Gå til innhold

Bibioen er løs!


Anbefalte innlegg

Ja, det kan jeg bare bekrefte! Har sett den siden 21. april i Østmarka. Var en tur i Steinsjøen i dag, og har aldri sett Bibio i slike mengder. Fisken vaket "døgnflueaktig", kraftige slag i overflata. Selfølgelig midt ute på vannet... Fikk en stakkars tass på 29 cm på cellemaur. Vedlagte bilde ble tatt i dag. Ble også sett to stk marginata i marka i dag, så ingen selv. Så 2 skogsmaur på vingene.

post-101-1394984500947_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig det har vært mye Bibio Marci på vingene i det siste, men det dere har bilde av her er vel strengt tatt Skogshårmygg (Bibio Pomonae) ?

 

mvh

rjf

 

Ps..... I et forsøk på å trå litt varsomt i salaten.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ble litt i tvil selv, derfor kalte jeg den bare for "bibio". Er vel egentlig ikke så nøye om arten blir identifisert, men rett skal være rett ;-)

 

Leste om Pomonae og så at f.eks i England klekker denne sent på sommeren/høsten, så det hjalp ikke på tvilen det heller.

 

http://www.flyanglersonline.com/features/worldwide/europe/part33.html

 

"In the North of England and Scotland there is a very similar insect, the heather fly (Bibio Pomonae), which I believe (not knowing it personally very well) appears much later in the year. This fly has bright red legs and is a very distinctive fellow indeed"

 

Flere andre siter nevner også at denne er klekker utover sensommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja... Er ikke helt enig i det Osprey!

Bibio Pomonae har røde lår på alle 6 beina og er mye større.

Bibio Pomonae er i krok 10/12, marci er i 14.

Videre har pomonae lysere vinger, neten transparente (lys dun).

Det er flere arter håmygger, det kan like gjerne være en Bibio Johannis.

Jeg kjenner til Pomonae og resten går for det samme.

Jeg er 100% sikker på at det ikke er pomonae, den finnes ikke i skogen på østlandet. Skogshårmygg det er Bibio Marci.

 

Her er et bilde jegf fant på nettet av Pomonae: http://www.funet.fi/pub/sci/bio/life/insecta/diptera/nematocera/bibionidae/bibio/pomonae-1m.jpg

 

Man ser ganske tydlig at 4 av 6 lår er rødfarget. På bildet mitt er kun de to bakerste rød/brune og ikke så skarpe i fargen heller.

 

Et annet poeng er klekketiden, marci klekker tidlig og pomonae utover juli/sept. Marci blir ofte omtalt som St. Marks Fly fordi den klekker rundt 25.April.

 

Enig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel egentlig ikke helt enig jeg heller :) Jeg stusset nemlig litt på at bare to av beina hadde orange i seg, og også at de var så lyse orange, istedet for "hot orange". Jeg har bare ikke sett bilder av andre bibioarter enn pomonae med orange bein. Marci har ihvertfall på de bildene jeg har sett (og forsåvidt også sett live), aldri hatt slike farger på beina. Kanskje det er riktig som du er inne på at vi snakker om en annen art ? Johannis har vel heller ikke såvidt jeg vet bare orange lår ? Det kan da ikke være så mange arter hårmygg i Norge ? Dette må vi finne utav.

 

mvh

rjf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe dette må vi helt klart finne ut av!

Moro er det også!

 

Jeg stusset selv over det bakre beinparet.

Jeg har sett bilder av johannis og den er liten i forhold og har faktisk hatt rødt i beina, på alle sammen.

 

Her fant jeg litt: http://www.entomologi.no/norskeinsekter/NorskeInsektfamilier/Diptera.htm

 

Det er registert 7 arter men finnes trolig 17.

 

The Conquest of the Bibio goes on!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte kanskje du hadde funnet en ny art, men i så fall må de som har vært ute og "krøssa arter" vært rimelig blinde, eller ikke besøkt Østmarka :-)

 

Stusser også litt over størrelsen. I bindebeskrivelsen din bruker du 12-14 krok. Den som står på fingern min er maks str 16, og det var gjengs størrelse for alle jeg fanget. (regner med at de oppgitte krokstr ikke er short-kroker?) Igjen - dette kan være lokale variasjoner. Bibioer som klekker senere kan sikkert også være større.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[Osprey: men det dere har bilde av her er vel strengt tatt Skogshårmygg (Bibio Pomonae) ?

 

Skogshårmygg er riktig nok marci. Men er det bare nettleseren min, eller ligger ikke bildet av bibioen til Rune ute lenger? Har fortsatt til gode å se bibio i år. Vannet jeg har fisket i ligger på 356m.o.h. Det kan være årsaken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettleseren funker. Nå dukket plutselig bildene opp.hehe... :?

Hvordan får dere tatt så gode bilder med digitalt kamera? Må dere ha en ekstra\annen linse for å kunne fokusere på så små innsekter. Hvor mye må jeg betale for et digitalt kamera som mestrer slike oppgaver.

