Gå til innhold

Fiskekort for catch & release


Gjest Erik Eikre

Anbefalte innlegg

Gjest Erik Eikre

Hei!

 

Det har i vært debattert kraftig om fang og slipp av fisk i noen år nå, og jeg har ikke ment å starte den på nytt. Det jeg har tenkt på i lang tid er om det ikke kunne lages et fang og slipp-kort med samme idé som jaktkort (jegerprøven). Dersom man vil eller må (noen elvestrekninger i Norge har regler for dette) praktisere fang og slipp, skal man ha hatt opplæring gjennom godkjent kurs og et spesielt kort som bevis for dette.

 

Det jeg mener med dette er at det i mange tilfeller viser seg at ihuga fang og slipp fiskere ikke engang vet noe om hvordan de bør behandle fisken de har tenkt slippe fri. Fisk som behandles på en forsiktig og forstandig måte, vil i svært mange tilfeller ikke ha noen som helst problemer i etterkant. Men - jeg har mange ganger sett fiskere som like godt kunne tatt livet av fisken med en gang, istedenfor å forlenge plagene ved å slippe den tilbake uten sjanse til å klare seg.

 

For ordens skyld - jeg er ingen spesialist på området. Jeg prøver etter beste evne å slippe fri (ikke sette tilbake etter kyss og diverse bilder) fisk på så forsiktig måte som mulig der dette er fornuftig, men jeg skulle gjerne selv ha lært mer om hvor og hvordan dette bør gjøres.

 

Hvem som eventuelt skulle ha ansvaret for denne "fang og slipp-prøven", har jeg ikke helt klare meninger om. Men det er vel nærliggende å beslekte det med jegerprøven.

 

Jeg vil tro at et kort som dette kunne bidra til å øke forståelsen for fang og slipp som forvaltningsprinsipp, siden man må bevise at man har lært hvordan det bør utføres før man praktiserer det.

 

Ka du tru?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at et kort som skal sertifisere deg som offentlig godkjent fang og slipp fisker vil være utrolig begrensende for den hobbyen vi driver med.

 

Slik ting er i ferd med å utvikle seg i Norge (priser på fiskekort i lakseelver f.eks) vil det være dumt viss vi som fiskere skal gå inn å anbefale nok en begrensning i fiske. Skal vi ungå at fiske blir en "sport" kun forbeholdt noen få, er arbeid og bevisstgjøring av barn og unge den viktigste jobben vår. I alt for mange land i Europa er fiske (og for den saks skyld også jakt) bare forbeholdt en "adel". Dette er jo grunnen til at vi hver sommer oversvømmes av tyskere og nederlendere som skal fiske.

 

Hvis vi som lever og ånder for fiskingen blir flinkere til å føre våre verdier videre til de neste generasjoner, samt ikke driver en ukritisk form for fang og slipp, tror jeg at sertifisering av fiskere er unødvendig. Men hvis det kun blir Rex Hunt og Bård&Lars som blir forbildene for de kommende generasjoner, vil nok diskusjonen med fang og slipp aldri ta slutt. Hvis vi fører videre at man skal vise respekt for byttet, at det ikke er feil å ta med en fisk (hvis man skal spise den) og lærer bort det vi kan om behandling av fisken, vil det være sertifisering god nok!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med fang og slipp synes jeg er viktig. Det er viktig å fange fisken på en ordentlig måte, det er også viktig å slippe fisken fri på en ordentlig måte. Probleme er i mine øye alt som skjer fra fisken er fanget, dvs hovet, tailet el.likn TIL fisken skal slippes løs. Mange holder fisken opp klar av vannet over lang tid, mange sliter med å løsne kroken så de ødelegger mer enn nødvendig, mange bruker tørre hender, noen får skrapet av skjell og slim fra fisken, ja mye galt skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt klart at det skjer mye feil, og at bevisstgjøring er et viktig pkt.

 

Etter min mening, er det ikke rart at det skjer mange feil heller. Som jeg så vidt nevnte i innlegget mitt, er det for mange "dårlige forbilder" i diverse fiskeprogram på TV. Rex Hunt er et horribelt eksempel, men jeg syns også at Bård behandler fisken uvørent i mange tilfeller. Når det til stadighet vises uvøren behandling av fisk på TV, er det ikke rart at mange gjør feil når de skal sette ut fisken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre
Helt klart at det skjer mye feil' date=' og at bevisstgjøring er et viktig pkt.

