Gå til innhold

brudd på reglene i Rena


Gjest Terje Refsahl

Anbefalte innlegg

Gjest Terje Refsahl

Til deg som kakket en ørret på langt over kiloen i hue på rødsbakken i dag.

Takk for at du viser så stor respekt for reglene i elva :-[ :-[ håper ørreten smaker fortreffelig. :-\ :-\

Det faktum at du raskt parkerte din brune trebåt og raskt beveget deg opp til et av husene ved elva når du ble observert sier vel sitt.

 

Reglene for elva gjelder deg like mye som alle andre, så en får jo bare håpe at det var en glipp :-[ :-[ :-[

 

Jeg er vel egentlig ikke overraska over dette. Noen klarer bare ikke å godta at de nye reglene er til for å følges, å lager sine egne regler. "Jeg gjør som jeg vil................." :rolleyes: ::)

 

Terje!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lille oversiktlige Hemsila har 5 mann til oppsyn, mens lange uoversiktlige Rena har én - stemmer det?

 

Jeg foreslår at dere henger en liten "hilsen" fra fiskeoppsynet på denne personens båt, hvis dere vet hvem han er.. Skrevet med fiskeblod  ;D ;D.

 

Nei da, man må dessverre opptre korrekt ovenfor slike idioter. Var det ingen som fikk tatt bilder e.l. av hendelsen? I dag har jo nesten alle mobiltelefon med camera, mener jeg.. ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Lille oversiktlige Hemsila har 5 mann til oppsyn, mens lange uoversiktlige Rena har én - stemmer det?

 

Jeg foreslår at dere henger en liten "hilsen" fra fiskeoppsynet på denne personens båt, hvis dere vet hvem han er.. Skrevet med fiskeblod  ;D ;D.

 

Nei da, man må dessverre opptre korrekt ovenfor slike idioter. Var det ingen som fikk tatt bilder e.l. av hendelsen? I dag har jo nesten alle mobiltelefon med camera, mener jeg.. ;)

 

 

Det stemmer nok desverre Flemming. Så vidt jeg vet er det kun en mann som er oppsyn for hele elva. Nærmere håpløs oppgave kommer man neppe.

Det var desverre slik at fyren stakk før man rakk å si noe eller få tatt bilder.

Det er utrolig trist at noen ikke klarer å styre seg, en får jo bare håpe at Åmot utmarksråd og elveeierlaget snart setter fokus på mer oppsyn.

 

Terje!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg hadde satt en liten lapp på båten hans for det jeg...

 

Forklar fiskereglene, og hensikten med dem, og skriv et par hyggelige ord om han er observert i regelbrudd, men at det ikke blir sanksjoner fra fiskere og oppsyn før han ev. blir observert én gang til....

 

Kanskje han tenker seg om... ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Er det snakk om en fastboende eller "fisketurist"?

 

Det er ting som tyder på en fastboende, men det er desverre ikke mulig å si det helt sikkert.

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det ikke slått deg Terje at dette kanskje var en fett-klippet ørret??

Å kalle det "Brudd på reglene i Rena" var vell drøyt  ???

I denna varmen her hadde også jeg fått den i kjøleskapet fort, om denne skulle spises! Noe den sikkert skulle...

 

Forøvrig vet jeg at mange ikke følger disse reglene, enten det gjelder maxmål på ørret og gjedde...

Skjønner dere ikke tegninga? Elvelaget skal ha i pose og sekk...Høye inntekter og lave kostnader (lite oppsyn)..

For kortprisene kommer til å skyte i været neste år. Da vil de se mange kort de har solgt i år (de ivrigste fiskerene) og da kan de tillate seg å skru opp prisene, for de ivrigste betaler uansett!!

 

Forresten Ole Marius, hva slags logg snakker du om???

 

 

 

sprøstekte ørret-fettfinner er godt  :D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Har det ikke slått deg Terje at dette kanskje var en fett-klippet ørret??

