Gå til innhold

Sjøørretfiske i sjøen


Toggi

Anbefalte innlegg

Hei Frode!

En knall fisk gratulere. Fin rapport på siden, det er ikke så dumt å bevege et godt stykke utfra elve-/bekkemunningen. ;D ;D. Sjøen i Viksfjord og rundt Larvik er jo forholdsvis "brakk" takket være Lågen, Farris og de mange bekkene. <<l

Det er litt lenger i mellom fiskene, men så kan man få slike flotte fisker som du fikk der. Det er deilig :D;D ;D

Takk for turen vi var på for noen uker tilbake det var suverenet.

Hilsen

Mads

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Frode!

En knall fisk gratulere. Fin rapport på siden, det er ikke så dumt å bevege et godt stykke utfra elve-/bekkemunningen. ;D ;D. Sjøen i Viksfjord og rundt Larvik er jo forholdsvis "brakk" takket være Lågen, Farris og de mange bekkene. <<l

Det er litt lenger i mellom fiskene, men så kan man få slike flotte fisker som du fikk der. Det er deilig :D;D ;D

Takk for turen vi var på for noen uker tilbake det var suverenet.

Hilsen

Mads

Ser hvor du vil Mads  ;D

Drar godt når de er i god kondisjon, ikke en kjempe men en flott blankis!  ;D

Takk selv for en fin fin tur, klar for en ny tur før isen finner feste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange herlige fisker og bilder, Stig. Grattis med rå pers forresten  :o  <<l

Ettersom jeg tok meg fri denna uka, så reiste jeg ned til Stavern på søndagskvelden. Kun jeg, bikkja, naturen og selvsagt fluefisket etter ørret som kanskje det mest sentrale i alt sammen. Rein rekreasjon.

Til tross for MYE vær, og jævlig mye kald nordavind, så hadde vi noen utrolig flotte dager der nede. Og jeg håper som deg, Stig, at det enda vil forbli litt varmt og trivelig vær, slik at man kan få fiska ei lita stund til. For fluefiske i 20 minus er ikke spesielt kult, og er aller helst noe jeg unngår...

Mandag var bettet bra, og fisken virka til å oppholde seg på de vanlige plassene. Dagen endte med tre på gode kiloen og noen mindre. Konge.

Gradvis utover uka blei det både tregere, mer nordavind, og enda kaldere, hvor tirsdag og onsdag var direkte livsfarlig på "mine" svaberg. Snøfokk, is og alger gjorde at jeg tryna så sjukt mye på tirsdag. Mer enn det jeg har gjort i hele år til sammen. Den tredje gangen så slo jeg av et lag av goretexen på kneet på størrelsen med en tennisball. Vaderrep var heldigvis med, og det var en perfekt anledning til å komme seg opp på hytta, jekke en pils, lappe utstyr, tømme musefeller og knyte noen streamere til neste dag  <<l

En av femten-tjue fisk som var så uheldig å ende opp som luksusmat

8230018899_d0dfd00866_c.jpg

Litt godt smør nå, så er den klar for peisgløra

8230018383_1600644e87_c.jpg

Jepp, jeg sa "tømme musefeller". Ett eller annet sted på hytta finner musa veien opp på loftet(nei, fant ikke ut hvor). Uansett, det endte med seks stykker, hvor fire døde momentant og de to siste blei jeg nødt å hjelpe til "himmelen" ved kakking  :-\ obs: musa på bildet er død, den var så heldig å kvelde momentant etter smekken av den gode, gamle "rappen"

8231094440_94061e5816_c.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dilla, med riktig posisjon og maks oppspenning, så trur jeg faktisk den kunne tatt en voksen lillefinger  ;) Det hadde forresten vært mye kulere om mus bestemte seg for å legge på svøm etter føde når kulda setter inn, istedenfor å bryte seg inn i hytter og hus. Trur du det kunne vært et spennende kvelds og nattfiske med stripende mus da, eller?   ;Dooofftopic

Lars, jeg syns du skal nevne det for a! ;D Jeg krysser uansett fingra for at du både får fange, se og kjenne masse mus før tjuetolv er over  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olav; Herlige bilder...vi ønsket også like blank fisk som deg idag, som igår, men tydelig at fiskene vi har vært i kontakt med er ute for å beite seg opp igjen etter en gytehøst- selv om de ikke akkurat var veldig tynne..så noe mat har de spist på sin vei fra hvor enn de har vært i høst- og til plassen vi nå har vært to dager på rad.

tror christian sine geologiske talenter har fått oss på sporet av noe artig- et sted svær fisk beiter regelmessig :) :)

Vi fanget fisk idag også...timet perfekt i forhold til lavt skydekke- innimellom snødrev- vi fikk hver vår slik sulten fisk som igår- og de er sulten, helt tydelig, de hadde slukt deceiveren og jiggyen de ble presentert.

