Gå til innhold

CDC fishing in Norway.


Anbefalte innlegg

Je å'n Jostein på tur ned til elva.

"Vent litt'a Jostein, (pust-pes) du går så fort...........trur'u atte (pust-pes-host) du skal få noe fisk eller,......vi må vente på Arnt veitdu, (host-host-pes-pust).......han er jo så hønn-gammal.....åsså (å hærre-host-gud).....åsså bærer'n så tungt!"

32138_s.jpg

 

Nåja.... :-\

 

Begynner på nytt!

Det å kalle detta en fisketur er kansje litt drøyt, den ene fiska kansje litt, den andre filma den første som fiska og den tredje, jeg altså, vimsa rundt å lekte spotter, satte meg fast i myrhøl å knipsa idiotbilder som en yr turist som endelig hadde fått halt deigræva opp av go-stolen og snubler rundt i armhulehøyt brennesle å hyperfantaserer om ekte villmark der en fotoglad amatør kan være så heldig å få tatt et bilde av en bjønn som gnager på beinet sitt.......el'no...?

Den sub-urb-villmarka Renaelva er byr ivertfall på litt mer enn en teoretisk mulighet med hensyn til bjønn..........om den er villig til å gnage på beinet til fantasirusa fotoamatører med ledig plass på minnebrikka tross uhemma villknipsing, er å dra det litt langt........, men håpet er der, og med ei godt overmørna T-beinsteik surra fast til støvleskaftet øker jo muligheten betraktelig!

 

Ikke fullt så kjøttsultne, men akk så farlige dyr alikavæl, var det nok av!

Jostein poserer for en poster beregna på sør-europeiske fisketurister, tittelen på plakaten skal bli; CDC FISHING IN NORWAY.....eller; ALL"GOMP'S" AWAY IN NORWAY!

32123_s.jpg

 

Bever så vi også.....eller ivertfall det vi trudde var bever, det kan ha vert Melker Rognerud på befaring, for den tok en påfallende stooor sving utenom Jostein og meg........ikke hils'tn heller! ;D

 

Jostein, som ikke er redd noe som helst, trossa andefaren og glei tilørelatende lydløst ut mellom illsint glefsende andenebb, og jeg, den eventyrlystne altså, håpa i det lengste at hele flokken skulle gå løs på Ignita-tatoeringa på underarmen hass så jeg fikk ivertfall noen actionfyllte blodbadbilder......., men neida, det ble bare med et fint fotolys!

Ikke akkurat "Women in wader's", men jøss........det finnes da sikkert noen som blir opphissa av noe slikt åsså...?

32124_s.jpg

 

Arnt (Molland Media- http://www.mollanmedia.com/ ), utflytta Fosen-væring med sans for levende bilder og med (tru det eller ei) inngrodd rynk i nesa med hensyn til karsk, her med lua bak-fram for å se undommelig ut, og det til tross for at'n er helt hønn-gammal i forhold til feks meg..........ET ÅR ER LANG TID DET ARNT!!!

32126_s.jpg

 

Her har Jostein, fotomodell for dagen og totalt uten primadonnanykker og skrupler i og gi Arnt ivertfall litt valutta for slitasjen på linsa, klart det for i går totalt usannsynlige kunst-støntet å tre flua si inn i kjeften på en harr som stakk hue opp for å kjefte på vadebråk og snørepisking!

32127_s.jpg

 

Etterat filmlyset hadde dabba av vaka det fortsatt som før.......spredt og altfor skjeldent til å kalles steady i annet enn erte-humør!

Fin tur med gode kompiser, vel værdt et hakk i hjærnebarken! :)

32125_s.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 555
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Bare en av et utvalg forskjellige biotoper i Rena detta Tahayl! :)

Hvis du ikke har blitt hekta på elvefiske enda, så fort deg å bli det.....det er da liksom det fineste som finnes! :D

Nåja.....sikkert utrulig mye annet som er fint også, men jeg er egentlig ikke i stand til å sammenligne......har egentlig bare fiska i elv hele livet og synes vel at det ikke trengs mer!

Bare fort deg å bli hekta du........du dauer ikke, det garanterer jeg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en av et utvalg forskjellige biotoper i Rena detta Tahayl! :)

Hvis du ikke har blitt hekta på elvefiske enda, så fort deg å bli det.....det er da liksom det fineste som finnes! :D

Nåja.....sikkert utrulig mye annet som er fint også, men jeg er egentlig ikke i stand til å sammenligne......har egentlig bare fiska i elv hele livet og synes vel at det ikke trengs mer!

