Gå til innhold

Vinter inne, vår i akvarium.


Sigve

Anbefalte innlegg

Akvarie er saker :)

Bare ikke det blir for lite, da blir det veldig mye rensing... (55 er ganske lite Hunk).

Har hatt både mort, gjedde og abbor i akvarie da jeg var endel yngre. Gikk helt fint, men du må evt sløyfe varmekolben, for å få det kaldt nok evt. for ørret. Gjedda jeg hadde på kanskje 100gr. var sinnsykt kul, fikk den ikke til å spise, prøvde alt. Ingenting ble sett på som mat, før jeg slapp oppi 5 neontetra, da, da ble det fart. Gjedda senket nesen litt ned, snudde seg og kikket rett på den første lille tetraen. Smakk, lynrask bevegelse frem, snappet fisken og gled rolig tilbake ditt den kom fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 67
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mårn mårn Eirik

Nei jeg har ikke akvarium lengre, men etter å ha sett på bildene så kjenner jeg lysten kom stigende på.

55 liter er da ikke for lite. Det kommer jo helt ann på hva du vil holde på med.. Skal du bare ha noen guppy og en algespiser på ser det jo mer enn godt nok. Jeg, som du sikkert så, hadde litt mer gående. Jeg har alltid hatt akvarium men ga det bort til en gutt som hadde det litt tøft da jeg flyttet for 4 år siden.

At det er mer arbeid med et lite kar enn stort er bare tull. Hvis du bytter 15% av vannet hver uke så kan du tenke hvor mye arbeid det er... Dette med å kjøre inn akvariet er også bare tull. Vannet i springen er av generell meget høy kvalitet. Det viktigste er at fisken får ro. Dvs. at du ikke roter rundt i grusen eller om-møblerer hver dag. La planter få sette seg osv.

De siste årenen jeg drev med akvarium var det for min del plantene som var i fokus. Før det var jeg liter junkie og svært opptatt av vanskelig fisk som discus og diverse maller som ikke hadde navn men nr som L-135 osv. Stillig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette en tråd man kan diskutere alt slags fisk man kan putte oppi akvarie?

eller er det bare "standard" fisk og generelt akvarie man også her skal diskutere ?

har som nevnt lyst til og ha harr og kanskje ørretyngel oppi ett slikt ett....

men så fort man nevner det bli det liten respons gitt bland fluefiskerne som fra før er helt gærne på akvarie.

merkelig.....skal liksom ikke være noe tema.

så derfor bare spør jeg på forhånd. :)

har som nevnt før fått harr til og leve i hagedam og fore dem på nedfryste mygglarver kjøpt i dyresjappa, som de allerede bruker til og fore vanlig akvariefisk.

Hadde vært litt koselig mener jeg og sitte og binde fluer om vinteren mens baby ørret og harr svømmer rundt i akvariet, vanlig akvariefisk ,synes jeg er kjedelig. :) men det er meg da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo ta deg bryet å lese noen av postene/svarene her

Det jeg har gjort :)

men ser den er fra 2007, responsen var jo ikke akkurat stor .

Synes det er en kul tråd,gidder ikke ødelegge hvis det ikke er int for noen det med baby harr og ørret

:)

Men kan jo da nevne litt hvilke oppskrift jeg har fått.

1.elvevann ikke klorholding spring vann

2. kjøler, temp ca 7-8 grader

3. sirkulasjonspumpe selvfølgelig

4.elvemasse fra elva.

5.baby ørret eller harr, må da selvfølgelig være av en slik strl att de klarer og spise mygglarver.

Man trenger jo noen steiner sånn att babyene kan gjemme seg.

Det så jeg også på harrene i hagedammen att de gjemte seg under stein på dagtid, når det ble skumt og nesten mørkt, vaket de :)kult ?

Ja om man vil, også putte feks vårfluer og andre nymfer oppi spiser de sikkert det også :)

dette skal jeg også prøve men i ett annet akvariet, fordi jeg må jo guffe på varme for og få dem til og klekke dermed se hvordan noen av vårfluene i elva her klekker:)

Husker ikke på hvilken temp klekkingen utløstes men kan finne det ut.

Men ser liksom for meg att man må over 10 grader.

Ja det er mulig for det har en meget hyggelig kar fra Toten fått til, dette med insekter altså :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 liter er da ikke for lite. Det kommer jo helt ann på hva du vil holde på med..

Spørs helt hvor mye vann du har tenkt å bytte og søle rundt med, det er koorekt. Skrape alger og suge opp møkk. Jeg har også vært på discus kjøret og jobbet mye med vannbalanse og derfor sier jeg ofte til nybegynnerne at det er greit å ikke starte for smått. Man går lei av all jobben (gjorde iallefall jeg), et større kar klarer å stå litt lenger alene. Ofte fordamper det litt vann over en uke eller to, slik at man slipper unna med å etterfylle. Men bevares, man kan få akvariefølelsen av en gullfiskbolle også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med kaldtvannsakvarier er å holde lav temp. Og med den lave temperaturen kommer kondens på glasset. Særlig om tempen kommer under 16. Dette gjelder selvsagt ved normanl romtemp.

