Gå til innhold

Sølvkrokens uttalelse om Rena


Anbefalte innlegg

Gjest Påskenøtteknekker

Hei Ole Erik!

Jeg skjønner hva du mener, og dette er helt greit og i orden. ;) Skal vi komme inn på dårlige formuleringer her på forumet i dag, så har jeg vel de fem øverste plassene på ti på topp-lista!

Når det gjelder Sølvkrokens representant Kvithyll og hans meget provoserende uttalelser på NRK Østnytt i går, så spiller det liten rolle hvor mye som er klippet, hva slags setting også videre produsenten av programmet har benyttet seg av. Han sa det han gjorde. Latterliggjorde mennesker om et tema han høyst sannsynlig ikke har noe som helst slags peiling på. Kvithyll er jo kjent som en stor mauaukfisker, så sånn sett stemmer hans uttalelser perfekt med hva jeg har fått vite annet steds fra.

Og når et medlem her på Fluefiskesiden har fått til svar av Sølvkroken at de ikke vil gå imot Kvithylls uttalelser på NRK Østnytt, og jeg ikke har fått svar på min henvendelse, finner jeg lite som peker i formildende omstendigheter. Men han kan jo gjøre som andre har gjort før ham, be om unnskyldning her på forumet til all oss som han latterliggjorde.

Er det en ting som er sikkert nå, så er det at Sølvkroken er klar over debatten som går her. Og hva Sølvkroken mener å tjene på å forsvare Kvithylls uttalelser er for meg en gåte. Men vi får gi dem morgendagen på å moderere sin representant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber i nordic-outdoor. Av hensyn til min arbeidsgiver prøver jeg aldri å kommentere noe som har med vårt interesseanliggende å gjøre på dette forumet. Her prater vi fiske! Hvis jeg i det hele tatt skal kommentere noe som har med oss eller våre konkurrenter å gjøre, opplyser jeg i alle fall hvor jeg jobber.

 

På denne saken vil jeg likevel gjøre et unntak av et par grunner. For det første pga denne tråden, og for det andre pga tråden omkring maksmål i Glomma.

 

For det første synes jeg  dere skal ilegge meningene til Harald Kvithyll ( en hyggelig kar) til han. Han er et frittstående menneske som står fritt for å ha sine meninger i fred. Ikke tilegn verken sølvkroken eller nordic-outdoor noen slags taktisk årsak til hvorfor han stiller opp og ytrer sin mening. Dere kan godt maile nordic ned for å få de til å kommentere mitt synspunkt i denne sak. Dere får ikke noe svar fra dem. Da må dere maile meg! Vi er så heldige å bo i et fritt demokrati i Norge. Da får vi mene og ytre hva vi vil, uansett hvor vi jobber.

 

For det andre har jeg som ansatt i Nordic-outdoor lyst til å si at jeg støtter de som har jobbet med de nye reglene i Rena fullt ut. Hvis de mest pessimistiske her har rett i sine antagelser, vil jeg nå sannsynligvis bli oppsagt pga av feil filosofi.

Jeg er av den typen som mener at å ta livet av en fisk over snittstørrelsen i et vassdrag er å regne som et drap. Det er innlysende at fisken utsettes for den samme traumatiske opplevelsen ved en kjøring om man slipper den ut, eller om man kakker den etterpå. Derfor er det ikke noe mer edelt i å ta livet av en fisk for de som mener det. Vi begynner å bli så mange som har glede av den goden vi har i Norge med relativt fritt fiske, at vassdragene mange steder ikke har godt av det lengre. Det er derfor etter min mening en selvfølge at vi forvalter de deretter. Problemet er ikke at vi må ha mat. Problemet er at vi er så mange som benytter og beskatter fiskebestanden feil. Det kombinert med uheldige utbygginger og tidligere feil beskatninger gjør at vi må ta ansvar for de fiskestammene vi har. Jeg håper inderlig at ikke mine barnebarn kun for gleden av å fiske fjøsfisk fordi de to foregående generasjonene har spist opp de lokale stammene.