 

Etter min mening, er det ikke rart at det skjer mange feil heller. Som jeg så vidt nevnte i innlegget mitt, er det for mange "dårlige forbilder" i diverse fiskeprogram på TV. Rex Hunt er et horribelt eksempel, men jeg syns også at Bård behandler fisken uvørent i mange tilfeller. Når det til stadighet vises uvøren behandling av fisk på TV, er det ikke rart at mange gjør feil når de skal sette ut fisken![/quote']

 

Helt og fullstendig enig! Det skaper også problemer i diskusjon med tvilere og motstandere. Tenkte kanskje det kunne hjelpe litt i debatten omkring fang og slipp dersom vi viste mer ansvar for fisken. Et evt. kurs burde også være gratis siden det gavner naturen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest rams
...Det er viktig å fange fisken på en ordentlig måte' date=' det er også viktig å slippe fisken fri på en ordentlig måte. [/quote']

 

Jeg er helt enig med deg at dette er et aktuelt problem, men er ikke sikker på om "licenced to fish" er løsningen. Om fluefiske står det meste skrevet og avbildet i kloke bøker, men jeg har ennå ikke sett noen beskrivelse av hvordan fisken bør håndteres mest mulig skånsomt. Har du ikke lært det fra noen, så blir "learning by doing" den eneste måten. Selvlært som følge av elimineringsmetoden er som kjent ikke særlig hensiktsmessig, heller ikke for fisken.

 

Det er først når man evt. innfører et nasjonalt fiskerkort det er mulig å stille krav til sportsfiskere om opplæring, etikk osv....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Egentlig helt utrolig at ikke fiskere kan vise så mye respekt at de på eget initiativ lærer seg "riktig" behandling....

Her har også fiskekortselgerene ett ansvar. Burde ikke info om utsetting av fisk forekomme på fiskekortet/fiskeregler?? Selv i elver uten fang og slipp regler, er det jo et minstemål som må følges...... Info. tavler er det også mange som bruker!!!!! Det er faktisk steder hvor disse tingene blir praktisert. Fisker i ei lakseelv på vestlandet, og utleier lar INGEN fiske før man har forstått gjeldende regler for elva, korrekt opptreden, riktig utsetting osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rams: Sa aldri noe om at jeg støtter en løsning med "licenced to fish" :shock:

 

Det som kunne bli gjort er å legge ved eller at det står informasjon ved fiskekort utsalgene. Som andre her også er inne på, fiskeprogrammene som vises er ikke gode forbilder når det gjelder C&R, men de KUNNE vært det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En fiskekompis av meg har sikret seg rettighetene i to-tre private fiskevann på østlandet , og er i gang med kultiveringen for å bygge opp vannene til attraktive storfisk-vann, som han vil selge fiskekort i...

 

For å få kjøpt fiskekort i disse vannene må man ta et slags "greencard". D.v.s at man må gjennomføre et raskt grunnkurs i riktig kjøring og gjenutsetting av ørreten, samt hvordan man skal oppføre seg i forhold til andre fiskere, dyreliv og naturen rundt vannene. "Grøntkortet" vil koste litt penger, men er en nødvendig inngangsbilett for å få fiske i disse vannene. Det blir spennende å følge med på hvordan dette vil bli mottatt i tiden som kommer....

 

Ellers så er jeg generelt positiv til slike tiltak, og ser gjerne at flere grunneiere følger opp med å føre på tips og veiledning får de som skal sette ut fisk. Husk at vi setter alle ut fisk, vi har jo minstemålsregel nesten over alt dessverre, og når vi først skal gjøre det, må vi gjøre det riktig !

 

Noen raske C&R-tips :

 

-Ikke kjør fisken for lenge hvis den skal settes ut. Jo varmere vann, dess fortere må fisken opp ! Utsetting i ektremt varmt vann er ikke bra...

 

-Fukt alltid fingrene i vannet før du tar på fisken. Tørre fingre "brenner" seg inn i fiskens slimlag, og kan skape sår med etterfølgende infeksjoner etc....

 

-Unngå å løfte fisken opp av vannet. Ta ut kroken med en peang mens fisken ligger i vannet. Skal du ta bilde av fisken, så be fotagrafen gjøre seg klar og løft bare fisken opp i et par sekunder. Noen mener at mer enn 10-15 sekunder i lufta kan være dødelig for en sliten fisk.

