Gå til innhold

Morsomt stangmøte!


Gjest Jostein Berg

Anbefalte innlegg

Gjest Jostein Berg

Jeg har vært 100 % trofast mot min gamle Sage SP 590 siden Ålesund brant. Det er ei skikkelig god fiskestang, og jeg har uttallige (mange hundre) timer med kastetrening bak meg med denne. Lurer egentlig på hvor mange fisker jeg har lurt opp ved hjelp av denne?

 

I går var jeg så heldig at jeg fikk prøve noe nytt, og det var skikkelig morsomt! Jeg var ved Renaelva, og stanga jeg prøvde var Streamstix Evolution II #5. Snøret jeg brukte var et Carronsnøre, som jeg også bruker på Sagen. Forøvrig et snøre jeg på det varmeste vil anbefale. Mer vakker presentasjon for sky Renaørret har ikke jeg funnet på noe annet snøre laugh.png' alt=':lol:'> Bra til alle typer kast synes jeg det er, og så går det dritlangt.

 

Så var det stanga, da. For å gjøre en lang historie kort: Jeg trodde ikke det var mulig å sette så trange bukter. Nå er det mulig at noen enkelte ganger ønsker seg en åpen U-bukt, men skal dette skje, må kasteren ha større kontroll på stang og snøre enn meg.

 

Jeg kasta med alle de tempskifter jeg klarte å komme på, med laaaange, rolige kast og trekk til det stikk motsatte, og hver eneste gang kom de samme sinnsykt spisse buktene. Dette skjedde selv om jeg bevisst la inn stor høydeforskjell på fram og bakkast, om kastebevegelsen var fra 9-3 eller 11-1. Mulig det ikke er hensiktsmessig eller nødvendig med slike spisse bukter, men det var iallefall dritgøy å se på! laugh.png' alt=':lol:'>

 

Det var kjempelett å kaste 15-16 meter snøre opp i 45 graders vinkel i bakkastet uten å få griserumpe, og igjen; framkastet lyner ut i ei spiss og nydelig bukt!

 

Uten å ha fiska med stanga, vil jeg gjette på at Sagestanga mi er snillere i aksjonen (blant annet litt veik topp) når det gjelder tilslag ved bruk av tynne fortomsspisser. Er det noen som har kjørt fisk på denne stanga, og kan komme med erfaringer om dette og forskjellige snørevekter/klumper og lignende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Berg

Hei Jan!

Jeg vet ikke så mye om hvem, hva eller hvorfor (jo jeg vet hvorfor; det er så sabla bra snøre!). Erik Eikre kan vel litt, og gutta på

http://www.flyfishing-adventure.no/index.php?page=snører⊂=Carron

 

Hvordan klumpen er bygd opp har jeg ingen anelse om, jeg vet bare at den er laang! Muligens forholdsvis jevnt avsmalende utover mot tuppen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg satte et #5 Jetstreamsnøre på min T&T Helix og har fisket litt med det. Jeg har også kastet litt med snøret i klasse 6 på stenger med svært forskjellig aksjon. Det beste jeg kan si om det er "YESSSSS"! Som Jostein sier så er det et sabla bra snøre. Det går veldig bra i lufta og presenterer og slår over bedre - også på noenlunde langt hold - enn noe annet snøre jeg har prøvd (nå kunne man selvsagt si at det sier mer om antall snører jeg har prøvd...) Jeg tror snøret har en nokså lang baktapering også (noen med mikrometerskrue kunne sikkert måle), så det er lite følsomt for hvor mye snøre du har ute, eller: det funker enten du har mye eller lite snøre utenfor toppringen. Som man forventer med den arven, er det også et glitrende speysnøre. Jeg bestilte mitt fra Carron, og sparte nok til en anstendig flaske bordvin...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Er ikke spesiellt begeistret for Streamstix stenger, så jeg kan ikke svare deg på det.

Spørsmålet mitt til deg Jostein er derimot: Mener du at Carron snørene er verdt 900 kroner???? Det finnes da et uttall fluesnører som koster langt mindre og krakkelerer like fort og ikke minst som "fanger" like stor fisk som disse nye snørene gjør.

Lurer på hvor mye av prisen har med den boksen de ligger i???? Uten den boksen hadde vel snøret kostet 700 kroner.

Virker på meg som om man har skrytt opp prisen kraftig for å gjøre det eksklusivt. Og de er vel laget på stor sett samme fabrikk som alle andre fluesnører også?????????

SKEPTISK!!!!!!!!!!

 

Terje!

 

 

Hvem fører senene i Norge?

