Gå til innhold

Fiske etter ørret om høsten


Gjest TheIceDragon

Anbefalte innlegg

Gjest TheIceDragon

Er det noen som kan dele noen erfaringer om høstfiske etter ørret?

 

Bruker man de samme fluene som vanlig? Er det vanskeligere enn vanlig? Er det de samme fiskeplassene? osv...

 

Jeg og familien drar ofte opp i fjellet i høstferien og jeg og en kompis pleier å fiske litt med flue da, men fisken er tilsynelatende uinnteressert. Er det en grunn eller er det bare vi som fisker feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
du må bruke en annen type døgnflue

Vel' date=' dette var vel ikke noe godt svar til en som sliter med høstfisket.. ;)

 

 

Det er vanskelig å svare kort på spørsmålet, og jeg vet ikke hva du kan av entomologi, men generelt kan man si at det blir bruk for mye "småfluer" til tørrfluefiske utover høsten.. Når vårfluene gir seg, er det stort sett bare små 2.generasjon baetis og fjærmygg igjen som klekker, og til slutt er det bare fjærmyggen igjen. Denne gir seg ikke før isen legger seg, og kan gi deg et brukbart fiske..

 

Kan du lite om insekter og imitasjoner, så velg de minste fluene du har i flueboksen. Kanskje du lykkes bedre da... ;)

 

Imitasjoner av fjærmygg og baetis finner du nederst på denne siden. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Fisker mye sent om høsten. De siste insektene som gir seg (ved siden av mygg selvfølgelig) er "husfluer", edderkopper etc. Har til tider hatt fantastisk fiske under vindstille forhold. (også elv). Streamere vil alltid fungere hvis fisken spiser. Har opplevd skikkelige klekkinger av mygg selv i januar og februar, da ved milde fuktige dager. Fisken vaker bra i isråker/åpent vann i elver, og da de litt mer stilleflytende partiene under slike forhold :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicolaj brekke
Hvis du vil dra høstfisket ditt enda lengre' date=' så vil jeg anbefale deg å prøve små oransje/røde gullhodenymfer.

 

Nå får vel tørrflue-puristene her inne kaffen i vranghalsen... ;):D[/quote']

 

Hehehe... Eller dra til med en skikkelig streamer! Et stikkord er at ørreten lever etter et slags energisparingsprinsipp. Når vannet er kaldt om vintern stagnerer insektslivet. Det vil være ganske dumt av en ørret å vandre rundt på leiting etter en liten mygg her og der. Da ville den brukt mye mer energi enn den hadde fått tilbake i form av en liten puppe. Du bør altså gi den en god grunn til å ta din flue. En feit nymfe, streamer, stankelbein osv... At den får dekket det den bruker av energi på å svømme bort og ta din flue, og litt til, er avgjørende for om den vil ha. Kombinert med at ørreten er en stor opportunist så kan du kanskje klare å lokke den til å ta. Men det er ikke sikkert den tar likevel... En annen mulighet er å flytte ut til kysten, der den milde vintern gjør at du kan bedrive helårsfiske etter vakende ørret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper du har sett Ephemerella Ignita, lillesøstra til Ephemerella Aurivilli. Den er veldig vanlig på høsten, men da som oftest i klart vær (min erfaring ihvertfall), ikke drittvær som tidligere på sesongen. I en av elevene jeg fisker klekker den til langt ut i oktober.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...