Gå til innhold

Trenger høstfluer


Lars Erik

Anbefalte innlegg

Jeg er litt rådvill her jeg sitter og skal binde litt :) Elvefiskesessongen er for min del over så det blir skogsvannet som får friste i høst :)

Føler at jeg trenger noen nye mønstre på mygg og noen landinsekter....

Hva har dere av fluer i boksen for høstfiske?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermansen

Min høstfiskeboks for stille vann ser slik ut:

 

Veps (hjortehår med cdc vinge)

Maur (med og uten vinger)

Vårfluer (cdc caddis og streaking caddis)

Svart streaking caddis

palmer mygg

div cdc myggklekkere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg MÅ ha maur og griffiths gnat. Ha også noen vårfluer, de små mørke er ganske vanlige utover nå, og så har du jo selvfølgelig Streaking caddis når det mørker eller er litt ruskevær eller vind! Ikke så vanlig, men jeg opplevde det seneste i dag: Større fisk som jager småfisken opp i overfalten! En streamer er vel rette saken her.

 

Pål: Er det en spesiell størrelse/farge du bruker på disse? Er litt nysgjerrig på maurimitasjoner serru...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aleksander, Pål: Er det en spesiell størrelse/farge du bruker på disse? Er litt nysgjerrig på maurimitasjoner serru...

 

Hei, bruker som regel samme oppskrift som Rune, http://www.fluefiskesiden.no/modules.php?name=Sections&op=viewarticle&artid=35

 

Hvit overvinge på disse imitasjonene er gull. Nå er det ikke lenge før Eitermauren begynner å sverme skikkelig. Fargen på denne er Flyrite nr 28 og str er krok 17\16.. Disse svermingene gir det absolutte beste fiske på seinsommer\høst der jeg fisker. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars Erik,

Noen som har bra erfaring med stankelbein om høsten? Har alldri opplevd det helt store med stankelbein og har kun klart å lure småharr med dette

Skal sies at jeg ikke har fiska mye med det og da...

 

Jeg har opplevd mange store under fiske med stankelbein. Her i Finnmark er det jo endel av orginalene også da. Er ei flue som kanskje er mer aktuell over barskogbeltet, på fjellet, enn nede i skogen. Det er mi erfaring fra Trøndelag...

 

Men stankelbein er og blir godfluer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min favoritt imitasjon til Rød skogsmaur: Se vedlegg.

 

Bundet med foam som flytevest og dubbing til kropp. Foamen brettes altså over dubbingen. Men jeg bruker aldri foam når skal binde jord eller eitermaur siden disse er så små.

 

Veps er også en effektiv høst flue: se vedlegg.

post-100-13949846869978_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De så jo spennende ut! Hva har du brukt som bein på den nederste' date=' og har du testa den? :) Tenkte selv å binde noe lignende denne: http://www.ofa.no/binary?id=35128[/quote']

 

På beina så har jeg brukt bust fra Jordan tapetbørste som jeg har bøyd til med en varm pinsett, derfor har den fått navnet 'Tapetmæver'n'. Har ikke prøvde denn ennå, men er ikke lenge før den skal døpes nå ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flemming,

Hei Pål.

 

Får du ikke litt problemer med kroking på denne vepseimitasjonen?

Tror den hadde blitt mer effektiv med et litt større krokgap. Bare et lite tips..

 

Det har du nok helt rett i. Men det har faktisk ikke vært noe betydelig problem. Den burde nok bindes på en TMC 921 krok.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...