Gå til innhold

et alternativ til åttetalls surringer........


Gjest Terje Refsahl

Anbefalte innlegg

Gjest Terje Refsahl

For noen år tilbake lærte jeg et alternativ til åttetallssurringer til innfesting av halefibre.

Jeg lærte dette av en svenske ved navn Robert Lai.

 

Ta fem microfibets og bind dem langs kroken på vanlig måte.

Deretter legger du et par tette tørn med bindetråden litt stramt under fibrene, som man ofte gjør allikevel.

Nå skulle fibrene spre seg litt. Hvis ikke kan man alltids hjelpe til med fingrene........

Ta en bit bindetråd og tre inn mellom krokgapet (se bildet)

Legg tråden på hver side av den midterste fibetsen.

Press tråden oppover mot krokskaftet (se bildet).

Nå tar du den "vanlige" bindetråden og surrer over trådbiten du holder i hånden (se bildet)

Til slutt tar du en saks og klipper av den midterste fibetsen. V halen er nå ferdig.

 

Dette fungerer også med Coq de leon eller andre stive fibre. Når jeg bruker Coq de leon tar jeg noen flere fibre og presser inn tråden sånn ca der det ser passende ut, deretter tar jeg saksa og klipper bort de jeg ikke vil ha.

 

Jeg sier ikke at dette er bedre enn åttetallssurringer, men med litt trening går dette veldig raskt. Husk at det kun er ment som et alternativ, og det er sikkert mange som allerede bruker denne metoden.

 

Terje!

post-0-13949855610213_thumb.jpg

post-0-13949855610935_thumb.jpg

post-0-13949855611575_thumb.jpg

post-0-13949855612145_thumb.jpg

post-0-13949855641188_thumb.jpg

post-0-13949855642336_thumb.jpg

post-0-13949855643067_thumb.jpg

post-0-13949855643766_thumb.jpg

post-0-13949855644496_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne så fin ut Terje og skal prøves den dag i dag.

 

Har alltid slitt litt med disse åttetallssurringene og synes jeg ender opp med for mange turns før jeg er fornøyd med hvordan fibrene ligger. Ender altfor ofte opp med å måtte dra og bøye til fibrene slik at de krummer seg og det er litt ugreit når mitt indre øye gjerne vil at de skal være rette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Denne så fin ut Terje og skal prøves den dag i dag.

 

Har alltid slitt litt med disse åttetallssurringene og synes jeg ender opp med for mange turns før jeg er fornøyd med hvordan fibrene ligger. Ender altfor ofte opp med å måtte dra og bøye til fibrene slik at de krummer seg og det er litt ugreit når mitt indre øye gjerne vil at de skal være rette...

 

Helt enig! Det er nok bare trening som skal til når det gjelder 8-tallssurringene, men dette så jo enklere ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Terje Refsahl

helt enkelt genialt :)  takk Terje, så får jeg heller øve mer på 8 talls surringene slik at jeg mestrer begge

 

Bare hyggelig ;D ;D ;D ;D

Lykke til med begge varianter :D

 

Terje!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slettes ikke dumt det, selv om det tar litt lenger tid.

 

For å få det jevnere ville jeg laget en litt lang ende når jeg binder inn tråden.

Lagt den dobbet etter noen surringer og bindt den ned bakover (jevn kropp hele veien).

Og spart på denne til fibrene skulle splittes.... Da slipper du unna et bindemoment.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

Slettes ikke dumt det, selv om det tar litt lenger tid.

 

For å få det jevnere ville jeg laget en litt lang ende når jeg binder inn tråden.

Lagt den dobbet etter noen surringer og bindt den ned bakover (jevn kropp hele veien).

Og spart på denne til fibrene skulle splittes.... Da slipper du unna et bindemoment.

 

Binder inn LITT lang ende når en starter innbinding av bindetråd. Klipper av enden, og legger den litt il siden. Når en har bundet inn haletrådene som skal splittes, tar en frem denne "resten" av bindetråden og fortsetter som Terje her har vist så fint ;):)

Vist en ikke klipper det av, så er det lett for at haletrådene blir dratt litt il ene siden pga at tråden som henger igjen som en skal splitte med, kommer inn fra ene siden av kroken. Klipper du den av, for du likt press fra begge sider. Jeg brukte denne metoden MYE før, men har gått mer og mer over til 8 tall, da dette blir lettere og lettere for hver gang en lager det.

 

Men fortsatt en flott beskrivelse Terje ;):D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Beskrivelsen jeg har lagt ut ovenfor, er kun en smaksak. For mitt vedkommende lager jeg v-haler på denne måten konsekvent og det går

etter mitt skjønn veldig raskt. Jeg bruker mye kortere tid på denne måten enn ved å bruke 8 talls tørn, og får ett resultat jeg er mer fornøyd med.

Andre igjen velger 8 tallstørn og har full kontroll med den måten.

 

Kort sagt: SMAK OG BEHAG ;D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

Kan legge til at vist en skal dele inn tre haletråder, så er denne metoden også fin. Da lar jeg den ene haletråden ligge IMELLOM bindetrådene (det blir jo to når du legger den rundt kroken), og vips, så har du tre perfekte haletråder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
×
×
  • Opprett ny...