Gå til innhold

Rena til helga (3-5 aug)


Anders R

Anbefalte innlegg

Gjest Terje Refsahl

Hei.

 

Bare lurte på om noen av dere som "bor" i Renaelva kunne komme med noen oppdateringer nå jeg?

Skal oppover dit nå til helga og lurer litt på hvordan tilstanden er der nå...

Vannstand, insekter, hva som klekker, hva som blir spist osv...

 

Hei Anders!

Vannstanden er i dag 246,63 det vil si to cm under normal sommervannstand. Det er vel en av få ganger at elva har vært nede på normalvannstand i løpet av hele sommeren. Dette skulle allikevel ikke være noe stort problem da elva nå har stått slik noen dager og dermed skulle ørreten og harren sannsynligvis ha tilpasset seg vannstanden og fått roa seg. Når det er sagt så vet man ikke helt hvordan dette blir mot helga, da elva går litt opp og ned om dagen.

 

Det har vært litt opp og ned i det siste hva døgnflueklekkinger gjelder, men sørg for å ha små døgnfluer (Ignita str 16) i boksen i tillegg til Rhodani imitasjoner sånn just in case. Opplevde en vanvittig døgnflueklekking sent ettermiddag og kveld rett før helga med masse stor ørret som sipet i seg døgnfluene.

 

Vårfluene svermer i store mengder om kvelden. Noen kvelder har det smelt som børseskudd ute i elva hele kvelden mens andre kvelder så har det vært litt roligere.

Sørg for å ha noen vårfluer i str 12 og 14 i boksen. Gjerne noen Devil bug, renafluer, Bruns caddis, svømmepupper etc. Tror du kommer til å få deg en hyggelig overraskelse når mørket faller på.

 

Det tas fortsatt mange fine ørreter i Rena om dagen, selv fikke jeg to fine på vårfluer nå på Søndag på henholdsvis 1,1 og 1,2 kilo på en liten hyggelig time. En av gutta der oppe sendte en sms og kunne fortelle at han lurte en ørret på litt over to kilo utpå kvelden. På tørt selvfølgelig ;D

 

Du reiser uansett opp på et gunstig tidspunkt hva vårfluefiske angår, men regn med at det er noe roligere forhold på dagtid, men vær klar til å innta elva når klokka passerer syv om kvelden, da er det ikke langt unna at ting begynner å skje.

 

Du skal vel ligge hos Paul og Kona og der var jeg en tur rett før helga, å du verden som det vaket på det strekket. Både stor ørret og harr.

 

God tur, ser ikke bort i fra at vi ses i løpet av helga da jeg blir der oppe noen dager nå.

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir overnatting hos Paul og kona ja... Så regner med at vi prøver strekket der litt, og skulle ikke det være noe, så er det vel opp til hengebrua.

Gleder meg noe sinnsykt nå ass:) Blitt alt for mye husbygging, og alt for lite fisking i år... Så blir bra med en helg i Rena ;D

Bare slappe av med en utrolig hobby, spise nyrøkt fisk til frokost (håper jeg). Og skulle fisken vise seg å være lat i perioder, så blir det litt andre artige sysler tenker jeg ;)

Så hvis helga blir komplett, så skal man rekke å få noen pene fisk, sette bort masse fluer i trærne og vrake et modellhelikopter :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir overnatting hos Paul og kona ja... Så regner med at vi prøver strekket der litt, og skulle ikke det være noe, så er det vel opp til hengebrua.

Gleder meg noe sinnsykt nå ass:) Blitt alt for mye husbygging, og alt for lite fisking i år... Så blir bra med en helg i Rena ;D

Bare slappe av med en utrolig hobby, spise nyrøkt fisk til frokost (håper jeg). Og skulle fisken vise seg å være lat i perioder, så blir det litt andre artige sysler tenker jeg ;)

Så hvis helga blir komplett, så skal man rekke å få noen pene fisk, sette bort masse fluer i trærne og vrake et modellhelikopter :D

 

Ha en fin tur ;)

 

tenke meg opp dit i helga jeg å, men sjaføren måtte droppe ut...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Blir overnatting hos Paul og kona ja... Så regner med at vi prøver strekket der litt, og skulle ikke det være noe, så er det vel opp til hengebrua.

