Gå til innhold

Sjøørretfiske i sjøen


Toggi

Anbefalte innlegg

Det er stor forskjell på vandringen til multe og SØ. Dersom farten var ekstremt lav og det ploget mye (lav som i så vidt det går fremover) så kan det være multe. Men at sjøørret og multe går side og side i samme tempo vet jeg ingenting om. Har aldri sett det de gangene jeg har hatt multene fremfor meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

Hva med dybde? Der de gikk var det mellom 2-4 meters dyp. Uten at jeg vet noe, men utfra filmer jeg sett med multe, så går den på grunnere flater. Det skal tilegges at stimen av og til "stanset" opp og det så ut som at de nesten jaktet på mat. Det plasket og jagedes, Men ikke så hardt som når havaborr jobber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dybden har ikke så mye å si. Jeg har sett multe beite i strømmer på ca. 10 meters dyp. Altså multene beiter tilsynelatende på tangrester og annet smaskens i overflaten til tross for at det var dypt under dem. Men jeg har aldri sett dem plaske og jage i vannfilmen. Kun veeeeldig rolig vandring med suping. Jeg aner ikke hva dere har sett. men gikk det ekstremt sakte så er det fort multer. Jeg har bare hatt gleden av å se multer beite 7-8 ganger. Så det er sikkert mye mer jeg ikke har oppdaget enda ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sprutjagingen var nok sikkert sjøørret, mulig de holder til i området og multene bare var "innom" en tur. Fikk dere noen av fiskene som jaget? Var det total mangel på interresse fra fisken?

Ja ja, men har sett både multer, sø, havabbor og makrell herje rundt på et strekk på 300 meter på samme tidspunkt. Så det er fullt mulig med flere arter sammen. Ikke alltid like lett å skille de i kampens hete ;D

Men gøy er det!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, høres ut som det var sjøørreten som var innom ;)

At det forekommer mange arter samtidig er jo også naturlig, men multer og sjøørret i samme flokk har jeg aldri sett. Multene har en vesentlig lavere marsjfart enn ørreten. Men tror nok det kan være gode multeforhold i området dersom det er mye sjøgress og annet snæksy.

Nei, nå får jeg prøve å holde fokus på jobben. Blir helt dårlig av slike observasjoner og fangster ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

Vi fikk både lugg og følgere fra selve stimet. Men det er jo usikkert hva det var. Det var desidert mest aktivitet på fluen når stimet var i nærheten. Når det forsvant så ble det også helt dødt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

holder en knapp på multa jeg da, de jeg hadde på kloss hold for noen uker tilbake var jeg 100% sikker på at det var sjøørret av grov kaliber men der tok jeg grundig feil. de hadde noen særdeles kraftige oppkom når de tok krepsdyr som en stor sjøørret ville ha hatt i silde jaging omtrent. fikk filmet dem men får ikke komprimert det. hadde vært moro med en sammenligning  ;D

edit: virker som dere har hatt en vannvittig kul opplevelse uansett art da  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredricoo

Vi fikk både lugg og følgere fra selve stimet. Men det er jo usikkert hva det var. Det var desidert mest aktivitet på fluen når stimet var i nærheten. Når det forsvant så ble det også helt dødt.

Var borti det samme fenomenet på samme plassen igår.

Det viste seg at det var makrell som ploget rolig rundt i overflaten. Virket som det gikk SØ i ytterkant av stimen

da disse tok når makrellen snudde og gikk utover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...