Gå til innhold

Vag caddis


Gyrd

Anbefalte innlegg

Gjest Kenneth Sneis

Ta en titt her http://www.fluefiskesiden.no/modules.php?name=Sections&op=viewarticle&artid=36

 

Det spesielle med denne flua er vingematerialet som kommer i fra et pollenallergifilter. Filteret som Staffan bruker kommer i fra Volkswagen, derav navnet VAG Caddis

 

Klipp ut en vinge av filteret og fargelegg den med tusj.

Når tusjen har tørket binder du inn vingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Sneis

Skal du binde en Vag Caddis skal du vel strengt talt benytte pollenallergifilter fra VW, men dette er vel mere en formalitet...

 

Om du bruker fallskjermhackle som er bundet inn rundt en basis av polygarn kan jo polygarnet brukes som vinge, legg dette bakover og legg på litt smeltelim eller lynlim.

Underlaget for parkett  :o  har jeg prøvd å bruke som vinge. Ikke fisket med den, men flyter da ok i vasken.

Ellers så er det vel bare å bruke fantasien....  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Gyrd15. Jeg har litt slik materiale liggende, kjøpte det av Staffan en gang. Siden vi begge er fra Askøy, så skulle vel vi klare å bli enige om pris og levering ;-)) bare gi meg et hint om du er interessert.

 

Mvh

Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann. Har bare en liten pose med materialet, og denne kan du få for kr 30,-. Jeg bor ved siden av Storavatnet i Florvåg, og fisker en del der. Du da, hvor fisker du mest. Ja jeg kjøpte også en del utstyr på salget i butikken. send meg en PM dersom du vil ha dette materialet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei Gyrd15. Dersom du ikke allerede har fått tak i pollenfilter, ta en tur og snakk medverkstedfolka om de kan ta et filter som er blitt skiftet. Da er det jo brukt, og du kan kanskje få det gratis. Dersom det er blitt misfarget, så er det ikke verre enn at det går an å vaske det litt. Simsalabim, så har du vingemateriale i lange baner.

 

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd et par typer av det materialet. Den typen jeg har funnet som har funket best for meg er et filter med med betegnelsen: 1JO819644 Micron Air 015  ;D Den duken er tettvevd og fin, sterk og ikke så "papiraktig" som flere av de andre. Type flat ramme.

 

Bruksanvisning:

 

1: Klipp nedover ramma til du har en god bit.

2: På den ene siden av duken er den tykkest, denne rives lett av. Jeg bruker den.

3: Når det er gjort sitter du igjen med en tynn duk på ene siden, kull i midten som må skrapes av for å bruke ytterduk nr. 2.

4: Kjøp brun og grå farge på "handelen" farg på forhånd. Bland gjerne grå og brun i tillegg.

5: Tørk og impregner med watershed, hydrostop o.l. Det er mulig at Tent & Gear Proof fra Nikwax eller annen tekstilimpregnering funker bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
×
×
  • Opprett ny...