Gå til innhold

Hva er dette for noe?


Anbefalte innlegg

Trur mye ikke har blitt offesielt oppdaga og formelt registrert i Norge når det gjelder insekter........en mer fyldig oversikt beregna på oss fiskeintreserte hadde helt klart gjordt seg!

Vi som titter litt i fiskemager, på elvebunner, overflata og i lufta og skogen langs elver burde egentlig ha med et lite "felt-kit" med sprit og beholdere til innsamling av både våte og tørre insekter vi kommer over!

Om ikke annet ville slike legmannsoppserveringer være nyttig og intresant for oss som er likesinna! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ligna veldig på dino nymfer det her, satt en hel haug tomme skall  på strå og diverse langs Renaelva for et par uker siden..

Og de er STORE..

Hadde forøvrig besøk av noen voksne dinoer i soveposen , det var ICKE særlig trivelig hvertfall >:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som smågutt husker jeg at i en hamning hos mine besteforeldre var det en vanningsdam for beitende dyr hvor vi fanget noen larver vi kalte for "klypsaks". Disse var på en fire til fem sentimeter lange, så vidt jeg kan huske.

 

Nå har jeg ikke det minste peiling på hvilke insekter som lever i stillestående vann,men de avbildede hudrester er veldig like de jeg husker fra barndommen. Og stedet disse larvene levde, ligger i Stange kommune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Ehhh, ja de nymfene det her var snakk om ja. Svarte bare på spørsmålet om hva som var så stort og kunne leve i stillestående vann. Uklart svar, min feil :) Steinfluenymfer er ALT annet enn vanskelig å identifisere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...