Dette har du mere greie på enn det jeg har .

Noe svinn må man nok regne med ja når man skal ha lav temp.

Men uansett, det er verdt det bare man klarer og holde baby ørreten og harren i live.

Jeg har ei kjellerstue som er kald om vinteren og på sommeren er det også godt og kaldt der.

Sikkert ikke feil og ha akvariet der, nå er det jo også der jeg binder fluer, passer jo fint det :)

Oppi i 1 første etasje , hovedstua så tror jeg att jeg vil slite med og holde riktig temp med en temp på over 20 grader om vinteren og på sommeren er det rene badstua :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 liter er da ikke for lite. Det kommer jo helt ann på hva du vil holde på med..

Spørs helt hvor mye vann du har tenkt å bytte og søle rundt med, det er koorekt. Skrape alger og suge opp møkk. Jeg har også vært på discus kjøret og jobbet mye med vannbalanse og derfor sier jeg ofte til nybegynnerne at det er greit å ikke starte for smått. Man går lei av all jobben (gjorde iallefall jeg), et større kar klarer å stå litt lenger alene. Ofte fordamper det litt vann over en uke eller to, slik at man slipper unna med å etterfylle. Men bevares, man kan få akvariefølelsen av en gullfiskbolle også.

Når jeg drev med akvarium på det mest "seriøse" så byttet jeg ca 25% vann i uken. Jeg vil sterkt anbefale ukentlige vannbytter om du vil holde et reint akvarium. Algevekts kommer stort sett av 2 ting. Belastning eller mangel på/for mye lys. Jeg gidder ikke gå i for mye detalj nå. Ved belastning kommer også dritt (I ordets rette forstand) Tror ikke vi er uenige her :) Som sagt, det kommer ann på hva du skal ha i karet. 50 liter er ikke noe stort kar nei, men sjekk hva du kan få utav det

http://showcase.aquatic-gardeners.org/2012/categories.html

Hummm kjøpe nytt kar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller forresten, selvfølgelig trenger jeg en kjøler for og holde tempen nede, ei varmekolbe trenger jeg for og guffe opp varmen når jeg selv vil att nymfene skal klekke.

Men en kjøler, hvor lav temp kan den klare ?

nå har jo fisken en trivseltemp på 10-13 grader så de fikser nok det greit :)

hvis vi da sier att jeg har dem i kjellerstua mi da slik att ikke romtempen fucker opp for mye :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har sett på de der. Helt vilt hvor stilig det kan gjøres :)

Eirik

La du merke til de minste akvariene?

Ved slike kar stilles det krav til belysning. Ca 1w pr liter. I tillegg må du tilføre CO2 og MYE gjødsel. Det er igrunn ganske så lett men koster litt ved innkjøp. Og under de rette forhold vokser plantene grisefort. Jeg kunne klippe ned plantene i mine kar til bare stumpene og 3-4 uker etter gjenta det hele. Fikk veldig lyst å starte på nytt nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kult, Kjell!  :) Jeg hadde 15 rødbuk(serrasalmus nattereri) i en 530 liter, og der gikk det hardt for seg under foring.. Utrolig hardfør fisk når det kom til skader og bitt

Har en 200liter som har stått tom i mange år nå - kanskje skulle jeg sette det opp igjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kult, Kjell!  :) Jeg hadde 15 rødbuk(serrasalmus nattereri) i en 530 liter, og der gikk det hardt for seg under foring.. Utrolig hardfør fisk når det kom til skader og bitt

Har en 200liter som har stått tom i mange år nå - kanskje skulle jeg sette det opp igjen

hva har du tenkt og putte oppi ?;)

Møter jeg noen breiale Gudbrandsdølinger, så kan jeg jo true dem med piraya-karet hjemme feks ;D Jeg mata dem med alt mulig fra blokkfisk og skinke, til normale pellets og andre akvariefisk. Dem var glad i mye rart, og grisa skikkelig når dem åt. Til og med en liten ørret husker jeg måtte bøte med livet  :-X

Det er akkurat derfor akvariet bare står, for jeg veit ikke helt hva jeg skulle hatt oppi der pr dags dato. Man må liksom ha et mål når man starter opp med detta, samtidig som man må være klar for mye puss og rens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kult, Kjell!  :) Jeg hadde 15 rødbuk(serrasalmus nattereri) i en 530 liter, og der gikk det hardt for seg under foring.. Utrolig hardfør fisk når det kom til skader og bitt

Har en 200liter som har stått tom i mange år nå - kanskje skulle jeg sette det opp igjen

Det syntes jeg du skal når du har det stående,veldig trivelig hobby da :D.Blir nok ikke med det aller første her men en dag.... ;D

kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kult, Kjell!  :) Jeg hadde 15 rødbuk(serrasalmus nattereri) i en 530 liter, og der gikk det hardt for seg under foring.. Utrolig hardfør fisk når det kom til skader og bitt

Har en 200liter som har stått tom i mange år nå - kanskje skulle jeg sette det opp igjen

hva har du tenkt og putte oppi ?;)

Møter jeg noen breiale Gudbrandsdølinger, så kan jeg jo true dem med piraya-karet hjemme feks ;D Jeg mata dem med alt mulig fra blokkfisk og skinke, til normale pellets og andre akvariefisk. Dem var glad i mye rart, og grisa skikkelig når dem åt. Til og med en liten ørret husker jeg måtte bøte med livet  :-X

Det er akkurat derfor akvariet bare står, for jeg veit ikke helt hva jeg skulle hatt oppi der pr dags dato. Man må liksom ha et mål når man starter opp med detta, samtidig som man må være klar for mye puss og rens

haha ;D

Uansett Olav, registrerte meg på akvaforum, spurte litt der.

