Gå til innhold

Kultivering


fjellfanten

Anbefalte innlegg

Her på Vestlandet finner vi elver som er slående lik de New Zelandske, uten den store fisken selvsagt. Det er en evigvarende harme mot kommunene som ikke innser hvilken gullgruve som ligger i sportsfiske. De fleste diskusjonene jeg ser handler mest om laks og elendige laksetrapper sammen med kraftutbygging. Det er glimrende at man engasjerer seg i dette. Men jeg har en følelse av at de små delikate ørretelvene blir neglisjert i den forbindelse. For all del, engasjer dere i laksetrapper etc, det er ikke det jeg mener. For en tid tilbake tok en kompis og jeg en tur til en elv vi ikke hadde prøvd før. Med samme resultat som alltid. Vi fisker ofte i elver som ser flotte ut, lusker oss ut i strømmen og snikfisker på 50 g ørret, toskete men fornøyelig den første timen. Hva skal til for å få denne fisken større? Hvem kan man spørre om midler og hva sier grunneierene til kultivering av "perlene"? Vet dere om det foregår systematisk kultivering av dels ukjente elver i Norge? Jeg har hørt det er noen som kalker.. Kompisen min er utdannet innen akvakultur og har god greie på slikt. Det hadde vært moro å få igang noe slikt. Er det noen der ute som kan sysselsette to studenter til å fiske opp, kalke og observere utviklingen? Jeg har en følelse av at dette er jobbkrevende, ikke kapitalkrevende.

Synspunkt?? Meninger?? Toskeskap?? Fyr løs kjære venner!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg studerer akva kultur og skal ha en kandidat oppgave som går på det du sier. her er et utkast av hva vi skal gjøre:

 

Tidsplan og arbeidsoversikt for undersøkelser i lefsalsvatnet.

 

April 2004

Bunndyrprøver/zooplangtton/vannprøver.

Utstyr: bunngrab, planktonhåv, sprit, diverse glass til oppbevaring av zooplangton/bunndyr og vannprøvene.

 

Juni/juli 2004

Bunndyrprøver/zooplangtton/vannprøver.

Utstyr: bunngrab, planktonhåv, sprit, diverse glass til oppbevaring av zooplangton/bunndyr og vannprøvene.

 

1-3/4 september 2004

Prøvefiske/unddersøkelse av fisken/zooplangton trekk/ bunndyr prøver/ ellfiske i gyet bekker og strand sone/ undersøke gyteforhold/ vannprøver/

Utstyr:bunngarn,flytegarn/nordiske garn/ell fiske aperat/ skjell-otolitt poser/poser til fisk/ bunngrab, planktonhåv, sprit, diverse glass til oppbevaring av zooplangton/bunndyr og vannprøvene. Kniver og skalpeller. Vekt og linjal.

 

Februar/mars 2005

 

Oksygen måling før isen går. Vann prøver.

Utstyr: ctd måleinstrument. Glass til oppbevaring av vann prøver.

 

Labbarbeid:

Alt labb arbeid vil bli gjort på høsten 2004 og vinter 2005, bortsett i fra vannprøver som kommer til å bli gjort rett etter at prøvene er tatt.

 

Det som er målet med dette arbeide er å gi råd til grunneieren om hva han skal gjøre for å tilrettelegge best mulig for sportsfiske. Vannet er overbefolket så det kan vere alt i fra for store gytemuligheter til for surt vann og dermed lite næringsdyr det kan vere at det blir for lite oksygen om vinteren osv....

 

Som du ser så er det ikke så veldig kostbart så lenge man har tilgang på forskjellige garn og litt småterier. er også en fordel å kjenne noen som har et mikroskop eller lupe til aldersbestemmelse av fisken.

Når det gjelder vannprøver så koster det ikke alverden å få Sintef til å gjøre dette for deg.

 

Mulige tiltak kan vere alt i fra stenge av eller forbedre gytebekker, kalking, utgraving for å ungå bunnfrysing, jevnlig utfisking med garn :twisted: osv...

