Gå til innhold

Ny fluesnelle


vidar1972

Anbefalte innlegg

Hallo folkens.

Jeg er helt nyregistrert her inne. Og har et spørsmål nå, dette gjelder snalle til 4 - 5 stang. trenger sårt hjelp til dette å velge rikktig

 

 

vidar

 

hei, hvor mye er det du ser for deg å bruke på en snelle?

 

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Som Morten sier er det første du bør finne ut hvor mye du har lyst til å bruke på en snelle. Du får vel fluesneller til alt mellom 500-80000 NOK. Så prisklasse er viktig. Skal du ha en snelle som fungerer rimelig greit ville jeg i hvertfall beveget meg over 1000lappen. Det finnes en del gode sneller til rundt 1200-1500kr.

Hvis du ikke har noe spesiell "limit" så hadde jeg valgt en Danielsson lightweight 2-6. Den koster vel en ca. 2600 kr. Det synes jeg er mye snelle for pengene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Følg med på tråden SELGES her på fluefiskesiden eller legg inn en forespørsel om å kjøpe en fluesnelle under tråden ØNSKES KJØPT.

 

Det er sikkert mange her inne som sitter på sneller de ikke bruker og du kan gjøre et aldri så lite kupp ;D

Mye bra på brukt sida og mange penger å spare.............

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

Følg med på tråden SELGES her på fluefiskesiden eller legg inn en forespørsel om å kjøpe en fluesnelle under tråden ØNSKES KJØPT.

 

Det er sikkert mange her inne som sitter på sneller de ikke bruker og du kan gjøre et aldri så lite kupp ;D

Mye bra på brukt sida og mange penger å spare.............

 

Terje!

 

Enig med Terje her. Uten TVIL det lureste du kan gjøre..........Kan vel si at å kjøpe ei snelle til 2500 er idioti :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurderer en ny snelle selv og det ser ut som om det blir Danielsson LW 4-7 til femmerstangen (fisker en god del i sjøen med femmeren og vil nødig bruke Litespeed 2 snellen min mye i saltvann, den tåler det sikkert men snellen jeg har har såkalt smoke finish og jeg er ikke helt trygg på den...) Off topic men kan ikke dy meg: en Battenkill LA til 2300 er naturligvis klokt, ikke idioti, eller hva Henning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Sneis

Noen forslag jeg hadde vurdert sterkt i forskjellige prisklasser.

Slate Classic Trout Fluesnelle #2-5  til kr 599 er faktisk en helt grei snelle med tanke på prisen.

 

Slate Classic Trout Fluesnelle #2-5  kr 599

Streamstix Troutseeker  002  kr 1499

Waterworks ULA Force F2X (#4-6) kr kr3899

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke helt om jeg er enig i at å kjøpe en fluesnelle til 2500 er "Idioti". Det er klart at dette er en subjektiv vurdering, og hvis man synes det er for mye penger å bruke på en fluesnelle så hadde jeg ikke gjort det. Min helt personlige tankegang bak en snelle som f.eks en "Danielsson" uten at jeg har noe spesielt forhold til den, er at den vil mest sannsynlig tilfredsstille mine behov ved en fluesnelle i 10år. Da gjør jeg følgende regnestykke: jeg vil i løpet av ti år minimum bruke opp eller gå lei av to sneller til 1250kr. Enten fordi de har gjort sitt, eller at det har kommet mange modeller av samme snelle som har utviklet seg til det bedre, og derfor har jeg mer lyst på de. Hvis jeg derimot har en snelle som jeg vet er meget god, mister jeg interessen for nyutviklinger også videre. Kan vel derfor kanskje si helt subjektivt at min grense for hva som er idioti er over denne grensen, og at min grense for hva som er virkelig kvalitet, og da mener jeg i kategorien "livskvalitet" går i prisklassen av denne snellen. Kan vel derfor konkludere med at vi er i den klassiske diskusjonen som er så presisit beskrevet i Rema 1000 reklamen som gikk for en stund siden: "Skal du fiske, eller skal du få fisk".