Dette med ørett og harr i akvarie er ikke noe nytt. ;D

Denne karen her har hatt mye kult i akvariet sitt :

http://www.jonolavsakvarium.com/organismer_ferskvann/meny.html

Problemet er jo att kjøleren man trenger koster ca 1 stk scott M serie.

Men jeg lurer på gitt om jeg prøver og handler litt her inne :

http://www.aliexpress.com/wholesale?SearchText=aquarium+cooling&catId=0&manual=y

Har spurt akvariegutta om de vil ta en titt for meg og sile ut bad shit og anbefale noe.

Litt kjipt att man skal måtte ut med 5-10 tusen fjelldollar for en kjøler bare for att man på død og liv skal ha noen ørret/harryngel i akvarie om vinteren  ;D

Faen ,koster da nok fiskestashet man hele tiden kjøper  <<l

EDIT: flere linker :

http://nettakvariet.no/forum/showthread.php?1106412-R%F8ye-og-%F8rret-i-540-literen&highlight=%F8rret

http://nettakvariet.no/forum/showthread.php?1105056-Skulle-hatt-tak-i-%D8rret-og-evt-annen-norsk-ferskvannsfisk/page8

De snakker om att øretten vaker i akvariet...haha ;D

Terapi gutta, terapi ;)8)

Tror jeg må ty til og pilke litt snart for og få tak i noen og få dette her i hus så fort som f ;):P

Må da være mulig og fiske på dem også? Sånn når abstinensene er som verst  ;D:rolleyes:

Fikk ørretene til å trives tror jeg. De viste veldig naturlig oppførsel til slutt. Stod å ventet i strømmen, snappet raskt til seg både pellets, mygglarver og annet snacks. Problemet var heller ikke temperatur. Den kom opp i 14 grader på det varmeste. Men problemet med stor P var vaking. Disse vaket noe så inni h*****e i skumringen og på morgenkvisten.

Må da bare prøve detta her  <<l

Det snakkes om kar over 500l.

Men kommer vel ann på kjølern det tenker jeg i mitt tilfelle  <<l

nå kom jeg til skade for og nevne hagedam og harr...det er da ulovlig  :-X så da snakker jeg ikke høyt om det mere, visste jeg heller ikke  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjeft hvis du får til detta, Tore! :) Lysta virker jo til å være der, og det er en god start. Mange år siden jeg brukte penger på det, men som du allerede har skjønt, så er det ikke spesielt billig for aquastasj heller... Jeg ville også satsa på alibaba i startfasen (sjøl om livet til fiska dine ligger i henda på Kinesisk plagiat og masseproduksjon)  ;D

Jeg trudde spesielt harren var veldig kritisk til vannkvalitet og surhetsnivå, men har andre klart det så klarer jo du det også. Vakende fisk hjemme i stua på vinterstid høres ikke gæli ut  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe :D

Må da bare prøve, bruker elvevann, og elvemasse fra elva her.

Har ringt en fiskekompis som har full stua av akvariet og er skikkelig på akvariekjøret. <<l

Han kjente mange som han visste kunne skaffe meg utstyr jeg trenger, resten får jeg kjøpe hos kinamannen  <<l

Har iallfall råd til og gå på ett "bom" kjøp, dør fisken, pilker jeg bare ny  <<l hehe ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fikk jeg linket til en kjøler :

http://webshop.korallen.no/products/dd-dc300-kjoler

3431 norske fjelldollar.

Ett bitte lite søk på aliexpress:

http://www.aliexpress.com/item/Hailea-HC-150A-Aquarium-water-chiller-250-1200L-H-retail-wholesale/514750814.html

386 dollar...

Mange andre og velge mellom også .

Klin lik også gitt...merkelig ;D

Fri frakt også...det er jo greit  :D

EDIT:

Kjøling: Grisebillige kinaanlegg går helt fint hvis du får tak i dem. Som du ser er de klassiske Aqua Medic anleggene veldig dyre. Selv om de også er «billige» kinaanlegg. Før i tiden kostet det 25000 for et kjøleanlegg. Men de selges under andre merker og er da billigere. Jeg er rimelig sikker på at Hailea Ultra Titan og Hailea HC serien er det samme som Aqua Medic Titan. Og at D&D DC anleggene er noenlunde samme de også. Det er i alle fall Hailea i Kina som produserer alle. Prisene på Aqua Medic merket er noe som henger igjen i fortiden. Har ikke forandret seg på over 10 år selv om akvariehobbyen har gjort enorme fremskritt i mellomtiden.
Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...