Jump to content

Question

Posted

Hei,

Hva anbefaler dere til spisslengde for noen som fortsatt jobber med kasteteknikken?

Jeg har en klasse 5 stang, der jeg fisker tørt etter ørret i elv/stille vann. I enden av fortommen (4X) har jeg knytt på en tippet ring. Er 0,5 - 0,6 m spiss litt kort og at jeg burde gå opp til 1 m eller er jeg helt på bærtur her? 🙂

6 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted
Truls skrev (3 timer siden):

Jeg bruker ca halvannen meter spiss, i tillegg til en 9 fot ferdigtapert hvor jeg har klippet av de ytterste 30-40 cm 

Klipper du av fortommen 30-40 cm ytterst for å kompensere for at du kjører tippetring med spiss på 50 cm? 🙂

• 0
Posted

Jeg klipper av den ytterste delen av den ferdigtapert fortommen som er relativt rett og skjøter med mikroring og fester en tynnere spiss på 1,5-2 meter på den. 

• 0
Posted
Sputnik skrev (18 timer siden):

Jeg har en klasse 5 stang, der jeg fisker tørt etter ørret i elv/stille vann. I enden av fortommen (4X) har jeg knytt på en tippet ring. Er 0,5 - 0,6 m spiss litt kort og at jeg burde gå opp til 1 m eller er jeg helt på bærtur her? 🙂

Ja, en halv meter spiss er kanskje litt lite i de fleste tilfeller, men kan godt hende det funker.

Mitt aller vanligste oppsett er 9 eller 12 fot tapert fortom, mikroring, 2 fot med skjøte-del, deretter 6 fot spiss. Hvis den "skjøte-delen" er samme tykkelse som den taperte, så tar jeg bort litt av den taperte slik som Truls, slik at taperingen fortsetter med skjøte-delen.

• 0
Posted

Rune nevnte noe i en annen tråd om fortom som kan skjøtes, jeg forstod det slik at det fantes noen som ikke trenger kappes. Finnes det eller har jeg misforstått?

• 0
Posted
Bounce skrev (1 time siden):

Rune nevnte noe i en annen tråd om fortom som kan skjøtes, jeg forstod det slik at det fantes noen som ikke trenger kappes. Finnes det eller har jeg misforstått?

Vet ikke hva som menes.

Man har jo ferdigtapert fortom som du jo allerede bruker. Man kan jo i teorien knyte flua rett på den, men det gjør man vel strengt tatt aldri. 

Eksempel på ferdigtapert fortom; https://nfisk.no/product/guideline-power-strike-12ft/ 

På den skjøter man altså på en liten del tynnere spissmateriale, og så skjøtes selve spissen på (evt spissen rett på den taperte fortommen). Eksempel: https://nfisk.no/product/egor-fluorcarbon/

Husk at dersom du skjøter mono og fluorcarbon er det nok lurt med tippetring i stedet for bare knute. 

Lengde på spiss er litt opp til deg selv og situasjonen. Mine presentasjoner tror jeg ikke blir så veldig bra om jeg har noe lengre enn 2 stanglengder som i all hovedsak er min standardlengde. 

• Create New...