Gå til innhold

CDC fishing in Norway.


Anbefalte innlegg

Gjest Vindknuten

Ja gulltur. Dumme meg trodde det var rusk i håven, og så ikke at det var en plasstrips (floy) før jeg raskt slapp den ut igjen (hvilket vi gjorde med all fisk). Så på fiskekortet at jeg skulle sendt inn rapport. Den var på ca 600 gram og ble tatt på 200 meter på sørsiden hengebrua i fluefiskesona.

Floymerker som har sittet på en stund er ofte dekket av alger og annet grums og har ikke lesbart nummer, Fikle med og rengjøre det og få avlest nummeret gjør ikke jeg på fisk som skal gjennutsettes. Synes ikke du skal ha dårlig samvittighet ;)

 

Var i elva samme ons.....øøøørelite lenge ned. Ikke bare enkelt nei, med fisk som ikke tok det mest åpenbare bestandig. Var til tider en zillion spent spinners på overflata

Spent.JPG

Stilnet av utover kvelden.

Lindstad.JPG

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 555
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Gjest Påskenøtteknekker

Du traff en smule med sola på det siste bildet Helge! Det er ikke bestandig like lett når fisken har spent på menyen. Det blir ikke lettere av at den har to tusen å velge mellom for hvert minutt heller. Ikke blir det enklere av at den vaker hvert tredje minutt, og hele opplevelsen kan bli litt frustrerende. Jeg har ikke noe bedre tips enn å bruke ei litt større flue på fortommen og kanskje lage litt bevegelse i flua inn mot standplass.

Jeg innbiller meg at det fungerer, men her følger det ikke med noen garanti. Jeg har truffet på noen fisker i år som har fått meg til å føle meg som en total nybegynner innen fluefiskets edle kunst. Jeg har rett og slett blitt satt skikkelig på plass. ;D

Jeg håper du kommer tilbake til Renaelva mange ganger Jørn. Det er ei fantastisk elv med ett usedvanlig rikt insektsliv. Et sabla godt miljø langs elva er det også. I de mer folkerike periodene av sesongen kan du treffe et uttall av de lokale med "store ører og banjo". Flesteparten av disse er mer enn rause med tips og hjelp. Med det sier jeg ikke at du trenger særlig av dette, det er mer til generell opplysning. ;)

 

Jostein Berg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempebra at du synes du hadde en fin tur Jørn! :)

At en kan glede seg over en av de mest dedikerte fluefiska vi har her i landet, harren, er ikke dumt på denna tia av året og øker jo også sjansene for å bli nettopp fornøyd!

Det sværma vel endel F-16 rundt deg mens du var der også, men så lenge døm ikke legger egg i elva og ender opp som spent-spinner's i bakevjene......OG at fisken så blir selektive på døm, ja så går det vel på et vis.

Fint at du ikke lot deg skremme bort av Halford-kveget.......ja for det er vist det det heter...? :D

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempebra at du synes du hadde en fin tur Jørn! :)

At en kan glede seg over en av de mest dedikerte fluefiska vi har her i landet, harren, er ikke dumt på denna tia av året og øker jo også sjansene for å bli nettopp fornøyd!

Det sværma vel endel F-16 rundt deg mens du var der også, men så lenge døm ikke legger egg i elva og ender opp som spent-spinner's i bakevjene......OG at fisken så blir selektive på døm, ja så går det vel på et vis.

Fint at du ikke lot deg skremme bort av Halford-kveget.......ja for det er vist det det heter...? :D

 

 

 

Ja Tore, det var en fin tur. Selv om jeg har lest rapporter om noen svære ørreter så dro jeg oppover uten de helt store forventningene. Ønsket bare å få fisket noen dager med flue igjen. Sitte på bredden å speide etter vak. Så når været var brukbart, klekkingene store og vakene hyppige så kan man ikke bli annet en fornøyd. Og harr var en ny erfaring, selv om kampiveren var nokså variabel.  Noen F16 så vi også, og skytinga som vi hørte godt på Holmbo ble fjernere og fjernere utpå kvelden når stemmevolumet økte i friske diskusjoner over innsektsarter, og pro & contra vedrørende stort krokgap  :D .

 

Tidligere var jeg veldig opptatt av å slå rekorder. Det gjorde at jeg skrudde forventninger og adrenalinet til topps, ble skuffet og kjørte sur hjem til tross for fine dager i elva! Nå gledere jeg meg over å få fiske med flue, få noen fisk og gjerne noen store! Men det eneste presset jeg legger på meg selv er å konsentrere meg hardt om gode og stilfulle presentasjoner av flua. At Rena gav meg så mange sjanser til å kaste på vakende fisk var i så måte en innertier, og jeg kjørte meget fornøyd hjem! Det eneste som manglet var å spandere en kopp god kokekaffe på noen eksemplarer av ekte Renafolk, men den sjansen byr seg forhåpentligvis igjen  ;)

 

JB 

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NY KLUBB!!!