 

For eksempel:

http://www.flyfishing-adventure.no/index.php?page=snører⊂=Carron

 

Er det ingen av dere som har prøvd Streamstix Evolution II i elver og vann? Jeg vil bli glad for tilbakemeldinger laugh.png' alt=':lol:'>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på hvor mye av prisen har med den boksen de ligger i???? Uten den boksen hadde vel snøret kostet 700 kroner.

Virker på meg som om man har skrytt opp prisen kraftig for å gjøre det eksklusivt. Og de er vel laget på stor sett samme fabrikk som alle andre fluesnører også?????????

SKEPTISK!!!!!!!!!!

Helt feil!

Carron lager snørene selv og boksen er en del av konseptet. I denne ligger en skinnklut for polering av snøret. Selve boksen koster nok ikke stort mer enn papp og plast til andre snører. Det er flere grunner til at prisen blir såpass høy, men hovedårsaken er at det produseres et lite antall med høy kvalitetskontroll.

 

Skeptisk må du gjerne få være, men ikke sett ut teorier dersom du ikke har bakgrunn nok. Da er det bedre å spørre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Hei Erik!

Var ikke meningen å sette ut noen teorier i det hele tatt.

Mulig det så slik ut, men da beklager jeg dette. Det var egentlig ment som et spørsmål.

Jeg har ikke prøvd disse snørene og kommer sansynligvis aldri til å kjøpe et fluesnøre til 900 kroner da jeg mener det er en nesten latterlig pris på en flueline.

Lina er helt sikkert veldig bra den, det er prisen jeg synes er helt bak mål. Derfor lurte jeg på om det er så bra at det forsvarer en pris på 900 kroner??? Det tviler jeg på. Det finnes så mange liner på markedet i dag som er langt billigere og mer enn gode nok til ørretfiske.

 

Terje!

 

 

Lurer på hvor mye av prisen har med den boksen de ligger i???? Uten den boksen hadde vel snøret kostet 700 kroner.

Virker på meg som om man har skrytt opp prisen kraftig for å gjøre det eksklusivt. Og de er vel laget på stor sett samme fabrikk som alle andre fluesnører også?????????

SKEPTISK!!!!!!!!!!

Helt feil!

Carron lager snørene selv og boksen er en del av konseptet. I denne ligger en skinnklut for polering av snøret. Selve boksen koster nok ikke stort mer enn papp og plast til andre snører. Det er flere grunner til at prisen blir såpass høy' date=' men hovedårsaken er at det produseres et lite antall med høy kvalitetskontroll.

 

Skeptisk må du gjerne få være, men ikke sett ut teorier som du ikke har bakgrunn nok til å bygge dem på. Da er det bedre å spørre.[/quote']

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Berg

Hei Terje!

Jeg synes, under den forutsetning at snøret med pen behandling varer en sesong for en fiskeidiot som meg, at det er verdt 2000,- Hvis det er svar godt nok? Du som fisker etter sky ørret i Renaelva og kjører jorda rundt to ganger hver fiskesesong for å komme dit, burde i hvertfall vurdere det.

 

Snøret er mye viktigere enn stanga i de situasjonene du ønsker å komme i mange ganger denne sesongen. Nå er det ikke slik at jeg har prøvd alle snører på markedet, men jeg har sliti meg gjennom mye dritt, et par-tre brukbare og et par gode. Dette snøret er mer enn brukbart, et er utrolig!

 

Hvor mye enhver fluefisker vil legge i et fluesnøre skal ikke jeg ta stilling til, men for meg som har gjort to investeringer på 10 år (Dagger og Evotec) og har sliti snørene mine så de har sett ut som slitte hårspisser før jeg har kjøpt meg nytt, var dette noe jeg gjorde med god samvittighet. Igår nådde jeg for første gangen ut til en harr-standplass i Glomma som jeg aldri har klart før. Ny personlig rekord i underarmskast med klar margin. Bra at harren ikke tok, for det hadde forstyrra gleden jeg følte over å nå helt ut...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med stenger da Terje? Trenger vel ikke stenger til 6000,-? Kan vel "fange" like stor fisk med en hvilke som helst annen stang? Eller...??? #-o ;)

 

Enig at det er dyrt, men jaggu er det et fantastisk flott fluesnøre! Hvis man tar godt vare på det, og smører det etter hver fisketur, så tipper jeg man kan ha det i et par år.. I så fall er det mye valutta for pengene. Spesielt med tanke på hvor godt det er å kaste med! -Kanskje ikke prisen så gæli alikevel..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Hei Ole Marius, gamle ørn!

 

Ei stang er en investering som man kan ha i flere tiår hvis man kjøper en med livstidsgaranti.

Et fluesnøre krakkelerer etter et par sesonger eller før etter min erfaring. Folk må gjerne bruke 900 kroner på et fluesnøre og tro at de får mer fisk med dette snøret enn et snøre til 400 eller 500 kroner. Tro gjerne på "julenissen" og bruk så mye penger man måtte ønske på det man måtte ønske det er til syvende og sist opp til hver enkelt.

