Gå til innhold

Elipsekast: Throwing big junk


RolvS

Anbefalte innlegg

Noen ganger må man tøye strikken for hva utstyret er lagd for. I sommer har jeg kastet litt «for tung for stanga»-greier. Fx digre fortynga nymfer med firern. Clouser med store blyøyne med seksern. Fluer som er så tunge at du kjenner det napper i toppen i bakslengen.

Det er farlig det! Hvordan går det til da?

Løsningen er - leste jeg ett sted - å kaste eliptisk kast. Eller belgiskt. Eller ovalkast (avhengig av hvem du spør. Kjært barn osv.) Eliptisk kast gjøres ved at bakslengen utføres som et sidearmskast, framsleng som et vanlig overhåndskast. Kasteplanene for baksleng og framsleng når jeg kaster slik estimerer jeg at står ca 70 grader på hverandre (90 grader går ikke... :)Det fungerer veldig greit syns jeg - big junk blir trygt sendt på flytur ut over vannet uten at jeg føler det er fare for ny ørepynt eller at stangtuppen skal kvestes av flyvende prosjektil. Det går ikke voldsomt langt, men det går langt nok til å ha trua. Å kaste sånn i blandt har en annen fordel - retning og vinkler på bevegelsene er nærmest identiske med switch-cast, så det har direkte overføringsverdi (timing blir annerledes dog.)

Give it a try med den digre streameren du ikke helt har turt å kaste med enda, og øk lengden gradvis mens du kontrollerer at kastebanene er sånn noenlunde i parallell (og du føler deg trygg på at du slipper å stole på at glasset på værnebrillene holder.)

Jeg har ikke tenkt nøye gjennom hvorfor det funker. Her er en mulig forklaring (antatt høyrehendt kaster.)

  • Anta kasteren kaster helt parallelle bukter - flueenden av lina i bakslengen beveger seg parallelt med både stang- og flueenden i framslengen sånn ca 2m fra kasteren.
  • Når flua «runder svingen» i bakslengen svinger den forbi kasteplanet til framslengen - og går da altså inn bak kasteren - fordi den har digre blyøyne som gjør at den ikke skifter retning sånn helt uten videre.
  • I framslengen trekkes lina rett fram (eller snarere kraften trekker rett fram.) Banen til the heavy junk vil da dras i en eliptisk bane fra bak hodet til kasteren, gjennom kasteplanet for framslengen og passere til høyre for stang (og andre utsatte kroppsdeler.)
  • Flua lander der fisken er. Fisken biter. Turen er berget!

Ka dok tru? Er det i nærheten? Jeg greier ikke intuitivt gjøre meg opp en mening om flua da logiskt skal lande på høyre eller venstre side av kasteplanet. Jeg tror det, for ei tung flue og et teoretisk perfekt utført kast vil være sånn at flua lander et sted til høyre for framsleng-planet, og at lina ligger i en slags s-form; en rett line paralelt med framslengplanet, en liten sving til venstre mot framslengplanet før den retter seg ut igjen og fortsetter rett til stanga. Plasseringen av svingen er i såfall avhengig av tyngden på snøret relativt til tyngden på flua. Tyngre flue -> lengre rett snøre fra flua til svingen.)

 

Må få opp et kamera og filme til helga kanskje.

Anyways. Det er meldt plussgrader helt til helga. Myggføre?

Endret av Rolv Seehuus
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kasting av tunge fluer er ikke uten risiko for å si det sånn. Tilsett uberegnelig sterk vind så er dette nesten for risikosport å regne. Et blyhode i ørtern km/t kjenner man når det treffer kroppen, særlig om kroken treffer... fikk noen ideer om hvor ekstremt dette kan være når jeg tok til med gjeddefiske. 25cm med glitter som flagrer rundt ørene og en krok i str 4/0 med et tungt hode... har vært nære på noen ganger, men det fant jeg en teknikk for å få det til å 'funke'. Og det er nok ikke så ulikt noe i retningen av dette kastet, bare med mindre utslag. 

Film hadde vært gøy!

Etter sjøørreten så kan et godt tips være tynnere dresset flue. Da trengs mindre vekt på hodet for å få jiggende gange. Og en tynnere dresset flue føler jeg fisker bedre.

Endret av Truls
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flua kan potensielt ta en skummel bane idet man starter fremkastet her... Dersom man ikke greier å tilstrekkelig utligne denne rikosjerte banen som dannes idet flua snur i bakkastet, og fremføre et bra fremkast, så vil ofte flua lande til venstre for snøret på vannet, fordi flua da vil innta en tilnærmet åttetalls-bane? Dette er iallefall min erfaring med dette skumle, men praktiske kastet :13_upside_down:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er skumlere å kaste heavy junk med rent overhodekast :7_sweat_smile: Det er rett og slett denne åttetallsbanen som gjør at flua passerer huet på riktig side av stanga i framslengen... 

Om banen fortsetter rundt slik at flua ender på venstre side av lina - jau, virker forenlig med fysikken. Om den ender på venstre side av kasteplanet - der er jeg mer usikker. Jeg føler meg rimelig sikker på at det aller aller meste av riggen ender på høyresiden, men st det er variabelt hvor langt til høyre forskjellige deler havner... Det blir uansett en teoretisk øvelse med veldig begrensede praktiske implikasjoner.

  • Lik 1
  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...