Gå til innhold

Våtflue vs nymfe


Gjest TheIceDragon

Anbefalte innlegg

Gjest nicolaj brekke

hmm..

Jeg begynner å tvile hmm.. på om du kan klare å nyte helheten når du henger deg så til de grader opp i det tmags skriver. Virker jo som du tar det så personlig man. Blir du så forbanna når flua sitter fast i en busk også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er helheten? Hvem er interessert i helheten? Jeg vil gjøre det jeg syns gir meg mest.

For noen er helheten fluefiske, for andre tørrfluefiske, laksefiske eller, gud forby; harrfiske :?

I tillegg er det noen som gjerne sper på med litt hovering og arroganse før de er fornøyd :P

 

Jeg er glad i damer, men jeg gjør ikke det jeg gjør med damer med hvilken som helst dame.

Snakker om å gå glipp av helheten :P

 

Rocha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicolaj brekke

Jeg burde kanskje vurdere å redigere innlegget til "helheten". Det er vel ikke akkurat det som er morsomt og viktig i denne diskusjonen :D:D:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm..

Jeg begynner å tvile hmm.. på om du kan klare å nyte helheten når du henger deg så til de grader opp i det tmags skriver. Virker jo som du tar det så personlig man. Blir du så forbanna når flua sitter fast i en busk også?

 

"så forbanna", hvem jeg? ...beklager, dette drar ikke ut en eneste irritert følelse hos meg.

 

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Huff og huff! Får virkelig håpe at lærerstanden i Norge er bedre kvalifisert til å ta seg av spørsmål fra elevene enn dere "eksperter". Et enkelt spørsmål fra en "elev" og dere klarer å lage så mye krøll ut av det at han vet hverken ut eller inn etterpå. MAKAN!!! :oops: :shock: :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva som er "helheta" og hvordan man beskriver den ser ut til og variere litt! :)

For meg starter helheta på bånn, strekker seg opp til overflata og langt opp i luftrommet over og inn i skog og kratt langs bredden.....til og med helt hjematt til bokhylle, internett og bindestikke strekker den seg!

Det er så uendelig godt og vite att denna lidenskapelige hobbyen jeg har valgt er så rik att den virker nesten utømmelig på nye variasjoner og fasetter!

Vi som har holdt på ei stønn behøver ikke missunne deg det att du står ved startstreken engang TheIceDragon........detta vi driver med bare fortsetter og gi....gi i bøtter og spann som gavmilde besteforeldre med kjøpedilla og bare ett barnebarn.

Vi boltrer og leker oss, og går vi litt lei av en ting dukker det automatisk opp nye saker og ting bare vi har øya og resten av sansene med oss!

Det beste av alt er att vi uansett hvor hardt vi prøver ikke klarer og benytte oss av mere en bittelittegrann om gangen, og det er det som gjør hele greia så uendelig som vi er sjøl.

Måpende og undrende vandrer jeg rundt og synes jeg er verdens heldigste mann.....og det hadde ikke forundra meg ett sekund om de vantro,....døm som ikke fisker i det hele tatt synes jeg er enfoldig.

Trur det er all filosoferinga og speidig etter små tegn på att noe er i ferd med og skje når vi sitter og myser utover ei elv er det faktumet som gjør att vi av og til spikker fliser av hverandres meninger og filosoferer over hverandres ord og tekster på slike forumer også.

Egentlig har vi alle rett, hvis vi tar utgagspunkt i oss sjøl!

Skal jeg beskrive meg sjøl akkurat nå....må det bli som ett ubestemmelig pronomen, men det er fordi jeg har lest igjennom hele denna tråden og på en måte er enig med alle samma hvis jeg bare tar meg tia til og låne skoa til den som snakker.

Att noen av skoa klemmer de digre pailabba mine litt mye er en annen sak, men det gjør ikkeno....jeg har jo mine egne....og det er døm jeg skal bruke! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er glad i damer' date=' men jeg gjør ikke det jeg gjør med damer med hvilken som helst dame.

Snakker om å gå glipp av helheten :P

Rocha[/quote']

 

Men du er vel interessert i hele dama? laugh.png' alt=':lol:'>

 

Jammen Tore, det er akkurat det jeg er :D Det spørsmål som likevel står ubesvart, er om dama representerer fluefiske i sin fulle bredde eller et avgrenset område, som for eksempel tørrfluefiske, you see? ;)

 

Du snakker om å assosiere seg ut på viddene. Fra nå av skal jeg lese åpningsinnlegget i denne tråden hver gang jeg så mye som tenker på å skive et nytt innlegg.

 

Rocha :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermansen

Men har det kommet noe godt forslag på forskjell våtflue/nymfe?

 

Jeg veit ikke om det finnes noe fasitsvar, men er flere som er inne på noe her tror jeg. Selv ser jeg på våtflue fiske som en felles greie for alle fluer som blir våte :) Streamere, laksefluer, nymfer, trad våtfluer etc

 

Nymfefiske blir det når jeg setter på ei flue som skal imitere ei nymfe eller larve. Altså generelt når jeg fisker med små våte fluer i ferskvann. Fisker jeg med attraktorfluer så er det våtfluefiske.

