Gå til innhold

pH-strips


Jan Ingvar

Anbefalte innlegg

Hei

 

Vurderer for årets sesong å sporadisk registrere bla pH-verdi i ulike vann - som en ren kuriositet  iiinnocent

 

Ser feks at man får kjøpt pH-strips på ebay i 320-pakninger fritt tilsendt fra Hong Kong til 10,33 kroner. LOL-pris!  laugh.png' alt=':lol:'>

Selvfølgelig usikker på kvaliteten på disse mtp pålitelighet osv.

 

Er det noen som har erfaring med pH-strips og evt hvor man får billige og gode?

 

EDIT: ser i denne artikkelen https://www.miljolare.no/tema/vannressurser/artikler/fysikk_kjemi/ph-test.php

at pH-strips blir slaktet fullstendig i sin helhet.  oooops

Så da kan jeg heller spørre: er det andre "apparater" som er forholdsvis små, enkle å bruke, og ikke krever kalibrering?

Ser feks av denne på Clas Ohlson http://www.clasohlson.com/no/Digital-pH-m%C3%A5ler/34-3118?gclid=COi99Y7svNECFQpkGQodcQ8PrQ

at den må kalibreres foran hvert bruk  :unsure:

Endret av Jan Ingvar
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan fungerer dråpetellere i forbindelse med pH-måling, Truls?

Jeg bruker pH-måleren fra Clas Ohlson i forbindelse med kalking / kultivering av et tjern ved hytta. Har vist seg å være temmelig nøyaktig når jeg har sammenliknet med resultat fra et akkreditert laboratorium. Men kunne også tenke meg en enklere / raskere målemetode med brukbar nøyaktighet i tillegg.

Det stemmer at apparatet fra C. Ohson må kalibreres, men det må vel alle pH-metere. Men hvis du først har laget deg en kalibreringsvæske, kan denne brukes om igjen flere ganger. Hvis jeg ikke husker helt feil, kan den brukes om igjen inntil ett år. Det krever nok stor grad av renslighet, men kalibreringen i seg selv tar ikke mer enn noen sekunder. Jeg bruker måleren flere ganger i løpet av et par dager uten å kalibrere på nytt.

Har også prøvd strips (lakmuspapir) kjøpt dyrt på apotek, men synes det er vanskelig å lese av med noenlunde nøyaktighet. Det blir veldig "grovt" og er lite anvendelig, synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Autokorrektur er noe ræl, det skulle stått dråpetestere, men men...

Den jeg har brukt mest viser nøyaktighet på 0,5 pH, og kjøpes som et sett som inneholder det man trenger. Tror det er nok til 50 tester i en pakke.

Man fyller på en angitt mengde vann på en kolbe, tilsetter et gitt antall dråper til vannet i kolben, venter en angitt tid og leser av på en fargeskala som er ganske tydelig å se de ulike gradene av pH.

Disse finnes også i mer nøyaktige tester av samme type, men da omfatter de et smalere spenn av pH, og man må da vite litt mer detaljert hva det ligger på om man skal treffe.

Endret av Truls H. Johnsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for forklarende svar.

Dette kan være interessant for mitt bruk også, men det høres ut som noe omstendelig. Det spørs om ikke pH-meteret fra CO er like enkelt å bruke, selv om det må kalibreres. Når du måler, får du resultatet med en gang.

Nå skal det også sies at nevnte pH-meter også må kalibreres mot et antatt nivå. Det er 2 forskjellige kalibreringsvæsker (bufferløsninger) som kan brukes; pH 4 og pH 7, alt etter hvor man tror nivået ligger nærmest. Dette for å oppnå størst nøyaktighet.

Produsenten oppgir nøyaktigheten til 0,2.

Bruksanvisningen sier at du kan måle flere ganger innenfor en periode på et par timer uten å kalibrere på nytt. Som sagt måler jeg flere ganger innenfor en periode på et par dager uten at jeg kan se noen forskjell på resultatet.

(OT: pH i tjernet ved hytta ble i fjor vår målt til 4,9 både av laben og mitt pH-meter. En måned etter kalking målte jeg pH 5,5, så vidt jeg husker. Det blir spennende å måle pH til våren etter snøsmelting!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til dere begge, Jon Arne og Truls, for utfyllende svar!

Jeg tror jeg skal sjekke ut disse dråpetesterne som du refererer til Truls. Tror det vil være det enkleste når det kommer til brukervennlighet.

Får sjekke den lokale akvariesjappa etter disse da :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...