Gå til innhold

Sjøørretfiske i sjøen


Toggi

Anbefalte innlegg

Det er moro å kunne si at fisket mitt har vært bra i det siste, både isfiske og de tre turene etter sjøørreten.

Ellers setter jeg enormt stor pris på denne klassiske vinteren, hjem fra isen og så snøkjøring med hund. Tror sørlendingene er blitt  deprimerte av de milde vintrene.

Jeg har ihvertfall kikket manisk på gradestokken siden jeg var 12-13 år. I håp om "nomale" vintrer. 95-96 var ok vinter. Ellers har det vel vært flere dager med under -8 i vinter enn hele 2000 tallet.......

Klart det er bra for naturen å ikke avvike fra sin egentlige natur.

Jeg tipper sjøørretfisket blir kanonbra når isen slipper, la oss håpe den slipper sent. Da kan man oppleve drømmefiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det er milde vintrer er det selvsagt ganske godt fiske fordi vanntemperaturen er høyere enn i kalde vintrer. Fisken sliter mye mindre med saltbalansen. Nå er havet kaldt og mange biotoper vi pleier å kunne fiske på ihvertfall deler av vinteren er frosset til.

Det er skikkelig vinter!

Lys og temperaturøkning er godsaker for ørreten og den kan bruke mer energi på jakt, og den kan jakte i saltere vann. Nå er den under isen mange steder og årsaken til at jeg håper isen ligger lenge er den at:

Går isen nå vil vi også få bra fiske, men det er fremdeles kaldt vann.

Går isen av vintermildvær blir ikke sjokket så PANG!! Det blir gradvist, ikke sant! Derfor blir bettet sånn ok. Ikke dårlig, bedre enn nå, men ikke helt vilt.

Ligger isen lenge vil den ryke av tidlig vårvær, da har det drøyet, ørreten er helt gira etter lys. Noen har for lengst stikket ut på kysten, men de er verre å fange, fordi det er lengre mellom dem. Mange er dessuten litt opptatt av å jakte dypere etter sild.

Hvis isen går pga sol og varme, vi får stavis, skikkelig sånn påske på fjellet is-kornete.....Da er den PANG borte og alle vikene og sundene er igjen åpne. Lyset skaper fart i hele økosystemet, det er vår og det har vært vinter, ikke evig høst.

Om isen skulle ryke i februar blir jeg overrasket, jeg tror den blir liggende lenge. Om svarttrosten synger og isen er kornete på muddervikene da gjelder det å være der. Å fiske i råkene etterhvert som de lir større kan også være bra, men det kan også være dødt. Noen ganger er det bedre fisker i mudderviker som ikke er så knytta til fjorder. Mindre is som smelter og varmere vann. Så det handler om å prøve åpen kyst og å teste brakkere vann. Ikke fisk for lenge på en plass fordi du tror det er bra, fiskeplasser som leverer er ofte de rareste steder. Typiske steder som sund og leopardbunn trenger ikke alltid å være gode plasser. Noen ganger er det flere isganger i løpet av vinteren og da er det småvårer som gir små huggperioder. Mye detaljer i dette fisket. Men det handler om å lykkes, ihvertfall av og til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktig å snappe opp alt man opplever når man er ute å fisker. Var nettopp på tur langs strendene, masse snø og is. For en vinter!

Helt fantastisk. Jeg velger nesten helt bevist å pause sjøørretfisket nå, jeg vil spare fisket til det skjer. I milde vintrer fisker jeg sjøørret hele tida, men mest fordi vinteraktiviteter er umulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktig å snappe opp alt man opplever når man er ute å fisker. Var nettopp på tur langs strendene, masse snø og is. For en vinter!

Helt fantastisk. Jeg velger nesten helt bevist å pause sjøørretfisket nå, jeg vil spare fisket til det skjer. I milde vintrer fisker jeg sjøørret hele tida, men mest fordi vinteraktiviteter er umulig.

det er fint med en pause i sø fisket ja, kan binde fluer eller drive med andre ting. og det er såååååååå deilig når man starter fiske igjen i en "ting skjer" periode :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hater snø og kulde! Is er no dritt :P

Jeg vil kunne fiske hele tiden, lei av å vente!

Etter 20 år som saltvanns fluefisker i Nord Norge, har jeg hatt nok tid til fluebinding ;D

Du er ikke alene om det Tony  ;D

Syns det tar litt av her inne nå mtp. hvor ufattelig herlig det er å ha et avbrekk fra fiskingen. Blir nesten litt grinete  ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fisket nesten hver dag i det siste, tre turer på rad med sjøørret. Og isfiske. Problemet er vel at dere bor for langt nord!

Her nede er det mulig å få sjøørret hver dag hele året og da er godt å lade batteriene. Hvis ikke blir det ikke fullt så spennede.

Siden nyttår har jeg fiska på sjøisen, abbor, ørret og røye på vannene. Samt sjøørret på flua.

Vi bor jo i et kaldt land og det er jo nettopp det som gjør at vi har de fiskeartene vi har. Laksefiskene er avhengige av kulden til en viss grad. Sjøørreten er naturlig utbredt til Portugal, men det er mye som tyder på at sydgrensa for anadrom variant av ørret flytter nordover pga klimaendringer. Vi ser jo at sjørøye ikke lenger er like tallrik i dens sydlige grense for å vandre i sjøen. Havabbor etablerer bestand i sør-norge.