 

Det er sikkert mange som mener at det er lett for meg å sitte i trøndelag og ha synspunkter på Renaelva sitt anliggende – Det gjelder det samme over alt! Jeg bor ved Orkla. Her tas det livet av mellom 10 og 20 tonn gytemoden fisk hvert år av sportsfisker. Det er for meg en gåte! Vi står på for å få notfiskerne til å stoppe uttaket i sjøen. Vi har en jobb å gjøre her og! Problemet er derimot enda større i elver som Rena, Hemsila og andre elver med stedegen ørretstamme. Yngelen og småfisken reiser ikke til havs for å feite seg opp. Her beskattes hele stammen hvert år. Vær forsiktig med like stammer. Naturen er ikke et spisskammers som må overbeskattes – noe mennesket aldri lærer. Vi driter oss ut igjen og igjen.

 

Dette ble et særdeles saklig innlegg som sannsynligvis gikk langt ut over tråder osv. Jeg har sannsynligvis også irritert på meg en haug med både fiskere og kollegier. Avslutter derfor med et sarkastisk forslag til forvaltningen.

Hvorfor ikke legge på kortprisen en femtilapp og legge ved en oppdretts regnbueaure…alle blir fornøyd. En hel familie på tur vil da innbringe fire kilo flott rødt fiskekjøtt i tillegg til ekstraordinære fiskeopplevelser med både stor og mye fisk, samt kunnskap om ”vær varsom plakaten” til barna. Kan vi ønske mer. Kanskje kunne vi også få levert auren levende, slik at de som ønsker det kan lære bort human avlivning.

Hvis noen absolutt må fiske på grunn av fangsten! Et laksevald på et bra strekke i Orkla koster fort 50000 for en uke. Betaler folk da for å ha kontakt med mye fisk i et flott område, eller betaler de for kjøtt?  For 50000 kunne de fått ca 200 kg røykelaks far Hitra.

Unnskyld avslutningen.

 

Bjørnar Skjevdal

Bare bli forbanna!!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal som trådstarter her, modere meg litt. Ser vel at jeg kanskje har dratt koblingen Sølvkroken og uthenging av fluefiskere litt lenger enn hva det strengt tatt var grunnlag for. Beklager det. Jeg håper at Kvithyll bare hadde uflaks, og ikke forsto at hans posisjon i Sølvkroken ville bli brukt for å legitimere uttalesene han kom med. Men strengt tatt så burde han skjønt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm...

 

Litt uheldig for en som jobber i bransjen å komme med slike offentlige uttalelser. Det står respekt av sterke personligheter som klarer å fronte saker for sportsfiskere generelt i media. Problemet i denne saken er at han skaper splittelse mellom utøverne av forskjellige typer sportsfiske. Dette skaffer mannen sympati fra en god del mennesker, men skaffer ham samtidig en god del "fiender".

 

Jeg velger foreløpig å tro at dette er en privat uttalelse, for dersom Sølvkroken stiller seg bak slike meninger som hører fortiden til, og som har holdt kultiveringsnivået på innlandsfiske på et lavmål i alle år, er jeg redd de kaster fremtidens potensielle kunder på døra...

 

Selv om Sølvkroken først og fremst har sluk/haspel etc. som volumprodukter, må de ikke glemme at moderne gjedde- og meite-fiskere er på vei til å bli like opptatt av å kultivere sine vann ved gjennutsetting av stor fisk, som det fluefiskerne er. Litt viktig for Sølvkroken å ha dette i bakhodet, før de angriper personer som gjør det de kan for å hjelpe et lidende vassdrag til å bli et fiskeeldorado på østlandet...

 

Men for all del - Vi må innse at saken er "kontraversiell", og at det kommer reaksjoner er ikke uventet. Det samme skjedde i Hemsila, men der har nok de fleste nå skjønt at endringene HELT KLART har vært til det beste for elva og fisken.. ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så snart jeg har fodt meg noen timers søvn vil dere få et erlig svar fra meg.

 

Klokka er 16.12. Hr Kvithyll er jammen glad i å sove.... ;D

 

Det er nok svaret han jobber med  :D

 

Neida  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei på dere, kjære fiskevenner!

