Gå til innhold

Flueline


stemelli

Anbefalte innlegg

Hvor lenge skal en flueline normalt vare ?

Sliter med at de krakkilerer rimelig fort synes jeg .

Hadde en Sientific line og den holdt bare 3 mnd før den måtte byttes . Kjøpte så et Rio snøre i august i fjor og det er nå oppbrukt.

Er det noen som har erfaringer rundt det med levetid på ett fluesnøre ?

Synes Riosnøret er mega , men litt leit hvis man må bytte snøre 2 ganger pr sesong :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars M

Mine snører (Lee Wulff) varer ca. 4-6 sesonger. Brukes både i fersk-/ saltvann. Etter en tur i sjøen skyller jeg de i lett grønnsåpevann og smører de med "Tiemco Flyline dressing"

Gjør det samme etter 4-5 turer i ferskvann eller ved behov.

Lagres i kveiler, mørkt og kaldt om vinteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Må bare si meg enig med Rune her.

Jeg sliter ut et snøre i løpet av en sesong. Jeg fisker mye og klarer aldri å få snøre til å vare særlig lenger enn en sesong, snører går under kategorien "forbuksvare". Dette på tross av at jeg smører og renser og strekker og tar godt vare på dem.

Det er også antakelig grunnen til at jeg aldri bruker opp til 900 kroner for et fluesnøre, men går for billigere snører fordi all erfaring tilsier at det spiller ingen rolle hvilket snøre jeg bruker det krakkelerer uansett etter en sesong.

 

Jeg har forøvrig kjøpt det nye Ridge Line snøre fra Airflo, og det har en garanti på 5 år mot krakkelering. Ut i fra mine beregninger har jeg da fluesnøre gratis resten av livet, da jeg er overbevist om at 5 år uten krakkelering er rett og slett umulig selv om jeg behandler snøre særdeles godt. laugh.png' alt=':lol:'>

Ridge Line snøre har forøvrig så langt vært meget godt å kaste med.

 

Terje!

 

stemelli' date='

Hvor lenge skal en flueline normalt vare ?

[/quote'] Jeg bytter ut mine to firersnører hver sesong. Det har jeg gjort siden gud veit... Fisker du mye og det vet jeg at du gjør så holder de ikke en sesong. Tipper at jeg sliter ut et snøre pr. 100 fisketurer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terje Refsahl,

Ridge Line snøre har forøvrig så langt vært meget godt å kaste med.

Hvordan ser klumpen/taperingen ut på denne? Hvor lang er klumpen og hvilke snøre synes du det minner mest om i utforming/tapering?

 

Merker du forskjell på det snøret og andre i gli-egenskaper? Glir det godt? blir det fort trått eller ikke? Hvor mange turer har du brukt det på?

 

Er litt nysgjerrig på det snøret selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Jeg har Airflo Distanse taper, og jeg tror klumpen er 13-14 meter.

Snøret glir veldig godt så langt, men jeg må understreke at jeg kun har brukt det en 4 - 5 ganger. Jeg synes også at det presenterer veldig bra. Det er i høyeste grad vært de 350 kronene jeg måtte gi for det.

Det som er forskjellen fra andre snører er at det lager litt mer lyd, uten at det på noen som helst måte går på bekostning av glid og kasteegenskaper så langt jeg kan se.

Når det gjelder sammenlikning med andre snører så må jeg innrømme at jeg nesten uten unntak har brukt Foxtail sine snører de siste sesongene og da blir det litt vanskelig å sammenlikne. Jeg liker Foxtail snørene veldig godt, da de er totalt minneløse og ruller over helt suverent. Da får det være at man må smøre dem litt oftere enn andre snører, det kan jeg glatt leve med.

 

Jeg synes du skal prøve Airflo Ridge Line - Rune, det er slett ikke et dumt snøre å fiske med.

 

Terje!

 

Terje Refsahl' date='

Ridge Line snøre har forøvrig så langt vært meget godt å kaste med.