NB: Utrykket "IDIOTI" kommer fra ordet "IDIOT" som ble utviklet blant de britisk/amerikanske styrkene under opptreningen til innvasjonen i Frankrike under andre verdenskrig, det står for: I'l Do It Over There.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Jeg tror det er viktig å tenke igjennom hva slags fiske man bedriver med tanke på snellevalg. Dette må også ses i sammenheng med økonomi.

Det er helt klart lurt å investere i en snelle som ikke går i stykker etter en sesong, men som det er gode muligheter for at skal holde noen sesonger frem i tid.

 

Fisker man stort sett bare etter ørret fra kiloen og oppover er det greit å ha en snelle med god brems, men det er faktisk ikke noe must. Jeg fisket i mange år med den billigste snella fra Loop (Loop Graphite) og den hadde ikke brems, men det funka sånn rimelig greit å få landa større ørreter på den også (måtte håndbremse). Du bør allikevel etter mitt syn gå til anskaffelse av en snelle med brems (de fleste sneller har det), men det trenger ikke koste skjorta og tar du godt vare på den så tror jeg til og med at en snelle til ca 1000 lappen holder i mange år til innlandsfiske etter brunørret.

 

Jeg har en Streamstix 002 snelle (første typen) og den er helt suveren til ørretfiske. God brems, bra snørekapasitet og meget prisgunstig (tror den ligger på ca 1500,-). Slik jeg ser det vil denne snella kunne holde i mange år med godt vedlikehold.

Det finnes mange gode sneller rundt 1000 lappen i dag som du vil kunne ha glede av i mange år fremover. Mange av de er nevnt i denne tråden.

Vi fluefiskere er derimot skrudd sammen slik at lysten på fluefiske gadget bare øker i takt med årene, og antall stenger og sneller har en "lei" tendens til å øke også selv om vi egentlig ikke har råd eller strengt tatt bruk for det. Vi kjøper det allikevel. Sånn tror jeg det er med de fleste lidenskaper.

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg takker alle for kjempegode svar. og legger til at jeg nå skal bare se om denne type fiske er noe for meg. derfor ikke særlig lysten på å kjøpe ei snelle til mange hundre kroner. Dette er min første sesong som fluefisker. døn færsk. ikke tatt et eneste kast enda. er innterisert i ei snelle til tundt 300 - 500 kroner. ler meg skakk her da jeg sitter og leser om de som anbefaller sneller til over 2000 kroner. jeg tenker hva gjør ei snelle til den prisen så spesiell er den av gull eller hva. svar gjerne på dette. ble bare nyskjerig

 

 

god dag

 

vidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg takker alle for kjempegode svar. og legger til at jeg nå skal bare se om denne type fiske er noe for meg. derfor ikke særlig lysten på å kjøpe ei snelle til mange hundre kroner. Dette er min første sesong som fluefisker. døn færsk. ikke tatt et eneste kast enda. er innterisert i ei snelle til tundt 300 - 500 kroner. ler meg skakk her da jeg sitter og leser om de som anbefaller sneller til over 2000 kroner. jeg tenker hva gjør ei snelle til den prisen så spesiell er den av gull eller hva. svar gjerne på dette. ble bare nyskjerig

 

 

god dag

 

vidar

 

nja, sneller ser forbausende like ut, og ikke skiller det stort funksjonelt heller. om ei snelle til 1000 kr har kortere levetid enn ei til 3500 kr strides det også om.

 

men skal du ha noe som ser annerledes og 'snacksy' ut, så finnes det noen kandidater  ;D

 

http://www.ottobeckcompany.com/Html/ari%20en.htm

 

http://www.streamstix.no/index.php?page=shop.browse&category_id=37&option=com_virtuemart&Itemid=1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"TØRRFLUEPURISTEN

Jeg har en Streamstix 002 snelle (første typen) og den er helt suveren til ørretfiske. God brems, bra snørekapasitet og meget prisgunstig (tror den ligger på ca 1500,-). Slik jeg ser det vil denne snella kunne holde i mange år med godt vedlikehold"