Å kalle det "Brudd på reglene i Rena" var vell drøyt  ???

I denna varmen her hadde også jeg fått den i kjøleskapet fort, om denne skulle spises! Noe den sikkert skulle...

 

Forøvrig vet jeg at mange ikke følger disse reglene, enten det gjelder maxmål på ørret og gjedde...

Skjønner dere ikke tegninga? Elvelaget skal ha i pose og sekk...Høye inntekter og lave kostnader (lite oppsyn)..

For kortprisene kommer til å skyte i været neste år. Da vil de se mange kort de har solgt i år (de ivrigste fiskerene) og da kan de tillate seg å skru opp prisene, for de ivrigste betaler uansett!!

 

Forresten Ole Marius, hva slags logg snakker du om???

 

 

 

sprøstekte ørret-fettfinner er godt  :D

 

 

Mulig du har rett i at det var en settefisk, en kan jo ikke utelukke det...............

Litt underlig derimot at han stakk så fort............

 

Uansett så er oppsynet en tragedie og stakkars han som skal holde oppsyn med elva.........nær sagt umulig oppgave.

Jeg håper virkelig de får ut flere oppsynsmenn ved elva i sommer slik at man faktisk følger reglene. De som bryter reglene burde få bøter så det virkelig merkes >:( >:( De som gjør det bevisst (som du nevner) mangler totalt respekt for lover og regler og burde finne seg noe annet å gjøre.................De skjemmer ut elva etter mitt syn.

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, skjønner Oma...

 

Men Renaelva har jo tydeligvis mange minioppsyn da... :o

Tema Puristen & Hostil`n er det nok best å holde seg unna om du har fått en på 41 cm ! !

 

Forøvrig om DU får en på 41 cm ; Skal et oppsyn få krevet å sjekke innholdet i en fiskeveske, skal oppsynet ha begrenset politimyndighet. Det har slettes ikke alle! Et oppsyn som ikke har begrenset politimyndighet, har heller ikke lov til å bøtelegge!

Dette til opplysning.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en "varlingstelefon" til oppsynet!! Påfør gjerne dette nummeret på fiskekortet, der det oppfordres til å ta kontakt dersom noen ser lovbrytere!

 

Oppsynet bør også ha personer i "backup" dersom lovbryterne er flere personer... ;)

 

 

Ellers oppfordrer jeg så mange fluefiskere som mulig til å besøke Rena i sommer. Hadde det ikke vært gøy å vise motstanderne av de nye reglene at kortsalget kan øke nå som elva er på bedringens vei...? Dessuten - flere fiskere = bedre "oppsyn" = mindre tyvfiske...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

fettfinnejeger skrev

Men Renaelva har jo tydeligvis mange minioppsyn da...

Tema Puristen & Hostil`n er det nok best å holde seg unna om du har fått en på 41 cm ! !

 

Du får virkelig frem de gode poeng du fettfinnejeger ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Nei, du kan ta det helt med ro. Jeg er så opptatt med å fiske at jeg overhode ikke har tid eller ork til å leke "minioppsyn" som du så fint kaller det ;D ;D ;D

 

Jeg vet ikke åssen det er med deg, men når jeg er vitne til lov og regelbrudd uansett hvor det måtte foregå i samfunnet så sier jeg i fra. Mulig det er noe feil på meg men jeg har respekt for loven. Det være seg om jeg ser ei gammal dame blir rana eller om man bedriver faunakriminalitet. Lovbrudd er lovbrudd og det kan jeg ikke bare overse.

 

At du vrir det til at jeg og andre med meg skal leke oppsyn i sommer, får stå for din regning. Du vet like godt som meg at det er bare tull og tøys og det sier mer om dine holdninger enn mine.