 

-Unngå å klemme rundt fisken, og stikk for all del ikke fingrene inn under gjellelokket. Gjellene skal ikke røres !!

 

-Slipp ikke en fisk rett ut i elva før du er sikker på at den har fått igjen nok styrke. Den skal helst ha styrke nok til å slite seg ut av grepet du har rundt halerota.

 

-Bruk av en håv med knuteløst nett gjør behandling av fisk lettere. Hold allikevel fisken i vannet mens du forsiktig tar ut flua. Ikke røsk flua ut av kjeften... Hvis fisken er sliten og må holdes, er det også greit å holde rundte haleroten på fisken utenpå håven for å få bedre tak, slik at fisken ikke stikker av for tidlig.

 

-I stille vann kan det være nødvendig å holde fisken litt lenger før den slippes. Hvis fisken er ekstremt sliten kan man hjelpe til litt med å dra fisken frem og tilbake for å få pumpet okygenrikt vann over gjellene. Dette er litt omdiskutert, og Ikke gjør dette i elv. Der klarer fisken dette best selv..

 

-Må du løfte fisken opp av vannet må du ikke løfte i halen slik man ser på en del fiskefilmer. Dette ødelegger fisken ryggrad ! Hold en hånd rundt haleroten, og en hånd under brystet så nærme hodet som mulig...

 

-Er fisken stor og ekstremt sliten, kan det være greit å "parkere" den. Finn et litt grunt sted der strømmen er svakere og ikke drar fisken ut i elva, og la den stå der til den har kommet seg av seg selv. Observer fisken fra litt avstand en stund, slik at du er sikker på at det går bra..

 

 

Ellers kan man si at det er viktig å behandle en fisk med respekt. Ikke som en god eller dårlig kjøttbit, der den dårlige kjøttbiten bare rives av kroken og slenges i elva. Har sett nok av slike tilfeller, dessverre.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg regner det som selvsagt at vi behandler all fisk på denne måten, setter ut morten, abboren, gjedda, vederbuken etc. på den samme humane pene måten!

 

Det er jo akkurat det som du beskriver i innlegget ditt departementet vil forby, og på det pkt. er jeg helt enig med departementet! Fang og slipp utfra kun komersielle og personlige hensyn er jeg fulstendig i mot! Hvis det er slik vi vil ha det, graver vi vår egen grav. Vi får et system hvor ørretfiske kun blir forbeholdt noen få - en elite som setter seg selv høyere kun fordi de fisker med flue og dermed føler seg bedre enn alle andre som fisker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg regner det som selvsagt at vi behandler all fisk på denne måten' date=' setter ut morten, abboren, gjedda, vederbuken etc. på den samme humane pene måten![/quote']

 

Selvfølgelig !!!! De som kaller disse artene U-fisk, og kaster dem ut igjen (eller på land), er ofte ørret-mataukere og motstandrere av all C&R. :evil: ;)

 

Det er jo akkurat det som du beskriver i innlegget ditt departementet vil forby' date=' og på det pkt. er jeg helt enig med departementet! Fang og slipp utfra kun komersielle og personlige hensyn er jeg fulstendig i mot! Hvis det er slik vi vil ha det, graver vi vår egen grav. Vi får et system hvor ørretfiske kun blir forbeholdt noen få - en elite som setter seg selv høyere kun fordi de fisker med flue og dermed føler seg bedre enn alle andre som fisker![/quote']

 

Det er derfor jeg, og mange mange andre er uenig med departementet laugh.png' alt=':lol:'> . Ser heller ingen problemer med at noen leier rettighetene til to private abbor-tjern, og gjør dem om til fantastiske ørretvann som nå blir tilgjengelig for alle.... Selvfølgelig blir dette kommersielt, for han må jo tjene noen kroner når han investerer en del penger på kultiveringen. Dette har ingen ting med elite å gjøre, for hvem som helst kan kjøpe fiskekort her. Slike småvann er så sårbare at de store MÅ settes ut igjen for at det skal bli attraktivt for fiskere å komme dit igjen og igjen... Skjønner ikke hvorfor noen kritiserer dette. Hadde det vært bedre om vannet forble et privat abbortjern som grunneieren kunne nytt alene med markstanga si...??? :shock:

 

Nå er vi langt utenfor temaet her, men......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i mot fiskedammer (fiskevann) hvor vi kan leke oss med fisk, for så sette den ut igjen og komme igjen dagen etter for å fortsette leken. Det er slik jeg ser på reine "fang og slipp dammer/vann". Selv om fisken settes ut på mest mulig human måte, mener jeg at dette ikke er riktig.

