Gå til innhold

Skyte-snøre til SØ fiske


Toggi

Anbefalte innlegg

Hei

 

Driver og prøver ut litt "kappa" klumper til SØ fiske, til dette bruker jeg såkalt "shooting line".

Dette minner om vanlig sene og er/kan være ganske praktisk til dette fisket.

Et problem ser jeg med så tynn skyte-line. Minne.

Uten snøre-kurven min så hadde fisket blitt veldig problematisk.

 

Noen som har prøvd litt forskjellige merker av dette med minst mulig minne?

Jeg har null erfaring her, kun prøvd en.

 

 

Setter stor pris på alle tilbakemeldinger :)

 

 

Mvh

Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Tenkte ikke på "coata", men setter det opp på vurderingslista mi.

 

Har lest om dette på ff.net

Er den "djevel" greia så bra som det skrytes av der? Og Amnesia? Mest spent på "devil" greia.

 

Jeg bruker sufix synk selv, varmer den opp og den holder med kastekurv, greit å vite om noen med enda mindre minne.

 

 

Takker og bukker folks :)

 

 

Mvh

Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars M

Av coatingversjoner kan jeg anbefale Airflo Ridgerunner, Guideline LRL DC og Scierra med ridgeprofil.

Dette er vel i praksis samme greia. Har forstått det slik at airflo lager samtlige.... (patent på "polyfuse-teknologien".

Alle har ridgeprofil, stum kjerne og minimalt med minne. De skyter nok neppe lenger enn ucoatet snøre, men er lettere å jobbe med. Selv foretrekker jeg at skytelina demper litt av farta til klumpen. Da ruller klumpen finere over. Tror ofte at selve flua lander like langt fremme med slike liner ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av coatingversjoner kan jeg anbefale Airflo Ridgerunner, Guideline LRL DC og Scierra med ridgeprofil.

Dette er vel i praksis samme greia. Har forstått det slik at airflo lager samtlige.... (patent på "polyfuse-teknologien".

Alle har ridgeprofil, stum kjerne og minimalt med minne. De skyter nok neppe lenger enn ucoatet snøre, men er lettere å jobbe med. Selv foretrekker jeg at skytelina demper litt av farta til klumpen. Da ruller klumpen finere over. Tror ofte at selve flua lander like langt fremme med slike liner ;-)

 

Hei

 

Takk for god info :) Flua mi pleier å strekke seg med Sufixen også, problemet var som i natt masse minne, tråkker du f.eks på skytelina en gang i et kast så har du en vase. Skal prøve ut jeg, og alt av merker er notert :)

 

 

Mvh

Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken tykkelse er å anbefale på en coated skyteline til klump # 6\7?

Tror jeg skal prøve å mekke litt selv :) Har aldri prøvd klumpsnøre før, men tror jeg skal forsøke det nå.

Og da lurer jeg foresten på hvordan man tilpasser klumplengden hvis det blir nødvendig? Sitter nemlig på et House of Hardy klump #6\7. Og da sjøstanga mi er #5\6 tror jeg kanskje det blir nødvendig.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Her har jeg liten erfaring gitt, men det jeg bruker til sjøen nå fungerer meget bra. Utrolig at jeg ikke har gjort dette før. Bruker skyte-line som ikke er "coata".. Sufix, den fungerer bra MED snørekurv.

 

Mitt tips er å kappe for lite enn for mye. Å prøve seg ut er det beste, jeg vet ikke om du liker korte vs lange klumper. Men "kapper" du for mye og angrer så er det ingen vei tilbake, derfor mitt tips.

 

Vet ikke hvor mye stanga di tåler, men de som har mer peiling på dette enn meg veier ofte klumpen.

 

 

Lykke til!!

 

 

Mvh

Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist jeg brukte skyteline brukte jeg Loop si http://www.gronbergsport.no/storefront.php?pid=266. Denne er det veldig lite minne i og må strekkes på samme måte som LTS sin. God som gull

 

 

 

 

 

 

 

 

Hei Are 06

 

Denne høres spennende ut, strekker du den før hver tur? Prøvd evt "varmtvanns-trikset" ?

Hvis det ikke er noe store "minneproblemer" så er jo det verdt prisen, for det er jo utrolig praktisk til SØ fiske.

 

Takk for tips og evt tilbakemeldinger :)

 

Mvh

Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken tykkelse er å anbefale på en coated skyteline til klump # 6\7?

Tror jeg skal prøve å mekke litt selv :) Har aldri prøvd klumpsnøre før, men tror jeg skal forsøke det nå.

Og da lurer jeg foresten på hvordan man tilpasser klumplengden hvis det blir nødvendig? Sitter nemlig på et House of Hardy klump #6\7. Og da sjøstanga mi er #5\6 tror jeg kanskje det blir nødvendig.

 

 

Jeg bruker `029 (tror jeg det heter).

Jeg er også blant dem som foretrekker coatede skyteliner, og har neppe brukt noe annet i sjøen siden 1989. Har brukt Loop, SA og nå Rio. Helt greie liner alle sammen. De varer ca. en sesong, og jeg snur lina halvveis gjennom sesongen. Rio, som er flinke til å snappe opp gode tips, har en stor løkke i enden, slik at bytte av klump er gjort på ca. 2 minutter (trer hele klumpen igjennom, retter ut den verste krøllen og Voila!). Før måtte jeg lage disse selv med flettet nylon.

 

Når det er sagt så brukte jeg Sufix flytende mono i sjøen her nede for en tid tilbake. Brukte en rask saltvanns 8'er, og heidundre hvor det gikk! Selv om lina ikke egntlig flyter ( er mer nøytral), så skjærer den godt igjennom vannet. Ofte er det faktisk en fordel med litt motstand for å få ei skikkelig bukt. Ellers lar jeg det bare "smelle" i snella. Retter ut snøre og fortom det og  ;D.

Når det gjelder Sufix så sier de som har greie på det at den synkende skytelina er bedre enn den flytende. Iflg. dem så får den flytende etterhvert et minne som en elefant.

 

Da jeg var på det ivrigste etter sjøørreten fant jeg idealvekt for hver enkelt stang, og hadde synk, intermediate og flyt til hver av dem. Alle nøye veid og kappet, og alltid parat i medbrakt "wallet". Det var det beste og mest praktiske systemet jeg noensinne har hatt. Nå er alt et eneste kaos, og jeg bruker det jeg finner først. Funker det og, men du verden så deilig det er det er å fiske en hel dag med nøyaktig kalibrert utstyr!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...