Gå til innhold

Sjøørretfiske i sjøen


Toggi

Anbefalte innlegg

Hei

Meget kald dag, sykt høyt vann. Mye bølger bidro til dårlig strøm. Vannmassene blir skylt opp på land så og si og de vante spottene blir ikke så effektivt avfisket fordi flua/lina blir tatt av vannmasser selv med synk 3.

Brukte en hvit zonker sak litt stor. Meget flott flue fra julegava.

Null og niks på spot som har levert. Is i stangringer på hvert kast. Tragisk!

Ble mørkt, bytta til clear line og den største børstisen jeg fant i skrinet.

Også fra julegave, helt rå i vannet den flua.

Ikke mange kast før jeg hadde hugg-og ett til. virket som typisk sjøørret hugg.

Var kanskje noget skeptisk til "monsteret" i vann. Eller rett og slett ikke i bettet, men den fikk hvertfall lurt fisk til å lugge.

Rett etter en sprek torsk som tok knallhardt og RS en fikk hvertfall en bøy idag.

Litt finere strøm pga 5 min le bidro til en større skygge helt inntil mine bein.

Det var en sjøørret som lurte på hva sjøormen var for noe!! :P :P

Og det var dagens morsomme tur..

Ga meg i minus 7 og 5 sek meter fra nordøst. HURRA :rolleyes: ::)

Nå er det minus 13 her. Man må da ikke syte, man velger det selv ;D

Gleder meg til neste tur. Fælt å si det, men hver tur har sin egne sjarm uansett hvor mye man fryser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kort tur ut for å se om det fantes åpent vann i nærområdene, men nei. Ytre del av Tønsbergfjorden og Lahellefjorden lå islagt så langt øyet kunne se, og da brukte jeg også 10x kikkert.  Et par småhull i her og der, men det var stort sett ved bobleanlegga.  Jeg får kvesse meiene på sparken til fruen her, så kikk vestover Tom....... ;D ;D

will do... når jeg våkner i morgen ;) kl er 0400 og jeg kom nettopp hjem fra en stor aften i halden klub med kompiser, der vi hadde i oss en masse skrei fra lofoten, skylt ned med burgunder av høy klasse avsluttet med div oster og en fin port (nå kommer årsaken til at jeg ikke husker navnet på noe av vinen), deretter et par islay single malt med et par dråper vann i og mye flufiskeprat og litt fler gin-tonic enn jeg klarte å telle...

er nå full, mett og tilfreds, og leser litt her før jeg sovner...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kort tur ut for å se om det fantes åpent vann i nærområdene, men nei. Ytre del av Tønsbergfjorden og Lahellefjorden lå islagt så langt øyet kunne se, og da brukte jeg også 10x kikkert.  Et par småhull i her og der, men det var stort sett ved bobleanlegga.  Jeg får kvesse meiene på sparken til fruen her, så kikk vestover Tom....... ;D ;D

will do... når jeg våkner i morgen ;) kl er 0400 og jeg kom nettopp hjem fra en stor aften i halden klub med kompiser, der vi hadde i oss en masse skrei fra lofoten, skylt ned med burgunder av høy klasse avsluttet med div oster og en fin port (nå kommer årsaken til at jeg ikke husker navnet på noe av vinen), deretter et par islay single malt med et par dråper vann i og mye flufiskeprat og litt fler gin-tonic enn jeg klarte å telle...

Det er vel i grunnen beste måten å takle islagt sjø på!  :P

er nå full, mett og tilfreds, og leser litt her før jeg sovner...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Det er vel i grunnen beste måten å takle islagt sjø på! "

Vel, det hørtes ut som et festelig affære og godt miljø.  Du var vel sparsom med isen i glasset regner jeg med.. ;)  Men om det er beste måten å takle islagt sjø på, GM, Det er jeg mer usikker på.  Tenker med gru på hvis han skulle følge sjøkanten hjem, etter en slik affære.  Flatt å fint  gå kansje, men vannkanten hadde blitt vel langt syd nå tenker jeg. ;D

Tror det passer seg med en gos bedrijng i dag til Tom....eller noe slik...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Her en israpport

smelding / Ice report 29th January 2010

Ismeldingene refererer til The Baltic Sea Ice Code.

The ice reports refer to The Baltic Sea Ice Code.

Av ismelding@kystverket.no 29.01.10

Ismelding fra Kystverkets istjeneste, 29. januar 2010.

For English text, scroll down the page.

Det er noe dannelse av nyis i skipsleden fra svenskegrensen til Kristiansand, inkludert Oslofjorden.

AA1 Sekken (Halden): Åpen drivis, 4/ - 6/10 is. Seieris, 5 - 10 cm. Middelstore isflak, 100 - 500 m tvers. Sjøfarten farlig for trefartøy.

AA2 Singlefjorden (Halden): Åpen drivis, 4/ - 6/10 is. Seieris, 5 - 10 cm. Middelstore isflak, 100 - 500 m tvers. Sjøfarten farlig for trefartøy.