 

Jeg ønsker med dette å komme med ett innlegg rettet mot kritikken og harselering mot meg og min arbeidsgiver som følge av tv-innslag om fiske i Rena-elva forrige uke.

 

Synes følgende metaforer passer i denne sammenheng: ”Det er ikke rart at det blir krig i verden”  og ”det er fra sine egne man skal få det”.

 

Når det er sagt ber jeg dere om å kutte ut den usakelige kritikken dere kommer med mot min arbeidsgiver i 25 år, Sølvkroken.

Firmaet Sølvkroken har i 77 år støttet opp for sportsfiskere i Norge -både økonomisk og ikke minst med premiestøtte til Jeger og Fikeforeningens arrangementer til fremme for fiske.

Vi deler ut for mange 100.000 kr i året i gaver og premier til fiskestevner med mer.

Se også på den aktiviteten som er gjort i skole- og ungdomsmiljøene de siste årene. Dette for at våre barn og barnebarn skal få glede av fiske i årene fremover.

Så jeg oppfatter kritikken mot Sølvkroken som meget urettferdig og ikke reel!

Dere kan gjerne kritisere meg og mine uttalelser, skyt gjerne mot meg, men de uttaleser jeg har, er mine og ikke på vegne av Sølvkroken!

 

Håper at det er noen fornuftige personer i denne tråden.

 

Alle som har vært på mine foredrag gjennom 25 år og sett mine filmer og AV programmer om norsk natur, jakt og fiske er klar over at jeg er en frittalende kar som alltid ønsker å være saklig, men til tider med en noe humoristisk tone.

Jeg oppfatter mange av innleggende mot meg som meget usaklig og jeg beklager at jeg ikke ser noen grunn til å svare alle.

Hva er for eksempel problemet med å vise et bilde med 20 ørreter tatt i fiskevann på min barndomsplass Røros?

Jeg har mange bilder med mye større fangster av fisk som er tatt i det vannet. Ønsker gjerne noen av dere velkommen dit til gratis ørretfiske  Dette er en super plass for fluefiskere, men uten anledning til å ”kysse” fisken for så å slippe den uti i elva igjen etter at den har vært på kroken. Oterfiske er også muligheter til.

Dersom dere vil lese om en enorm tur på Finmarksvidda i sommer, hvor fangsten var så enorm at vi ble pålagt flere tusen kroner i overvekt på flyet hjem, kan dere lese Villmarks liv nr 2. 2007.

 

Jeg vil nå at dere skal få ett innblikk i  mine meninger og interesser innen fiske:

 

Fiske på Nesjøen med langdrag er gøy (åpner for fiske 15 juni, det er fremdeles noen få båter ledig).

Fiske med fluestanga i elva er også kjempemoro.

Oterfiske er også spennende.  Spesielt  er det å land- dra oter hvor 2 kg-fisken er tilgjenglig.

Sjøfiske med båt og pilk –meget bra!

Laksefiske: Tja!?, vel, begynner og bli lei å dra vann i timevis uten å få èn fisk.

Nei, da synes det er mer moro å ta med flue/haspelstanga til fjells å fylle opp fiskeveska.

Dersom jeg ikke har fryseren nesten full av fisk når vinteren når oss, blir jeg sur og bitter hele vinteren. Mine fiske og jaktkammerater blir veldig skuffet dersom de ikke blir servert røkt ørret og rakefisk på våre hygge kvelder.

 

 

Grunnen til at jeg fikk jobben i Sølvkroken for 25 år siden var nok min allsidighet innen sportsfiske.

 

Jeg har et bilde hvor vi skjøt 643 ryper på en uke.  Det var artig det! 

”Han er slakter, han”, tenker dere vel? Ja, si gjerne det, men det er kun når det er mye vilt og fisk. Når bestanden er på nedadgående må det selvsagt begrenses!

 

Vi bor i et demokratisk land! Håper dere kan akseptere at jeg også fisker med oter (samt garn) dersom vi skal holde fiskebestanden i sjakk.

 

Jeg er for fiske for alle -ikke minst for familiene! Jeg synes det er leit når kjente fiskeelver og vann blir prioritert bare for markfiskere eller fluefiskere, elva skal være for alle!