THE SAGGY BOTTOM ROADKILL FLYTYERS AND ROD BRAKER UNION.......et fritt alternativ på linje med boksershortsen!

Den litt internasjonale tittelen kommer av at Oskar Gonzales De la Hoya el Rassmussmussen, en Calvados-maker fra Hedmark som for tilværs da hjemmebrentapparatet hass eksploderte for noen år sia, er utnevnt til æredsmedlem nr1!

Hvorfor......?......fordi han er oppfinner'n av Calvados med banansmak og er Norges mest kjente bananfluefisker!

 

Kriterier;

1- Du må ha minst ett eksemplar av Oskars Bananflue i flueboksen.........eller i de minste en ledig plass til en.

2- At du ivertfall ved et tilfelle har sett en banan, spist en banan eller sklidd på et bananskall.

3- Du må forstå at ingen av disse kriteriene, klubben, Oskar Gonzales De la Hoya Rassmussmussen eller Calvados med banansmak har noe som helst betydning for utøvelsen av ditt nåværende eller kommende fluefiske.  

 

Bananflua.

34407_s.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vindknuten

NY KLUBB!!!

THE SAGGY BOTTOM ROADKILL FLYTYERS AND ROD BRAKER UNION.......et fritt alternativ på linje med boksershortsen!

Den litt internasjonale tittelen kommer av at Oskar Gonzales De la Hoya el Rassmussmussen, en Calvados-maker fra Hedmark som for tilværs da hjemmebrentapparatet hass eksploderte for noen år sia, er utnevnt til æredsmedlem nr1!

Hvorfor......?......fordi han er oppfinner'n av Calvados med banansmak og er Norges mest kjente bananfluefisker!

 

Kriterier;

1- Du må ha minst ett eksemplar av Oskars Bananflue i flueboksen.........eller i de minste en ledig plass til en.

2- At du ivertfall ved et tilfelle har sett en banan, spist en banan eller sklidd på et bananskall.

3- Du må forstå at ingen av disse kriteriene, klubben, Oskar Gonzales De la Hoya Rassmussmussen eller Calvados med banansmak har noe som helst betydning for utøvelsen av ditt nåværende eller kommende fluefiske. 

 

Må si jeg får mer og mer sans for den klubben Tore.... desto mer jeg leser om andre "menigheter"

Dessuten en klubb der jeg med hånden på hjertet kan si jeg fyller samtlige kriterier, uten å gå på akkord med noe som helst  :D

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir ingen form med medlemmslister, t-sjorter, kepser, munkehetter og buttons her nei Terje.......kun et åpent og lyst sinn fylt av fuggelpip og bølgeskvulp! :)

Er mer som ei vaksine mot ufrivillig smitte fra sympatiske klubbstartere som Terje, Jørn og Erik detta Henning.......nå har jeg en unnskyldning for å holde t-sjorta mi rein for farge som i værste fall kan føre til en ny Henry Rinnan hvis det bryter ut krig og sjefen for innvasjonstyrken tilfeldigvis fisker med kun vått eller tørt......eller sveiver med høyre eller venstre........er litt gammal hippie liksom! :P

Flower power! ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Blir ingen form med medlemmslister, t-sjorter, kepser, munkehetter og buttons her nei Terje.......kun et åpent og lyst sinn fylt av fuggelpip og bølgeskvulp! :)

Er mer som ei vaksine mot ufrivillig smitte fra sympatiske klubbstartere som Terje, Jørn og Erik detta Henning.......nå har jeg en unnskyldning for å holde t-sjorta mi rein for farge som i værste fall kan føre til en ny Henry Rinnan hvis det bryter ut krig og sjefen for innvasjonstyrken tilfeldigvis fisker med kun vått eller tørt......eller sveiver med høyre eller venstre........er litt gammal hippie liksom! :P

Flower power! ;D

 

;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir ingen form med medlemmslister, t-sjorter, kepser, munkehetter og buttons her nei Terje.......kun et åpent og lyst sinn fylt av fuggelpip og bølgeskvulp! :)

Er mer som ei vaksine mot ufrivillig smitte fra sympatiske klubbstartere som Terje, Jørn og Erik detta Henning.......nå har jeg en unnskyldning for å holde t-sjorta mi rein for farge som i værste fall kan føre til en ny Henry Rinnan hvis det bryter ut krig og sjefen for innvasjonstyrken tilfeldigvis fisker med kun vått eller tørt......eller sveiver med høyre eller venstre........er litt gammal hippie liksom! :P

Flower power! ;D

;D
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Påskenøtteknekker

Eneste klubben jeg kunne tenke meg å være medlem av for ei stønn nå er "De griseheldige rike og rauses forening".