 

Terje!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tyder på at vedkommende person som kakket den fisken i hodet hadde dårlig samvittighet, i og med at han fikk det så travelt med å komme seg ut av syne. Hadde han hatt rent mel i posen, hadde han vel heller kommet bort til den som så ham og vist fram "settefisken. For da hadde han hatt bevis for at settefisk, det er noe som må til.

 

Hvem som skjuler seg bak fettfinnejeger, har jeg ikke den minste peiling på, men det skulle ikke forundre meg det minste om han kanskje er en av forvaltningens folk. Ikke vet jeg, som sagt, men det synes for meg noe merkelig at han forsvarer vedkommende såpass sterkt.

 

Dette er en av grunnene til at jeg ikke liker at personer skriver under falskt navn, og dervedkan herse med andre uten å bli stilt til ansvar for det de skriver. Unnskyld meg, dere som tross alt har navnetrekk eller delvis navn til slutt i deres innlegg, det er ikke dere jeg har i mot, men personer som ikke vil vedstå navnet sitt bør tenke seg om to ganger før de begynner å klandre regler og folk som vil følge reglene. :'(

 

Ha en god dag, samtlige, enten dere gir dere til kjenne, eller gjemmer dere.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg overså et av dine innlegg, fettfinnejeger. Du harselerer med at "PURISTEN" og "HOSTIL" er minioppsyn. Ja takke meg til at disse står på for en sak som de brenner for, det er faktisk mer enn du gjør. Og at de tør å sette navnet sitt under på det de har skrevet. For "HOSTIL" har jeg da sett har undertegnet seg med JOSTEIN, og "PURISTEN" har jo skrevet med navnet TERJE. Men jeg har ikke sett at du på noen som helst måte har fortalt hva ditt navn er.

 

Men jeg regner med at du er fastboende i Åmot, og at du ikke ser lenger enn til din egen nesetipp når det gjelder forvaltning. Jeg er selv en av de som spiser en god del selvfisket fisk, men jeg har levd så pass lenge at jeg har sett hvordan det har gått nedover med det å få fisk, både her på Østlandet, og også i Børgefjell.

 

Derfor har jeg også lagt av meg det hardeste "veideprinsippet" og tar nå mye mindre fisk nå enn jeg gjorde før. Og når det gjelder storfisk. Ved en innmelding til Hr. Dobloug om merket fisk, spurte han meg om jeg var klar over minstemålet i Glomma. Jeg ga ham til svar at målene i Glomma var av en slik karakter at jeg ikke tenkte på de, for jeg vil ikke ha mindre fisk enn at en fisk er nok til middag for meg, men heller ikke større enn at en fisk er nok til min hustru og meg. Hvorpå han repliserte: " DU TRENGER IKKE NOE MINSTEMÅL DU. Jeg tok det som et kompliment på at min tankegang var til det beste for kommende generasjoner. Kanskje det er slike tanker "minioppsynene" har også.

 

Fortsatt ønsker jeg deg en god dag, kanskje til ettertanke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

Både Terje og hostilen har hatt sine fulle navn her inne veldig lenge, men har nå fått litt mer "passende" navn :):)

De bruker fulle navn ofte som signatur på sine innlegg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det sies at fiskekortsalget vil avta denne sesongen der oppe. I såfall tror jeg størstedelen av dette vil skyldes fiskere som har fulgt med litt, og som lar elven få hvile, og ikke forbanna fiskere som ikke får med seg storfisken hjem. Sistnevnte gruppe tror jeg er relativt liten. Og det er en sunn ting at elva får litt ro, så kommer den seg, og blir sterkere enn noen gang. Det kommer alle i Rena til gode etterhvert. Med naturen må det tenkes langsiktig. Vi kan ikke la dette styres av kortsiktig profitt. Vi går i fella hver eneste gang ser det ut for, og sager over grenen vi selv sitter på. Spis potitter og sild en stund dere som er sytere der oppe og forøvrig, og vis respekt for at noen tar vare på deres, og vår felles arv!