 

Jeg er i mot å slippe ut fisk etter den har hvert på kroken, Jeg har dårlig erfaring, da jeg  tidligere år slapp ut småfisken og møtte den igjen etter en tid - flytende med buken i været.

Jeg er for begrensning av fiske, dersom bestanden er på nedadgående. Det er da en begrensning for oss ”søringene” og ikke folk som har bodd i bygda i alle år.

Jeg aksepterer at vi som er ”søringer” må betale mer for fiskekort enn bygdefolket.

Jeg skjønner godt at de grunneiere som er rammet av nedgang i jordbruket må finne andre inntektskilder og at de da legger på prisen for oss  -det er greit!

Jeg er i mot at fiskeelver blir leid ut til firmaer og utlendinger.

 

Så til saken:

Mandag var jeg hos en av våre kjempeflotte kunder på Rena for å hjelpe han med fiskeveggen.

Alle kundene snakket om de nye reglene i Rena elva og de aller fleste var meget sjokkert over at det bare kunne fiskes 1 ørret i døgnet.

Hvitfisk kan man ta det man ønsker av, men ikke gjedde over en vis lengde 60 cm(?)!

Dette må være det eneste stedet hvor de verner om den største rovfisken av alle predatorer!

Videre  kom NRK på besøk, de ville høre kundenes og min (ikke Sølvkrokens) mening om saken.

Jeg sa da at det var en underlig måte å verne elva på. Jeg har nemlig sett på Renaelva som familie elv nr 1 i dette distriktet osv… Videre kom jeg med en kommentar om at jeg var redd for at også denne elva skulle bli en elv for spesielt interesserte med stor lommebok som ” de med dyre fluestenger osv.” At jeg kunne sjokkere noen med disse ord forstår jeg lite av. At dere er så hårsåre undrer meg. Dersom jeg hadde brukt ordet ”fiskestenger”  tror jeg ikke noen har reagert.

 

Det er sikkert riktig at det er en nedgang på ørret stammen i elva og at begrensningen må gjøres i forbindelse med fiske, men med 1stk(!) fisk i døgnet synes jeg er latterlig! Da er det bedre at vi ”søringer” og andre utenbygds ikke får kjøpe fiskekort og at de som bor i kommunen får fiske inn til en god middag.

Alle som har fisket og har noe greie på hva gjedda tar av fisk, vet at dette er den som tar flest fisk, både sine egne og all annen fisk. Synes derfor det er en merkelig at de tror det blir mer edel fisk i elva med å frede gjedda.

 

På veien hjem i ettermiddag (fredag) stoppet jeg på Rena for å gjøre meg ferdig med arbeidet på sporten. Jeg var der ca en time og på den tiden kom det 5 rendølinger og takket meg for kommentarene i TV-innslaget.

De var meget takknemlige for det jeg hadde uttalt. Da jeg fortalte dem om de reaksjonene dere har mot meg og Sølvkroken på denne siden, ble de sjokkerte!

Det kom kar innom for å kjøpefiske kort. Han hadde kjørt 25 mil for å fiske i helga sammen med familien. Da han fikk beskjed at det bare var lov å ta opp 1 ørret ble han forbannet og dro forhåpentligvis til Trysil elva i stedet.

 

Da jeg kom hjem i kveld var det 14 e-poster inneholdende ros av det jeg hadde uttalt. 2 mailer var videresendt fra Sølvkroken og disse var negative dvs fulle av kritikk. Antar at det er noen av dere debattantene på denne tråden som hadde sendt dem!?

 

Det er mulig at de fleste leserne på denne siden er fluefisker og  jeg vil be dere alle om å akseptere at vi alle har våre ulike interesser og meninger.

 

PS: atter en gang, dette er det Harald Kvithyll som skriver og ikke Sølvkroken.

Håper dere tar min bønn om min arbeidsgiver til etterretning. Det er ingen som er tjent med å harselere med hverandre. La oss heller ta en sakelig debatt om vår fantastiske hobbyer, dersom det trenges.

 

Til sommeren er jeg invitert til NOTfiske i Haugakjønna ved Brekken for filming.

