Gå til innhold

Turbindestikke


stemelli

Anbefalte innlegg

Driver å leter etter en liten og anvendelig bindestikke for å ha i ryggsekken nå det bærer til fjels.

Er det noen der ute som vet om eller har og prøvd noen slike .

Må ikke være for stor og tung , men funksjonell. Vet det finnes stikker for å sette fast i en stokk el. , men der jeg av og til ferdes er det ingen stokker å feste stikka i .

Hadde planer om å kunne feste den til ryggsekken på ett eller annet vis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl
Driver å leter etter en liten og anvendelig bindestikke for å ha i ryggsekken nå det bærer til fjels.

Er det noen der ute som vet om eller har og prøvd noen slike .

Må ikke være for stor og tung ' date=' men funksjonell. Vet det finnes stikker for å sette fast i en stokk el. , men der jeg av og til ferdes er det ingen stokker å feste stikka i .

Hadde planer om å kunne feste den til ryggsekken på ett eller annet vis.[/quote']

 

Vet at Renzetti har sluppet en ny utgave av en typisk reisestikke. Den koster 995,- men det er jo kvalitet og holder antakelig en god del år.

Du finner den i den nye tundra katalogen, stikka bærer navnet Renzetti apprentise.

Den ser forøvrig slik ut:

http://www.flytiers.com/data/store.asp?cmd=1&nCategoryID=1087

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg skulle følge det indiske ordtaket og bare eie 8 ting' date=' ville Marco Polo fluebindesettet vært en av de tingene som står øverst på lista. Men det er jo meningsløst dyrt da. http://www.c-and-f.co.jp/US/ET_1.html[/quote']

 

Siklet leeenge!! og kommer sikker til å sikle helt til dollaren er nede i 2-3.- :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å bruke mye penger på det er bare tullball. Jeg har en slik indisk sak som man kan skru ned i stubber o.l. Den er grei, har også ring til å tre innpå fingeren. Kjenner godt til den "manglende stokken". Jeg har brukt krokløsnertanga opptil flere ganger. Funker bra det. Når man binder i felt trenger man ikke å ha konstant press på tråden, lar seg skjelden gjøre også. Dette løser jeg ved å legge på et halvstikk etter hver bindeoperasjon. Så kan jeg legge "stikka" fra meg mens jeg finner fram materialer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Rune sier: En krokløsertang eller en Leatherman mellom knærne kan fungere til nødbruk... ;)

 

Letherman kan man felle ut kniven på i bunnen, tre ned i en stokk, og stramme "tanga" med en strips/skibånd med borelås e.l...

 

Det finnes jo noen "Petter Smart"-typer der ute også, som lager seg plastplater som passer i ryggen på sekken, men som kan brukes som bord med feste til "feltbindestikka"..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener å huske at det finnes en leatherman hvor du kan låse tangen så du kan bruke den som bindestikke. Så det i vilmarksliv eller jakt og fiske for noen år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å bruke mye penger på det er bare tullball.

 

Dette er jeg nå ikke enig i, Rune. Greit å bruker krokløsertang til "nødbinding", men jeg er nå fryktelig glad i C&F settet, det har tilført mitt fluefiske nye sider ved at jeg nå på regulær basis binder fluer ute. Nesten hver gang jeg er ute binder jeg fluer i situasjonen ved elva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tore Litleré Rydgren,

Dette er jeg nå ikke enig i, Rune. Greit å bruker krokløsertang til "nødbinding", men jeg er nå fryktelig glad i C&F settet, det har tilført mitt fluefiske nye sider ved at jeg nå på regulær basis binder fluer ute. Nesten hver gang jeg er ute binder jeg fluer i situasjonen ved elva.

Det er sikkert ålreit det, for min del går det år i mellom hver gang jeg har behov for å binde ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg skulle følge det indiske ordtaket og bare eie 8 ting' date=' ville Marco Polo fluebindesettet vært en av de tingene som står øverst på lista. Men det er jo meningsløst dyrt da. http://www.c-and-f.co.jp/US/ET_1.html[/quote']

 

 

Litt billigere her : http://shop.nfisk.no/index.php?main_page=product_info&cPath=67_121&products_id=930

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei si det. Ser ikke bort fra at jeg er litt sær som liker å binde fluer ved elva. Jeg har nok glede av det fordi det gir muligheten til en slags total problemløsning. Man kan se vak, insekter og prøve ut fluer og fisketeknikker der og da. Kan et problem løses ved å endre et mønster eller binde et nytt, så har man muligheten til det. Og man kan bruke dødperioder uten vakaktivitet til litt kreativ fluebinding :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tore Litleré Rydgren' date='

Dette er jeg nå ikke enig i, Rune. Greit å bruker krokløsertang til "nødbinding", men jeg er nå fryktelig glad i C&F settet, det har tilført mitt fluefiske nye sider ved at jeg nå på regulær basis binder fluer ute. Nesten hver gang jeg er ute binder jeg fluer i situasjonen ved elva.

[/quote']

Det er sikkert ålreit det, for min del går det år i mellom hver gang jeg har behov for å binde ute.

 

Nå har vi jo sett noen bilder av hva du får bundet opp i løpet av vinteren, så vi skjønner jo at du ikke har det store behovet.... Oss andre late stakkarer (snakker egentlig for meg selv :-) derimot ... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Henning

Den med letherman og strips funker lenge. Er det eneste eg har brukt ute.......Men binder skjelden fluer ute da. Ut med kniven.....stikk den i bakken eller ein stokk, knepp til på kroken og fest stripset. Og dette er billig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...