Gå til innhold

Sjøørret-fluer og havabbor-fluer


Sailfish

Anbefalte innlegg

Jeg foreslår at vi starter en tråd hvor de som har lyst legger inn bilder og bindebeskrivelser (gjerne steg-for-steg med bilder og tekst) av yndlingsfluene sine til sjøørret og/eller havabbor :D

 

Håper mange bidrar, dette blir gøy!!!! 8);D:D

 

Da får vel jeg begynne da: http://shop.nfisk.no/index.php?main_page=news_manager&pages_id=7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 57
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

http://www.flue.no/WebRoot/Store/Shops/Nicco/4540/782A/F8ED/5006/4A5A/5286/5719/6915/P1010493_s.jpg

black lead head er en streamer som jeg har hatt utrolig bra hell med i oslofjorden. :)

det er blitt til at jeg omtrent bare bruker den.

de femm siste turene  mine hare jeg fått sjøørret mellom halvkiloen og halvannen kilo,

og de har jeg fått på denne flua.

det er ikke en flue du bare har hatt hell med en gang og så får du ikke mer flere ganger. ;D

dette er en sikker vinner til alle sesonger, og jeg kan anbefale alle og prøve den.

fant ikke bindebeskrivelse for jeg måtte kjøpe rett før en tur. men den er lett og binde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble visst stille i denne tråden her.

 

Her er et par ytterpunkter. Tobis/byttefisk imitasjon og "tanglopper" til situasjoner der sjøauren blir småspist. Har faktisk opplevd tilsynelatende selektiv sjøørret flere ganger. Altså ikke ofte, men det forekommer og da er det fint å ha noen lopper i bakhånd.

 

Mvh

 

Rolf J. F.

post-61-13949848509985_thumb.jpg

post-61-13949848540293_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Bindebeskrivelse...hmm....her er ihvertfall en materialliste. Bindeteknisk er det rett frem hele veien uten noen krevende spesialteknikker.

 

krok: partr. CS 54 GRS

hale: rødrev hale ufarget

dubbing: SLF Saltwater

ribb: kobbertråd

øyne: brent mono dyppet i sort lakk

hackle: krikkand (teal) palmerbundet eller som konvensjonelt hackle (sparsomt).

 

Mvh

Rolf J. F.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

Får prøve å se om det er noe liv i denne tråden

Fått meg en klasse 7 stang så nå skal jeg snart prøve sjøørreten.

Vil denna flua funke i sjøen?

Krok Daiichi 2220-08

Underkropp - hvit sparkle yarn (LaFountaine)

Hale og rygg - peach sparkle yarn (LaFountaine)

Hvit hanehackle

 

Trygve ;)

post-820-13949854227359_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får prøve å se om det er noe liv i denne tråden

Fått meg en klasse 7 stang så nå skal jeg snart prøve sjøørreten.

Vil denna flua funke i sjøen?

Krok Daiichi 2220-08

Underkropp - hvit sparkle yarn (LaFountaine)

Hale og rygg - peach sparkle yarn (LaFountaine)

Hvit hanehackle

 

Trygve ;)

 

Halla :D Så fantastisk moro at du prøver å få liv igjen i en av mine tråder ;D

Flua di funker sikkert helt rått i sjøen. Så ut til å bli en killer nå på vinteren :)

 

Og dere andre  som stikker innom denne tråden på nytt pga. Trygve sitt nye innlegg, en meget begavet mann syns jeg nå ;D, det er bare å legge inn beskrivelser og bilder av sjøørret- og havabborfluer :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Denne tråden har jeg gått glipp av, en flott tråd. Den flua funker Trygve. Den kan imitere både småfisk og en reke. Hvit farge er alltid bra til SØ ;)

 

Likte veldig godt tobisene dine Osprey og ikke minst loppene. Har begynt å fiske mer med lopper nå og flyt snøre og det kan være særdeles effekvtivt :)

 

Her tar jeg med en kul deceiver jeg bruker på opplyste brygger og som ellers en attraktor, binding kan jeg ikke men når jeg er igang så skal jeg komme med beskrivelse.

 

Dette er en STOR deceiver som er lett å se. Perfekte farger til opplyste brygger og ellers. Fått endel på denne, og jeg har sett Micke/Streamteam også ta endel på denne.

 

Legger også å ved en grå zonker, utrolig giftig i grått vær gjerne regn. Fungerer som kutlinger/yngel imitasjon.

Denne har jeg tatt veldig mange SØ på. Gir også meget god siluett. Da anbefales sort farge!

post-1259-13949854227985_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Styggen tørr og våt ;D

 

Mye sparkle yarn og marabou + flash

 

Nå regner jeg med at jeg har nok fluer til min første SØ tur  ;D

 

Trygve ;)

 

Så konge ut den der Trygve, men er du sikker på at flashtrådene deler seg i to like deler når du fisker med den? Har du bindt inn hver bundt for seg ell hva? Uansett har nok det her flisespikkeriet mitt ingen betydning på fluas praktiske bruk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Trygve

 

Den flua må være helt rå til SØ, send meg PM hvis du skal selge et par slike. (for test)

Bruker mye reke for tiden med en rå fiske teknikk, har trua på denne vil fungere utmerket ved samme teknikk.

 

Jeg smiler når jeg ser slike "unike" fluer :)

 

 

MEN... bla bla, oooops. Sorry, tok bare en Sailfish ;D ;D

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...