Gå til innhold

Gjeddefiske 07


slate

Anbefalte innlegg

Hei. Lurer på noen ting om gjedda, selv om jeg egentlig hater denne stygge fisken. Håper noen kloke her i forumet kan gi meg litt faktakunnskaper før jeg undervurderer gjedda!

 

En gang i fjor når jeg var i hallingdalselva og speidet etter noe ørret så jeg noe drastiske greier.. Det var en bunch med andeunger ute på tur, men plutselig ble det litt færre av dem. Det var gjedda som var sulten skjønte jeg.. Stakkars unger tenkte jeg, men det ga meg også voldsomt med spenning og adrenalin... Det jeg lurer på er:

 

Hvor store er gjeddene når de går på andeunger?? Noen som vet noe om dette?

Jeg vet ihvertfall at gjedda er sulten er gyteperioden sin. Sinnsykt sulten. Fått gjedde på sluk, wobbler osv og det kan følge med en sekundær gjedde på jakt bak... Også hendt meg at jeg har mistet gjedde uten gjeddefortom og tatt den igjen dagen etterpå med gårsdagens sluk i munnen...

 

Håper på noen svar og diskusjoner!

mvh tørrfluefisker`n

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper på noen svar og diskusjoner!

 

Vel, hvor stor gjedda må bli før den tar en andunge kan jeg ikke svare på, men jeg har sett gjedder som har prøvd å spise fisk på nærmere 2/3 av sin egen lengde, så glupsk er den!  ;)

 

Hvis du opplever dette igjen, så forsøk en "gurgler" flue. Det er en slags popper med foam-kropp, som lager mye støy og liv på vannflata. HVis du ser en gjedde som tar andunger, så tar den sikkert denne også.. ;)

 

Ellers er jo fluene i Morgan Evans "Pike Muppet"-serie ganske populære om dagen.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...

Hei,

er det noen som har erfaring med fluefiske etter gjedde i siv like etter at isen har gått? Jeg har hørt at gjedda gjerne gyter i sivet ved disse tider, men er usikker på hvor bitevillig den er.

 

Tenkte prøve en tur på en innsjø på østlandet (næra, sørøst for Lillehammer) i begynnelsen av mai, og kunne trengt noen tips til utstyr og lignende. Noen som vil dele erfaringer om vårfiske etter gjedde i innsjø?

 

Haakon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så en gjedde som var oppe og glefset etter en måke for 17 år siden. Kasta sluken midt i vaket og fikk opp en gjedde på halvannen kilo. Glupske dyra..

 

Men det kan jo tenkes at det var en større under som jaget den på halvannen. Men da ville den vel være mer opptatt av å flykte fra den store. Så jeg tror nok det var halvannenkilosgjedda som prøvde å ta måka.

 

Hadde i min ungdom noen meget aktive år etter gjedda med alt annet enn flue og vi opplevde ofte at vi fikk opp istykkerreven fisk som var angrepet av større gjedder under fighten. Disse kunne være opp mot kiloen. Den værste opplevelsen var da en 10 kilos kom frem og prøvde å ta halvkilosgjedda jeg hadde på. Vi sto på et slags rekkverk lengre oppe og så den ligge under oss.

 

Tre unge menn dret på seg samtidig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

skal til mjermen i morgen greit gjedde vann, hørt rykter om ørret der, får se. har stålfortom og alt med meg. nok om meg;) gjedde har en slags strategi. mest mulig mat for minst mulig krefter, det er nok derfor han tar så store byttedyr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Hva er egentlig teknikken for å fiske med flue etter gjedde?

 

Kaste ut, la flua synke og "stripe" den inn under vann, som man gjør med vårfluer?

 

 

 

Er ikke akkurat så veldig inn i fiske etter slike beist skjønner dere :)

 

PS.. Skjønner at jeg kanskje burde laget en ny tråd om dette, så dere får ha meg unnskyldt, men dere får flytte den om nødvendig :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg striper som regel vårfluene mine på overflata  ;)

Når det gjelder gjeddefiske kan du godt bruke samme teknikk der, men da gjerne med større fluer !

Er gjedda i støtet skal du ikke se bort ifra at den tar sokken din, om du fisker med den  ;D

Den er ikke kjent for å være veldig kresen  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg striper som regel vårfluene mine på overflata  ;)

Når det gjelder gjeddefiske kan du godt bruke samme teknikk der, men da gjerne med større fluer !

Er gjedda i støtet skal du ikke se bort ifra at den tar sokken din, om du fisker med den  ;D

Den er ikke kjent for å være veldig kresen  ;)

 

Striper den på overflaten jeg og ;) Ble litt utydelig i spørsmålet mitt, hehe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kort fortalt: Du kan av og til, spesielt dersom du oppdager overflatejagende gjedde, være heldig å få den til å ta på "popper". Ved andre tilfeller er det store streamere som gjelder..

 

Dyp og hastighet på inntrekk varierer akkurat som ved sjøørretfisket, men vanntemperatur og dypden gir deg en pekepinn på hvordan du bør fiske... Er du usikker, så må du prøve deg frem med forskjellig inntrekk og dyp... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kort fortalt: Du kan av og til, spesielt dersom du oppdager overflatejagende gjedde, være heldig å få den til å ta på "popper". Ved andre tilfeller er det store streamere som gjelder..

 

Dyp og hastighet på inntrekk varierer akkurat som ved sjøørretfisket, men vanntemperatur og dypden gir deg en pekepinn på hvordan du bør fiske... Er du usikker, så må du prøve deg frem med forskjellig inntrekk og dyp... ;)

 

Det er notert :)..

Takk for godt svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...