Gå til innhold

Gode ørretelver


Sailfish

Anbefalte innlegg

Noen som kan lette på sløret og fortelle meg om gode ørret-elver? Hittil i min relativt korte fluefiskekarriere, 5 år, har jeg bare funnet dårlige ørret-elver. For å si det sånn, så har de beste ørretelvene jeg har fisket i hatt en snittvekt på 200g :(

 

Som dere ser så trenger jeg sårt noen tips om hvor disse større eksemplarene finnes. Lengter sånn etter å se store ørretter slurpe i seg små duns og annet snadder. Leter etter en elv hvor det er gode forhold for fluefiske. Det vil si steder hvor man kan bruke "vanlige" kasteteknikker uten å sette fast flua i treet bak seg hver gang, jeg kan godt vade, og det hadde vært veldig fint å kanskje fått noen ørretter fra 500g og oppover :)

 

P.S. Jeg fisker aller helst med tørt. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Denne karen bor i Telemark.

 

 

Til sjøørreten

 

Du vet som meg at skal man finne elver med snitt på opp mot 500 gram så må vi ikke være i heimen ;)

Dårlig med snitt her hjemme, men noen fine elver har vi.

Send meg PM hvis du lurer på hvor.

 

 

 

Mvh

Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde tenkt å ta meg en SKIKKELIG fisketur etter ørret i elv neste år. Derfor ønsker jeg navn på alle veldig gode ørretelver i Norges langstrakte land ;) Det var også derfor jeg ikke tenkte på å skrive hvor jeg bor, siden jeg skal fiske i ei god elv, samme hvor i landet den er.

 

P.S. Men det skader selvfølgelig ikke, om ikke alle "norges beste ørretelver" ligger i finnmark og oppover ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Sneis

Jeg har nå lest en del om Rena. Er det noen som har litt info om den ell? Hvor er den? Hvor er det bra å fiske med flue der? Når på året er det best? etc... :D 

 

Renaelva ligger i Åmot kommune i Hedmark fylke / renner ut i glomma i Rena (30 km nord for Elverum).

Prøv fiske der fra St.Hans og utover.

 

Ta også en titt her

http://www.renariver.com/

http://www.amotutmarksrad.no/

http://www.glommaguiden.com/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei og ja. ;-) Noen fluefiskere drar på dagsturer på 40 mil en vei, så langt er relativt. I min verden er Rena kort vei fra Lillehammer. Rett over fjellet (veldig mange som går den strekka på ski, forresten) :-)

 

maps.google.no sier at det er 115 km – ca. 1 time 54 min med bil.

 

www.hvor.no anbefales også . Her kan du søke, zoome og måle avstander.

 

Sjøørreten: jeg tror du kan få en rimelig god oversikt over gode elver i Norge ved å scanne dette forumet.

 

-Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode ørret og ikke minst harr elver finner du flust av på hedemarken og i områdene rundt . Fra Røros og sørover kan du velge å vrake blant mye av kremen på elver i vårt langstrakte land. Du har Glomma, Nøra, Skrukka, Ljøra, Einunna, Trysilelva, Rena med mange fler som alle er bra elver. Har selv fisket i de fleste av dem, også noen som ikke er nevnt her men som er utrolig bra...

Skal tilbake til rena første helga i September og gleder meg som en unge allerede, Har du nok fluer a Hoje??

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør som Bånngjedda skriver, sett deg ned med en kanne kaffe eller noe annet snadder og saumfar gamle og nye tråder her på Fluefiskesiden.  Her finnes mye info om elver.  Utfordringer vil jo alltid være å treffe riktig med tanke på klekking, vannstand osv...men sånn er det jo.

 

Skjalg: Har nok rimelig kontroll med tanke på fluer, selv om det er blitt ofret en del til tregudene og diverse vannliljer i det siste....hvorfor må det alltid gro så jævli rundt elver og vann da? ???` Nei, pløy opp jævelskapen, sånn at vi gutta får litt armsleng. ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som kan lette på sløret og fortelle meg om gode ørret-elver? Hittil i min relativt korte fluefiskekarriere, 5 år, har jeg bare funnet dårlige ørret-elver. For å si det sånn, så har de beste ørretelvene jeg har fisket i hatt en snittvekt på 200g :(

 

Nå er ikke snittvekt på 200g noe dårlig snitt.Tror nok jeg ville ha kikket litt mer på denne elva, da det helt sikkert finnes stor fisk her også  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...