Kanskje så  dere innslagget jeg hadde på Norge Rundt for noen uker siden hvor det ble fisket opp ca 200 fisk (totalvekt 160 kg)på to timer på isen i påsken -DET VAR GØY DET…… Kanskje kommer Notfiske programmet også på Norge Runde-sending, men da kan dere som ikke liker å se store fangster bare slå av tv`en!

 

Ønsker dere alle en god fiskesommer med mange gode middager og minner fra en forhåpentligvis meget bra fiskesesong..

 

Harald Kvithyll

 

 

Ps. En takk til dere som skriver at jeg er en hyggelig kar…….

                                            -----------------------------------------------

 

Er det noen av dere som ønsker å kommentere dette, kan dere sende meg en e-post på følgende privat adr: h-kvi@online.no

Dette innlegget er skrevet i pinsa (på min fritid) og jeg kommer nok ikke til å bruke min dyrebare tid  på bagateller og usakeligheter.

I helgen skal jeg fiske. - Jeg må jo fylle opp fryseboksen, for i følge dere, er jeg en ”mataukfisker”!  Ja, så er jeg vel det da, men hva så ????

 

 

Psst, jeg forventer kommentarer til at min nye, private og supre fiskebil ble avbildet i innslaget med Sølvkrokens emblem. Jeg ser at det da er naturlig og forbinde meg med Sølvkroken. Dette var jeg på forhånd ikke informert om. Uansett ble jeg ganske stolt over innslaget da jeg i natt satte meg ned for å se hva det egentlig kunne være som skapte en slik debatt!

Vi har det greit i Sølvkroken, hos oss er det høyt under taket og det er hver enkelt av oss som må stå for våre uttaleser og handlinger. Dette kalles demokrati på arbeidsplassen.

Ser at noen kritiserer ledelsen for at de ikke har svart dere. Jeg er rimelig sikker på at de ikke kommer til å svare på slike tråder på nettet, de bruker tiden til helt andre og mer fornuftige ting.

 

 

--------------------------------------------------

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja du snakker om voldsomme reaksjoner du Harald..........flaks at denna tråden inneholder så mange vellfunderte innlegg i tillegg til litt frustrasjon over summen av ensidig presse helt til og begynne med i uka, hvis ikke hadde vi sikkert hatt bakoversveis hele bunten nå! :D

Takk for underholdninga! :)

 

Og til dere som er litt i tvil.....les hele tråden på nytt! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva om du skaffer deg en slik en og drar opp elva?   :D

sjark.jpg

 

Nå har jeg ikke fulgt debatten helt hundre prosent, men jeg må si meg enig i reglene. Reglene gjelder jo for alle så hvorfor skulle det går ut over barnefamilier?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Hvordan skal man egentlig kommenter dette ??? ??? ???

Jeg begynner å få en viss anelse om hvorfor vi må ha settefiskanlegg tilknyttet elver og vassdrag.

Jeg begynner også å skjønne hvorfor både villørret og villaks står i fare for å bli borte i elver og vassdrag i detta landet.

Vi må jo ligge flere tiår etter de fleste land i verden når det gjelder forvaltning med tanke på fremtiden.

 

Harald Kvithyll skrev:

Dersom jeg ikke har fryseren nesten full av fisk når vinteren når oss, blir jeg sur og bitter hele vinteren.

Den filosofien skulle alle de 4000 som løser fiskekort i Rena ha når de reiser til Rena. Gud bedre meg, da kunne vi likehjerne

starte bygginga av 3 nye settefiskanlegg umiddelbart og si "goodbye til villfisken" og naturlig reproduksjon.

 

Jeg tar av meg hatten for fremtidsretta holdninger.

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antingen är det där inte alls han som sade det där på TV, utan någon som driver med oss, eller så är det helt enkelt så att Sölverkrokens representanter (för ja, du representerar sölvekroken även på din fritid :]) borde ses över. :) Personligen tror jag mest det är ett skämt. För nog måste det säljas fisk i butikerna, färdigfryst, även i norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Påskenøtteknekker
Jeg har et bilde hvor vi skjøt 643 ryper på en uke.  Det var artig det! 

