Gå til innhold

Det kan være gøy å fiske sjøørret og


tm

Anbefalte innlegg

Etter uutholdelige fiskeabstinenser måtte jeg prøve sjøørretten i dag. Det blåste som pokker og var alt annet enn varmt. Etter 20 minutter ga kroppen opp å holde hendene varme og det hjalp mye.

 

Etter 5 timer med kuling, sjøsprøyt og isende hender så var resultatet 3 SØ. Minste var på 0,6. Den mellomste på 0,9 og den største på 2,3. Gjett hvilken jeg la ut bilde av..;)

 

Herren lønner sine tro tjenere.

 

post-384-13949848869613_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heftig!!

 

Har aldri prøvd sjøørret, men har fått vite at jeg bor ganske bra til i forhold til slikt fiske. Kan man bruke en #5 stang med #5/#7 snelle? Har fått et par fluer å teste av en jeg traff i innlandselva i fjor sommer. Er det tidlig å starte nå oppe i nord? Bor i Troms. Eller er sjøørreten fiskbar hele året? Sjøørretfiske er vel blindfiske? Hva skal man se etter? Spesielle bunnforhold? Hørt rykter om sørvendte bukter? Fact or fiction?? :)

 

På forhånd takk for info!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heftig!!

 

Har aldri prøvd sjøørret, men har fått vite at jeg bor ganske bra til i forhold til slikt fiske. Kan man bruke en #5 stang med #5/#7 snelle? Har fått et par fluer å teste av en jeg traff i innlandselva i fjor sommer. Er det tidlig å starte nå oppe i nord? Bor i Troms. Eller er sjøørreten fiskbar hele året? Sjøørretfiske er vel blindfiske? Hva skal man se etter? Spesielle bunnforhold? Hørt rykter om sørvendte bukter? Fact or fiction?? :)

 

På forhånd takk for info!

 

Tørrfluefiske innlands ligger mitt hjerte absolutt nærmest, men sjøørretfiske er en kul å måte å våkne fra vinterdvalen på. Jeg bruker stang i klasse #5 i sjøen nå. Det funker som rakkern, men er sårbart for sterk vind. Har også 7'er, men den er tross alt tyngre og ble derfor hjemme i dag. Når du burde starte opp i nord aner ikke jeg desverre.

 

Jeg liker ikke å starte for tidlig å fiske etter sjøørret, da er det så mange fisker som ikke har tatt seg opp etter gyting.

 

Mange sier du skal se etter steder med leopardbunn når du skal fiske sjøørret, det funker, men min erfaring er at det gjelder når det er blitt litt varmere.

Så tidlig som dette syns jeg "mudderbukter" er best.

 

Jeg fikk dagens fisker i en sørvendt bukt og det blåste sønna vind. Tipper når det blåser vestavind så er de vestvendte buktene best. Dette fordi det varme overflata vannet blåser inn i bukta.

 

Det er sikkert mange her på forumet som kan bidra i bøtter og spann på det du lurer på.

 

Lykke til.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for info! Har sjekket en del andre innlegg og funnet masse info! Tenkte meg en tur ut i dag, men nå går sjøen hvit her oppe og det regner sidelengs >:( Var knallvær i går, men da er det jo selvfølgelig en bursdag man MÅ være med på... :) Håper dette er starten på våren. Det er lov å håpe!!  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Pondus

 

Jeg bor i Alta. Her starter nok ikke SØ-fisket før rett over påske. Vet ikke hvordan det er i tromsø, men det er vel ikke vedlig forskjellig fra Alta. Akkurat nå ligger det is på godplassene, men med det milde været som er nå kan det godt hende isen går om ikke så altfor lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei!

 

Har tenkt meg ut en tur allikevel! Rykker så fælt i kastearmen.. :) Teste nytt utstyr. Tar det som god trening og får man fisk får man være glad og hvis ikke så er det godt å komme seg ut. Svigers fyrer som f... selv om det er 5 pluss ute.. Håper det blir vår nå. Blir lei meg om det begynner å snø igjen. Takker for info!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i Alta. Her starter nok ikke SØ-fisket før rett over påske. Vet ikke hvordan det er i tromsø, men det er vel ikke vedlig forskjellig fra Alta.