 

 

Og hva som er artigst er vel ikke noe å diskutere, det blir jo som ådiskutere om hvilken kaffe som smaker best :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja da, Rocha. Jeg er med på tanken. Jeg er faktisk med på tankegangen til samtlige her. Men en skal jo ha det litt gøy og... :D .

 

I filmen ørretjakt skulle jeg egentlig være nymfefiskeren blant de 3 fiskerne. Men selv ikke jeg fisker med nymfe på vakende fisk, så regissøren måtte endre på konseptet. Det er tross alt vak vi drømmer om gjennom hele den lange (for deres del ;) ) vinteren.

 

Før jeg kom hit ned var mitt fiske på innlandsørret 99% tørrflue, og jeg var happy med det. Her er det lettere å lære nymfefiske skikkelig, da du ser hva som skjer. I tillegg er det flere fisk, så læringskurven fløy rett i taket. Dette tok jeg med meg hjem med stort hell. Men det er ikke like stas når jeg ikke ser fisken. Det er akkurat like kjedelig å blindfiske med nymfe som med tørrflue, men du får som regel mer fisk.

 

Jeg tror det viktigste for meg er å prøve å fiske så naturlig som mulig. Eller for å se det på en annen måte: Så lenge jeg tror jeg fisker riktig, og får fisk så er jeg fornøyd. Derfor fisker jeg ikke tørt på fisk som ikke vaker og vice versa.

 

Denne milelange digresjonen startet med en oppfordring fra en eller annen om å kun fiske tørt. Min oppfordring er å prøve alt, for deretter å gjøre seg opp en mening om hva en setter høyest.

 

Tore Slettengen sitt siste innlegg traff meg rett i hjerterota!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Berg
Tore Slettengen sitt siste innlegg traff meg rett i hjerterota!

 

Du er ikke den eneste som blir truffet der etter å ha lest innleggene til Slettengen. Tore har kloke tanker om så mangt, og er vel verdt å lytte til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TheIceDragon

Dette ble jo bare så dumt at det ble bra :roll: Det er jo litt festlig å tenke på at et enkelt spørsmål om hva forskjellen på nymfer og våtfluer er kunne bli så dypt #-o laugh.png' alt=':lol:'>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan godt hjelpe deg litt til! Drit i begge deler' date=' både nymfer å våtluer! Da er du kvitt problemet om hva som skal fiskes skrått inn og til høyre og nymfer som ikke vil synke!

Fisk KUN med tørrflue gutten min! Da kan jeg love deg at du finner lykken :)[/quote']

 

Noen tanker om det du sier:

 

Tørrfluefiske er nesten like lett som våtfluefiske. Hva med utfordringen?? ;)

 

Tørrfluefiske er så lett at mange fluefiskere begynner å studere insekter i detalj, for så å henge seg opp i detaljer som er viktigere for fluefiskeren enn fisken. :)

 

Rene tørrfluefiskere får færre og mindre fisk fordi de er mest opptatt av hva som skjer på overflaten. Fisken lever som kjent i vannet. :roll:

 

Å fiske kun med tørrflue er som å spise kun den søteste frukten i en fruktsalat. Selv foretrekker jeg å nyte hele salaten, gjerne med krem på toppen.

 

Fluefiske er som en symfoni, hvor tørrfluefiske er kun én sats i Adagio tempo. Det er vakkert og harmonisk, men fortsatt kun én sats, og utgjør ingen helhet.

 

Legger til at siste avsnitt ikke gjelder for alle tørrfluefiskere. Skal vi sammenligne fluefiske med musikk, med utgangspunkt i de senere års tendenser, så er tørrfluefiske fluefisket Popmusikk. laugh.png' alt=':lol:'> :twisted:

 

Men ikke fortvil, laksefiske er Vikingarnarnarnarna på høyt volum laugh.png' alt=':lol:'> .

 

Og, hvis du blir provosert av innlegget så tell antall smileys og tenk deg om.

 

Dette var faktisk et av de beste innleggene på dette forumet :), i allefall etter at Ålesund brant.

 

Rene tørrfluefiskere blir ofte litt ensporet, ja jeg fisker med tørrflue når det er "føre" for det, men blindfisker sjelden med tørrflue det blir for kjedelig

 

Forskjellen på nymfe og våtflue? Nymfer har jo sjeldent vinger, og en våtflue er jo stort sett atraktorer, og en våtflue blir jo som oftest fisket som en Lakseflue med 45 graders kast (våtfluesving).

Hat tilgode å se noen som fisker våtfluer dead drift :) selv om det også sikkert kunne være effektivt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen på nymfe og våtflue? Nymfer har jo sjeldent vinger' date=' og en våtflue er jo stort sett atraktorer, og en våtflue blir jo som oftest fisket som en Lakseflue med 45 graders kast (våtfluesving).

Hat tilgode å se noen som fisker våtfluer dead drift :) selv om det også sikkert kunne være effektivt[/quote']

 

Det er det mange som gjør, selv om det muligens er fler av dem i andre deler av verden enn her. Om vi møtes på fisketur skal jeg vise deg :D Og for meg er våtfluer altså ikke "stort sett attraktorer", men insektimitasjoner...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...