[/quote'] Hvordan ser klumpen/taperingen ut på denne? Hvor lang er klumpen og hvilke snøre synes du det minner mest om i utforming/tapering?

 

Merker du forskjell på det snøret og andre i gli-egenskaper? Glir det godt? blir det fort trått eller ikke? Hvor mange turer har du brukt det på?

 

Er litt nysgjerrig på det snøret selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 år er en fin ting, MEN. Som regel kasserer hvertfall snøret jeg før det krakelerer. Blir trått, skittent og tregt før det går i oppløsning.

De har nok sikkert kokt ei bedre gryte med coating på Ridgeline, men tror først og fremst 5 års garanti er et salgstriks. Uten at jeg har noen backup for denne påstanden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicolaj brekke

Hei

Jeg har fisket nesten utelukkende med SA MT #5 snøre. For over en måned siden kjøpte jeg Ridge Line snøret i #5. Jeg har desse på to forskjellige sneller og har testet de opp mot hverandre. Jeg sitter igjen med noen inntrykk av Ridge´n som er følgende:

• JA! Det bråker og som fisherman antyder, men så bråket den ekstra den dagen med litt lys sand fra en glassklar elv i ringene;) Men det glemmer du når storfisken beiter? Eller hva?

• Buktene sitter som et skudd.

• Spey/rullekast osv. funker MEGET bra med dette snøret som skal være et WF.

• I vind har det fantastiske egenskaper.

• Skal bli spennede å se hvor lenge "rillene" varer. Skulle tro at den teflonbelagt overflaten blir slitt etter hvert.

• Jeg har enda ikke smurt snøret (vet ikke om jeg skal smøre det??), og det glir like lett gjennom stangringene enda.

• Har brukt snøret med til dels tunge nymfer, gjerne både to og tre nymfer på fortommen og snøret takler dette veldig mye bedre enn SA MT.

• Jeg trodde at det skulle bli problemer med at dritt og smuss ville samle seg i sporene i snøret, men det har det ikke gjort... enda.

 

Generelt vil jeg si at jeg er VELDIG imponert. Det skal sies at snøret er forholdsvis et "tungt" #5 snøre. Skulle likt å testet et #4 snøre på femmern.

 

Jeg vil anbefale å kjøpe dette snøret. Det er om ikke annet et veldig annerledes snøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg også testet snøret og er helt enig i det Nicolaj skriver.

Det går så det griner! Har fisket med det i 5 dager og ca. 50 timer. Det har ligget mye på vannet, gjør det når man fisker fra kajakk/belly i stille vann. Og da blir snørene fort tråe. Men ikke dette nei, når man tar på det så kjennes det tørt ut men det er bare et bedrag.

 

Litt tungt til 5'er å være men det gjør det bare enklere å spenne opp stanga og skyte desto mer. Skal også prøve et i klasse 4 som er "referanseklassen" min. Selv om det virker litt tungt så presenterer det meget bra og fint. Tyngdefølelsen kommer nok av den lange klumpen på vel 14 meter, måler bare de første 9,15 i aftm systemet... Bråker litt men det synes ikke jeg var til noe bryderi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Jeg har også hatt gleden av å fiske med dette snøret i de seneste dagene. Jeg er rett og slett veldig imponert. Det har blitt mange timer nå og snøre glir som bare f....... fortsatt.

Det presenterer veldig bra og skyter veldig bra.

Jeg er kjempefornøyd. Det er ikke ofte jeg har kjøpt et nytt snøre til 350 kroner som jeg er så fornøyd med.

Trenger ikke et snøre til 900 kroner jeg nei..............

 

God å kjøre kilosfisk med også.... he he he laugh.png' alt=':lol:'> laugh.png' alt=':lol:'>

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også gått til anskaffelse av denne lina å er fåreløpig veldig godt fornøyd. en fordel at det spenner stanga raskt opp når en fisker fra kajakk da det ikke er like lett å ha masse line i lufta. å det glir som bare juling! syntes ikke lyden er til skjenanse jeg.

Skal få testet det ordentlig ut i Rena til uka. da er det 5 dager kun til fiske!! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...