 

Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Både Terje og hostilen har hatt sine fulle navn her inne veldig lenge, men har nå fått litt mer "passende" navn :):)

De bruker fulle navn ofte som signatur på sine innlegg..

 

En liten digresjon...............

Stemmer det Henning ;D

Jeg har stort sett i ett år nå hatt navnet mitt som "nick" (Terje Refsahl) men for moroskyld skiftet jeg til TØRRFLUEPURISTEN etter inspirasjon basert på en kommentar fra Rune Stokkebekk under fluebindingstråden ;D ;D ;D ;D ;D

Ser i ettertid at jeg godt kunne ha signert med fullt navn i Renadebatten i og med at det kom en del nye lesere i den sammenhengen (selv om mitt fulle navn kommer frem i brevet til politikerene). Dessuten er det et prinsipp for meg å kunne stå for de meningene jeg har som person i sånne debatter som vi har hatt her inne. Rent automatisk signerte jeg med Terje men burde selvfølgelig ha skrevet Terje Refsahl. Som sagt kun en digresjon i sakens anledning.....

 

John Terje Refsahl

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så dette i horisonten på lang lang avstand....

 

Har flere spørsmål angående dette;

1. Hvordan veier man en fisk man ser på avstand? Spesielt da regelene ikke gjedler vekt, men lengde? Måtte ha vrt en veldig lang fisk

2. Hvor langt unna var du da du opplevde dette?

3. Langt nok unna til å se at det var en ørret? En med fettfinne intakt?

4. Eller var det en sik?

5. Hvem, utenom fiskeforumet, ble varslet angående dette overtrampet? Håper inderlig at med alt dette ståheiet at fiskeoppsynet ble ringt, spesielt da det enten dreier seg om fastboende eller hyttefolk (de som mest sannsynlig ha en tung gammel trebåt på elva)

6. Hvordan kan man vite at vedkommende ikke fulgte regelene som stod trykket på hans kort, da man vet at endel kort ble solgt som er påtrykket fjorårets regeler (feiltrykk/-produksjon)?

 

Jeg synes det hele bærer preg av "elva mi" mentalitet jeg >:(. Man har fått til et regelverk som er til for fluefiskere spesielt, og man blir fort overivrig, eller rettere sagt triggerhappy, for å forsvare disse. Mitt bilde av Renaelva idag er at fiskehattene har blitt byttet ut med cowboyhatter, vadebeltene er patronbelter, håvene er borte til fordel for grovkalibra pistoler, og fluestengene kan fort gjøres om til pisker mens man patruljerer elva ned og opp i fiskekajakkene sine på jakt etter overtredere.  :'(

 

Så her kommer et konstruktivt forslag fra min side, og følg godt med for dette sier gjør jeg ikke veldig ofte ;)

Ha et system der de ivrigste fiskerne, dvs de som har flest fiskedøgn pr år og brenner for denne saken, får oppgave å være passivt (fiskende) oppsyn. Underlagt fiskeoppsynet selvfølgelig. Og rapporterer direkte til han/henne. Dermed blir fiskelovens lange arm litt lengre, og sheriffen får seg noen deputies ;D

 

OleM, også jeg har en logg. Handler om en jeg observerte for 2 år siden i Åkersvika under det årlige gjeddefisket om våren. Han som spurte om hvor grensa gikk, og deretter tok seg til rette langt nedenfor denne. 2 ganger så jeg dette, og den jeg sikter til skrøt også over at han hadde tatt noen gjedder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det hele bærer preg av "elva mi" mentalitet jeg >:(.

