Gå til innhold

Husbyggende vårfluelarver - anyone??


Anbefalte innlegg

  • 3 uker senere...

Gjorde noen forsøk for en del år tilbake. Brukte Lenarth Bergquist mønster. Det jeg etter hvert lærte meg var først å velge rett bunn. Mange små sten var best. Da kunne jeg kaste oppstrøms lage en liten nedstrøms mend/ loop. Fulgte da med etter rykkinger/stopp i loop som indikerer ev. napp. Brukte også nappindikator. Lot som regel flua fiske i dead drift. Men det var også fisk som nappet i siste sving før inntrekk. Håndtwist inn som ved nymfe fiske bør også gjøres før neste kast. Start med korte kast, øk med ca,0, 5- 1m per kast. Ved dette fisket beveget jeg meg for det meste nedstrøms. Fisket også flua som tjekisk,  funker det å men tror jo alltid at fisken står lengere unna.

Ble vel aldrig noen lidenskap, men veldig morro ved de rette forutsetningene. 

Endret av Tørrflua
Feil navn byttet tekst til Bergquist
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke akkurat noen praktisk erfaring med eet fiskemessige, men for et par år tilbake så tappet de helt ned den lokale elva pga bygging av ny demning. I denne perioden så var det meste av elvebunnen tørrlagt, og da måtte jeg jo ut og undersøke forholdene, og det var så vanvittig mye rester av husbyggende vårfluelarver at jeg knapt kunne tro det, jeg fikk nesten sjokk over hvor tett det var av disse. Så de må utjøre en stor og viktig næringskilde for ørreten. I denne lille elva i hvert fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...