Vi byttet idag om; Christian perser IGJEN..med smått fabelaktige 4.1 (trodde det nesten ikke når det skjedde), etter at jeg først hadde fått en sinnafisk (dog noe farget) på 3.6 kilogram!!

Virket som om noe var i gjære- men ble helt stille- vi kunne se kilosørreter+ svømme aggresivt etter fluene- for så å snu...irriterende. Men det ble utrivelig ute, mulig fiskene merket det før oss :-\

Likevel; hvilken sesongavslutning for "høstfisket"- im orgen er det vinter- og fisken blir forhåpentlig bare blankere utover- vi har da sett noen slike her også.

Er vi heldige vil vinteren gi oss anledning som under havabborjakten vår- å gi oss svære opplevelser noen ganger- om ikke hver gang...for det orker jeg ikke :)

det holder dette, i massevis :)

Stig

LIKER  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

utrolig gøy å lese om alle lykkelige fiskere denne høsten på Toggi tråden :)

Vi har selv vært lite delaktige her, men har vært aktive i saltvann og ferskvann hele høsten.

Jeg har perset med 5.1for et par uker siden..christian perset idag med 3kilo..i ny Winston caps for anledning :), og lett snødrev.

Han er strålende fornøyd med sin Winston #7 B3X SX selvsagt..jeg synest den er litt for vass for meg, så jeg velger om dagen #6 9'6 SX :) :)

Da det begynte snø litt tettere lugget det på en fin fisk hos meg også, en magisk 4.1 kilos sjøørret som var sinnatagg i tillegg :)

Mange flotte fisk denne høsten, Alt om Fiske artikkel om storfisk på seinhøst stemte :)

Blir rett og slett for mye disse fiskene, glemmer nesten nevne alle kilos- de rett under, og de mellom 1-1.5 kilo.

Men vi husker dem godt :)

Vi har hatt utrolige flotte opplevelser i og rett under overflaten denne høsten, vi har ikke rørt intermediate liner eller synk- vi får mer og større fisk enn ifjor- mulig tilfeldig- men passer med innstillingen vår før høstfisket startet: I år skulle vi drite i lugge streamere på dypt vann- glad vi ga blaffen i det :)

beste opplevelser denne høsten vedsiden av fisket er ;

Guideline 4cast synk1 tip (4 meter slow intermediate tip). Glir noe så hemningsløst minnefritt og langt- fy for en deilig line.

Og flytelinen beregnet på saltvannsfiske i "nordiske forhold" fra Wulff- anbefales også :)

så må jeg ikke glemme det fabelaktige gjensynet i hyttem med Mr Kabbe og kompis Gaute- veldig kjekt :)

Dette gjentar vi snart Runar :)

Høsten er snart over, vintermåned Desember kommer- vi er med på det fisken kan by på- kanskje det fortsatt er mulig med godt fiske utover??

Vi tror det- høyt i vannet med ploger etter. det er målsetting.

beste fluer i høst har vært Runars cdc reker og deceiver inspirerte pelsdotter...enkelt og greit- tror de hadde en mening da de kom ut til almenheten :)

Er vel ikke gjeldfisk dette her Stig? Overspringere??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kompis og jeg dro ut idag for å prøve lykken.

Idag gikk turen til en plass i sandefjord som har vist seg å gi resultater den siste uka, dog under litt andre forhold enn idag.

Da vi parkerte bilen fikk vi begge en klump i halsen, IS? Vi bestemte oss likevel for å prøve på denne plassen og tok på oss utstyret for å spasere bort til bukten som lå bortafor der isen lå. Klumpen forsvant relativt fort da vi så at bukten vi skulle fiske i denne dagen lå isfritt og vindstille for seg selv.

Vi fyrte opp i bålet på en plass med le for vinden så vi kunne ha ett sted å varme oss etter en stunds fiske.

7824 kast senere, utallige fluebytter å defrosting av fingre og stangringer gikk vi opp på land for å grille, få i oss litt kaffe å varme oss rundt bålet.

Ble ingen kontakt med fisk idag. Eneste jeg fikk var røyk i øya.

post-36046-13949893788007_thumb.jpg

post-36046-13949893788536_thumb.jpg

post-36046-13949893789145_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...