Gå til innhold

Bli med og spleise på tur til New Zealands beste ørretelv?


Kim Roger

Anbefalte innlegg

Hei, jeg planlegger en tur til New Zealand i januar 2020. Jeg vet om en elv som kanskje er den beste i hele landet, og som jeg har drømt om i 15-20 år (har bodd der nede). Utfordringen er at elva er vanskelig tilgjengelig, og krever helikopter og guide (de få guidene som kjenner elva tar heller ikke med mange dit, men kun noen veldig få). Rundt 2006-2008 fikk jeg en pris på 10 000 kroner for en dagstur dit med helikopter. I dag er prisen sikkert enda litt høyere. Og da slo tanken meg at vi kanskje kan reise flere? To fiskere vil halvere prisen, noe som er svært gunstig, siden det er så dyrt. Å reise alene tar jeg meg rett og slett ikke råd til. 

Derfor, er det noen som tilfeldigvis skal til Sørøya kommende vinter, og vil være med og spleise? Jeg kan jo først nevne det viktigste, nemlig litt fakta om elva: Dette er en typisk newzealandsk ørretelv, det vil si ganske lita og glassklar. Typisk sight fishing. Det unike med elva er derimot størrelsen på ørretene. De beste elvene på New Zealand har stort sett snittvekter på drøyt to kilo, med enkelte troféørreter over 4,5 kilo (såkalt double figures, det vil si over 10 pund). I denne elva derimot, er 4-6 kilo vanlig størrelse. Det er naturligvis også en del mindre fisk i elva, men det virker som at mange ørreter her blir maksimalt store. Og nettopp derfor blir snittstørrelsen så unik, i motsetning til "normale" elver, der bare enkelte ørreter blir så store. I praksis er dette derfor en elv med mye troféørret.

Så igjen, noen som blir med og spleiser på en dagstur dit? Som sagt, med to personer og halv pris vurderer jeg å dra. Jeg kommer til å sjekke pris når jeg har booket billetter (er 80 prosent sikkert at det blir NZ-tur). For min del er dette det ypperste av ørretfiske. Ei lita blank NZ-elv og en trofé brunørret på kastehold er for meg drømmefiske... Og drømmefisken. Og her kan jeg oppleve det flere ganger på en dag, hvis forholdene klaffer... Dyrt, men once in a lifetime. Skulle det passe sånn, kan vi selvsagt også reise rundt andre plasser i tillegg (hvis jeg drar rundt alene, og ikke hooker opp med lokale kjentfolk). I så fall, kort om meg: Som person er jeg rolig og avbalansert, og går overens med de fleste. 1976-modell, bodde i Kurow i Waitaki Valley ved Mackenzie Country i 1997/98 (i de sentrale delene av South Island). Der jobbet jeg som birøkter med 3 000 bikuber (for familien jeg bodde hos). Var tilbake på langtidsferier i 2002, 2006 og 2008. For min del er å reise til New Zealand som å komme "hjem", etter å ha bodd på innsiden av landet med en familie, og fått mange lokale venner. Og nå "må" jeg bare tilbake igjen, for å oppleve fisket, nostalgien og "mitt andre hjemland". Så ønsker du en dagstur til New Zealands kanskje aller beste ørretelv, eller noen dager sammen på reisefot og fiske litt, så gi meg en lyd. Så tar vi det derfra.

Kim Roger

Endret av Kim Roger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Det ble tidligere avreise enn først planlagt. Har nå gjort unna to av tre uker på New Zealand. Mye av turen har dessverre vært preget av flom og regn, over hele Sørøya. Noen steder er det erklært unntakstilstand. Dette har preget litt for mye av turen og fangstene... Denne uka skulle jeg vandre opp en av de aller beste elvene for storørret, og være der i flere dager. Gledet meg noe så innmari, helt til værmeldinga kansellerte turen. Så det har blitt en del frustrasjon. Men heldigvis har det jo blitt en og annen fisken likevel. Bare ikke så mange som håpet, siden alternativene for å fiske er langt færre.

Hva så med superelva? Jo da, jeg fikk ordnet meg tur. Timingen var perfekt, da elva var i ferd med å klarne fra siste flom, men før den neste store flommen kom. Det var ikke før ankomsten at jeg visste om elva var fiskbar. Det var den altså. Jeg fikk seks ørreter i løpet av dagen, tre store og tre "små". De største var 4,3 + 4,1 + 3,4 kilo. Så ble det tre stykker rundt kiloet. Jeg mistet også en stor, som gikk rundt en stein. Likedan skremte jeg noen store med dårlig kasting, eller litt for seint tilslag. Den største jeg fisket på var minst fem kilo, og trolig en god del større. 

