Gå til innhold

Sjøørret på tørrflue


Anbefalte innlegg

Har hatt mye bra fiske i Kr.sand området siste ukene. Såpass bra at jeg har lekt litt med tørrfluer. Har ikke opplevd noe eksplosivt fiske på tørt, men har trigget mange, men som oftest refuserer de i siste sekund. Gøy, men frustrerende.

 

Målet er selvfølgelig å få de til å ta "dead-drift", men dette har jeg enda ikke klart.

Her er det tydelig en kode som må være mulig å knekke, og mange har sikkert gjort det allerede.

Noen som har noen erfaring?

 

Bjarte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

Eg la inne et svar her, men såg etterpå at det var snakk om SJØØRRET :):):) Baklager at eg blandet meg inn i en slik tråd som dette, der eg ikke har NOEN ting å fare med :):):)

Lykke til videre med tipsene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal være mulig å få sjøørret på tørt. har lest dette tidligere og har faktisk hørt om noen som KUN fisker tørt etter sjøørret i sjø. Men dog ikke kun dead drift.

 

Har også hørt at til tider spiser sjøørreten tørt i sjøen. Og er mulig å få på standard tørrfluer! Husker ikke hvor jeg har lest dette desverre eller hva som sto der spesifikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På nattfiske etter SØ er jo tørrfluer minst like effektive som sine våte medsammensvorne (også i sjøen). Derfor regner jeg med at du mener tørrfluefiske i dagslys?!

 

I såfall er min (svært begrensete) erfaring at SØen både støtt og stadig sippvaker etter fjærmygg i brakkvannsområder. Dette gjelder faktisk heller ikke bare de minste eksemplarene av Salmo trutta trutta. Jeg har med egne øyne sett kilosfisk+ som har beitet selektivt (?) på fjærmygg i grunne brakkvannsbukter.

 

Personlig har jeg kun fått fisk opp mot 500 gram når SØen har vaket på fjærmygg, og de fiskene som jeg har hentet under dette fisket har blitt tatt på noe så kjedelig som relativt store Palmermygg (krok 16-20).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo det lar seg gjøre å få sjøørret på tørt. På siste tur her i Bergensregionen i begynnelsen av mai surret der en del bibio og mygg i luften og sjøørretene var oppe og vaket stadig vekk i tidevannsstrømmen. Jeg og kompisen fikk lurt noen begge to, på svart parachute krok 14 og små mygg. De store fiskene fikk vi imidlertid på svære woolly buggere etter at det hadde blitt mørkt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest øystein

Jeg har fått en del fisk på tørrt i sjøen, både på insekt immitasjoner og på immitasjoner av krepsdyr som henger i overflatefilmen.

 

Det finnes noen mygg arter som klekker i sjøen men da i områder med mye ferskvann, disse ser du ofte i råk i isen om vinteren og du kan dersom du er heldig finne fisk som beiter på dem, de klekker hele året men jeg har ikke funnet fisk som beiter aktivt på dem når det er lettere tilgjengelig mat under overflata, det kan lønne seg å lage myggimitasjoner som ligger lavt i overflata (føler jeg).

 

Det hender også at vi ser fisk som beiter på landinsekter, dette skjer oftest ved fralandsvind når insektene blåser ut på sjøen ofte i vindkanter/steder hvor maten samler seg.

 

Fiske med gurglere og poppere er også "tørrfluefiske" og det foregår på ca same måte som vanlig streamerfiske bare mindre effektivt (vanligvis)men det kan være utrolig spennende.

 

Fiske med krepsdyr immitasjoner i overflata er vel det mest effektive tørrfluefisket i sjøen og det kan vere utrolig morsomt når det funker, min pers på tørr tangloppe er 3kilo og den tok dead drift, fisken beitet i en strømkant et sted hvor tanglopper/småreker  ble ført opp til overflata av strømmen, dagen før jeg tok den på 3 så såg vi en 8+ fisk spise tanglopper i overflata ;D

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjøørret på 3 kilo, tatt tørt i sjøen. Imponerende. Gratulerer. Da har du slått meg med 2,5 kilo :D

 

Takker for mange tips. Tanken på at det faktisk kan være mygg med ditto palmermygg på fortommen som av og til kan være løsningen, har faktisk ikke slått meg.  :o

 

Nå er det imidlertid (desverre) laks/sjøørret i elv på meg fremover, men neste år....

 

Bjarte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...