Gå til innhold

Fortomsspiss fae...arghhh!


andré

Anbefalte innlegg

Har tidligere snakket varmt om Froghairs fortomsspisser, så derfor føler jeg at jeg også kan gjøre det motsatte. Var nylig på tur langt inn i Hallingdalen. Aurivillii og rodhani klekket i store mengder og fisket var fint. Mistet en småpen ørret motstrøms. Røyk i flueknuten. Tenkte ikke noe videre over det. Men så fikk jeg på mitt livs største ørret. Trodde ikke den var særlig stor da den sto og vaket. Etter noen flyt med en aurivillii dun, byttet jeg til rodhani og den smalt på. Da den begynte å dra fikk jeg sjokk og da den hoppet skjønte jeg at den var stor, langt over kiloen (jada, jeg vet det alltid er de største som slipper unna ;)). Etter at den hadde hoppet startet den et sinnsykt utras og selv om jeg ikke hadde mye brems på røyk fortommen i flueknuta igjen.

 

Etter mye banning og sverting begynte jeg å tenke på at jeg kanskje hadde begynt å knyte dårlig, etter snart ti år med samme knute. Deretter tenkte jeg at fortomsspiss 0,12mm kanskje var for smått for fisken i denne elva(som er i ekstrem kondisjon - nesten høyere enn de er lange). Men etter en liten sjekk av rullen jeg bruker til å skjøte på fortommen fant jeg ut at den var pill råtten - og den ble kjøpt i våres! Ble en del banning og sverting da også.

 

De fleste her inne er selvfølgelig så rutinerte at de sjekker fortomsmaterialet med jevne mellomrom ;), men jeg tenkte likevel å nevnte mitt begredelige eksempel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja du er nok ikke den eneste som har opplevd det :-X

Det er nok mye det som omland nevner her at monofilament blir sprøtt med tiden . Fluorcarbon derimot er det ikke " best før" dato på

å trenger følgelig ikke å byttes ut.

Så det er nok godt mulig det er gammel " vare " du har hatt der ( for jeg regner det som en selvfølgelighet at du har fuktet knuten før du trakk den til ). ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm. Jeg har vært borti Fenwick fluorcarbon som har vært råtten. 2 stk ruller med 0,16 gikk i dunken gitt.

 

Hello

 

Ja, og det er bevitnet :)

 

Veldig fornøyd med Stroft og Maxima, sistnevnte har jeg aldri opplevd noe vondt med.

Vil tillegge at Stroften er mye mykere, men det vet vel  de fleste her ;D

 

 

Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AndreBrun

Ja, mono har holdbarhetsdato.

Jeg bruker Rio sin mono og fluorkarbon, og den har jeg aldri hatt problemer med, men jeg skifter også alle spoler hver sesong. Den er også myk og knutesterk.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker Froghair fluorcarbon selv og toppfornøyd med det. Røk tre fisk på Rio i fjor og har ikke røket en eneste fisk på Froghair i år. Er selvsagt langt fra noen valid sammenligning, men så lenge dette fortsetter blir Froghair værende på spissen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Are : om du har klart å råtne Fluor  :D så må det ha vært kjemikalier inne i bildet for fluor råtner aldri å det er derfor extra viktig å få alt med hjem etter fisketur.

Jeg bruker også Rio mono fortommer å Rio fluor tippet å har ikke hat noe problem etter at jeg begynte å kvitte meg med det gamle . :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri hatt dette problemet før. Brukte materialet så sent som for noen uker siden, da jeg fikk et par halvkilos i Nordmarka. Men akkurat da jeg hadde mitt livs fiske skulle altså materialet bryte sammen og råtne. Fy f... jeg går og ergrer meg over dette ennå, og det er snart en uke siden. Går nok ikke over så fort. Aldri hatt på så stor fisk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Jeg bruker endel Scierra fortom i sjøen for tiden. Det virker overraskende bra,kanskje noe for ferskvann også???

 

Hvertfall veldig rimelig. Mulig jeg bommer her, men det funker knall i sjøen. Lite minne, bra bruddstyrke på liten diameter,synes det har en mellomting av stivheten Stroft vs Maxima og knuten svikter ikke. Hvis man kan knyte ;)

 

Ville bare opplyse. Nå er det sjøørret-fokus i 8 timer fremover ;D  NB!  Avsporing.

 

 

Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Henning

Jeg har aldri hatt dette problemet før. Brukte materialet så sent som for noen uker siden, da jeg fikk et par halvkilos i Nordmarka. Men akkurat da jeg hadde mitt livs fiske skulle altså materialet bryte sammen og råtne. Fy f... jeg går og ergrer meg over dette ennå, og det er snart en uke siden. Går nok ikke over så fort. Aldri hatt på så stor fisk..