Jeg klarte akkurat ikke å bryte grensa for 10 pund, altså 4,5 kilo. Men det gjorde absolutt ingenting. Det var en nydelig dag med fiske av ypperste klasse. Hadde jeg vært dyktigere, hadde jeg iallfall landet 4-6 fisker over fire kilo. Jeg er storfornøyd med dem jeg landet, samt hele opplevelsen. Skal også sies at vinden etter hvert gjorde forholdene mer utfordrende. Den største fikk jeg i en del motvind, noe som føltes ekstra bra da flua landet i cirka riktig posisjon ovenfor fisken. 

Konklusjon: En tur med mye frustrasjon. Men den ene dagen med storfisker berger mer eller mindre hele ferien. Målet var storørret, og det fikk jeg i en helt utrolig fin elv. Det er iallefall noe å trøste seg med, her jeg sitter småfrustrert i ei hytte nedenfor Ahuriri-dalen, og skuler bort på elva som velter seg stor og brun like ved. For dagen i drømmeelva kan i hvert fall ingen ta fra meg. Det ble heldigvis gode minner, som jeg hadde håpet på.

Edit: Kan legge til at det er museår denne sesongen, noe som normalt skjer hvert sjuende til tiende år. Det gjør ørreten smellfeit, noe mine også var. Hvor store de blir i mars-april kan man jo bare drømme om. 

Endret av Kim Roger
  • Lik 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig spennende lesning Kim Roger. Noe jeg tenkte umiddelbart på noe du skrev: Været. Viktigheten av, når du reiser langt vekk, å ta noen ekstra dager/uker. Ta høyde for dårlig vær. Har opplevd noe tropiske stormer/ hurricanes som gjør at en knapt får fisket på en uke. Ikke bare engang men mange.

Endret av Terje Bendiksby
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 4 måneder senere...

Glemte å legge inn bildene, som det ble spurt etter. Resten av turen ble også preget av flom og umulig fiske. Så jeg dro hjem sånn ikke heeeelt fornøyd. Det vil si, jeg er jo egentlig kjempefornøyd med mye, ikke minst fikk jeg stor ørret. Men jeg fikk ikke gjennomført alle planene mine, og fikk heller ikke så mange flotte fiskeopplevelser som jeg ønsket. Men likevel ble det noen fisker til, blant annet enda en storørret, i ei elv som også er generelt veldig bra. Her er en del bilder fra turen (et par bilder er uten fiskestenger, noe jeg beklager veldig sterkt, selvsagt):

1.thumb.jpg.33a2979cdff0d1f029a56acd98539af4.jpg

 

496894843_oretiriver.thumb.JPG.7f6e26a7f89839e38413c06537b5ec55.JPG

 

14.thumb.png.765b5f539f5d8c2fe6b66bd63cba8f0d.png

 

3.thumb.png.c40b92cf725ced8d54618e2ffc5701f8.png

 

2.thumb.jpg.d03436e89a13656fbf0f3686e2d6698a.jpg

 

4.thumb.jpg.d3a55f764bfe9a8c96a28e28d7a3ef10.jpg

 

5.thumb.jpg.a7afba20eb64e679756136ea1ce04de4.jpg

 

631010754_65.thumb.jpg.a4575192591f0fc33c76b1b31c83d97f.jpg

 

12.thumb.jpg.a6399687a95cb73d6899e4de4dde5120.jpg

 

7.thumb.JPG.0b788cd9381889c93f0894cf869efd0f.JPG

 

10.thumb.png.6a24801c754cd754210b25c8c6d615dd.png

 

17.thumb.jpg.03bf70b24c9df2fb8ff4c0179257d4c0.jpg

 

18.thumb.JPG.4cc492049edebf9eb79c08fb37d7c480.JPG

 

19.thumb.png.3f3384dd28f2d4a60e569c8189ebf261.png

 

20.thumb.jpg.128188f6f1966e74ac5d360f3252c6ee.jpg

11.thumb.JPG.7c491f0b3b037cd12c2028c24b002322.JPG

8.thumb.jpg.a8d976b520e3e9ed00d09314ce62a6be.jpg

 

22.thumb.jpg.5df2b6ace65751ea474158d650a2b3cf.jpg

  • Lik 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Ja, det var et godt fiskeår på NZ, fordi det var museår. Det skjer med noen års mellomrom, og da blir ørreten ekstra stor og feit. Den i midten fikk jeg i ei kjent storørret-elv, man kan trygt si den berget dagen. Jeg fikk flere ørreter enn dette under oppholdet, men vil helst ikke vise for mye hvilke elver jeg fisket (derfor har jeg ikke bilder fra superelva heller). I museår er ørreten naturligvis aller størst seint på sesongen, etter å spist seg feit gjennom sommeren. Da ble det ekstra kjipt for mange at korona-lockdown ødela de siste 1-2 månedene, og folk måtte holde seg hjemme, uten å kunne fiske. 

Men det kommer jo alltids en ny sesong :).

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...