Gå til innhold

The Dry - fluesnøre


Mr. Fisherman

Anbefalte innlegg

Kjøpte for en ukes tid siden The Dry -fluesnøre til Guideline....i håp om at det skulle være et godt fluesnøre....både til lange og til kort- og mellomdistansekast. Etter å ha testet det én times tid var skuffelsen enorm og spørsmålet jeg stilte meg var: "er det mulig?", "går det virkelig an å selge dette?". Greit nok, på lange kast duger det (når du har 18 meter eller mer utenfor stangtuppen). Men på kort- og mellomdistanse er det definitivt det værste jeg har vært borti.....og jeg har prøvd atskillige fluesnører. I produktbeskrivelsen står det; "På nær- til mellomdistansefiske fungerer Dry som et DT snøre der man kombinerer både snøre- og riktig vektbalanse". Dette mener jeg er relativt misvisende, når man hevder at The dry fungerer som et DT-snøre på disse distansene, så lurer jeg på virkelig på hvilke DT- snører de har som referanser. Dro tilbake til butikken for å bytte snøret, butikkmedarbeidern tok i mot snøret og noterte seg mine klager og tok dermed kontakt med Nordic outdoor. Og i dag fikk jeg vite at de Nordic outdoor stilte seg helt uforstående til klagen, og at de ikke på noen som helst måte ville ta det i mot eller la meg bytte det i noe annet eller en lignende ordning. Her snakker vi service!! Merker jeg blir temmelig forbannet på den type arroganse og selvgodhet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

Kjøpte for en ukes tid siden The Dry -fluesnøre til Guideline....i håp om at det skulle være et godt fluesnøre....både til lange og til kort- og mellomdistansekast. Etter å ha testet det én times tid var skuffelsen enorm og spørsmålet jeg stilte meg var: "er det mulig?", "går det virkelig an å selge dette?". Greit nok, på lange kast duger det (når du har 18 meter eller mer utenfor stangtuppen). Men på kort- og mellomdistanse er det definitivt det værste jeg har vært borti.....og jeg har prøvd atskillige fluesnører. I produktbeskrivelsen står det; "På nær- til mellomdistansefiske fungerer Dry som et DT snøre der man kombinerer både snøre- og riktig vektbalanse". Dette mener jeg er relativt misvisende, når man hevder at The dry fungerer som et DT-snøre på disse distansene, så lurer jeg på virkelig på hvilke DT- snører de har som referanser. Dro tilbake til butikken for å bytte snøret, butikkmedarbeidern tok i mot snøret og noterte seg mine klager og tok dermed kontakt med Nordic outdoor. Og i dag fikk jeg vite at de Nordic outdoor stilte seg helt uforstående til klagen, og at de ikke på noen som helst måte ville ta det i mot eller la meg bytte det i noe annet eller en lignende ordning. Her snakker vi service!! Merker jeg blir temmelig forbannet på den type arroganse og selvgodhet.

 

 

Kan det være at snøret berre ikke passer deg og din kastestil, eller stanga di? Rart at mangen skryter av dette snøret, og du mener det er det dårligeste du har prøvd ??? Hmmm....Tror ikke noe på at dette er et møkkasnøre iallefall, da måtte det komt flere personer på banen med samme erfaring..

Dette snøret har eg ikke testet, sa eg kan heller ikke si noe om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være at snøret berre ikke passer deg og din kastestil, eller stanga di? Rart at mangen skryter av dette snøret, og du mener det er det dårligeste du har prøvd ??? Hmmm....Tror ikke noe på at dette er et møkkasnøre iallefall, da måtte det komt flere personer på banen med samme erfaring..

Dette snøret har eg ikke testet, sa eg kan heller ikke si noe om det.

 

 

 

 

Dette var det første jeg tenkte også... Hvordan stang bruker du da Mr. Fisherman???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være at snøret berre ikke passer deg og din kastestil, eller stanga di? Rart at mangen skryter av dette snøret, og du mener det er det dårligeste du har prøvd ??? Hmmm....Tror ikke noe på at dette er et møkkasnøre iallefall, da måtte det komt flere personer på banen med samme erfaring..

Dette snøret har eg ikke testet, sa eg kan heller ikke si noe om det.

 

Dette var det første jeg tenkte også... Hvordan stang bruker du da Mr. Fisherman???