 

Fang og slipp er dyreplageri - det er reine egoistiske fiskerhensyn som teller!

 

Og jeg ser heller ikke noe galt i at vannene kunne fortsatt å være abbortjern, vi trenger de og. Barn skal kunne ha muligheten til å oppleve gleden ved fiske i vann, og da gjerne i vann med tett bestand av abbor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i mot fiskedammer (fiskevann) hvor vi kan leke oss med fisk' date=' for så sette den ut igjen og komme igjen dagen etter for å fortsette leken. Det er slik jeg ser på reine "fang og slipp dammer/vann". Selv om fisken settes ut på mest mulig human måte, mener jeg at dette ikke er riktig.

 

Fang og slipp er dyreplageri - det er reine egoistiske fiskerhensyn som teller![/quote']

 

Hvorfor fisker du egentlig ????

Du må slutte med det med en gang, det er jo morro og egoistisk vet du... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Hvis man spør fisken om den helst vil dø eller få leve etter å ha blitt lekt med....Hva svarer den da tro......???????ALLE "leker" med fisk og vilt...Ingen av oss trenger å drive med dette for maten... Vi kan jo bare stikke i butikken...!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fisker fordi det gir meg en utrolig rekreasjon!

 

Fisker jeg i vassdrag hvor det ikke tåles at jeg tar med all fisken, slipper jeg ut igjen den fisken jeg ikke skal spise, og da selvsagt på mest mulig human måte.

 

Fang og slipp er fortsatt dyreplageri, selv om jeg av og til slipper ut fisk! Jeg tar med meg den fisken jeg får i 9 av 10 tilfeller og det er rett og slett fordi jeg er glad i fisk. Men jeg er klar over dette og gjør det jeg kan for å begrense smerten hos fisken. Samme som når jeg jakter, jeg går ikke inn for å skadeskyte.

 

Det jeg er redd for når noen markedsfører fang og slippdammer, slik som denne kameraten din, er at PETA etc. skal få enda mer kjøtt på beinet, og komme enda lenger inn i koridorene der avgjørelser blir tatt, slik at vi til syvende og sist får et stupid regelverk som forbyr oss å sette ut fisk under minstemål etc.

 

Jeg veit at jeg kanskje snakker litt mot meg selv. Jeg står for at fang og slipp er dyreplageri. Men min personlige oppfatning er at mange (jeg sier ikke alle) praktiserer fang og slipp fordi det er blitt en motesak, som man ser på TV i mer eller mindre underholdende programmer!

 

Du skriver også at vannet (som kameraten din kultiverer) ikke tåler at den store fisken ikke blir tatt ut. Hvorfor da ikke kjøpe flere store fisker fordi pengene han får inn på kortsalget? Og la folk ta med seg den fisken de vil.

 

Komersielle fang og slipp dammer/vann/tjern er jeg prinsipielt imot!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest rams
...Komersielle fang og slipp dammer/vann/tjern er jeg prinsipielt imot!

 

Var det ikke nettopp slike anlegg departementet sitt "C&R forbud" kulminerte med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fang og slipp er fortsatt dyreplageri' date=' selv om jeg av og til slipper ut fisk! [/quote']

 

Det er jo interressant at du innrømmer at du er en egoist som leker med fisken du også. Skal du være konsekvent, så må du slutte å fiske, eller spise alt du får på kroken. Også spise fisk under 25cm...

 

Men jeg er klar over dette og gjør det jeg kan for å begrense smerten hos fisken.

 

Det er nå ganske usansynlig at fisken kjenner smerte i det hele tatt.... Så hvordan begrenser du denne smerten da ? Setter du deg over andre fiskere for at du "piner" fisken litt mindre enn andre..??

 

Men min personlige oppfatning er at mange (jeg sier ikke alle) praktiserer fang og slipp fordi det er blitt en motesak' date=' som man ser på TV i mer eller mindre underholdende programmer! ![/quote']

 

Årsaken til utbredelsen er vel snarere at folk ser at vann som er tømt for ørret med bra størrelse blir uinterresante, slik at det de gjør er i pratikken å verne om sitt eget lokale vann, for å ha stor fisk å fiske på i lange tider fremover. At det er "mote" er bare tull !!!