Hvis man ikke forstår disse sammenhengene er det bare å flytte til en annen plass.

Jeg er fornøyd med å bo her i syd, bra klima og gode fiskemuligheter. I Finnmark som er mitt andre hjem er det også fantastisk, men ikke glem hvor faens kaldt det som regel er der oppe. Når vi fisker med flue i åpne vann her i april-mai er det to meter snø i nord-norge. Det handler om å bruke naturen, sommer og vinter....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bor vel alle 3 sør for oslo, ihvertfall jeg :)

Men fisket med flue hele året da jeg bodde nordpå..

Men når det er sagt, så skulle jeg heller vært i Troms i vinter.

Ikke vært så kaldt der oppe..

Den klimaforandringen har ikke jeg så stor tro på marbakken..

Nei, fatter ikke de som "gleder" seg over -30 for tredje uka på rad!

Isfiske gidder jeg ikke, syns ikke det er noe kos jeg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fisket nesten hver dag i det siste, tre turer på rad med sjøørret. Og isfiske. Problemet er vel at dere bor for langt nord!

Her nede er det mulig å få sjøørret hver dag hele året og da er godt å lade batteriene. Hvis ikke blir det ikke fullt så spennede.

Siden nyttår har jeg fiska på sjøisen, abbor, ørret og røye på vannene. Samt sjøørret på flua.

Vi bor jo i et kaldt land og det er jo nettopp det som gjør at vi har de fiskeartene vi har. Laksefiskene er avhengige av kulden til en viss grad. Sjøørreten er naturlig utbredt til Portugal, men det er mye som tyder på at sydgrensa for anadrom variant av ørret flytter nordover pga klimaendringer. Vi ser jo at sjørøye ikke lenger er like tallrik i dens sydlige grense for å vandre i sjøen. Havabbor etablerer bestand i sør-norge.

Hvis man ikke forstår disse sammenhengene er det bare å flytte til en annen plass.

Jeg er fornøyd med å bo her i syd, bra klima og gode fiskemuligheter. I Finnmark som er mitt andre hjem er det også fantastisk, men ikke glem hvor faens kaldt det som regel er der oppe. Når vi fisker med flue i åpne vann her i april-mai er det to meter snø i nord-norge. Det handler om å bruke naturen, sommer og vinter....

Essensen i innlegget mitt er at det klør i fingrene etter å kaste på åpent vann ;)  Spesielt med nyinnkjøpt utstyr som kun har fått luftet seg en gang etter det kom i hus, så det er ikke mer dramatisk enn så  ;D Er oppriktig glad i alle av årets fire sesonger, men litt frustrasjon/iver må det være lov å uttrykke når man på den andre siden roper desto mer i vill entusiasme når forholdene er på topp  ;D Dette har ingenting med å forstå sammenhengen i klimaendringer å gjøre, kun ren entusiasme og iver som må få utløp, enten i den ene eller andre retningen  :) Selvfølgelig hadde det blitt kjedelig dersom man hadde hatt et stabilt klima, et fåtall fiskearter og garantert fisk hver gang man ruslet ut i skjærgården, elva eller vannet... Det er jo som... å være gift? ;D

Det er faktisk lov å være lei kulda når man gjerne skulle vært ute og fisket. Hva gjelder isfiske så er ikke det min greie... Kun til matauk, ikke til sport. Men det er også lov å være uenig  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt gleder vi fluefiskere oss til vår og vakende fisk, det blir digg med 15 pluss og fuglesang.

Men nå er det vinter, og det er ikke så mye å gjøre med det. Annet enn å fiske. Isfiske er et interessant alternativ i kulda.

Når det gjelder klimaendringer så er det fakta, men om det er naturen selv som er i endring eller ikke det vet ikke jeg. Varmere har det ihvertfall blitt, så for sørlandets del er dette en helt spesiell vinter.

40cm stålis på kystvanna helt ute ved lindesnes...Sykt.

Jeg gleder meg til tobisen trekker inn på strendene jeg, da er det bare å hoppe i vaderne.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Isfiske interresserer meg overhodet ikke, helvetes is. blir grinete av og ikke kaste med fluestanga gitt.  :(

dersom du er innenfor drøbak og fisker så tipper jeg at du er igang ca 15 april

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isfiske er jeg interessert i fordi jeg liker å fiske, ikke bare med flue. Liker å oppdage nye arter og å lære mest mulig. Sjøørret er hverdagsfiske, omtrent som grandiosa. Isfiske etter røye er gourmet.

Det er lenge til 15 april, da pleier myggfisket å være godt  i gang her nede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

snakker ofte med metrologene, de sier at den østlige vinretningen slipper ikke så lett, det er mengden av østersjøvann som bestemmer mengden is......det har vært slik at isen kan legge seg i begynnelsen av april, det grunnet "feil " vind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isfiske er jeg interessert i fordi jeg liker å fiske, ikke bare med flue. Liker å oppdage nye arter og å lære mest mulig. Sjøørret er hverdagsfiske, omtrent som grandiosa. Isfiske etter røye er gourmet.

Det er lenge til 15 april, da pleier myggfisket å være godt  i gang her nede.

Hva er feil med Grandiosa?  ;D

Du har i alle fall musikken og isfiske du kan bruke tiden på. For min del er slike perioder som dette det dyreste som er. Blir jo bare til at man sitter på nettbutikker og ebay og kjøper enda mer utstyr som man i utgangspunktet kunne vært foruten  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...