Gleder meg noe sinnsykt nå ass:) Blitt alt for mye husbygging, og alt for lite fisking i år... Så blir bra med en helg i Rena ;D

Bare slappe av med en utrolig hobby, spise nyrøkt fisk til frokost (håper jeg). Og skulle fisken vise seg å være lat i perioder, så blir det litt andre artige sysler tenker jeg ;)

Så hvis helga blir komplett, så skal man rekke å få noen pene fisk, sette bort masse fluer i trærne og vrake et modellhelikopter :D

 

Å få se at et modellhelikopter vrakes, høres forlokkende ut ;D ;D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å få se at et modellhelikopter vrakes, høres forlokkende ut ;D ;D

 

Hehe... Da er det sikkert bare å stikke innom hvis du hører en elmotor på fullt turtall... Lover ikke at noen av oss kommer til å gjøre det med vilje, men det betyr ikke at sjansen er liten da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var Rena turen unnagjort for denne gang. Blir nok en til i løpet av høsten ;)

 

Takk for hyggelig prat Terje  :)

Og takk for koslig prat med to karer fra Skien også  ;)

 

Jeg rundet deresverre ikke kiloen da Terje, største i helga ble vel en harr på ca 42cm, og ca 35cm for ørreten sin del (den var forresten merket).

Totalt sett godt fornøyd med helga, selv om det blåste skinn og kaniner på dagtid både lørdag og søndag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Vindknuten

Rena er heller opptrappa for og si det slik.....grensende til liten flom faktisk. Har skjelden sett elva øke så fort

Var ute i går kveld i området fra Deset til litt opp forbi Mattishølen

pic1312largevo4.th.jpg

Dette dårlige bildet er tatt rett på øversiden av mattishølen på ett sted der fiskerne vanligvis ligger og drar seg og speider etter vak, nå kunne jeg padle på innsiden.

 

Storsjøen er bortimot full. Det bedrives reperasjons arbeider i Løpet kraftstasjon og turbinene står. Dette gjør at de mister en betydelig prosentandel av slukeevnen i Løpdammen, og er derfor litt på tå hev med hensyn til ekstreme nedbørsmengder. Sensommer høstflommer er bestandig farligere enn vårflommer siden magsinene som regel om høsten er fulle....Redusert slukeevne i Løpet forsterker denne problemstillingen yttligere.

Tror derfor de skrudde opp litt ekstra for og ha litt sikkerhetsmargin å gå på i Storsjøen, i tilfelle mere nedbør.

Vil tro elva går fort ned igjen, og kan utmerket godt bli fiskbar i helga, spesielt om værprognosene er relativt tørre.

Men noen garanti om ok forhold ække enkelt og gi gitt  :D. Så enkelte vak igår men ingen steady. Mye rusk i elva

Ble egentlig mere en padletur enn en fisketur.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Det er veldig bra at elva har for mye vann enn for lite!!! Da tenker jeg ikke utfra hva som et best for fiskeren, men for fisken og hele elveøkosystemet,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Den aktuelle helga har jo passert, men vi bør vel kanskje ikke starte nye tråder for hver helg.....

 

Til saken:  Blir det noen kjente fjes å se i helga som kommer?  Vi er 3 mann som kjører oppover fra Fredrikstad i ettermiddag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Den aktuelle helga har jo passert, men vi bør vel kanskje ikke starte nye tråder for hver helg.....

 

Til saken:  Blir det noen kjente fjes å se i helga som kommer?  Vi er 3 mann som kjører oppover fra Fredrikstad i ettermiddag.