 

Og takk og lov for at mange nok har denne mentaliteten i Rena!  ;D

Det er slik mentalitet som gjør at noen kjemper med nebb og klør mot det som kan være til skade for elva. Det er kjærligheten til elva, naturen ved elva, og fisken i elva, som gjør at man blir engasjert - og provosert av de som vil ødelegge elva... ;)

 

Så her kommer et konstruktivt forslag fra min side, og følg godt med for dette sier gjør jeg ikke veldig ofte ;)

Ha et system der de ivrigste fiskerne, dvs de som har flest fiskedøgn pr år og brenner for denne saken, får oppgave å være passivt (fiskende) oppsyn. Underlagt fiskeoppsynet selvfølgelig. Og rapporterer direkte til han/henne. Dermed blir fiskelovens lange arm litt lengre, og sheriffen får seg noen deputies ;D

 

Godt forslag Åddvard! Den er jeg med på... ;)

(Men selv om jeg ikke er så ofte i Rena, vil jeg absolutt IKKE sitte stille å se at noen bryter reglene...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det hele bærer preg av "elva mi" mentalitet jeg . Man har fått til et regelverk som er til for fluefiskere spesielt, og man blir fort overivrig, eller rettere sagt triggerhappy, for å forsvare disse. Mitt bilde av Renaelva idag er at fiskehattene har blitt byttet ut med cowboyhatter, vadebeltene er patronbelter, håvene er borte til fordel for grovkalibra pistoler, og fluestengene kan fort gjøres om til pisker mens man patruljerer elva ned og opp i fiskekajakkene sine på jakt etter overtredere.   

(Fjell)-fan(t)a(s)tisk Åddvard! :D

 

OleM, også jeg har en logg. Handler om en jeg observerte for 2 år siden i Åkersvika under det årlige gjeddefisket om våren. Han som spurte om hvor grensa gikk, og deretter tok seg til rette langt nedenfor denne. 2 ganger så jeg dette, og den jeg sikter til skrøt også over at han hadde tatt noen gjedder.

Og her kommer både cowboyhatten og sjerriffstjærna på deg også..........og det for et rimelig unyttig mudderparti i et på den tia av året heller lite traffikert fuglereservat som mangler skilting...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Jeg så dette i horisonten på lang lang avstand....

 

Har flere spørsmål angående dette;

1. Hvordan veier man en fisk man ser på avstand? Spesielt da regelene ikke gjedler vekt, men lengde? Måtte ha vrt en veldig lang fisk

2. Hvor langt unna var du da du opplevde dette?

3. Langt nok unna til å se at det var en ørret? En med fettfinne intakt?

4. Eller var det en sik?

5. Hvem, utenom fiskeforumet, ble varslet angående dette overtrampet? Håper inderlig at med alt dette ståheiet at fiskeoppsynet ble ringt, spesielt da det enten dreier seg om fastboende eller hyttefolk (de som mest sannsynlig ha en tung gammel trebåt på elva)

6. Hvordan kan man vite at vedkommende ikke fulgte regelene som stod trykket på hans kort, da man vet at endel kort ble solgt som er påtrykket fjorårets regeler (feiltrykk/-produksjon)?

 

Jeg synes det hele bærer preg av "elva mi" mentalitet jeg >:(. Man har fått til et regelverk som er til for fluefiskere spesielt, og man blir fort overivrig, eller rettere sagt triggerhappy, for å forsvare disse. Mitt bilde av Renaelva idag er at fiskehattene har blitt byttet ut med cowboyhatter, vadebeltene er patronbelter, håvene er borte til fordel for grovkalibra pistoler, og fluestengene kan fort gjøres om til pisker mens man patruljerer elva ned og opp i fiskekajakkene sine på jakt etter overtredere.  :'(

 

Så her kommer et konstruktivt forslag fra min side, og følg godt med for dette sier gjør jeg ikke veldig ofte ;)

Ha et system der de ivrigste fiskerne, dvs de som har flest fiskedøgn pr år og brenner for denne saken, får oppgave å være passivt (fiskende) oppsyn. Underlagt fiskeoppsynet selvfølgelig. Og rapporterer direkte til han/henne. Dermed blir fiskelovens lange arm litt lengre, og sheriffen får seg noen deputies ;D

 

OleM, også jeg har en logg. Handler om en jeg observerte for 2 år siden i Åkersvika under det årlige gjeddefisket om våren. Han som spurte om hvor grensa gikk, og deretter tok seg til rette langt nedenfor denne. 2 ganger så jeg dette, og den jeg sikter til skrøt også over at han hadde tatt noen gjedder.

