Gå til innhold

Europea 12


vhdesign

Anbefalte innlegg

Hej fluefiskere,

 

Jeg er en ivrig bruger af fluen E-12 og kom i den forbindelse til at tænke på hvordan de resterende fluer i serien ser ud. Er der nogen her på forummet som ved noget om de andre fluer i serien og hvor mange der egentlig er i den serie. Jeg kunne godt tænke mig at prøve at binde hele serien så hvis der er nogen der har binde beskrivelse og måske billeder af dem alle vil jeg blive meget glad for at kunne se det.

 

På forhånd tak.

 

P.S.

Det er Loke der har anbefalet mig at kigge forbi her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermansen

Hvis du får tak i en perm med navn "Fluebinding og andet godt" ukjent forfatter men boka/permen er iallefall dansk. Med bilde av en ørret :) Der har du bilde av alle fluene i E serien. Den er gammel og ser maskinskrevet ut. Vil tippe 70/80 tallet engang.

 

Desverre har jeg ikke første siden i boka/permen så forfatter er ukjent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej igen,

 

Så har jeg fundet bogen med Europea fluerne i laugh.png' alt=':lol:'>

Jeg var i aften på besøg hos en anden fluebinder og skulle selvfølgelig lige se "værkstedet". Mens vi sidder og snakker sidder eg og ser mig lidt omkring på hylderne og hvad skuer mit øje ?? et ringbind hvorpå der står "Fluebinding og andet godt" :roll: laugh.png' alt=':lol:'>

 

Til Hermansen kan jeg fortælle at det er Stefs fluebinding i Århus der har udgivet den.

 

Jeg vil kontakte ham i morgen for at høre om det er en der stadig kan fået.

 

Tak for hjælpen. laugh.png' alt=':lol:'>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig å høre at etterforskningen fører frem!

Jeg har ingen oversikt over disse fluene og har prøvd som andre; Å lete etter dem.

 

Kanskje du kunne dele mønsterbeskrivelsene med oss Vagn?

Får jeg materialiste på fluene så kan jeg legge hele serien ut med bilder.

Ta gjerne kontakt pr. mail dersom du ønsker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermansen

Mønster:

"sitat perm" Normalt brukes krokstr 14 til Europea. Untatt er no 8 og nr 9 som begge bindes på str 12. Nr 4 og nr 7 bindes på str nr 13.

 

E-1

Kropp: Gul Floss

Hackel: tre dark blue dun

hale: som hackel

 

Hackel er kroppshackel ser det ut som på det dårlig bilde

 

E-2Kropp: grå floss

Hackel: blue dun og 1 rød

Hale Blue dun

 

E-3

Kropp: Rød Floss

Hackel: blue dun og 1 rød

Hale: Blue dun

 

E-4

Kropp: Påfuglherl

Hackel: Blue dun

Hale: Orange Flossilke

 

E-5

Kropp: sort floss

Hackel: Tre sorte hackel

Hale Svart hackel fibre

 

E-6

Kropp: Påfuglherl

Hackel: front og kropp, Rød

Hale rød floss

 

E-7

Kropp: guldtinsel med ribb av quill farvet rød

hackel: rød hane

Vinger: hvite fjærståler fra hackelfjær

 

E-8

Kropp: Gul floss

Hackel: to blue dun hane

Hale som hackel

 

E-9

Kropp: gul påfuglquill dekket av oliven kroppshackel

Hackel: oliven hane

vinger: Oliven hackelspisser lagt ned over kroppen

 

E-10

Trocolore: (kropp): tre hackler tett etter hverandre, Først bagder, deretter rød og blue dun.

Tag: sort silke

Hale: røde fibre

 

E-11

Tricolor (kropp): tre hackler, først gul deretter rød og blue dun

Tag: sort silke

Hale : røde fjærstråler

 

E-12

Sedge kropp av gul tråd.

Hackel: to røde hanehackel

Hale Gannske korte fjærspisser fra fasan hønens halefjær

Vinger: Brystfjær fra gråand hun, foldet over kroppen og betydlig lenger enn denne

 

"SITAT SLUTT"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var nytt!! I følge dette har jeg faktisk aldri bunnet en "ekte" E-12 etter orginalmønster' date=' selv om jeg trodde det. Man lærer noe nytt hver dag.... ;)

 

Får begynne å kalle de jeg har Europa-X.......[/quote']

 

Hei Flemming

ja det var også "nyt" for mig, men jeg tror ikke den holder vand. en E-12 med krop af gul bindetråd, det har jeg aldrig hørt før. det tror jeg derimod er en hybrid, jeg tror at haremaske som krop ribbet med gul bindetråd er den org.

post-0-13949845105864_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Preben Torp Jacobsen´s bog fra 1978 TØRFLUEFISKERI her er den org. opskrift. Jeg nægter at tro, at PTJ, skrev noget forkert. :roll:

 

Hilsen Loke.

post-0-13949845105373_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har orginalen der Loke!

