal rette seg ut at den får denne kraftige vippen oppover igjen. Den er overraskende sterk. Det skjer ikke med andre liner i nærheten av samme grad, har testet coastal slow og fast i klasse 6 og 7, airflo professional og snowbee xs i klasse7
Bounce Posted September 28, 2016 Report Posted September 28, 2016 Intressant. Har ikke nok bakgrunn å analysere det der, men må vel da bygge mitt 580 emne for å teste selv... :-) 1
Truls Posted September 28, 2016 Report Posted September 28, 2016 Håper å få se bilder når du har bygget! ;-)
Bounce Posted September 28, 2016 Report Posted September 28, 2016 Sikkert, men 480 kommer først i kø. 1
Truls Posted September 28, 2016 Report Posted September 28, 2016 Kult. Hadde vært veldig gøy å høre litt om disse, og ikke minst sett bilder av byggene etter hvert som de skrider frem!
Bounce Posted September 28, 2016 Report Posted September 28, 2016 Jeg tror vi har kapret Andreas sin tråd her, men vi får se hva jeg får til. Var så treg med forrige prosjektet at det ville blitt flaut å dokumentere en flere måneders sneglefart. :-)
Truls Posted September 28, 2016 Report Posted September 28, 2016 Sneglefart kan tolkes som grundighet ;-) Beklager til trådstarter for kupping av tråden!
omgflim Posted September 28, 2016 Author Report Posted September 28, 2016 Haha, jeg er positiv til avsporinger! Jeg kan avspore enda mer med å snikskryte av at det er denne stangen det dreier seg om: http://tightloopflyrods.blogspot.no/2016/08/another-epic.html?m=1 Har lyst til å bygge selv neste gang, men sliter med å finne tid. Synes Blue Haloen din ble utrolig bra! 2
Truls Posted September 28, 2016 Report Posted September 28, 2016 Anbefaler deg å prøve. Veldig art og givende å bygge! Men det kan medføre avhengighet ;-)
Bounce Posted September 29, 2016 Report Posted September 29, 2016 Takk, Andreas. Byggetiden, forresten, stjeler man fra fluebindingen. Dersom du ikke binder, må du begynne med det først, da. ;-) Finfin Epic den der, liker den der stilen uten for mye bling, påminner meg om master Hørgren sine greier. 1
omgflim Posted September 30, 2016 Author Report Posted September 30, 2016 Hehe, jeg binder ikke heller... så ett eller annet må jeg få begynt med, definitivt. Har to Hørgren-stenger også, litt tilfeldig. En Ijuin og en no-name asiatisk en. Det er kanskje hans stenger jeg liker aller best, men han tar jo ikke bestillinger som sådan, så da var det kult å kunne bestille fra George.
Recommended Posts