 

Håper dette hjelper deg litt på vei :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer fra Bjerkreim i Rogaland. Fiskemessig er det ingen tvil om at kommunen er best kjent for sitt laksefiske de senere årene. Dette har kommet i stand pga. en massiv kalking av vassdraget. hvert år blir det sendt kalk av en pris ca 10 mill. kroner ut i elven, ved div. kalkings-stasjoner. Det har også blitt kalket mye rundt i nedslagsfeltet for å legge ned en "buffer" mot sur nedbør. Resultatet har vært svært bra for lakseyngelen som smolter seg og drar til havs. Oppvekst-vilkårene for ørreten sin del har også blitt betydelig bedre, med det resultat at alle vann og bekker som slekter til hovedvassdraget, stort sett har blitt "overbefolket" med ørret. Dermed blir ørreten som du beskriver sjelden stor og fin, i og med at næringstilgangen begrenses. Det samme har skjedd i vann som ikke slekter til vassdraget, men som alikevel av forskjellige grunner har blitt kalket. Kvaliteten på fisken har blitt betydelig dårligere. dette fordi det har blitt utført massiv "bombing" av kalk i disse vannene, noe som har resultert i at kalken legger seg som en hinne på bunnen, og dreper både bunndyr og vegitasjon.

 

Det har blitt anslått at det i Bjerkreimsvassdraget burde blitt tatt ut ca 500 000 ørret for at bestanden skulle ha mulighet for å kunne bli "frisk" igjen. Dette er selvsagt ikke forenelig med laksevassdraget, da men sikkert hadde tatt med grusomt mye lakseyngel sammen med ørreten. Dermed er dette dessverre uaktuelt.

 

Det som burde gjøres, og kan gjøres, er å lage reguleringsplaner. I dag er det slik at finnes det laks i en elv, så gjør man det man kan for at laksen skal gå lengre opp i elven, enn den egentlig hører hjemme.... Skjønner ikke tanken bak dette.....

 

Fylkesmannen er den rette å søke for å få middler til slik kultivering av forskjellige arter. I Rogaland pleier han i allefall å være villig!

 

Lykke til og håper du lykkes!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så i går et innslag på tv om utsetting av fin fisk i regi av Ofa. Er det noen som vet stykkpris på denne fisken? Alder? Antall pr vann' date=' meter elv, osv?[/quote']

Alder og antall på settefisken vil variere veldig, og bestemmes ut fra forhåndsundersøkelser i det aktuelle vannet. Dette kan være av den typen Rønsingen skisserer ovenfor...

 

Settefisk er ikke normal salgsvare. Reglene for utsetting av fisk er ganske strenge.. Du kan f.eks ikke kjøpe fisk i Oslo og sette den ut i Verdal. Ørreten i oslomarka vil ha andre gener, og det vil derfor regnes for å være ulovlig introduksjon av en ny art. Settefisk må stamme fra samme vassdrag som det skal settes ut i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes idéen din er kjempegod, men jeg er redd du må bruke nokså mye tid på forarbeide; Gjør deg kjent med gjeldende forskrifter og lover. Kontakte myndighetsorganer som har det overordnede ansvaret og selvfølgelig grunneierne.

 

Stå på og fortell meg når det nærmer seg tid for prøvefiske :D =D>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg var ute etter var en antydning om hva kostnadene vil bli hvis en skal sette i gang med å prøve å overtale grunneiere osv. Kostnadene må jo nødvendigvis tas inn igjen ved salg av kort eller annet relatert til fisket. I min kommune finnes det i tillegg en stor grunneier som "adopterer" bort vann til kultivering. Det gir noen rettigheter, men også plikter med hensyn til registrering osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Geir!

 

Du kan regne med at en 1-åring ligger på 15-20,- pr. stk.

Fisken er da mellom 15 og 20 cm. lang.

En 2-åring er vanligvis 25-35 cm og koster da mellom 25,- og 35,-

Det er vanlig å beregne ca. 1,- pr. cm fisk.

På større fisk kan det bli en kombinasjon av lengde og vekt.

 

Det med antall fisk er vanskelig, jeg anbefaler å prøve deg litt fram.

Det finnes formler for dette men det passer etter min mening best for teoretikerne.

Et eks. fra et av vannene som jeg kultiverer: ca. 300 m langt og 100m bredt.

Vi setter ut 150 ørret i året på 20-35 cm. Jeg kunne ramset opp flere slike, det viktigste er k-faktoren/utseendet på fisken. Er den fin og feit? Kjør på! Tynn? Ro ned! Dette fungerer godt i vann hvor det ikke er reproduksjon eller der det er dårlig. I elver og vann med gode gyteforhold bør man følge nøye med på utviklingen. Viktig å ha mye stor fisk i slike vann/vassdrag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...