Gå til innhold

Tunge tak i tåka - Kola 30.06.07-06.07.07


Vegard Veberg

Anbefalte innlegg

Det starta i grunnen litt feil. Tåka hadde lagt seg over Kola og vi ble liggende på Rynda Camp å vente på flytillatelse. Vinden kom inn fra nordishavet, lufttemperaturen var under ti grader, og mine forventninger til godt tørrfluefiske var minimale.

 

Helikopteret fikk omsider tatt av og vi kom frem til Litza. I stedet for å sette opp teltet løp jeg ned til den nærmeste hølen for å se. Hølen ligger litt i le for vinden, og det tok bare noen sekunder før jeg så den første døgnflua. Så så jeg en hel del til og oppdaget at vi hadde kommet midt i en griseklekking av små Baetidae... I glattstrømmen sto det stor, større og grisesvær ørret og sippvaka, nisevaka og slurpevaka.

 

Jeg tok en på 2,4kg på en imitasjon av de få større døgnfluene som klekka. Tore persa tidlig med en fin fisk rundt 2kg. Tatt på En krok 16 comparadun hvis jeg husker riktig. Fisken som sto litt oppe i strømmen var mindre selektiv enn de som sto i glattstrømmen lenger ned. Som det skal være.

index.php?act=Attach&type=post&id=2940

 

Han gikk aldri lei av å fiske i den glattstrømmen, og det ga uttelling. Her håver han en på 2,6kg. Også tatt på #16 Comparadun.

index.php?act=Attach&type=post&id=2941

 

Fine fisken.

index.php?act=Attach&type=post&id=2942

 

Det regna og tåka kom og gikk. Allikevel, fisken vaka, døgnfluene klekka, og vi var godt kledd.

index.php?act=Attach&type=post&id=2943

 

Tore oppdager at en Scott G2 9´ #4 kan oppleves som litt sped.

index.php?act=Attach&type=post&id=2944

 

"Tilbake til femmern etter dette..."

index.php?act=Attach&type=post&id=2945

 

Tore sleit litt med å få opp en skikkelig kabbe. Han trodde denne var over tre, men den snek seg rett under. Gleden blir ikke mindre allikevel. Dette er fra Big Trout Kharlovka, kanskje det feteste strekket jeg har sett i mitt liv, i hvert fall så lenge man har båter. Det var ganske tett langs bredden, og båtene er god hjelp når man forflytter seg.

 

index.php?act=Attach&type=post&id=2946

 

Peter Wulf. 11 år på Kola. Nesten 30 uker til sammen. Her med en av grunnene til at han kommer tilbake år etter år. "Åhhh, den tok min E-tolva helt klockrent va!"

 

index.php?act=Attach&type=post&id=2947

 

index.php?act=Attach&type=post&id=2948

 

index.php?act=Attach&type=post&id=2949

 

Ikke av de største, men en ypperlig representant for Kharlovka-ørreten uansett. De blir ikke finere enn dette.

index.php?act=Attach&type=post&id=2950

 

Jo, det gjorde de visst. En av få fisker jeg ikke tok på tørt. Den tok en oppstrøms fiska PTN krok 14. 2,9kg og en k-faktor på over 1,4.

index.php?act=Attach&type=post&id=2957

 

Til slutt fikk Tore en som garantert var over 3. 3,2kg på strømpelesten.

index.php?act=Attach&type=post&id=2953

 

index.php?act=Attach&type=post&id=2952

 

Perfekte tørrflueforhold?!?

index.php?act=Attach&type=post&id=2954

 

Jeg fikk noen fisker jeg og. Tre blank fra Litza. Tok en juggelpuppe på første kastet.

index.php?act=Attach&type=post&id=2955

 

Av og til er det kanskje en ide å bruke maske, så slipper man å få dokumentert latterlige ansiktsuttrykk...

index.php?act=Attach&type=post&id=2956

 

En av to ørreter på 3,4 kg jeg tok på tørt. Denne er fra Kharlovka.

index.php?act=Attach&type=post&id=2958

 

Mye fisk, mye stor fisk, og hyggelige folk. Personlig fikk jeg 24 ørret over kiloen, og bare seks av de var under to. De seks største veide 2,9 2,9 3,0 3,1 3,4 og 3,4. Alle untatt den ene på 2,9 tatt på tørt. Største fisk blant gruppa veide 3,7kg. Også på tørt...

 

Som Krogvold sier: "Etter mange turer og tilsammen 9 uker på Kola er jeg overbevist; en drittdag der ville vært en fin dag nesten alle andre steder." Da glemmer man glatt litt forsinkelser med helikoptertransporten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner misunnelsen river litt i meg nå ;)

Men for all del, jeg unner alle de som ønsker en tur dit. Det er vel et av de store ønskene mine i livet også. Kola og NZ 8)

 

Takker for fin rapport med knall bilder, holder gløden litt oppe hos resten av oss ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er så gla du sier det...........kan du si det til OME også......pleace! :'(

Neida.........gutten har jobba for det, og det er alle væl undt å få realisert drømma sine!

Håper bare forholda blir brukbare for døm også........og gjør døm det så har jeg øreplugger hvis samme historiene begynner å gå igjen litt for ofte når døm kommer tilbake! ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
  • 9 måneder senere...
×
×
  • Opprett ny...