 

Leser litt om denne bremsa på Streamstix sine sider, og må si att dette er ei snelle eg falt litt for. Men eg ting eg lurer litt på nor eg leser om bremsen "Bremsen er jevn og består av korkskive i friksjon mot en rulonskive"

Åssen oppfører bremsa i våt tilstand, og er den så å si vedlikeholdsfri. eller trenger den smørning?  litt greit å vite før ein går til inkjøp , og gjør noe dumt med den

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

"TØRRFLUEPURISTEN

Jeg har en Streamstix 002 snelle (første typen) og den er helt suveren til ørretfiske. God brems, bra snørekapasitet og meget prisgunstig (tror den ligger på ca 1500,-). Slik jeg ser det vil denne snella kunne holde i mange år med godt vedlikehold"

 

Leser litt om denne bremsa på Streamstix sine sider, og må si att dette er ei snelle eg falt litt for. Men eg ting eg lurer litt på nor eg leser om bremsen "Bremsen er jevn og består av korkskive i friksjon mot en rulonskive"

Åssen oppfører bremsa i våt tilstand, og er den så å si vedlikeholdsfri. eller trenger den smørning?  litt greit å vite før ein går til inkjøp , og gjør noe dumt med den

 

Har brukt denne snella i et par sesonger og bremsen funker helt suverent i våt tilstand. Diverse tester jeg har sett sier det samme.

Jeg har ikke brukt noe særlig energi på smøring og vedlikehold, selv om det sannsynligvis er lurt uansett hvordan snelle man bruker.

 

Tror ikke man bommer ved å kjøpe en Streamstix snelle, veldig mye snelle for penga etter mitt syn.

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IDIOTI ja.. Det er jo litt subjektivt, men setter i gang diskusjonen.

 

Innen alle hobbyer/fritidsaktiviteter er det utstyr av forskjellig prisklasser å få kjøpt. Og folk kjøper utstyr i ulike prisklasser, avhengig av hvor dedikert man er til dette. Innen fluefiske er mange av oss meget dedikert og for oss kan det være svært små detaljer som skiller i forhold til hvor mye vi vil betale. Dette også i likhet med andre hobbyer.

 

Har selv fluefiskeutstyr som er verdt mer enn bilen min og da sier det seg jo selv at utstyr for meg er et prioritert område å legge penger i. Bilen derimot skal for meg bare fungere som en innretning som tar meg fra A til B på en effektiv og noenlunde komfortabel måte.

 

Om det gjør meg til en idiot... ja det må jo den enkelte få vurdere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IDIOTI ja.. Det er jo litt subjektivt, men setter i gang diskusjonen.

 

Innen alle hobbyer/fritidsaktiviteter er det utstyr av forskjellig prisklasser å få kjøpt. Og folk kjøper utstyr i ulike prisklasser, avhengig av hvor dedikert man er til dette. Innen fluefiske er mange av oss meget dedikert og for oss kan det være svært små detaljer som skiller i forhold til hvor mye vi vil betale. Dette også i likhet med andre hobbyer.

 

Har selv fluefiskeutstyr som er verdt mer enn bilen min og da sier det seg jo selv at utstyr for meg er et prioritert område å legge penger i. Bilen derimot skal for meg bare fungere som en innretning som tar meg fra A til B på en effektiv og noenlunde komfortabel måte.

 

Om det gjør meg til en idiot... ja det må jo den enkelte få vurdere.

 

Kan vel muligens si litt mer om bilen din eller om deg :P

 

er på mitt adre år som fluefisker, og føler vel att til mer eg meistrer fluefiske til mer ønsker eg ut av utstyre. men har ikke kommet så langt att eg bruker flere tusen på verken snelle eller stang. men er redd den tida kommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg takker alle for kjempegode svar. og legger til at jeg nå skal bare se om denne type fiske er noe for meg. derfor ikke særlig lysten på å kjøpe ei snelle til mange hundre kroner. Dette er min første sesong som fluefisker. døn færsk. ikke tatt et eneste kast enda. er innterisert i ei snelle til tundt 300 - 500 kroner. ler meg skakk her da jeg sitter og leser om de som anbefaller sneller til over 2000 kroner. jeg tenker hva gjør ei snelle til den prisen så spesiell er den av gull eller hva. svar gjerne på dette. ble bare nyskjerig

