Gå til innhold

Knute til opphenger


Hockeysveisen2

Anbefalte innlegg

Gjest Pål Andersen

Brukte samme teknikk før selv. De siste par åra har jeg funnet microringer i carbonstål helt uunværlige. Tåler 12 Kg og er så lette at de flyter. Lett å bytte flue, regulere opphengerlengde osv. :)

post-0-13949847052534_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme her' date=' såkalt "truck and trailer". Funker helt topp, og tørrflue kroker godt selv med en knyte i bøyen.

Noen knyter den i øyet på tørrflua, og det skal visst også funke greit.[/quote']

 

jeg knyter vanligvis oxo opphengeren i krokbøyen, men kan konstantere at øyet oxo går fint :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AndreBrun

Ringene som Pål nevner er i tillegg kjempefine for å binde i en polyfortom slik at du skifter ut spiss- oppsettet akkurat så mange ganger du vil uten at selve polyfortommen kortes.

 

Ang. opphengerknute, så se bildet mitt. Et gammalt stygt bilde fra 2000 tatt i felt, men.

post-0-13949847055916_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg varierer knuteteknikkene etter hvilke fluer jeg bruker, og om jeg fisker tørt+tørt, tørt+nymfe eller nymfe+nymfe....

 

Når jeg fisker dypt med to nymfer, eller streamer+nymfe, så synes jeg opphengerflua kroker bedre, og oppfører seg riktigere, dersom man lar denne henge løst. Om man bruker kirurgknute, blodknute, ring, eller påkoblet opphengerknute til opphengeren, er mindre vesentlig i den sammenhengen..

Jeg liker den ringen til Pål, men har enda ikke turt å bruke den pga rykter om skarpe kanter og brudd på fortommen. Skal gi den en sjanse til sommeren... ;)

 

Når jeg fisker med tørt+tørt, eller tørt+nymfe, så har jeg dessverre en forkjærlighet til "truck & Trailer" metoden, altså binde endeflua i krokbøyen. Jeg skriver dessverre, for jeg vet at dette gir meg noen få prosent dårligere kroking hvis fisken skulle ta "opphengerflua" i fortomens lengderetning, men når jeg bruker tørt+nymfe så er ofte tørflua bare en nappindikator der nymfa helst skal stå for fangsten. Dette har ofte litt med latskap å gjøre - og ikke gidde å sette sammen en skikkelig nymferigg... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AndreBrun

Hei, Flemming. Jeg har ikke merket noe skarpe kanter på ringene (de Eikre fører), men så har jeg også stort sett bare brukt de som bindeledd mellom hovedfortommen og en oppbygd spiss, så da er jo dimmen forholdsvis stor, ofte 0,18- 0,20. Jeg varierer også selvsagt opphengermetoden :) Den på bildet kan være en fin måte til tjekkisk, og jeg lærte den av Gareth Jones for noen år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man fisker med fluestang så holder det med én flue i enden av fortommen 8)

 

Hvis man på død og liv trenger flere fluer så kan man jo heller prøve med oter... :twisted: ;)laugh.png' alt=':lol:'>

 

PS! Å bedrive nymfefiske (som mange her inne ikke liker... ;) ) er jo bare peanøtter i forhold til å dælje ut et fluesnøre med 2-3 ekstra fluer på fortommen :shock: Her snakker vi ikke akkurat om å kose seg med fluestanga, men derimot effektivitet, effektivitet, effektivitet... ;)laugh.png' alt=':lol:'>

 

PS!! Jeg så filmen til Andre Brun (Ørretboms) her om dagen. Det var ikke akkurat en høydare rent filmteknisk, men like fullt en koselig og lærerik film. Forøvrig er det nok mange (ikke minst undertegnede) som har mye å lære av mr. Brun når det gjelder håndlanding. Jeg har sjelden sett en så rolig mann håndlande så svæææær brunørret. Dette smittet helt tydelig over på fisken, som villig lot seg føre rolig inn i hendene til den brave fisker. Nyyydelig å se på!!! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre
Jeg liker den ringen til Pål' date=' men har enda ikke turt å bruke den pga rykter om skarpe kanter og brudd på fortommen. Skal gi den en sjanse til sommeren... ;) [/quote']

Finner du skarpe kanter på de ringene så skal du jaggu leite lenge. Det er i så fall en helt klar reklamasjonssak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner du skarpe kanter på de ringene så skal du jaggu leite lenge. Det er i så fall en helt klar reklamasjonssak.

 

Hehe.. Det er nok noen av konkurrentene dine som har satt ut ryktet, Erik.. laugh.png' alt=':lol:'>

 

Vi diskuterte disse ringene under NM i fluefiske i sommer, og jeg tror de aller fleste i min gruppe brukte disse ringene, og alle med positive erfaringer... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
×
×
  • Opprett ny...