Gå til innhold

Hjelp - døgnfluer og kresen fisk!


Tore C.

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Nå må jeg melde pass og be om hjelp. Fisket i vanna "mine" i helgen. 400 moh. på fylkesgrensa mellom Vestfold og Telemark. Døgnflueklekking fra 11.30-tiden. Lep.marginata kom seilende i vinden og havnet på vannet, plask - plask osv. Men mine fluer ble fullstendig ignorert. Selv om de havnet i vaket ett tiendedels sekund etterpå, eller like ved. Normalt skulle fisken tatt disse. Fisket med vanlig paradun i forskjellige størrelser. Uhyggelig kresen.

Er det noen som har noen virkelig gode Lep.margianta imitasjoner? Både dun og imago (spinner)?

Hjelp mottas med stor takk.

 

Hilsen frustrert Tore C.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermansen

Jeg bruker helt vanlig fallskjerm fluer stort sett til duns, men kan være du skulle testa en klekker. Jeg syns lepto klekkere fisker veldig bra, kan være det bare er meg men :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

 

Klekkere er som Hermansen sier ofte det mest effektive ved døgnflueklekkinger.

Brun flytende nymfe eller en flymfe i str. 14 fungerer bra.

Jeg bruker flyrite nr. 6 i kroppen på disse fluene.

 

I kroppen på Dun'en bruker jeg den samme fargen som på klekkeren, cdc eller brun kalkunbiot. Viktig å ikke lage fluene for tykke. I vinger er det kun cdc som gjelder for meg. Hackle varierer jeg med spunnet cdc i løkke og parachute.

Ellers så må du vente fisken litt ut, er liten vits å kaste mye hvis fisken ikke vaker steady på en plass. Brukte du tykk fortom? Jeg går ned til 0,12 når jeg er sikker på at jeg har rett flue, mudder også ned fortommen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Ja...det kan være en klekker hadde gjordt jobben. Prøvde nymfe uten hell, men jeg er ikke fornøyd med de jeg har - litt fete.

Jeg bruker konsekvent 0,15-fortom. Har røket (fytti....) altfor mye fisk på 0,12 (Maxima).

Men etter hva jeg kunne se var det var spinnere (imago) som ble tatt. Fiskekamerat Leif-Erik var riktignok uenig fra sitt ståsted, og mente fisken kun tok store myggpupper etter mageanalyse av en stakkar. Døgnfluer og maur fikk være i fred mente han.

Litt på siden: kan du anbefalle en god type mud Rune? Den jeg har vaskes av etter to kast.

 

Mvh

Tore C.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det vil hjelpe deg å binde en flue str. 16, 3 fasan hale, flyrite mørk brun bakkropp (eventuellt litt rødt blandet inn ved haleroten), litt lysere hareøre el.likn ruffsete dubbing som "thorax" fremkropp, og vanlig hacklet grizzly klippet under, dubb den lysere dubbingen foran hacklet igjen. Dette ble mye. Men et enkelt mønster, denne fanger jeg vanskelig fisk som beiter Lepto M og V.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tore C.,

Litt på siden: kan du anbefalle en god type mud Rune? Den jeg har vaskes av etter to kast.

Jeg har brukt mud i fra simms, loon og nå vision. Har ikke merket noe forskjell på de. Det skal ikke mange kastene til nei, slik er det. Men jeg gjør dette når jeg fisker på en fisk og vet at jeg bare har to-tre kast før den er skremt eller når jeg ikke får den til å ta. Det er for å matte ned fortommen. Når jeg ønsker at den skal synke så bruker jeg fluorcarbon. Vanlig leire som du finner langs mange vann fungerer også utmerket.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Takk for svar. Bandt opp noen i går kveld som skal være klekkere, men jeg savner en god oppskrift. Hadde noen "caddis-kroker" i str. 14, som jeg bandt ala Klinkhammer - men jeg kan ikke dette.

Skal prøve forslaget til Fjelldal også, men krok 16 var da smått til å være Lep.marginata?