 

 

god dag

 

vidar

 

som jeg skrev i et tidligere svar kan det være lurt å kanskje sette en prisramme når man etterspørr anbefalinger. Terje har helt rett i at det er mye snelle for 1500 i "streamstixsnella", og for en del her inne er det en medium til lav pris for en snelle.. Det har jo med hvor mye man fisker, hvor mye penger en vil/kan bruke på fisking, prioriteringer, alder,  osv.. Når du nevner utgangspunktet ditt og rammene er det vel andre sneller enn det som nevnes her du er ute etter... En av sønnene mine har fisket i et par år med en rimelig snelle som vi kjøpte på "Prima", helt OK snelle, tror den kostet ca 500..  Den gjør jobben.  Lamson hadde rimelige komposittsneller, 3-400, noe sikkert andre leverandører også har.  Snella er definitivt det man som nybegynner skal bruke minst penger på, bare den funker til det bruket du skal ha den til.  Vision Koma selges nå til ca 750, noe som er en kjempesnelle til den prisen, og som en av mine fiskekompiser bruker mye ( men vet at det er over grensa).  En rimelig snelle kan sikkert skaffes på en sportsforretning, eller kanskje noen her inne har en liggende som de kan selge  

 

(men ikke kjøp en dårlig line)

 

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Som Morten er inne på her så er Vision Koma en kjempebra snelle, denne kan jeg også anbefale. Mye snelle for pengene. Dette er en fluefisker som sier han er ny "gamet" og lurer sikkert fælt på hva en komposittsnelle er for noe?

 

Min nybegynner snelle var en Rimefly, den lever enda etter 5-6 år og hvis du ikke skal bruke mer enn 300 kr på en fluesnelle så er det et alternativ. Er redd f.eks 300 kr er lite, går du opp  200-300 kr så får du noe som fungerer  vesentlig bedre. Bare min erfaring.

 

Siden du er usikker på om dette er type fiske for deg kanskje du har en kamerat eller to som vil låne bort eller som du kan bli med så får du testet ut om fisket passer deg.

 

 

Lykke til!!!

 

 

Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IDIOTI ja.. Det er jo litt subjektivt, men setter i gang diskusjonen.

 

Innen alle hobbyer/fritidsaktiviteter er det utstyr av forskjellig prisklasser å få kjøpt. Og folk kjøper utstyr i ulike prisklasser, avhengig av hvor dedikert man er til dette. Innen fluefiske er mange av oss meget dedikert og for oss kan det være svært små detaljer som skiller i forhold til hvor mye vi vil betale. Dette også i likhet med andre hobbyer.

 

Har selv fluefiskeutstyr som er verdt mer enn bilen min og da sier det seg jo selv at utstyr for meg er et prioritert område å legge penger i. Bilen derimot skal for meg bare fungere som en innretning som tar meg fra A til B på en effektiv og noenlunde komfortabel måte.

 

Om det gjør meg til en idiot... ja det må jo den enkelte få vurdere.

 

Kan vel muligens si litt mer om bilen din eller om deg :P

 

 

Har en ganske grei Toyota Carina 95 model. Helt ok. Det var værre med gamle Taunusen..

Med fare for å spore av tråden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Har en ganske grei Toyota Carina 95 model. Helt ok. Det var værre med gamle Taunusen..

Med fare for å spore av tråden...

 

Må vel si meg enig i att bil ikke er de viktigeste, den skal jo bare flytte meg fra a til b, så lenge den er sikker å kjøre i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

beklager avsporinga.  :rolleyes:

bruker selv to sneller som var med i setta ei kjøpte. og de eneste eg er opptatt av er att bremsa er jevn og stabil. og da er vedlikehold viktig. vasking og smøring. lykke til med kjøpe ; :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...