 

Kan du ha vert borti med noen kjemikalier som kan ha gjort dette?  Siden den tålte halvkilos for noen uker siden tenker jeg på??????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicolaj brekke

Dette er en ganske umulig diskusjon. Er tippetmaterialet råttent er bruddstyrken redusert. Uansett merke. Det er ofte utsalgsstedene som selger materialet det er noe i veien med. De tar vare på fortomsspoler fra året før og kanskje året før der igjen, for så å legge det til salgs igjen på våren. Da hjelper det ikke om det heter Frog Hair, Rio eller Vangen. Personlig kjøper jeg det fortomsmaterialet den butikken jeg kjøper det hos selger mest av. Har brukt Vangen sine fortommer som har holdt utmerket fordi den lokale sjappa selger mest de og dermed er de ferskest. Min største ørret noensinne ble landet med 0,12 Vangen fortom. 3,4 kg. Ellers selger også min lokale sportsbutikk endel Rio så det har jeg også kjøpt og har vært heldig med. Jeg bestillte noe Scientific Angler fortommer på nettet fra utlandet som viste seg å være fra 1997. Den spolen med 6x ødelagde min potensielt beste fiskedag i vår med 4 fisker mistet med en snittvekt på 1,6. Landet tre etterpå med Vangen fortommen som var fersk. Kunne altså blitt sju i denne størrelsen på tre timer fisking. F.eks på Sakshaug sport kjørte de tydeligvis på Frog Hair og der kjøpte jeg en fluorocarbon 5x. Den har også holdt utmerket. Poenget mitt er for den oppvakte :P  at det fersk VS gammel som er sakens kjerne. Etterpå kan man begynne å lese tester på om bruddstyrken, str, minne osv er det samme som oppgitt på spolen. Og en ting til. Mange materialer som blir solgt under forskjellige merker er laget av det samme stoffet, ofte på den samme fabrikken eller med de samme maskinene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Nicolaj her. Alder og ikke minst hvordan de har vært lagret er veldig viktig her. Nylon/FC KAN holde i flere år hvis det er lagret på rette måten. Sollys er den verste fienden! Jeg er ikke tilhenger av store utstillingsvegger hvor materialet henger på knagger. Spesielt ikke hvis spolene ikke har strikker, som f.eks. Rio og noen andre har.

Det er veldig få produsenter av FC, så de helt store forskjellene mellom merkene når de er ferske er det nok ikke.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en ganske umulig diskusjon. Er tippetmaterialet råttent er bruddstyrken redusert. Uansett merke. Det er ofte utsalgsstedene som selger materialet det er noe i veien med. De tar vare på fortomsspoler fra året før og kanskje året før der igjen, for så å legge det til salgs igjen på våren. Da hjelper det ikke om det heter Frog Hair, Rio eller Vangen. Personlig kjøper jeg det fortomsmaterialet den butikken jeg kjøper det hos selger mest av. Har brukt Vangen sine fortommer som har holdt utmerket fordi den lokale sjappa selger mest de og dermed er de ferskest. Min største ørret noensinne ble landet med 0,12 Vangen fortom. 3,4 kg. Ellers selger også min lokale sportsbutikk endel Rio så det har jeg også kjøpt og har vært heldig med. Jeg bestillte noe Scientific Angler fortommer på nettet fra utlandet som viste seg å være fra 1997. Den spolen med 6x ødelagde min potensielt beste fiskedag i vår med 4 fisker mistet med en snittvekt på 1,6. Landet tre etterpå med Vangen fortommen som var fersk. Kunne altså blitt sju i denne størrelsen på tre timer fisking. F.eks på Sakshaug sport kjørte de tydeligvis på Frog Hair og der kjøpte jeg en fluorocarbon 5x. Den har også holdt utmerket. Poenget mitt er for den oppvakte :P  at det fersk VS gammel som er sakens kjerne. Etterpå kan man begynne å lese tester på om bruddstyrken, str, minne osv er det samme som oppgitt på spolen. Og en ting til. Mange materialer som blir solgt under forskjellige merker er laget av det samme stoffet, ofte på den samme fabrikken eller med de samme maskinene.

 

 

Hei Nico

 

Dette var et fint innlegg og jeg er veldig enig, litt snodig at jeg har brukt mye Vangen selv p.g.a den lokale sjappa. Veldig fornøyd, og de billige Unyl fortommene på Gero er mine favoritter, nok avsporing.

 

Det du skriver Nikolai er totalt fakta. Folk slipper å tvile så mye, sjekk heller holdbarheten og oppbevaring.

 

 

Mvh

Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicolaj brekke

Ja, dette er mine erfaringer i alle fall. Og når det gjelder "billigfortommer" så trenger de faktisk ikke være noe dårligere som du tydeligvis har erfart. Det neste som jeg synes er viktig etter ferskhet er jo hvor lett den krøller seg/stumhet. Jeg synes her at Rio sine fortommer er bra. Et "drag" og den blir helt matt. Frog Hair FC fortommen synes f.eks jeg ikke er bra på dette. Den krøller seg lett etter noen kast. Foskjellige fortommer har også noe ulike egenskaper alt etter hvilke temperaturer det er i vannet. Her har jeg mange erfaringer, men skal ikke komme med noen konkrete merker som direkte "suger" i kaldt vann da muligens det også her dreier seg om utenomliggende faktorer som forskjellig grad av "råttenhet".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicolaj brekke

Jeg bestillte noe Scientific Angler fortommer på nettet fra utlandet som viste seg å være fra 1997. Den spolen med 6x ødelagde min potensielt beste fiskedag i vår med 4 fisker mistet med en snittvekt på 1,6.

 

Klarte du å veie inn fiskene før du mistet dem? ;):D

 

Har tatt mange av dem før;) Noen av oss driver c&R vettø ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...