Nå er det bare å håpe at ikke varmen kommer for fullt og fører til at alle døgnfluene har "avblomstret" til helgen.

 

Mvh

Tore C.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men etter hva jeg kunne se var det var spinnere (imago) som ble tatt. Fiskekamerat Leif-Erik var riktignok uenig fra sitt ståsted' date=' og mente fisken kun tok store myggpupper etter mageanalyse av en stakkar.[/quote']

 

Du skal ikke se bort i fra at kameraten din hadde rett... ;)

 

Du skrev at fisken vaket med "plask, plask" i ditt første innlegg, og dette styrker jo bare kameraten din sin påstand. Det er ikke rent få som tror fisken f.eks tar store vårfluer pga overdrevne plask, og så tar fisken bare fjærmygg i stedet.....

 

Ørretten har nemlig en tendens til å vrake både den ene og andre godbiten for å hugge i seg fjærmygg i stedet. Fjærmygg kan tas uhyre forsiktig, og uhyre hardt, alt ettersom hvilken art, hvilket stadie, og hvordan værforhold de blir tatt i. Fjærmygg er det vanligste, mest tilstedeværende byttet gjennom hele sesongen, og derfor den "sikreste" matbiten en ørret kan få.......

 

Det å lære å skille ut hva fisken tar etter vakformen kan være krevende dersom man er relativ fersk, og det er heller ikke et tema man lett kan lese til seg kunnskap på. Vær derfor ekstra observang, og legg merke til hvordan fisken tar de forskjellige byttene, i forskjellige stadier, under forskjellige vær- og vind-forhold. Kunnskap og erfaring om dette vil f.eks gjøre deg til en langt bedre fluefisker enn all verdens utstyr og kasteferdigheter noen gang vil gjøre.... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde noen frusterende turer i Østmarka tidligere i år. Fisken vaket hardt og brutalt, vi trodde det var tørt den gikk etter fordi det sto mye stor fjærmygg på vannet. Da vi omsider klarte å slepe en i land så hadde den _kun_ myggpupper i magen. Ikke tegn til klekkende pupper engang. Fisken hadde spesialisert seg på pupper rett før de traff overflaten, og gikk til som om myggen skulle vært Vulgata.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har opplevd samme problemet ved klekking av myrdøgnflua. En klekker fungerer ofte mye bedre enn en vanlig parachute flue. Hvis du har noen ufortynga brune døgnfluenymfer, kan de være uhyre effektive..men fett inn fortomspissen. Jeg bruker faktisk Roman mosers leptophlebia klekker, den er veldig enkel og binde og fanger fisk som fy :shock: under slike forhold... Hvilke problem var det vi nå snakka om???... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann,

 

Flemming: Joda, jeg er kjent med at ørreten kan ta fjærmyggen ganske voldsomt. Har sett det ved flere tilfeller, men i dette tilfellet fulgte jeg flere døgnfluer med øynene og så de forsvant i et plask.

 

Pål H.: Har du en bindebeskrivelse eller en link på Roman Moser klekkeren?

 

Anders: Jeg mener jeg har sett noe om at NY STROFT kan være skumle saker ;) Men for en som ikke har fulgt med i timen, hva er stroft?

 

Mvh

Tore C.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann' date='

 

Flemming: Joda, jeg er kjent med at ørreten kan ta fjærmyggen ganske voldsomt. Har sett det ved flere tilfeller, men i dette tilfellet fulgte jeg flere døgnfluer med øynene og så de forsvant i et plask.

 

Pål H.: Har du en bindebeskrivelse eller en link på Roman Moser klekkeren?

 

Anders: Jeg mener jeg har sett noe om at NY STROFT kan være skumle saker ;) Men for en som ikke har fulgt med i timen, hva er stroft?

 

Mvh

Tore C.[/quote']

 

Stroft er fortomsmat! Nye stroft er jeg ikke kjent med. Prøvde å skille de fra hverandre, men den eneste forskjellen jeg fant var fargen på etiketten. Synes stroften har funka fin fint...

 

Hilsen Anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...