Jeg ofrer gjerne helsa for folk jeg er glad i. Har til og med vært i nærheten av noe slikt på grunn av villfiskbestanden i ei elv, men å brenne lyset i begge eller enda flere (finnes det mer enn to?) ender for a) å setta sjølpålagte begrensninger på mitt eget fiske, eller B) bli "ekspert" i så mange forskjellige fiskemetoder at jeg aldri får muligheten til å sitta ved elvebredden for å få ro i kropp og sjel? Ikke noe for meg.

Jeg synes begge disippel-alternativa på denna sia strider totalt mot det som er essensen i min gledesopplevelse mens jeg er ved elv eller vann. Jeg fisker fordi det gjør meg glad og setter alt for stor pris på hobbyen min til å ta sjansen på å ødelegge dette med opplevelser som dette:

"Oioi! Skjerpings Jostein, nå holdt du på å nappe vårflueimitasjonen din under vann for å friste en ørret som jager dykkende vårfluer. FYYY!"

Eller alternativ to, som må bli noe lignende: "Lett på ræva og opp å stå Berg! Nytter ikke å kaste bort dyrebar fisketid bare fordi det ikke vaker. Knyt på en nymferigg eller streamer, for får du ikke snart fisk nå så er turen bortkasta!"

Jeg kan sikkert risikere å gjøra litt av hvert, men da skal det væra fordi jeg får lyst til å gjøra det. Der og da. Å få dårlig samvittighet fordi jeg ikke gjør det kommer aldri til å skje. I hvertfall håper jeg det aldri skjer, for da må jeg finne meg en ny hobby.

Purist-klubber og antipurist klubber er for pingler! Slettengens flower-power og nei til buttons og andre identitetsmerker passer meg bra. Men så har jeg brukt en time av morran til å høre på Janice Joplin også da.

 

Jostein Berg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bakslengen

Nå er Hostil`n ute med pisken at, og sparker litt både til høyre og venstre ;D

Pisken ja, til høyre på bildet under, ser man fluestanga til Hostil`N, når han

sniker seg inn på endene, for spanke gakkgakk butt, i håp om at det skal ligge

igjen noen CDC fjær til å pynte blomstra sine med ;D

[attachimg=#]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Påskenøtteknekker

Jeg kan jo ikke skuffe noen, så jeg gjør det jeg kan for å leve opp til navnet! ;D Dessuten er detta bare en liten forsmak på hva som kommer når jeg begynner å skrive om settafisken i Renaelva. Da blir det Hostil da! ;D ;D

 

Jostein Berg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Påskenøtteknekker

For å si det sånn; det har ikke blitt noe dårligere morgen av å høre på Janice i hvertfall. Når ho er ferdig med en sang sitter man ikke akkurat igjen med noen følelse av at det var halvgjort arbeid. ;)

 

Jostein Berg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som ei motvekt til Oskar Gonzales De la Hoya el Rassmussmussen's noe naive oppfatning av bananfluer, og for å minne om at også andre fugler enn ender har både CDC og andre fjær enda lenger bak, har jeg klart å finna et klipp med Frank Sawyer der han binder en av sine enkle, men geniale nymfer!

OBS- Klippet inneholder altså til dels sterke sener med fluebinding av ei nymfe kun ved bruk av kobbertråd og fasanhalefiber, og bør ikke sees av barn!

http://www.salisburydistrictac.co.uk/gallery_4.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Good old frank! Med fare for at Terje stenger veien ned til Kvarven så skal jeg mer enn gjerne innrømme at denne mannen har gjort mer for fluefiske en Halford. (Mellom oss Tore, det er jævla gøy å fiske med nymfe i klare elver i N-Norge. Du spotter fisken, har en liten sermoni med fetting av fortom til ca. 50 cm fra fortomspissen, der henges det en liten Phesahant Tail, bundet med kobbertråd) Om ju skulle møte berntsen, spør om han har noe mer av den perfekte kobbertråden til overs.

 

Nei nå starter vi FS- nymph Club!

;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Good old frank! Med fare for at Terje stenger veien ned til Kvarven så skal jeg mer enn gjerne innrømme at denne mannen har gjort mer for fluefiske en Halford. (Mellom oss Tore, det er jævla gøy å fiske med nymfe i klare elver i N-Norge. Du spotter fisken, har en liten sermoni med fetting av fortom til ca. 50 cm fra fortomspissen, der henges det en liten Phesahant Tail, bundet med kobbertråd) Om ju skulle møte berntsen, spør om han har noe mer av den perfekte kobbertråden til overs.

 

Nei nå starter vi FS- nymph Club!

;D ;D

 

Hva bruker du som fett Staffan? Har brukt mud, uten at jeg synes det er annet enn klin. Har derfor skiftet ut mono med fluorcarbon som et alternativ.

 

JB

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...