Min favoritt har vært med Flyrite nr. 20 i kroppen og gul ribb.

Jeg har brukt brunt og grizzly hackle.

 

Grizzly hackel, fy føj = e-12 var. montana ;)

 

Hilsen Knud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Loke,

Grizzly hackel, fy føj

 

Hehe.. Prøv den Loke så blir det nok både Sik og Røye på deg i sommer ;)

Grizzly og brunt gir et fint intrykk av liv synes jeg.

Mange vårfluer er dessuten gråbrune.

 

Forøvrig så er det flere år siden jeg sist brukte E-12.

Jeg synes at den har en fæl tendens til å tvinne fortommen.

Parachute- og cdc vårfluer har overtatt uten at jeg kan klage på mindre fisk.

 

Men E-12 er for meg forbundet med en solid porsjon nostalgi.

Det var på en E-12 i str. 14 at jeg fikk min første ørret på flue i Ljøra i 1987.

Husker det som om det var i går [-o<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sjovt at du kan huske det, for jeg syntes det er dem man mister, som man husker, men du ved nok at de fisk man fanger bliver støre og støre, selvom de ligger i fryseren. laugh.png' alt=':lol:'>

 

ang. at mixe 2 hackler, så gør man det med rødbrun og blue dun, på fluer uden vinger, grå for vinge og rødbrun for ben. E-12 har du jo bundet vinge på. :roll:

 

Hvis du sender mig end i fenmundenmarken og siger jeg kun må tage 2 tørfluer og 2 nymfer, så ville valget falde på tørf. E-12 og jasid, nymfe iron blue dun og ptj BWO.

 

Hilsen Knud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Loke,

ang. at mixe 2 hackler, så gør man det med rødbrun og blue dun, på fluer uden vinger, grå for vinge og rødbrun for ben. E-12 har du jo bundet vinge på.

Det er greit det, men det er ikke dermed sagt at det er feil å gjøre noe

annet. I fluebinding er det "no limits", det finnes kun en dommer og det er fisken.

Og jeg har fått mange fine ørret og harr på den med grizzly.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

. I fluebinding er det "no limits", det finnes kun en dommer og det er fisken.

 

Du har helt ret.

Den danske kunstmaler, forfatter og fluefisker Svend Såbye skrev en gang i sportsfiskeren.

 

sitat.

 

DET FINE VED FLUER, AT DE HENVENDER SIG TIL ØJET, SÅVEL TIL FISKERENS SOM TIL FISKENS, LIGESOM KUNSTVÆRKER ER DE TIL GLÆDE FOR SYNET, OG DERES VERDI KAN HVERKEN MÅLES ELLER VEJES; MEN DEN KAN KONSTATERES, VED AT MAN SER EFTER, OM FISKEN VIL TAGE DEM ELLER IKKE - OG DET ER EN STOR TILFREDSSTILLELSE, AT KRITIKEREN SÆTTER LIVET PÅ SPIL VED BEDØMMELSEN.

 

sitat slut

 

Kloge ord skrevet af en af Danmarks store fiskeprofiler.

 

/Loke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk enda et tilbakeblikk: Min første ørret som passerte kilosgrensa med god margin. På bildet ser dere en yngre Rune. Bildet er tatt i Skjold militærleir i Øverbygd i Troms, året er 1995.

 

Jeg måtte binde en god gammel favoritt med og uten oppklippet hackel som jeg brukte før. Det var på European med oppklippet hackel at jeg fikk fisken på bildet som veide 1,3 kilo hvis jeg ikke husker feil. Flua var bundet på krok 14.

 

Shit! Jeg skrev feil på bildet det heter Øverbygd ja, sorry.

skjold.jpg

E-12opkl.jpg

E-12 brungr.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Jeg fikk enda et tilbakeblikk: Min første ørret som passerte kilosgrensa med god margin. På bildet ser dere en yngre Rune. Bildet er tatt i Skjold militærleir i Øverbygd i Troms, året er 1995.

 

Det var ett trivelig bilde av deg rune. Maskintroppen ? he he. Jeg kan fortelle deg at fisken ikke har blitt mindre en den gangen du var oppi der. :P

Tok en ørret på samme plassen i fjor. Mener at du tok den på Holmen ?, men jeg må inrømme at den jeg fikk var noe mindre.

Visst jeg ikke husker helt feil, så var E-12 en god flue som jeg tok en del fisk på mens jeg tjenestegjorde.

Dette var litt ved siden av temaet, men jeg syntes det var artig at andre har prøvd fiske oppi der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er rart at se at nye medlemmer gennemlæser indlæg der er et år gamle. ;)

 

Rune, selv et år efter, vil jeg påstå at en E-12 ikke skal have en grizzle hackel. Men en rødbrum, på samme måde som en blue dun ikke skal have en badger hackel, fisken er nok lige glad, men det er jeg ikke. :roll:

Hilsen Knud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...