Gå til innhold

Hvilken SA line


Ør-retten

Anbefalte innlegg

  • 1 måned senere...

rio sin selective trout er det snøret jeg er mest fornøyd med til min Sage. men den er kanskje noe raskere i aksjonen enn Launch så det blir vel litt smak og behag.

 

Når det gjelder Nordisk så har de flere demo snører fra SA mfl. som det aldri er noe problem å låne noen dager.  Bare å spørre gutta!

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig the DRY snøret får litt lang klump for en 8 og en halv foter. Vet ikke om de har like lang klump på de lavere snøreklassene. Når stanga blir kortere, og launge er jo rolig i aksjonen, så kan det oppleves vanskelig å holde så mye klump i lufta. Prøvde slt 8 og en halv fot klasse 4 med trout snøre. Var veldig bra.

 

Men du kan jo prøve det på en 8`6 foter og se hvordan det funker på messa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg kjøpte like godt en ny stang i helga, når jeg bvar på Villmarksmessa i lillestrøm, fikk en G.Loomis METOLIUS HIGH LINE SPEED:

FR1085 - 9’#5. Før pris ca 4000. Fikk den for 1800, godt kjøp mener nå jeg. Men jeg trenger ett godt snøre til den. Prøvde med Guideline "Force" og "Enter" i Klasse 6 og 5/6 som jeg også kjøpte på messa til den nette sum av 50 kr stk (10snører til 500Kr) Vannvittig billig. Men jeg vurdere om jeg skal kjøpe ett nytt SA snøre, da jeg liker de bedre enn Guideline.

Noen som kan annbefale meg ett? Er f.eks  GPX bra til denne stanga?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig the DRY snøret får litt lang klump for en 8 og en halv foter. Vet ikke om de har like lang klump på de lavere snøreklassene. Når stanga blir kortere, og launge er jo rolig i aksjonen, så kan det oppleves vanskelig å holde så mye klump i lufta. Prøvde slt 8 og en halv fot klasse 4 med trout snøre. Var veldig bra.

 

Men du kan jo prøve det på en 8`6 foter og se hvordan det funker på messa.

 

Kommer vel litt an på taperingen, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Sage Launch # 5 og har prøvd å fiske med Triangle Taper (et snøre som ligner SA trout i tapering). Dette funket ikke. Jeg mener stanga har for mye toppaksjon og at stanga derfor engner seg bedre med en kortere klump. Personlig ville jeg gått for GPX (et snøre som er en halv snøreklasse tyngre).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Sage Launch # 5 og har prøvd å fiske med Triangle Taper (et snøre som ligner SA trout i tapering). Dette funket ikke. Jeg mener stanga har for mye toppaksjon og at stanga derfor engner seg bedre med en kortere klump. Personlig ville jeg gått for GPX (et snøre som er en halv snøreklasse tyngre).

Heisand Flybandit.Hva var problemet med Triangle Taper. ???

TT'en og trout er vel strengt talt to helt ulike snører husker jeg ikke feil :-[.TT'en er lang og baktung mens Trout'en er noe kortere og har lang baktapering.Selv om Launchen er en del toppaksjon er den alikevel ikke så vanskelig å spenne bunnen på eller lade hele stanga .Helt generelt så synes jeg stenger som har fått såpass god om tale som til eksempel Launch 9" #5 stort sett er altetende av snører.

 

Ellers er Ultra 4 et fint alround snøre.GPX'en er nesten like god. :-X

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Triangel Taper er et godt snøre - for all del. Det er Launchen også. Du husker nok helt riktig. TT er baktung og Trout har har vel vekten fordelt noe jevnere. (Jeg har begge snørene og liker begge to til sitt bruk). Poenger er at de begge skal presentere tørrfluer og da mener jeg slike snører passer til dypere stenger. Personlig likte jeg ikke kombinasjonen Launch/TT, fordi jeg følte at jeg ikke fikk spent opp stanga raskt nok. På vakfiske/prikk fiske vil jeg ha ei stang jeg ikke trenger en haug av blind kast før jeg har 20 meter snøre ute. Derfor foretrekker jeg dypere stenger med litt "guts" i bunndelen. Har skaffet meg en Sage LL #3 som jeg har store forventninger til og som jeg håper kan brukes med laaaaaaaaaaaaange taperinger.  På Launch bruker jeg nå Rio Aqualux til sjøørret. Det funker meget bra. Dette snøret mener jeg har en helt annen tapering.