 

Du skriver også at vannet (som kameraten din kultiverer) ikke tåler at den store fisken ikke blir tatt ut. Hvorfor da ikke kjøpe flere store fisker fordi pengene han får inn på kortsalget? Og la folk ta med seg den fisken de vil.

Komersielle fang og slipp dammer/vann/tjern er jeg prinsipielt imot!

 

Vet du i det hele tatt forskjell på et put & take vann, og et vanlig fiskevann ? I vannet til fiskekompisen er det snakk om at han har kultivert alt fra bunnen, altså med småfisk (med unntak av et par litt større abborspisere). Det er helt uaktuelt å sette ut store stygge griser rett fra et klekkeri, som biter på hva som helst, og som ikke har snev av villfisk å se, inn i disse vannene. Dette vannet skal ha like ville fisk som i et hvilket som helst vann i nordmarka som ikke har gytemuligheter.... Det er bare det at snittstørrelsen på ørretten blir betraktelig større, og skal beholdes slik. Utsetting av småfisk gjøres av og til for å sikre et visst antall fisk i vannet...

 

Put & take vann alá det Lars Lendt fisket på i England er noe ganske annet. Her fores fisken med pellets, og blir aldri "vill".....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om fisken kjenner følelser veit ingen av oss så den diskusjonen gidder jeg ikke ta.

 

Jeg er med å kulitiverer alle fiskevannene i Eidsvoll, i de aller fleste har vi fisk over kiloen, og vi gjør det på den måten som kameraten din har gjort. Jeg veit alt om hvor mye arbeid det ligger bak, kostnader etc., men å innføre "green card" og opplæring i fang og slipp - ser jeg på som helt tullete! Med et budsjett på rundt 100.000 i året på kultivering av vann, kunne vi kanskje ønske at flere satt fisken ut igjen, men hvorfor? De pengene vi får inn i kortsalg skal føres tilbake til vannene, og grunnen til at vi selger så mange fiskekort som vi gjør i Eidsvoll er at folk kan dra til skogs og få seg ei panne med fisk på en kveld, og kanskje også få ørreten over kiloen!

 

Litt sleivete sagt kan man sammenligne fang og slipp med jakt med hel mantel!

 

Og til slutt: det er gøy å se at jeg når fram med det jeg vil! Provosere!

 

God helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La det ikke være noen tvil: Norge er et put & take land!!

Vi setter ut fisken og tar den opp, slik er det nesten over alt.

Og dette har vi drevet med siden vikingetiden.

Å sette ut mindre settefisk som stammer fra samme vann/region er mange steder

et must for at vi i det hele tatt skal ha noe å fiske på.

Utsetting av fisk foregår for å skape fritidsaktiviteter/rekreasjon.

Vi driver ikke med fiskekultivering for å "ha" fisk i vannene. Den skal brukes enten til mat eller bare gleden ved å fiske den. Og det er kun vi som er fiskere som har gleden av fisken (hvis vi ser bort i fra kommersielt fiske da).

 

Når nyskapende forslag kommer for dagen som det i denne tråden så roper man ulv! Fysj tenk å gjøre det slik! Folk sier det kun av egeninteresse, det passer ikke dem. Så se å holde deg unna, ville jeg sagt! Du har ikke hatt interesse for dette så langt så hvorfor nå?

 

Det er betimelig hvordan interssen for et vann oppstår; Vannet kan ha vært livløst i årevis eller totalt uinteressant. Så fort det blir gjort en skikkelig innsats for å skape et godt fiskevann til seg selv eller for en begrenset gruppe så skal alle ta del i det. Og det skal fiskes med alt mulig. Det er kun en ting som rår når folk sutrer for at noen skal sette begrensinger som ikke passer dem selv: EGOISME!

Folk er ikke villige til å endre adferd slik er det!

 

Kunne de ikke bare ha holdt seg unna som de har gjort i alle de årene som har gått før de "plutselig" ble interessert. Det er slik med mange andre ting i hverdagen, det som ikke passer holder vi oss unna.