Jeg mener fortsatt at fluesnører tilhører kategorien "forbruksmateriell" og av den grunn er 900 kroner for et snøre meningsløst dyrt med tanke på levetid og kvalitet. Husk at jeg også mener at fluesnører til 700-800 kroner også er fullstendig overprisa i forhold til hva du får igjen.

 

Dette er helt sikkert et kanon godt snøre, men ingen klarer noen gang å overbevise meg om at et fluesnøre er verdt 900 kroner. Så avansert er bare ikke ei "snor".

 

Terje!

 

Hva med stenger da Terje? Trenger vel ikke stenger til 6000' date='-? Kan vel "fange" like stor fisk med en hvilke som helst annen stang? Eller...??? #-o ;)

 

Enig at det er dyrt, men jaggu er det et fantastisk flott fluesnøre! Hvis man tar godt vare på det, og smører det etter hver fisketur, så tipper jeg man kan ha det i et par år.. I så fall er det mye valutta for pengene. Spesielt med tanke på hvor godt det er å kaste med! -Kanskje ikke prisen så gæli alikevel..[/quote']

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med stenger da Terje? Trenger vel ikke stenger til 6000' date='-? Kan vel "fange" like stor fisk med en hvilke som helst annen stang? Eller...??? #-o ;)

 

Enig at det er dyrt, men jaggu er det et fantastisk flott fluesnøre! Hvis man tar godt vare på det, og smører det etter hver fisketur, så tipper jeg man kan ha det i et par år.. I så fall er det mye valutta for pengene. Spesielt med tanke på hvor godt det er å kaste med! -Kanskje ikke prisen så gæli alikevel..[/quote']

 

Gode poenger. Snøret er dyrt, enten du kjøper det her eller fra Carron, men jeg vet i alle fall med meg selv at når jeg står i elva og gleder meg over å kaste med et knallbra snøre, så er de ekstra hundrelappene glemt for lenge siden. Man kan jo også se det sånn (det bruker jeg som unnskyldning for meg selv, i alle fall...) at de lappene det snøret koster mer enn andre aktuelle snører, utgjør en mikroskopisk del av de utgiftene jeg har til fluefiske gjennom en sesong. Det er en halv bensintank, eller noe, og i det perspektivet blir det en liten investering i mye glede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er morsomt å følge diskusjonen fra så mange "gale" likemenn. Det jeg synes er utrolig dumt, er at man ikke får testet disse linene og faktisk få se og prøve hvardan de oppfører seg "live", og ikke minst passer til stang og kasteteknikk.

Jeg stemmer for å åpne en test pool med alle mulige snører, så vi kan få testa dem før vi handler. Blir jo til ay man holder seg til noen man vet fungerer, når prisen ligger på 700+++.

 

Drar forresten til "Skrukkedalsrenna" i dag.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Berg

Hei Espen!

Kanskje det kunne lages en kastemaskin som kopierer våre vanligste kastefeil for å finne den mest tilgivende kombinasjonen av stang, snøre og fortom? He-he, da har jeg et par programmeringstips laugh.png' alt=':lol:'>

 

Jeg tror at det er mange gode tips å hente fra de som fisker/kaster mye. Ei god fluestang kan vel ofte være et spørsmål om temperament. Selv har jeg ofte satt pris på en litt rolig stang og kasteteknikk som får meg inn i et behagelig kastekoma. Fluekasting er ikke en prestasjon, det er en sinnstilstand!

 

Et godt snøre er nettopp det, hvis det utfører de ordrer du gir det uten noen store overraskelser. Sjøørretfiske i motvind i havgapet stiller jo andre krav til stang/snøre enn fiske etter sky elveørret gjør. Det betyr ikke at man ikke kan få ørret i Renaelva på ei superrask sjuerstang med kort, tung klump og skytesnøre med 0,20 spiss og marginata-imitasjon. Men med mange fiskeres erfaringer de senere årene, er det en del enkle forholdsregler man kan ta for å finne et passende utstyr.

 

Selv har jeg opplevd å prøve både stenger og fluesnører som ikke egner seg til det fisket jeg bedriver, men jeg ser at andre fiskere mener motsatt, og jeg skriver ikke noen slaktekritikk av utstyr siden mine meninger kan være feilaktige i forhold til den egentlige kvaliteten. Da er det mye morsommere å dele positive erfaringer med petibrødre, slike erfaringer som kommer fra hjertet fordi det virkelig er der det har truffet når jeg har prøvd det. Fluesnøret fra Carron er en av de få produktene som har truffet på en slik måte!

 

God fisketur, det er pent i "Skrukkedalen"! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
×
×
  • Opprett ny...