Gå til innhold

Knarr eller ikke..


Anbefalte innlegg

Var på et lite fjellvann her om dagen og fisken vaket helt inne i myrkanten. Måtte smyge stille ut på myra, stoppe noen meter fra vannet og kaste.

 

Fikk noen pinner, men...

 

Ville en snelle med knarr her kunne skremt fisken eller hører fisken bare lyder som forplantes i bakken og vannet? 

 

Har alltid brukt storspolesneller uten knarr, men det finnes mye fint med knarr også. Og lyden ved utras er vel heller ikke direkte kjedelig..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Ei snelle må jo ha lyd....  ;D

Ingenting som er som ei hyllende snelle :) noen som har et opptak som jeg kan ha som ringelyd????  :rolleyes:

 

Du kan jo laste ned herfra, det har jeg gjort. ;D

http://www.salmonreel.com/#

 

Jeg synes nr 2 øverst fra venstre er kuuul. ;D ;D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville en snelle med knarr her kunne skremt fisken eller hører fisken bare lyder som forplantes i bakken og vannet? 

Tror ikke du skal være bekymret for at evt knarr fra snella skal skremme fisken  ;)

Har aldri hatt inntrykk av at fisk reagerer på annen støy enn den som forplantes i bakken !

Du kan stå å rope alt du orker tre meter fra en fisk, uten at det forstyrrer den  :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri likt "bråkete" sneller. Spesielt ikke ved skogsvann. Ikke at det har noe betydning for fisken, men lyden står i sterk kontrast til skogens stillhet. Så en evt. knarr må være av den "myke" typen. Omtrent som Evotec.

 

En lyd jeg alltid har satt pris på er den karakteristiske "swoosh" lyden Danielsson Trad. snellene lager. Backwinder snellene har noe av det samme fenomenet. Det kribler bare jeg tenker på det  :D.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lydtransmisjonene fra luft til vann eller fra vann til luft er ekstremt liten. Innen marin akustikk er det faktisk vanlitg å rengne overgangen vann til luft, ved refleksjon, som tapsfri. Dette fordi luft og vann har veldig forskjellig akkustisk impedans, som det heter på fint. Så nofish sine observasjoner skulle stemme bra med teorien.

 

Hvis du derimot står dypt utvadet mens du skriker, er det nok muligheter for at noe av lyden vil finne veien ned i vannet via kroppen, uten at jeg har noen teoretisk eller praktisk erfaring til å utale meg bastant om dette. Men for meg virker det rimelig at lyden kan transmiteres fra kroppen og ut i vannet.

 

Så hvis du fikk intrykk av at knarren skremte så var det nok snarere dine lett trinn på bredden eller veivende armer som gjorde susen ;D Skal knarren ha noe å si må nok snella holdes under vann :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode svar.

Det ante meg ja at fisken ikke hørte noe over vannet. Men det virker bare så ulogisk at man skal kunne hyle og skrike så mye man vil på land og likevel ikke skremme fisken... Pleier alltid å be kamerater om å være stille når vi nærmer oss vannet. Trenger ikke det da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...