Gå til innhold

snellearm


Morten1991

Anbefalte innlegg

har set sneller med snellearm' date=' spørsmålet er hva det er godt for.

er det noen het på forumet som kunne forklare det.[/quote']

 

Du tenker kanskje på en slik arm som du kan bestille til bl.a. enkelte Guideline og Abel sneller ( http://www.nordic-outdoor.no/ ).

 

Dette er hva de skriver:

"Med Abel Arm forflytter du tyngdepunktet vekk fra snellefestet og rett under der du holder på stanga. Dette gir bedre balanse og komfort, og gjør at du får snella enda lengre unna kroppen når du kjører fisk. "

 

Jeg har aldri forsøkt en selv, og aner ikke om det har noe for seg i praksis.

 

 

Mvh

Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg har aldri forsøkt en selv' date=' og aner ikke om det har noe for seg i praksis.

[/quote']

 

Har brukt forskyverarm på samtlige av snellene mine etter at jeg prøvde dette for 3 år siden.Synes at stengerne blir bedre å kaste med p.g.a forskyvingen av tyngdepunktet.Snella blir da liggende ved grepet på stanga,som gir en mere følelse av balanse under kasting.

Og ved kjøring av fisk der man trenger hjelp ved å støtte stanga mot kroppen,får man snella lenger ut fra kroppen som er greit ved innsveiving.Disse 2 elementene blir sikkert en smakssak,men det fungerer for meg.

Til info. passer forskyverarmen til Guideline på flere sneller enn deres egne.Bruker i dag arm på Orvis Battenkill LA III,Streamstix Troutseeker 002 og Danielsson LW 2five.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke spes god i fysikk, men blir ikke balansen i stanga den samme med slik arm? Grunnen til at jeg tenker det; er at snella fortsatt festes til stanga på samme sted. Så snellas vekt (som er den samme) belaster stangas balanse på samme sted som før?

 

Bllir spennende å se om jeg har dumma meg fullstendig ut nå!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke spes god i fysikk' date=' men blir ikke balansen i stanga den samme med slik arm? Grunnen til at jeg tenker det; er at snella fortsatt festes til stanga på samme sted. Så snellas vekt (som er den samme) belaster stangas balanse på samme sted som før?

 

Bllir spennende å se om jeg har dumma meg fullstendig ut nå!![/quote']

 

En forskyverarm flytter snella ut fra stanga og framover.Dette gjør da at snella blir forskjøvet nærmere gripetaket.

Et bilde for å illustrere dette.

post-1370-13949847245137_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En forskyverarm flytter snella ut fra stanga og framover.Dette gjør da at snella blir forskjøvet nærmere gripetaket.

Et bilde for å illustrere dette.

 

Joda forstår det, men mener fortsatt det samme.Snella er fortsatt festet på sammme sted på stanga. Dermed blir det samme vekt som drar i snellefestet på stanga. Altså samme tyngdekraft som trekker i stanga på samme sted.

 

Jeg benekter ikke at en slik arm kan ha en positiv effekt under kasting, siden snella, som utgjør en ganske stor del av vekta i kastearmen, beveger seg anderledes (antagelig mindre) under frem og bakkast.

 

Men min påstand er: Dersom du tar en stang og vanlig snelle og legger den på en kant og finner et balansepunkt. Og så samme stang med en nøyaktig like tung snelle med arm, vil balansepunktet på stanga, mens den ligger i ro, være det samme!

 

Med forbehold om at det er noe jeg ikke forstår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men min påstand er: Dersom du tar en stang og vanlig snelle og legger den på en kant og finner et balansepunkt. Og så samme stang med en nøyaktig like tung snelle med arm, vil balansepunktet på stanga, mens den ligger i ro, være det samme!

 

Må si at du fikk meg å tenke på teorien minl,så test måtte utføres.

Rigget opp stang,på med snelle og merket av balansepunktet.Av med forskyverarm,på med orginalfestet og fant balansepunktet på nytt.

Med forskyverarm ble balansepunktet flyttet fremover,ca. 2,5 cm.

Under testen benyttet jeg samme stang og snelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En forskyverarm flytter snella ut fra stanga og framover.Dette gjør da at snella blir forskjøvet nærmere gripetaket.

Et bilde for å illustrere dette.

 

Joda forstår det' date=' men mener fortsatt det samme.Snella er fortsatt festet på sammme sted på stanga. Dermed blir det samme vekt som drar i snellefestet på stanga. Altså samme tyngdekraft som trekker i stanga på samme sted.

 

Jeg benekter ikke at en slik arm kan ha en positiv effekt under kasting, siden snella, som utgjør en ganske stor del av vekta i kastearmen, beveger seg anderledes (antagelig mindre) under frem og bakkast.

 

Men min påstand er: Dersom du tar en stang og vanlig snelle og legger den på en kant og finner et balansepunkt. Og så samme stang med en nøyaktig like tung snelle med arm, vil balansepunktet på stanga, mens den ligger i ro, være det samme!

 

Med forbehold om at det er noe jeg ikke forstår.[/quote']

 

....

Mr A. Dent.

jeg har fysikk forelesning hver tirsdag klokken 08:30 på Aud. D i fjerde Etage. Du er selvsagt velkommen.