”Han er slakter, han”, tenker dere vel? Ja, si gjerne det, men det er kun når det er mye vilt og fisk. Når bestanden er på nedadgående må det selvsagt begrenses!

 

Jeg kunne godt tenkt meg å kommentere mye av det som ble skrevet i innlegget ditt, men begrenser meg til denne. Kvithyll, vær så snill å legge merke til den siste setningen din i sitatet ovenfor. "Når bestanden er på nedadgående må det selvsagt begrenses!"

Hva er problemet da Kvithyll? Da er vi jo enige da, er vi ikke? Bestanden av vill harr og ørret er på nedadgående, og det er derfor det ble den eksplosjonen det ble etter dine uttalelser. Skjønner du ikke dette finnes tvilsomt håp.

For å verne og prøve å bygge opp igjen denne bestanden av fisk har noen av oss jobba knallhardt i meget lang tid. Og endelig støttet biologene dette sammen med de med forvalteransvaret i elva, Åmot Utmarksråd.

Og som du kanskje skjønner så rakket du ned på all den innsatsen som er lagt ned. Flere år med slit og tårer for å gi produksjonsfisken i Renaelva bedre kår. Er du ikke i stand til å be om unnskyldning for dette, så skal jeg bruke resten av mitt liv på å rakke ned på alt som ditt firma står for. DU har i hvertfall gjort noe dumt, og bør finne deg i slikt. De nye fiskereglene er blitt til på grunn av kraftig nedgang av fiskebestander.

Jeg er IKKE fornøyd med svaret ditt. Det vitner om, ja... Nei, jeg gidder ikke mer kverulering. God pinse og dritt fiskesesong.

 

Jostein Berg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Sneis

Det er en ting som jeg seriøst lurer på og hadde satt stor pris på om noen kunne svare meg på følgende;

 

Hvilken glede har mann ved å drepe all fisk mann får  ???

 

Har full forståelse av at mann ønsker å ta med seg noe fisk hjem til midda, det gjør jeg selv også fra tid til annen.

Men...

 

Egentlig burde kanskje dette spørsmålet vært postet i egen tråd, da disse tankene har ligget i hodet mitt i noen år nå, uten at noen faktisk har klart å svare på det. Innlegget til h-kvi samt en episode ved vannet mitt i dag har får meg til å spørre her i håp om et svar.

På fisketur i dag møter jeg en "gammel" mann som jeg kommer i prat med. Veldig hyggelig kar. Da jeg spørr om har fått noe drar han raskt opp en pose med fisk. Den største er 51 cm lang, snitt størrelsen i vannet er 30 cm. I 2006  ble det satt ut 30 fisk over 1 kg hvorav 15 var over 2 kg. Mannen skryter vilt av at han bare i år har tatt ut 4 fisk over 1 kg. Hvor mange han tok i fjor kan han ikke huske.

Da jeg sier at; Ja nå blir det vel godt med fisk til middag

Svarer han at de skal ha gjester i hele pinsa så den fisken blir nok ikke spist

 

Det da her jeg lurer veldig, og ikke på noen måte selv kan forstå

 

HVORFOR ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svar til Jostein Berg.

Er usikker på hvem du er,  er du med i grunneierlaget som disponerer fiske i elva, synes jeg du bør ta kontakt med meg gjennom jobben, at jeg er uenig i metodene som brukes for å få opp fiskebestanden i elva får vi bare akseptere, men jeg er sikker på at vi kan finne en måte å samarbeide på i forbindelse med Sølvkroken i årene fremover vi har støttet opp om slike prosjekter tidligere, men jeg er ikke intrigert å ligge på åpent nett å diskutere jobb og tiltak som har med Sølvkroken å gjøre.

 

Til dere andre: Jeg avslutter nu diskusjonen på nettet, mener at mine kommentarer har sagt sitt, dere få bare skrive negativt om meg,  det bryr jeg meg ikke så mye om i dette miljøet.

God sommer.

 

Harald Kvithyll

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Svar til Jostein Berg.