 

Selv om sjøørretfisket ikke er bra hos dere enda, så lurer jeg på hvordan torskefisket er der i nord på denne tiden..

Vi som fisker i Oslofjorden er jo kjempeglad for torsk over 5kg, og hopper av glede hvis vi får en på 10kg. Det må da være en del større snitt på torsken opp hos dere... eller er det bare ute på dyphavet det er mulig å komme over de største eksemplarene. Er det bare en myte at kysttorsken er større i nord? Har pratet med en del nordlendinger, og de ler jo nesten av en "liten" 5kg's...

 

Hvor stor torsk er egentylig "vanlig" å få på flue nord for Tromsø...?  :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter alt pratet om SØ måtte jeg en tur ut å teste #8`er stanga i dag. Sol, tre plussgrader og vindstille gjorde det til en ikke så alt for kald opplevelse. Ikke et eneste napp, kalde bein, stiv kastearm og et ublidt møte med et isflak ble resultatet av turen. Det er fint å være i gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Morroa koster, henda mine er litt lei av kasting i 8 grader og kuling.

 

Det kjipe er at det ikke blør før jeg setter meg inn i bilen og henda tiner. Ikke så kult med maaaasse blod på min vakre V40.

post-384-13949848952122_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isflak er undervurdert som risikofaktor i sjøørretfiske i sjøen... Jeg klarte å ødelegge et splitter nytt snøre under en fisketur tidligere i vinter ett sted der strømmen førte med seg svære isflak. Snøret kom i klem mellom to vandrende isflak og coatingen ble kappet ned til kjernen. Nå var det et intermediate snøre og skaden kom ganske nært snøretuppen så noen griseskandale var det ikke, men kjipt nok. Kanskje er det sånt man bare må regne med, når man først er teit nok til å fiske straks et råk åpenbarer seg i isen.

 

Sjøørreten bet for øvrig villig på en liten hvit Woolly Bugger, bare jeg klarte å plassere fluen i åpent vann  :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henning

Jeg trur nok torske fisket fra land er overdrevet her i nord, har aldri fått torsk over 6-7 kg fra land på flue. men man skal ikke så langt ut før det er mulig med større fisker.

 

Har fisket sø i noen år her i Alta men har aldri fått fisk før i slutten av April. Før april er det bare oppdretts laks som biter inni kåfjord :'(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i Alta. Her starter nok ikke SØ-fisket før rett over påske. Vet ikke hvordan det er i tromsø, men det er vel ikke vedlig forskjellig fra Alta.

 

Selv om sjøørretfisket ikke er bra hos dere enda, så lurer jeg på hvordan torskefisket er der i nord på denne tiden..

Vi som fisker i Oslofjorden er jo kjempeglad for torsk over 5kg, og hopper av glede hvis vi får en på 10kg. Det må da være en del større snitt på torsken opp hos dere... eller er det bare ute på dyphavet det er mulig å komme over de største eksemplarene. Er det bare en myte at kysttorsken er større i nord? Har pratet med en del nordlendinger, og de ler jo nesten av en "liten" 5kg's...

 

Hvor stor torsk er egentylig "vanlig" å få på flue nord for Tromsø...?  :rolleyes:

 

Jeg har aldri fisket torsk med flue, men har fått ca. 20 torsk på over 10 kg på mine 3 år i Troms, nærmere bestemt Salangen. Er egentlig mest innlandsfisker, men fisket litt sei med flue i fjor. Seien er en morsom fisk å få på fluestanga. Har bare en stang og bruker dermed en #5er stang også i sjøen. Har tatt sei på 6 kg på den. Det var interessant. Ellers er det også gøy å ha på 3 seier på over 5 kg på havstang, men dette skjer svært sjeldent. Da er det oftere å få stor torsk. Hvordan fiske torsk med flue? Masse blyhagl på?? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...