AA3 Svinesund - Halden (Halden): Meget åpen drivis, 1/10 - 4/10 is. Seieris, 5 - 10 cm. Små isflak, 20 - 100 m tvers. Sjøfarten farlig for trefartøy.

AA4 Torbjørnskjær (Oslofjorden): Fastis. Gråis 10 - 15 cm. Sammenpakket småis, sørpe eller klumper. Sjøfarten farlig for maskinsvake fartøyer.

AA5 Struten (Oslofjorden):  Fastis. Gråis 10 - 15 cm. Sammenpakket småis, sørpe eller klumper. Sjøfarten farlig for trefartøy.

BB4 Rauøyfjorden (Oslofjorden): Åpent vann. Seieris 5 - 10 cm. Små isflak 20 - 100 m tvers. Sjøfarten uhindret.

BB5 Verlebukta (Moss):  Åpent vann. Nyis, mindre enn 5 cm. Store isflak, 500 - 2000 m tvers. Sjøfarten farlig for trefartøy.

BB6 Mossesundet (Moss): Råk i meget tett eller helt tett drivis. Gråhvit is, 15 - 30 cm. Overskjøvet is. Sjøfarten kun for maskinsterke fartøyer.

Oslo indre havn (Oslo): Det er rapportert om åpen drivis, 4/10 - 6/10 is i deler av Oslo indre havn.

CC1 Oslo - Spro (Oslo): Isfritt.

CC2 Spro - Drøbak (Oslofjorden): Isfritt.

CC3 Drøbak - Filtvet (Oslofjorden): Tett drivis, 6/10 - 8/10 is. Seieris, 5 - 10 cm. Små isflak, 20 - 100 m tvers.

CC4 Filtvet - Gullholmen (Oslofjorden): Tett drivis, 6/10 - 8/10 is. Seieris, 5 - 10 cm. Små isflak, 20 - 100 m tvers.

CC5 Drammensfjorden (Drammen): Råk i meget tett eller helt tett drivis. Gråhvit is, 15 - 30 cm. Seiling kun for store fartøyer assistert av isbryter.

DD1 Langrunnen (Horten):  Meget tett drivis, 8/10 - 9/10 is. Seieris 5 - 10 cm. Sammenpakket småis, sørpe eller klumper. Sjøfarten farlig for trefartøy.

DD2 Gullholmen - Mefjordbåen (Oslofjorden):  Meget tett drivis, 8/10 - 9/10 is. Seieris 5 - 10 cm. Sammenpakket småis, sørpe eller klumper. Sjøfarten farlig for maskinsvake fartøyer.

DD3 Mefjordbåen - Fulehuk (Oslofjorden):  Tett drivis. Gråis 10 - 15 cm. Sammenpakket småis, sørpe eller klumper. Sjøfarten farlig for maskinsvake fartøyer.

DD4 Fulehuk - Færder (Oslofjorden): Tett drivis, 6/10 - 8/10 is. Nyis, mindre enn 5 cm. Tallerken eller småis, mindre enn 20 m tvers. Sjøfarten farlig for trefartøy.

EE1 Torgersøygapet Tønsberg): Fastis. Seieris, 5 - 10 cm.  Middelsstore isflak 100 - 500 m tvers. Sjøfarten farlig for maskinsvake fartøy.

EE2 Husøysund (Tønsberg): Helt tett drivis, 10/10 is. Gråis 10 - 15 cm. Tallerken eller småis, mindre enn 20 m tvers. Sjøfarten farlig for maskinsvake fartøy.

EE3 Tønsberg indre havn (Tønsberg): Helt tett drivis, 10/10 is. Gråhvit is, 15 - 30 cm. Sammenpakket småis, sørpe eller klumper. Sjøfarten kun for maskinsterke fartøyer.

EE4 Vestfjorden (Tønsberg): Fastis. Tynn vinteris, 30 - 50 cm. Seiling kun for isklasset fartøy ass. av isbryter.

EE5 Leisteinløpet (Tønsberg): Ingen observasjoner.

EE6 Vrengen (Tønsberg): Fastis. Seieris, 5 - 10 cm. Seilingsforhold ukjent.

FF2 Sandefjorden (Sandefjord): Tett drivis, 6/10 - 8/10 is. Seieris 5 - 10 cm. Små isflak, 20 - 100 m tvers. Sjøfarten farlig for trefartøy.

FF3 Inside Svenner (Sandefjord): Tett drivis, 6/10 - 8/10 is. Seieris 5 - 10 cm. Små isflak, 20 - 100 m tvers. Sjøfarten farlig for trefartøy.

FF4 Outside Svenner (Sandefjord): Tett drivis, 6/10 - 8/10 is. Seieris 5 - 10 cm. Små isflak, 20 - 100 m tvers. Sjøfarten farlig for trefartøy.

