Gå til innhold

Lofoten - fluer/lokale tips


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er fullstendig nybegynner og kan så å si ingenting om dette faget.

Jeg ringte dog en fiskebutikk for noen dager siden og spurte om tips til valg av fluer. Han ba meg forhøre meg med en lokal fiskeforretning, men jeg har ingen der jeg bor. Jeg bor i Svolvær i Lofoten. Her er det noen fine fiskevann og mye sjø så klart.

Er det noen som har kjennskap til området som kan gi tips til valg av fluer? Både til sjøørret og ferskvannsfiske er av interesse.

Hvis du har tips om et godt fiskevann i nærheten, er jeg veldig lydhør for det også!

Flott side dette her forresten.

Endret av Snorre Brundtland Sæveraas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bor perfekt plassert for å fiske med flue. Ikke minst burde du prøve å dra stor sei på flue, det er en av drømmene jeg har. Jeg er ikke kjent i lofoten utover å ha besøkt stedet et par ganger.

Av fluer til sjøørret så trenger du noen imitasjoner av sild, kutlinger, reker (naturell, rosa og orange) , tanglopper (kobber, og et par knæsje farger), tobis. Det ligger mange i fluedatabasen. Bl.a 'den lysebrune' som er gromflua mi, nesten så man ikke trenger annet faktisk.

Endret av Truls
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Runar Dankel skrev (57 minutter siden):

Mener å huske at du har sagt at "den brune" skal fiskes aggresivt? Inntrekk med begge hender og noen stopp for å få hugg. 

Den fungerer bra med litt rolige rykkvise trekk også. Men sett gjerne litt fart på det, ja.

Jeg ser mange står og smådrar inn etter sjøørret, men også brunørret. Gi det litt fart, så trigges det ved at det ser ut til å være et bytte som piler unna. 

Rykkvist raskt med en hånd eller bruk begge hendene. Spesielt på sensommer og tidlig høst så bør det vare fart på sakene. Men jeg kan trekke max fart selv på vinteren i iskaldt vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...