Er usikker på hvem du er,  er du med i grunneierlaget som disponerer fiske i elva, synes jeg du bør ta kontakt med meg gjennom jobben, at jeg er uenig i metodene som brukes for å få opp fiskebestanden i elva får vi bare akseptere, men jeg er sikker på at vi kan finne en måte å samarbeide på i forbindelse med Sølvkroken i årene fremover vi har støttet opp om slike prosjekter tidligere, men jeg er ikke intrigert å ligge på åpent nett å diskutere jobb og tiltak som har med Sølvkroken å gjøre.

 

Til dere andre: Jeg avslutter nu diskusjonen på nettet, mener at mine kommentarer har sagt sitt, dere få bare skrive negativt om meg,  det bryr jeg meg ikke så mye om i dette miljøet.

God sommer.

 

Harald Kvithyll

:)

 

Det er forskjell på å skrive negativt om deg og om å skrive negativt om meningene dine. Det siste mener jeg er tilfelle for de fleste her inne.

Du er helt sikkert en hyggelig fyr, men måten du uttalte deg på i Østnytt og i ditt forrige innlegg er det jeg og fler med meg er uenig i og ikke får til å henge på greip.

Ikke gjør det til et personangrep,vi forsøker å svare på det du har sagt.

 

Du sier du er uenig i metodene som brukes til å få opp fiskebestanden. Da skulle det ha vært fryktelig interessant å vite hvordan du mener at man skal få opp bestanden av villfisk i Rena. Kan ikke se at du har kommet med forslag på det noe sted.

Jeg har faktisk store problemer med å se at du tenker forvaltning i det hele tatt på bakgrunn av det innlegget.

 

Skulle også likt å vite hvordan en mann som er så opptatt av fiske som deg, ikke kan se at det er store forskjeller fra sted til sted, vann til vann og elv til elv. At du ikke har et mer nyansert syn på det er helt ubegripelig for meg. Skulle tro at du forsto at man må se på den enkelte elv og vanns fiskepress og at noen elver og vassdrag ikke tåler det uttaket som fungerer andre steder. Det er faktisk en grunn til at noen elver er mer populære enn andre, og hovedgrunnen er at det er stor bestand av grov ørret og harr som er der fra naturens side. Når tusenvis av fiskere reiser til elva hver sommer, så må det da være mer enn logisk at man må gjøre noe for å bidra til at den store og viktige gytefisken (selve genbæreren for framtida) ikke kan være fritt villt. At man da innfører maksmål, tillater 1 ørret og 1 harr i tillegg til all settefisk du måtte ønske å ta, må da være en god løsning. I tillegg er de nye reglene helt like for alle.

 

Disse spørsmåla får jeg vel ikke svar på heller, nå som du har takket for deg.

 

Du starta debatten på tv ved en unødvendig kommentar som bare skaper splid blant fiskere, og du avslutter på samme måte med en lett nedlatende tone i siste setning. Veldig synd og veldig unødvendig.

 

 

Jeg ønsker deg uansett en riktig god sommer, og understreker at for meg handler dette om sak og ikke person.

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke helt hvor man skal starte her....

 

”det er fra sine egne man skal få det”.

 

Ja, helt enig!

 

 

Når det er sagt ber jeg dere om å kutte ut den usakelige kritikken dere kommer med mot min arbeidsgiver i 25 år, Sølvkroken.

 

Så jeg oppfatter kritikken mot Sølvkroken som meget urettferdig og ikke reel!

Dere kan gjerne kritisere meg og mine uttalelser, skyt gjerne mot meg, men de uttaleser jeg har, er mine og ikke på vegne av Sølvkroken!

 

Mandag var jeg hos en av våre kjempeflotte kunder på Rena for å hjelpe han med fiskeveggen.

 

Videre  kom NRK på besøk, de ville høre kundenes og min (ikke Sølvkrokens) mening om saken.

 

Psst, jeg forventer kommentarer til at min nye, private og supre fiskebil ble avbildet i innslaget med Sølvkrokens emblem.