 

Vet ikke om jeg skal le eller grine Åddvard.

Kverulering kaller jeg dette innlegget.

"patruljerer elva opp og ned i fiskekajakker på jakt etter overtredere"??????? deputies?????????

Det er ikke ofte jeg bruker sterke ord, men dette er det reneste sprøyt Åddvard og rent lavmål fra din side.

 

Jeg har sagt det før og sier det igjen. Når jeg ser lovbrudd foregå uansett hvor det forekommer i samfunnet så er det min forbanna plikt å si i fra. Hvis du er så inni granskauen opptatt av å kverulere så fortsett bare med det. Jeg har overhode ingen interesse av å bruke tida mi i elva til å "leke" oppsyn selv om du gjør alt du kan for å fremstille det på den måten. Men du kan banne på at skulle jeg bli vitne til klare overtredelser av reglene så kommer jeg garantert å si i fra. Men å bruke tida mi på å lete etter lovbrytere???????ærlig talt, det blir bare helt latterlig å påstå noe sånt.

 

Når du tegner ditt bilde av Renaelva i dag, så er dette kun med på å sette fluefiskere i et mildt sagt latterlig lys og stemmer overhode ikke med det som er fakta. De fluefiskerene, markfiskerne og slukfiskerne jeg møter langs elva hvert år er stort sett hyggelige mennesker som respekterer hverandre. Det du gjør her er kun med på å fortsette med å sette fiskere opp mot hverandre og det tjener overhode ingen på i denne sammenhengen.

 

Så slutt med dette våset om at vi leker fiskepoliti, og annet tøys. Kanskje du kunne begynne å bidra litt i forhold til å gjøre elva til ei bedre elv enn kun å latterligjøre andre som faktisk har brukt masse tid og ressurser for å få til noe for fremtiden. Jeg er selvfølgelig oppriktig glad i Renaelva og har gjort alt jeg kan for å bidra til at den skal fortsatt være det i årene som kommer. Hva har vært ditt bidrag for Renas fremtid??????????????

 

Makan! :-[ :-[

 

Terje Refsahl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Magne Fjellstad:

Du skriver :  "Ja takke meg til at disse (Terje og Jostein) står på for en sak som de brenner for, det er faktisk mer enn du gjør". Hvem har sagt at ikke jeg har meninger? Brenner ikke jeg for MINE meninger? Jo det gjør jeg!! Selv om jeg er i mot disse reglene...Kanskje du f.eks kan forklare meg om hvorfor det er innført maxmål på gjedde? Jeg vet at de som er for de nye reglene, bryter denne regelen ihvertfall!! De er like kriminelle juridisk sett!

 

Jeg gjentar meg selv..Om denne fyren som fikk en ørret på over kiloen, skulle ha denne til middag, ville også jeg ha rodd denne fort til land for tilbreding. Mener du virkelig at han skulle ha rodd bort til andre fiskere å vist frem denne, at den var fettklipt? Blir jo paranoid av sånt...

 

Du skriver også : "Ikke vet jeg, som sagt, men det synes for meg noe merkelig at han(fettfinnejeger) forsvarer vedkommende såpass sterkt." ---Jeg forsvarer han ikke på noen annen måte at han har ikke gjort noe gærdi før det motsatte er bevist!!!!!

 

At noen velger å være anonyme på denne nettsiden, får være deres sak!!!

 

Du skriver også: "jeg regner med at du er fastboende i Åmot, og at du ikke ser lenger enn til din egen nesetipp når det gjelder forvaltning"----Altså, Åmotinger er sånn mener du...Takk for det!! Snakk om å dra folk over en kam...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...