 

Dette med smerte og følelse er bare bullshit!! Som sporsfiskere bryr vi oss ikke om slikt. Hadde vi gjort det så hadde vi ikke fisket. Dersom dette hadde opptatt meg og jeg hadde vært i tvil så hadde jeg unnlatt å fiske. Jeg hadde heller ikke som sporsfisker giddet å bruke det som et argumet i noen former for debatt da jeg selv er med på moroa. Til dere sportsfiskere som tror eller "vet" at fisken føler smerte: Er det ikke på tide å rense samvittigheten som dere påstår at dere har?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Loke

et lille råd til alle der vil begynde at fiske.

Er det kun for at spise fisk, så lad være med at bruge penge på udstyr.

 

1 Thomas and Thomas pris 6500,00

1 BAUER SNELLE 4500,00

et par vaders 4000,00

Fluestik

osv. osv.

 

du ender hurtig på 25-35.000 kr.

 

mit råd til dig, køb fisk for pengene. så sliper i også for det besvær med at fange fisken. ;)

 

/Loke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Loke
Og det er bare hvis man skal fiske ørret! Skal man i tillegg fiske laks' date=' er man heldig viss man kommer under 50000.-[/quote']

 

Jeg tror ikke at ørredfiske er billigere end lakse fiske

 

Stænger:

1 split-cane sharp scottie featherweight # 4-5 7,5 ft. 2 del

1 -- -- -- The Scottie # 6 9,0 ft 2 del

1 -- -- Pezon et Michell garbolite prima normale #6 9,o ft. 2 del

 

1 Hardy favorit #2 7,0 ft. 2 del

 

1 Orvis 7/11 #4 7,11 ft. 2 del

1 -- trout #5 8,0 ft. 2 del

 

1 Burkheimer #3 9,0 ft. 3 del

 

1 bruce og Walker hektografh #4 7,0 ft. 2-del

 

1 Sage rpl 2 # 4 9,0 ft. 2-del

1 --- rpl 3 # 3 9,0 ft 4-del

1 --- ll 3 # 4 9,0 ft 4-del

1 --- rpl 3 #5 9,0 ft. 4-del

1 --- rpl 3 #6 9,0 ft. 4-del

 

1 Scott arc #7 9,5 ft. 4-del

 

1 Scierra pico #3 7,0 ft. 3-del

 

Hjul:

1 Orvis CFO 2

1 --- CFO 3 + 1 ex.spole

1 --- CFO 4

1 --- battenkill large Arbor 2

1 --- - - - 1

1 --- Presentation EXR 2

1 --- --- EXR 4

 

1 loop midge

 

1 ATH F1

1 --- Gallatin 1

 

1 Scientific anglers sys. 50 års jub. Serial no. 0673

 

+8m2 værelse proppet med, fluebinding

 

/Loke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermansen
et lille råd til alle der vil begynde at fiske.

Er det kun for at spise fisk' date=' så lad være med at bruge penge på udstyr.

 

1 Thomas and Thomas pris 6500,00

1 BAUER SNELLE 4500,00

et par vaders 4000,00

Fluestik

osv. osv.

 

du ender hurtig på 25-35.000 kr.

 

/Loke[/quote']

 

Hvorfor skal du dytte frem at det er så dyrt å drive med fluefiske? Det er jo bare bullshit, om du virkelig har lyst å kaste bort flere tusen penger på stenger så gjør det, men har INGEN ting i denne debatten å gjøre.

 

Selv spiser jeg svært lite fisk, men fiske i rene C&R vann gidder jeg ikke, jeg vil drepe den fisken jeg vil,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Loke
et lille råd til alle der vil begynde at fiske.

Er det kun for at spise fisk' date=' så lad være med at bruge penge på udstyr.

 

1 Thomas and Thomas pris 6500,00

1 BAUER SNELLE 4500,00

et par vaders 4000,00

Fluestik

osv. osv.

 

du ender hurtig på 25-35.000 kr.

 

/Loke[/quote']

 

Hvorfor skal du dytte frem at det er så dyrt å drive med fluefiske? Det er jo bare bullshit, om du virkelig har lyst å kaste bort flere tusen penger på stenger så gjør det, men har INGEN ting i denne debatten å gjøre.

 

Selv spiser jeg svært lite fisk, men fiske i rene C&R vann gidder jeg ikke, jeg vil drepe den fisken jeg vil,

 

 

Det var en side debat om laksefiske kontra Ørredfiske.

 

Loke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...