 

Kan jo hende at snøret ikke var midt-i-blinken for meg, men jeg stusser fordi jeg generelt er veldig glad i long-belly- snører. Jeg bruker hovedsaklig Sage SLT 9`#4.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Teton

kan jo ganske enkel være at det er feil på lina.Det skjer med faste mellemrom  at jeg kommer over et og annet snøre med feil på.Feil vekt,lengde ,ujevnheter i coatingen eller feil i tykkelsen/taperingen.Sjekk lina litt nøyere så kanskje du finner problemet og finner en "gyldig" grunn til å reklamere på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med trådstarter. Kjøpte også snøret meg og en kamerat og vi har trukket nøyaktig samme konklusjon som trådstarter.

Da jeg prøvde en prototype av dette i mars funka det bra, men da vi tok det med på vann ble vi enige om å selge det begge to.

 

Egner seg sikkert bra for kastere som skal konkurrere om å kaste lengst mulig innendørs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Teton

Lina har jo en "klumpdel" på 14,8 meter og det er vel egentlig ganske langt i så lette klasser, eller ?.Noen som vet hva det sån ca. veier i de respektive klasser.??

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg jobber for leverandøren til Dry skal jeg ikke komme med subjektiver.

Men det er et par ting man skal være oppmerksom på:

 

1) Snøret er designet for de som er gode kastere, står expertsnøre i katalogen. Man må tåle å jobbe litt på korte hold dvs. under 10 meter, gi det sjansen til å gli rolig ut. Du bør ikke ha det travelt når du kaster, snøret ruller over rolig. Jo lettere klasse desto mer krever det av kasteren. Som vanlig... Taperingen tilsier at snøret ikke er "hissig" på korte kast (opptil 10 meter).

 

2) Om klumpen veier sånn eller slik så må den faktisk være sånn (mener vi) for å fungere ihht. intensjonen om god snørekontroll på lange kast. Og intensjonen er bla. at man skal kunne holde mye snøre i luften (15-25m) og legge det pent på vannet.

 

3) Jeg synes det er viktig å smøre inn snørene godt før bruk. Og gjør det også med dette snøret. Smør det opp fortløpende et par tre ganger. Det er litt trått de første par turene, blir bedre og bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Rune!

Uten å være påtatt beskjeden, så mener jeg faktisk at jeg er en god fluekaster og er veldig vant til å håndtere long-belly - snører. Det er absolutt ikke det at jeg følte jeg måtte jobbe på korte avstander...dette har jeg hørt fra flere som f.eks har innvendinger mot xxd-snøret...som jeg faktisk liker meget godt. Jeg har heller aldri vært noen "hurtig- kaster", og har ikke stenger som inngår i kategorien; "kastemaskiner". Det første som slo meg når jeg fikk The Dry i hendene, var at coatingen virket meget glatt og fin...og det synes jeg den var når jeg kastet også. Så det skal The Dry ha; glatt og fin coating.

 

 

Siden jeg jobber for leverandøren til Dry skal jeg ikke komme med subjektiver.

Men det er et par ting man skal være oppmerksom på:

 

1) Snøret er designet for de som er gode kastere, står expertsnøre i katalogen. Man må tåle å jobbe litt på korte hold dvs. under 10 meter, gi det sjansen til å gli rolig ut. Du bør ikke ha det travelt når du kaster, snøret ruller over rolig. Jo lettere klasse desto mer krever det av kasteren. Som vanlig... Taperingen tilsier at snøret ikke er "hissig" på korte kast (opptil 10 meter).

 

2) Om klumpen veier sånn eller slik så må den faktisk være sånn (mener vi) for å fungere ihht. intensjonen om god snørekontroll på lange kast. Og intensjonen er bla. at man skal kunne holde mye snøre i luften (15-25m) og legge det pent på vannet.

 

3) Jeg synes det er viktig å smøre inn snørene godt før bruk. Og gjør det også med dette snøret. Smør det opp fortløpende et par tre ganger. Det er litt trått de første par turene, blir bedre og bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg har ikke prøvd dette snøret og for alt jeg vet kan det være helt ubruklig. Det jeg reagerer på og som jeg gjentatte ganger har sett både her og på andre nettsteder for fluefiskere, er all negativ omtale som levrandøren får. Sikkert noe av dette som er berettiget, men for min del stemmer det dårlig med min erfaring med levrandøren.

Jeg har bare møtt velvilje. Et lite eksempel fra i fjor: Jeg hadde kjøpt en snelle i USA som snellefoten brakk på. Jeg ringte Nordic Outdoor, snakket med Kai og Børge,  og spurte om de hadde noen snellefester som kunne passe. Siden jeg bor like ved, dro jeg ned med snella og vi fant et snellefeste som passet. Jeg synes dette er meget god service, kanskje i overkant av hva man kan forvente når jeg ikke har kjøpt snella der.

Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg har skrevet endel om dette snøret tidligere, både positivt og negativt. Men som jeg hele tiden har tenkt, og skrevet noen av stedene tror jeg, dette snøret må jeg gi flere sjanser. Etter forrige tur hadde jeg lyst til å selge det, men var å fisket i elv nå nylig og da brukte jeg snøret med godt hell.

 

Tror tilvenning er viktig her, gjør som Rune sier:

-tål litt jobbing på under ti meter

-bruk tiden, la snøret rulle over

-smør det godt, da glir det mye bedre og blir lettere å jobbe med.

 

Hadde vært interessant om folk hadde smurt det skikkelig og så lagt ut sine erfaringer. (Mener selvfølgelig ikke at folk ikke smører snørene sine, men på nye snører er det fort gjort å glemme.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle ikke være nødvendig å smøre nye snører da? Har utviklinga gått BAKOVER på fluesnører???

 

 

Hei Pål

 

Mange av snørene, selv de "dyre" trenger ofte smøring for å bli kanon. Et eksempel fra meg er Cortland sl clear. Virker helt ræva første 2 turene, så  smører man opp og strekker det skikkelig....

 

Og vips; Man har et utrolig bra snøre som glir, glir og glir. Og som skyter enormt bra. Et snøre som varer i år og ikke måneder.

 

Tror dette gjelder også andre merker, men nok i fåtall.

 

 

Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er derfor folk blir skuffa over the Dry. Det må smøres og mange er ikke vant til at nye snører må smøres. Om utviklingen har gått bakover eller ikke, poenget er åssen snøret blir over tid, for min del kan jeg godt smøre snøret når det er nytt hvis det gjør det bedre på sikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Og slik er det med mange forskjellige modeller, trenger jeg å smøre et snøre noen ganger for at det skal bli meget bra så bryr det meg lite.

 

Men må det smøres til stadighet, så velger jeg heller et annet snøre.

 

Jeg ligger på 3 flasker Tiemco iåret, det får holde ;)

 

Det glatteste snøret jeg noengang har prøvd er Guideline Highwater, det gliiiiiiiiir det.

 

 

 

Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Kenneth Sneis

Dette er vel et snøre det er lett å bli glad i  :)

Har nå kastet med det ca 1 time og for meg er vel dette en av de beste snørene jeg har prøvd på Slate GHX Infinity 8.8ft #3/4.

Synes også det fungerte meget godt på korte kast. Ingen problemer med 5-10 meter line ute, måtte bare ta det litt mere med ro.

Gleder meg til å fortsette å teste ut denna lina, tror fort vi kan bli gode venner  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mr. Fisherman skrev:

Det første som slo meg når jeg fikk The Dry i hendene, var at coatingen virket meget glatt og fin...og det synes jeg den var når jeg kastet også. Så det skal The Dry ha; glatt og fin coating

 

Tull med sitatet. men, uansett!

Hvilken line har du egentlig prøvd?? :o Det eneste som er skikkelig rævva med The Dry er Coatingen! >:( Den er ubrukelig! (til å begynne med). Hvordan lina er bygd opp er jo helt og holdent genialt! Jeg smurte og smurte, kastet på gress, kastet på asfalt i 2 uker før snøret i det hele tatt kunne brukes til fiske..(utradisjonelt, ja, men effektivt) Og nå er det helt perfekt! Jeg har hatt snøret i rundt en mnd nå, og det er mange som har fått prøvd snøret mitt. Og, det er mange som ikke fikser dette snøret, man MÅ jobbe litt. Å speye med dette snøret er helt fantastisk, ligger lett på vannet og slår over "uansett". Har faktisk aldri speyet så langt noen gang (26-29m). Tilbake til poenget mitt, det er synd at guideline ikke har lagt mer i valget av coating, for denne lina har et sinnsykt potensial!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Legger du på en line som veier halvannen til to ganger mer enn oppgitt AFTM vekt, så kan du speye og dælje til bloksberg med hva som helst...

 

Fine ord, Rams :D Har ikke lest svarene dine før nå, Kim. Ser vi er har temmelig ulikt syn på det snøret. Kult at det passer for deg, jeg styrer glætt unna. Coatingen er nok noe av det bedre på det snøret...hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...