Dette er vel rimelig enkelt å se for seg laugh.png' alt=':lol:'> Flytter/beveger du vekten (her-snellen) på noen måte, vil også tyngdepunktet forandre seg.

Dette kan også greit måles ved overnevnte forsøk, men vil også kunne greit forklares med at totalvekten er tyngre.

 

Om du tar bort snellearmen, og legger på bly, tilsvarende vekten på armen, på snellen så vil også balanse/tyngde punktet forandre seg.

 

sees på tirsdag! jeg fikser kaffe til timen! laugh.png' alt=':lol:'>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

....

Mr A. Dent.

jeg har fysikk forelesning hver tirsdag klokken 08:30 på Aud. D i fjerde Etage. Du er selvsagt velkommen.

Dette er vel rimelig enkelt å se for seg Flytter/beveger du vekten (her-snellen) på noen måte, vil også tyngdepunktet forandre seg.

Dette kan også greit måles ved overnevnte forsøk, men vil også kunne greit forklares med at totalvekten er tyngre.

 

Om du tar bort snellearmen, og legger på bly, tilsvarende vekten på armen, på snellen så vil også balanse/tyngde punktet forandre seg.

 

sees på tirsdag! jeg fikser kaffe til timen!

_________________

André F. Aubert

mob 45070644

mob 93681881

 

 

Min gode mann! Andre, i Fishmans test ble tyngdepunktet flyttet 2,5 cm FREMOVER. Altså som om totalvektet ble mindre. Det er det jeg synes er rart. Du mener at det kan forklares med at snella med arm er tyngre. Da ville jo tyngdepunktet flyttet seg bakover. Det er vanskelig å nekte på resultatene av Fishman sin test. Men jeg har fortsatt vanskelig å fatte at så lenge man ikke forandrer på vektas innfestningspunkt på stanga, så vil tyngdepunktet forandre seg.

 

Du er jo en ivrig student, og husker jeg ikke helt feil påstod du, sist vi drakk øl, å være en racer i fysikk. Foreslår at du tar en utskrift av denne tråden og fremviser den for fysikklæreren din og skriver et sammendrag og legger det ut her. For jeg gir meg f... ikke.

 

Selvfølgelig vil tyngdepunktet forandre seg av at man flytter snella lenger frem, men når snella fortsatt sitter fast på samme sted med samme vekt? Fatter det ikke. Nå er ikke jeg rakettforsker, men avventer fullstendig retrett til at Andre har et sammendrag om dette fenomenet fra sin fysikklærer!! laugh.png' alt=':lol:'>

 

Men når det gjelder det som blir sagt om at armen letter kastingen på grunn av diverse årsaker er jeg helt enig. Det høres logisk ut. Det er bare tyngdepunkt-forandringen jeg har vanskelig å forstå. #-o

 

Egentlig helt utrolig at jeg klarer å engasjere meg i noe så lite viktig, men moro lell!

 

Godt nytt år til dere alle. Måtte det bli bedre klekkinger enn i det gamle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snellearmen gjør treghetsmomentet på stang-snelle mindre. Det blir dermed lettere å kaste siden kastingen i hovedsak går ut på å rotere stanga.

 

Grunde

 

Joda men her snakker vi om ørsmå marginer vel ?

Sikkert, men det kommer nok også litt an på hvor tung snella er 8) Kan nok godt tenkes at de ergonomiske fordelene er større enn de "fysiske"...

 

Grunde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg har fortsatt vanskelig å fatte at så lenge man ikke forandrer på vektas innfestningspunkt på stanga' date=' så vil tyngdepunktet forandre seg.

[/quote']

Tyngdepunktet har ingenting med innfestningspunktet å gjøre. Tyngdepunktet avhenger bare av hvor massen faktisk befinner seg. Bare fisk fram fysikkboka de så ser du at dette følger direkte av hvordan tyngdepunktet regnes ut. Hvis du ikke gidder å se etter i boka så hjelper kanskje denne: http://en.wikipedia.org/wiki/Center_of_mass

 

Mvh.

Grunde (som kunne vært fysikklæreren din ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#-o Grunde: Ok fullstendig retrett er herved utført og jeg skal la være å kverrulere på dette..... Fa... Alltid noe dritt å ta feil.

 

Takk for diskusjonen! Og takk til Fishman som utførte eksperimentet.

 

Og Andre: Du bør la være å hovere over dette neste gang vi møtes! Mulig du er smartere enn meg, men jeg er sterkere enn deg laugh.png' alt=':lol:'>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#-o Grunde: Ok fullstendig retrett er herved utført og jeg skal la være å kverrulere på dette..... Fa... Alltid noe dritt å ta feil.

 

Takk for diskusjonen! Og takk til Fishman som utførte eksperimentet.

 

Og Andre: Du bør la være å hovere over dette neste gang vi møtes! Mulig du er smartere enn meg' date=' men jeg er sterkere enn deg laugh.png' alt=':lol:'>[/quote']

 

er nok både smartere og sterkere..

skal ikke si en dritt jeg! Du vet disse folka som jobber i staten er jo ikke kjent for å være noen rakettforskere akkurat laugh.png' alt=':lol:'>

 

gleder meg til en bindeaften hos Thorkildsen!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...