Gå til innhold

Hvilken farge får døgnfluer når de blir til spinnere?


Anbefalte innlegg

Lurer på hva farger eg burde lage spinnerene mine i til de ulike døgnfluene. Veit det er populært å lage i fly rite rust og kun i ulike størrelser. Men er det slik at det er sånn ca lik farge på alle døgnfluer når de er spinnere?

Binder opp en boks med aurevilli, baetis, sulphuera, ignita, marginata&vespertina og loteolum. Med både klekker, dun og spinner stadie
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du 2 farger typ: Rusty Brown og Rusty Orange så kommer du veldig langt. Rusty brown er da litt som flyrite nr 28. Den kan du ha til ymse baetis og annet som blir litt mørke. Krok 14-18. Så Rusty Orange kan du bruke flyrite nr 18 som heter det, den er ok til aurivillii, ignita, dalecarlica.. Krok 12-18 på denne. Ha gjerne noen få på krok 10 også.

  • Lik 4
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rune Stokkebekk skrev (På 28.12.2021 den 13.38):

Har du 2 farger typ: Rusty Brown og Rusty Orange så kommer du veldig langt. Rusty brown er da litt som flyrite nr 28. Den kan du ha til ymse baetis og annet som blir litt mørke. Krok 14-18. Så Rusty Orange kan du bruke flyrite nr 18 som heter det, den er ok til aurivillii, ignita, dalecarlica.. Krok 12-18 på denne. Ha gjerne noen få på krok 10 også.

Takk for tips😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har slutta å binde spent spinnere i forskjellige farger. Binder nå alle spinnerne i rustbrun farge med flashribbing. Størrelse 11 til 19 på TMC 102Y.

Jeg bruker stort sett spinnere på kveldstid og når lyset blir svakere. Fargevalg blir mindre viktig jo mørkere det blir.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jarle TL skrev (24 minutter siden):

Jeg har slutta å binde spent spinnere i forskjellige farger. Binder nå alle spinnerne i rustbrun farge med flashribbing. Størrelse 11 til 19 på TMC 102Y.

Jeg bruker stort sett spinnere på kveldstid og når lyset blir svakere. Fargevalg blir mindre viktig jo mørkere det blir.

Bra resonnement det Jarle. Rib av pearl krystalflash er ikke dumt i det hele tatt. Jeg har alltid spinnere og duns med den type rib for fiske på kvelden. Og det er jo som du sier etter kl. 20-ish at vi gjerne knyter på spinnere.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Jarle TL skrev (På 30.12.2021 den 12.27):

Jeg har slutta å binde spent spinnere i forskjellige farger. Binder nå alle spinnerne i rustbrun farge med flashribbing. Størrelse 11 til 19 på TMC 102Y.

Jeg bruker stort sett spinnere på kveldstid og når lyset blir svakere. Fargevalg blir mindre viktig jo mørkere det blir.

Hvordan binder du spinnerne, er det et bestemt mønster du binder? Liker tilnærmingen din med å forenkle ting 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Eirik Rusten endret tittelen til Hvilken farge får døgnfluer når de blir til spinnere?
×
×
  • Opprett ny...