 

....men så er jo dette min personlige vurdering av stang og snøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Triangel Taper er et godt snøre - for all del. Det er Launchen også. Du husker nok helt riktig. TT er baktung og Trout har har vel vekten fordelt noe jevnere. (Jeg har begge snørene og liker begge to til sitt bruk). Poenger er at de begge skal presentere tørrfluer og da mener jeg slike snører passer til dypere stenger. Personlig likte jeg ikke kombinasjonen Launch/TT, fordi jeg følte at jeg ikke fikk spent opp stanga raskt nok. På vakfiske/prikk fiske vil jeg ha ei stang jeg ikke trenger en haug av blind kast før jeg har 20 meter snøre ute. Derfor foretrekker jeg dypere stenger med litt "guts" i bunndelen. Har skaffet meg en Sage LL #3 som jeg har store forventninger til og som jeg håper kan brukes med laaaaaaaaaaaaange taperinger.  På Launch bruker jeg nå Rio Aqualux til sjøørret. Det funker meget bra. Dette snøret mener jeg har en helt annen tapering.

 

....men så er jo dette min personlige vurdering av stang og snøre.

 

akkurat  ;).Har akkurat fått meg et aqualux jeg også(bruker det i sjøen), virket mye bedre enn det fordømte S.A.Stiped bass snøret.Aqualuxe'en er kanskje litt lett for klassen???.

 

Liner som spenner stanga kjapt er vel fremtunge liner som Rio Selektiv trout,Grand og Nymph.Har man behov for det, kan de nok være å foretrekke frem for Ultra 4,gpx, og trout.For min egen del synes jeg Rio's liner virker mere myke og minnefrie en S.A. liner.

 

Vel , smak og behag 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat fått meg et aqualux jeg også(bruker det i sjøen), virket mye bedre enn det fordømte S.A.Stiped bass snøret.Aqualuxe'en er kanskje litt lett for klassen???.

 

Personlig synes jeg ikke Aqualux #5 er for lett for Launch #5. Synes jeg får ut de meterne jeg skal jeg med den kombinasjonen. ;D Forøvrig er jeg helt enig i din vurdering av S.A Striped Bass. Et vanvittig "hypet" snøre. Har dette også på en spole et sted.... :o ( ???bruker visst litt penger på dette her :rolleyes:) Alt for mye minne :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Triangel Taper er et godt snøre - for all del. Det er Launchen også. Du husker nok helt riktig. TT er baktung og Trout har har vel vekten fordelt noe jevnere. (Jeg har begge snørene og liker begge to til sitt bruk). Poenger er at de begge skal presentere tørrfluer og da mener jeg slike snører passer til dypere stenger. Personlig likte jeg ikke kombinasjonen Launch/TT, fordi jeg følte at jeg ikke fikk spent opp stanga raskt nok. På vakfiske/prikk fiske vil jeg ha ei stang jeg ikke trenger en haug av blind kast før jeg har 20 meter snøre ute. Derfor foretrekker jeg dypere stenger med litt "guts" i bunndelen. Har skaffet meg en Sage LL #3 som jeg har store forventninger til og som jeg håper kan brukes med laaaaaaaaaaaaange taperinger.  På Launch bruker jeg nå Rio Aqualux til sjøørret. Det funker meget bra. Dette snøret mener jeg har en helt annen tapering.

 

....men så er jo dette min personlige vurdering av stang og snøre.

Enig med deg i det du sier om TT snøret, det lader ikke stanga godt nok før du har hele klumpen ute og vel så det, det kan by på problemer særlig ved korte kast

Så dette gjelder nok ikke bare Launch stanga.

Vel jeg har funnet mitt perfekte snøre til mitt fiske, men som forhandler så velger jeg å ikke legge ut noe info om dette:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...