 

Ser ikke bort i fra at det befinner seg iallefall en tørrfluepurist der oppe i helga ;D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk dessverre ikke anledning til å stikke innom Kvarven Terje. >:(  Fredag og lørdag gikk med til intenst fiske og idag hadde de andre 2 det så travelt med å komme hjem til gryta til ho mor... håper anledningen byr seg senere.  Hadde jo vært hyggelig å hilse på en ekte tørrfluepurist. :)

 

Vi har hatt en flott helg i Rena, klekka en masse små døgniser og fisken vaka både tett og ofte.  Ble noen små ørret + en harr på rundt 40cm på fredag, bra med klekkinger og vak på kveldinga.  Lørdag starta bra med en liten og frisk ørretpinne umiddelbart, deretter utviklet dagen seg til å bli en stor prøvelse i tålmodighet. Massiv klekking i regnværet på ettermiddagen, men som flere andre i elva, slet jeg fælt med å knekke koden. Prøvde omtrent hele flueboksen, men ikke f.. om de ville ta.  Skikkelig frustrerende.  Dagen ble redda i siste liten før aktiviteten døde ut, persa med en harr på ca 50cm og med vekt på 1,2kg.  Dette var artig.  ;D  Tok selvfølgelig bilde før den kunne gjenoppta sine vanlige aktiviteter, men jeg kom nettopp inn døra her og har ikke rukket å få lasta opp bildet.  Men pen var'n.  ;D  Vi fiska oppe i renna på nedsiden av demningen.  Fikk en overraskelse på fredag, hørte noen ropte "Hans Jørgen" fra andre sida av elva, stussa litt på hvem dette kunne være og prøvde å få fokusert mine medfødte kikkerter i motsola..... "Det er Kenneth!"  Hvem andre enn Kenneth Sneis smøg seg langs elvekanten på motsatt bredd.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Fikk dessverre ikke anledning til å stikke innom Kvarven Terje. >:(  Fredag og lørdag gikk med til intenst fiske og idag hadde de andre 2 det så travelt med å komme hjem til gryta til ho mor... håper anledningen byr seg senere.  Hadde jo vært hyggelig å hilse på en ekte tørrfluepurist. :)

 

Vi har hatt en flott helg i Rena, klekka en masse små døgniser og fisken vaka både tett og ofte.  Ble noen små ørret + en harr på rundt 40cm på fredag, bra med klekkinger og vak på kveldinga.  Lørdag starta bra med en liten og frisk ørretpinne umiddelbart, deretter utviklet dagen seg til å bli en stor prøvelse i tålmodighet. Massiv klekking i regnværet på ettermiddagen, men som flere andre i elva, slet jeg fælt med å knekke koden. Prøvde omtrent hele flueboksen, men ikke f.. om de ville ta.  Skikkelig frustrerende.  Dagen ble redda i siste liten før aktiviteten døde ut, persa med en harr på ca 50cm og med vekt på 1,2kg.  Dette var artig.  ;D  Tok selvfølgelig bilde før den kunne gjenoppta sine vanlige aktiviteter, men jeg kom nettopp inn døra her og har ikke rukket å få lasta opp bildet.  Men pen var'n.  ;D  Vi fiska oppe i renna på nedsiden av demningen.   Fikk en overraskelse på fredag, hørte noen ropte "Hans Jørgen" fra andre sida av elva, stussa litt på hvem dette kunne være og prøvde å få fokusert mine medfødte kikkerter i motsola..... "Det er Kenneth!"   Hvem andre enn Kenneth Sneis smøg seg langs elvekanten på motsatt bredd.  :)

 

Vi får ta det igjen neste sesong, Hans Jørgen. :)

Jeg var en tur på nedsiden av hengebrua i går kveld, og etter å ha gått en lang beta ned mot der fluesona starter fant jeg 3 store ørreter som sto å supa i seg døngfluer. Desverre så slet jeg med en særdeles vanskelige strømforhold, og etter et par flyt med for mye striping i døgnflua så var ørretene borte. Uansett så var det godt å se at det fortsatt står stor ørret å super i seg døgnfluer.