 

m.v.h Pål H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fått svar av professoren:

 

"Denne arten (B. Marci) er foreløpig berre registrert frå Tjøme, Jomfruland og ein stad på Indre Sunnmøre. Månadsskiftet april/mai høyrest også litt tidleg ut - på dei andre stadene arten er funnen flyg han frå midten av mai utover - men; med varmare klima kan me jo venta at arten kan spreia seg nordover. Eg har ikkje sett B. marci i Skottland enno denne våren.

 

Bibio pomonae er same storleik som marci, men lett å kjenna att på at låra er raude (ganske sterk og klar farge). Det har blitt samla inn. B. pomonae-eksemplar om våren men det er veldig sjelden - normalt flyg arten i juli-september.

 

Eg har sett på bileta. Dette er definitivt ikkje nokon Bibio, derimot ei dansefluge (Empididæ). Eg er nokså sikker på at dette er nemnte Empis borealis - kjenneleg på at hannane har uvanleg breie vengjer.

 

Denne arten har ein interessant men bisarr parringbiologi. Hjå dansefluger er det vanleg at hannen presenterer eit insekt til hoa, som ho et under parringa (" bryllaupsgåve"). Men E. borealis flyg tidleg om våren då det gjerne er lite andre insekt ute. Kanskje som eit resultat av dette er det vanleg at hannane fangar kvarandre og gjev til hoene. Ein nokså grotesk form for seksuell seleksjon."

 

-Vi har altså vært litt på viddene ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott Bånngjedda ! Morro å få klarhet i slike ting. Står foresten masse om dansefluer på nettet. Bla kunne jeg lese at E. Borealis er en av ytterst få (2) arter der det er hunnene som svermer og hannene som velger seg en hunn. Gjett hva utvalgskriterie nr. en er ? Størrelse. De største hunnene blir valgt først og parrer seg med den første og beste hannen :)

 

Mvh

 

rjf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk går til John Skartveit fra The Scottish Agricultural College. Han virket positiv til å hjelpe med andre spm også:

 

"Skulle du koma over andre haarmygg, eller haarmygg-liknande

insekt, som fisken et, vil eg gjerne hjelpa med aa proeva aa faa

bestemt dei. Ta i saa fall gjerne vare paa eit par eksemplar - det er

ofte lettare aa bestemma eit dyr enn eit bilete"

 

-Bg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan får dere tatt så gode bilder med digitalt kamera? Må dere ha en ekstra\annen linse for å kunne fokusere på så små innsekter. Hvor mye må jeg betale for et digitalt kamera som mestrer slike oppgaver.

m.v.h Pål H

 

Jeg bruker Minolta Z1, som ikke er så aller verst på pris ( 3318,- billigst på nett i Norge). Den har såkalt supermakro som gjør at jeg kommer rimelig tett på (3-4 cm). Problemet er at slike digitale kameraer etter min erfaring er altfor dårlig på fokusering på små objekter på f.eks vann (som tilfeldigvis kan være et insekt :-) Det henger sannsynligvis sammen med at bølger/uroligheter hele tiden på overflaten samt dårlig kontrast. Fjærmygg på vannoverflata er meget vanskelig, selv når kameraet er innstillt på "spot-fokusering". Når det er sagt, så har det vel aldri vært lett med makrofotografering på motiver i bevegelse...

 

Minolta Z1: http://produkt.akamera.no/vis_produkt.php?product_id=9097

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermansen

Er vel lettere å ta gode macrobilder om du ikke bruker supermacro funksjon som flere kameraer har? Jeg vil iallefall tru dette.

 

Men jeg er ingen expert på fotografering og ser meg selv som en ekstremt nybegynner på det feltet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, det er i alle fall lettere på mitt kamera. Supermakroen låser nemlig brennvidden, slik at jeg ikke får zoomet. Bruker derfor denne sjelden hvis det ikke er under 100% kontrollerte fohold, som f.eks bilder av fiskefluer osv. Tror ikke bildet jeg har lagt inn her er med supermakroen påslått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermansen

Jeg har iallefall manuell fokus i supermacro modus, bildene blir bra men har ikke testa med vesen som beveger seg :)

 

Men uansett når man snakker macro er vel stativ noe man må ha, jeg må iallefall ha det, ingen mulighet overhode å få tatt fine bilder uten stativ.

 

Ellers får man også macrolinse til kameraer av bedre kvalitet, tipper det fungerer utmerket, har ikke selv giddi å kjøpt meg noe sånt men kan vel være det kommer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk av stativ til makro fotografering er ikke allitid like greit. Det er jo ikke akkurat uvanlig at objektet som ønskes fotografert befinner seg på bakken og eller andre steder hvor man ikke får brukt vanlige trebeins stativ. Bruk av etbeins stativer kan ofte være genialt til diverse fotografering, makro foto med etbeins stativ fungerer ofte.

 

Det er ofte også sånn at digitale kamera har mulighet både for manuell og automatiske instillinger under makromodus. Nikon kameraene får meget god kritikk for makrofotografering. Flere av deres dig.Kamera med god nærgrense ligger til gode priser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...