FF5 Larviksfjorden (Larvik): Åpent vann, mindre enn 1/10 is. Nyis, mindre enn 5 cm.

FF6 Langesundsbukta (Porsgrunn): Isfritt

GG1 Breviksfjorden (Porsgrunn): Isfritt.

GG2 Frierfjorden (Porsgrunn): Isfritt.

GG3 Jomfrulandsrenna (Kragerø): Helt tett drivis, 10/10 is. Seieris, 5 - 10 cm. Sjøfarten foregår i råk uten ass. av isbryter.

GG5 Skåtøysund (Kragerø): Fastis. Gråhvit is 15 – 30 cm. Sjøfarten foregår i råk uten ass. av isbryter.

GG6 Langårsund (Kragerø): Fastis. Gråhvit is 15 – 30 cm. Sjøfarten er innstilt inntil videre.

HH1 Kragerøfjorden (Kragerø): Fastis med drivis utenfor. Gråhvit is, 15 - 30 cm. Sjøfarten foregår i råk uten ass. av isbryter.

Kilsfjorden (Kragerø): Fastis. Gråhvit is, 15 – 30 cm. Sjøfarten foregår i råk uten ass. av isbryter.

Hellefjorden (Kragerø): Fastis. Gråhvit is, 15 - 30 cm. Sjøfarten foregår i råk uten ass. av isbryter.

HH2 Grønholmsgapet (Risør): Tett drivis, 6/10 - 8/10 is. Gråis 10 - 15 cm. Store isflak, 500 - 2000 m tvers. Sjøfarten kun for maskinsterke fartøyer.

HH3 Stangholmgapet (Risør): Isfritt.

II1 Tromøysund (Arendal): Fastis. Gråhvit is 15 - 30 cm. Tallerken eller småis, mindre enn 20 m tvers. Seiling kun for isklasset fartøy assistert av isbryter.

II2 Galtesund (Arendal): Isfritt.

II3 Inside Torungen (Arendal): Isfritt.

II4 Outside Torungen (Arendal): Isfritt.

JJ2 Lillesand (Lillesand): Åpent vann, mindre enn 1/10 is. Nyis mindre enn 5 cm. Sammenpakket småis, sørpe eller klumper. Sjøfarten farlig for trefartøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Det er vel i grunnen beste måten å takle islagt sjø på! "

Vel, det hørtes ut som et festelig affære og godt miljø.  Du var vel sparsom med isen i glasset regner jeg med.. ;)  Men om det er beste måten å takle islagt sjø på, GM, Det er jeg mer usikker på.  Tenker med gru på hvis han skulle følge sjøkanten hjem, etter en slik affære.  Flatt å fint  gå kansje, men vannkanten hadde blitt vel langt syd nå tenker jeg. ;D

Tror det passer seg med en gos bedrijng i dag til Tom....eller noe slik...

takk - hehe - holdt meg innaskjærs på hjemturen i natt og led ingen nød :) er nå våken, klar og isfri... og skuer vestover etter sparkstøttinger ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kjørte Color Viking seg fast i is utenfor Færder i dag, returnerer til Sandefjord og leter etter alternativ rute! Kan vel snart pilke Torsk på sydosten!  :P

Lenge siden sist man kunne stå på skøyter fra Sandefjord til Strømstad ;)

Color Viking slapp å snu og er fremme i Strømstad om kort tid, men uansett ingen vits i å dra ut i skjærgården i dag  :P (Utenom Toggi da, som sikkert har tatt med motorsag ut på isen)  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Iført dykkerdrakt sparkstøtting og brodder tok jeg med til strømstag i 1986 tror jeg det var........nå er det bare synd at det ikke er torsk i fjorden, nå la legger isen seg raskt i havområdene mot danmark og bohuslen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motorsag er standard utstyr, Larser`n. Finnes både som en- og 2 hånds.

Det som skremmer meg litt er at jeg er usikker på om du er seriøs eller ei  ;D ;D

Blir nok heller med laptopen i fanget eller fluestikka under slike forhold for mitt vedkommende ;)

He, he.....ble litt usikker skjøl her......... :D :D, tyder på at en har fiska for lite tror jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte ut en tur å sjekke forholda i dag. Mørjefjorden lå islagt laaaangt utover, så der er det vel ikke fluefiske før i mai! he he he...

Så mens vi venter så er det greit med pilkestikka. Imago-S dro Hvitting og jeg tok Makrellen!  :P

1025g  :P

post-3361-13949873487317_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekte røye Ruffen, bekkerøye er det ikke i de vannene jeg fisker i . Dessuten står ikke bekkerøya høyt på min liste. Fremmed art og norsk røye er det jeg vil ha. Endelig har jeg lykkes skikkelig på røya her i sør. Røye var forøvrig den første ferskvannsfisken jeg fikk. I finnmark som liten unge. Er nemlig halvt finnmarking :rolleyes:

Meget pen røye Ruffen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...