 

Må nesten spørre deg Kvithyll; du var på jobb for Sølvkroken på besøk hos kunde, i firmabil med tydelig firmalogo, og ble spurt av journalist om et tema som er relatert til din bransje og du mener du svarte som privatperson?? Hos meg er det noe som skurrer veldig her...tror du journalisten oppfattet deg der og da som privatperson? Tror du vi gjør det? Jeg gjør iallefall ikke det. Etter 25 år i bransjen burde du vite bedre (og det tror jeg du egentlig gjør også). Helt klart en uheldig kommentar ettersom du brukte din posisjon som representant for Sølvkroken til å ytre egne private meninger. Hadde jeg vært din sjef i Sølvkroken hadde jeg vært mindre fornøyd med slike uttalelser. Er forøvrig glad jeg ikke er din sjef, og det er sikkert du også.. ;D

 

 

Dersom dere vil lese om en enorm tur på Finmarksvidda i sommer, hvor fangsten var så enorm at vi ble pålagt flere tusen kroner i overvekt på flyet hjem, kan dere lese Villmarks liv nr 2. 2007.

Nei, helst ikke. Det er en grunn jeg ikke leser Villmarksliv og J&F.

 

Dersom jeg ikke har fryseren nesten full av fisk når vinteren når oss, blir jeg sur og bitter hele vinteren. Mine fiske og jaktkammerater blir veldig skuffet dersom de ikke blir servert røkt ørret og rakefisk på våre hygge kvelder.

Litt av noen kamerater....

 

 

Vi bor i et demokratisk land! Håper dere kan akseptere at jeg også fisker med oter (samt garn) dersom vi skal holde fiskebestanden i sjakk.

Å holde bestanden i sjakk er vel neppe tilfellet med Rena....

 

 

Jeg er for fiske for alle -ikke minst for familiene! Jeg synes det er leit når kjente fiskeelver og vann blir prioritert bare for markfiskere eller fluefiskere, elva skal være for alle!

Det er jeg også, spesielt også for kommende generasjoner! Det er vel ikke noe i de nye reglene som ekskluderer enkelte grupper av fiskere?

 

Jeg er i mot å slippe ut fisk etter den har hvert på kroken, Jeg har dårlig erfaring, da jeg  tidligere år slapp ut småfisken og møtte den igjen etter en tid - flytende med buken i været.

Det sier vel mest om din måte å håndtere/kjøre fisk på. Ved normal kjøring, håndtering og kroking er dødeligheten (spesielt ved fluefiske) svært liten (finner desverre ikke undersøkelsen jeg referere til i farten). Eksempler fra steder hvor C&R og/eller bag-limit praktiseres viser vel det samme.

 

Jeg er i mot at fiskeelver blir leid ut til firmaer og utlendinger.

Det er vel ikke det som er saken for Rena...tolker det nesten slik du er imot at utlendinger fisker i Rena eller i Norge. Håper du aldri selv har fisket utenfor landets grenser da....

 

 

Måtte bare ta med denne til slutt....

Jeger og Fikeforeningens arrangementer

Hehe... :D:) :)

 

Synes forøvrig det er skremmende at slike holdninger finnes i bransjen. Får meg til å tenke at det nok fortsatt tar en god stund før vi kan forvalte våre ressurser innen ferskvannsfisk på en tilfredsstillende måte.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo nevne i denne forbindelsen at Sølvkroken også er med på å sponse en fiskekonkurranse i Femundselva, som går ut på å premiere de tre største fiskene over 35 cm du klarer å ta opp. Dette kan da ikke være bra for femundselva som sliter med mye småfisk fra før?

 

http://www.sportsfiskefestivalen.no/fiskekonkurranser__regler.htm

 

Et lite paradoks; i usa oppfordrer fiskeutstyrsprodusenter til gjenutsetting av fisk og en miljøbevisst holdning til bruk av naturressurser. Noen setter endog av en prosentandel av omsetning til ulike miljøtiltak. I Norge sponser samme bransjen fiskekonkurranser som går ut på høyest mulig uttak av fisk.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes vel knapt noen land som står så svakt som norge når det gjelder forvaltning av natursessurser ?  :o

Her blir man fortsatt sett på som en raring mange steder om man setter tilbake en fisk, mens feks i usa var dette vanlig praksis allerede på 70-tallet  ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...