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Sneis

Fikk en overraskelse på fredag, hørte noen ropte "Hans Jørgen" fra andre sida av elva, stussa litt på hvem dette kunne være og prøvde å få fokusert mine medfødte kikkerter i motsola..... "Det er Kenneth!"   Hvem andre enn Kenneth Sneis smøg seg langs elvekanten på motsatt bredd.  :)

 

Hei hoje :D

 

34041_s.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Her kan man ikke føle seg trygg noe sted, disse jævla paparazzi'ene forfølger jo en stakkars tørrfluepurist overalt.  :rolleyes:

 

;D ;D

 

Nå vet du hvordan det føles, Hans Jørgen ;D ;D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja Terje og jeg tenker med gru på at jeg oppførte meg ufint mot deg tidligere her.  Men det var jo før vi ble medlem av samme klubb og nå føler jeg at vi må stå sammen mot denne djevelskapen.  Snikfotografering er en uting, selv om vi selvfølgelig ikke har noen verdens ting å skjule.  En av gutta jeg var sammen med i helga har en hang til å drive med bunnmudring, han fikk selvsagt passet påskrevet hele helga.  Jeg nevnte vel såvidt at jeg gikk med tanker om å starte en aksjon for å få oppretta en tørrfluesone.  Hadde jo vært fint om elvebunnen kunne bli spart i deler av elva i det minste.  Tror dette problemet er for lite utredet.  Det er forresten Skjalg her på forumet, han holder tydligvis en lav profil....noe jeg også ville ha gjort dersom jeg drev med sånt undermåleri.  Drev etter eget utsagn kun med overflatefiske, men jeg har mine tvil.  Han fikk nemlig en del fisk i en periode hvor mine flotte tørre kreasjoner tilsynelatende ikke fanget fiskens interesse.  Sånt lukter det dårlig av synes jeg.

 

;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Ja Terje og jeg tenker med gru på at jeg oppførte meg ufint mot deg tidligere her.  Men det var jo før vi ble medlem av samme klubb og nå føler jeg at vi må stå sammen mot denne djevelskapen.  Snikfotografering er en uting, selv om vi selvfølgelig ikke har noen verdens ting å skjule.   En av gutta jeg var sammen med i helga har en hang til å drive med bunnmudring, han fikk selvsagt passet påskrevet hele helga.  Jeg nevnte vel såvidt at jeg gikk med tanker om å starte en aksjon for å få oppretta en tørrfluesone.  Hadde jo vært fint om elvebunnen kunne bli spart i deler av elva i det minste.  Tror dette problemet er for lite utredet.  Det er forresten Skjalg her på forumet, han holder tydligvis en lav profil....noe jeg også ville ha gjort dersom jeg drev med sånt undermåleri.  Drev etter eget utsagn kun med overflatefiske, men jeg har mine tvil.  Han fikk nemlig en del fisk i en periode hvor mine flotte tørre kreasjoner tilsynelatende ikke fanget fiskens interesse.  Sånt lukter det dårlig av synes jeg.

 

;D

 

Nei vi har absolutt ingen ting å skjule, men disse nymfe folka har manipulert bilder før, så vær forberedt på at de kan gjøre noe med et bilde av deg også. Disse folka skyr ingen midler for å ta rotta på deg ;D ;D

Så dørgende kjedelig som nymfefiske er, så må de jo få masse tid til overs foran PC´n eller Mac`n.  ;D ;D Noen hobbyer må jo disse gutta ha også ;D

 

Du er forresten tilgitt for tidligere synder Hans Jørgen, så fra nå av står vi i HALFORD`S DISCIPLES sammen i tykt og tynt.

HALFORD`S DISCIPLES vil etterhvert arrangere styremøte, hvor innføring av Tørrfluesoner i alle landets elver og vassdrag vil ha topp prioritet. Strategier og gjennomføring av dette tas kun opp i Styrerommet og slipper ikke ut i det offentlige rom. Det vil bare dukke opp på fiskekortene rundt omkring etterhvert. ;D ;D ;D ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...