Bare fort deg å bli hekta du........du dauer ikke, det garanterer jeg! :)

han kan falle og slå hodet sitt i elva og bli smadra i demning! ;D

har aldri fiska i elv jeg heller, bortsett fra Nitelva med sluk. kunne tenkt meg å prøve;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en av et utvalg forskjellige biotoper i Rena detta Tahayl! :)

Hvis du ikke har blitt hekta på elvefiske enda, så fort deg å bli det.....det er da liksom det fineste som finnes! :D

Nåja.....sikkert utrulig mye annet som er fint også, men jeg er egentlig ikke i stand til å sammenligne......har egentlig bare fiska i elv hele livet og synes vel at det ikke trengs mer!

Bare fort deg å bli hekta du........du dauer ikke, det garanterer jeg! :)

 

Hei Tore,

Har veldig lyst til å ta meg en tur dit, men det er litt skummelt å dra dit alene :-[

Hvis ikke ikke det tar livet av meg så gjør kona mi det sikkert  ;D

Når "stenger" Rena, kanskje jeg rekker en tur i år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rena holder oppe til midnatt den 14 september den Tahayl!

De eneste farene i og langs Rena er nok "hektningsfaren" hvis det virkelig klaffer brukbart med alt når en drar dit, insekter, fisk og ikke minst vær og regulant.

Egen høye forventning er også en fare, men alle som har fiska litt veit hvor hardt det kan ta på hvis skuffelsen tar tak i en.........og det gjør den jo hvis forventningene kansje var litt større enn når overnevnte forhold slår gæli ut, ivertfall for mange!

Opplever det sjøl også, sjøl om jeg egentlig er ganske nøysom i forhold til resultater reint fiskemessig, ting kommer iveien da en kansje burde ha dratt, og da en endelig kommer avgårde synes ting og være over........, men hvis'n ikke gir opp så går det før eller sia ens egen vei, og da.......ja da blir små og større drømmer kansje oppfyllt så det holder ei stønn! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart med så tamme ender såpass langt fra parker hvor folk mater fugla litt.........og jada, det er nettopp derfor dissa stokkandungene på bilda her er så tamme, folka som bor der ved elva mater døm litt! :)

Han som eier den gresskanten der vi var mater døm, han på motsatt sie litt neafor gjør det også........hele gjengen på minst 8 for att og fram over elva så fort det viste seg folk ute der, og det var både arti og litt undelig for en gammal andejeger å se! :D

 

Litt vanskelig med sylskarpe bilder i det lyset, men det holder til forumsbruk.....og stemningsfullt ble det da!

Flere ganger passerte døm oss på en fortomsspiss avstand......mjuke fine lyder kom det fra døm også! :)

32185_s.jpg

 

Her har Jostein vada såvidt ut til venstre, og dermed kommer hele gjengen svømmende......ei forsiktig vifting med stanga.......og alle stoppa opp på erbødig avstand mens fisken som sto litt lenger ut ( og som tok, men ikke satt) fortsatte å vake.......den lille rett uttafor andungene måtte ha seg ei lita tenkepause, men kom igang igjen den også så fort gjengen fjærna seg littegrann nedover igjen.........det var trivelig, og det vil nok sitta lenge sjøl i en slik teflonhjærne som min! :)

32186_s.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en spesiell opplevelse på Kvarven en tidlig morra midt i juli, en rovfulg av noen slag(stor var den hvertfall) kom fra stor høyde, stupte ned og tok en andunge så spruten stod .. så det mangler hvertfall en andunge i en av flokkene der oppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Villmarka har kansje tapt litt tærreng til både forsvar, regulant, villcampere og fastboende, men den er der i kraft av praktisk talt alt det dyrelivet innlandsnorge har å by på unntatt rein.....ja og kansje hjorten da, sjøl om den neppe er langt unna.

I skogene vest for Rustad litt syd for Rena er det da hjort, og jeg og OME kunne kjørt på en ved Ebru i Løten på tur hjem en kveld.

Oter er det i Rena, bever sjølsagt, fiskeørna bor oppi lia bak Berntsen, bjønn sees med ujevne, men neppe tilfeldige mellomrom.....og sjøl om det kansje høres skummelt ut med en slik kraftkar i nabolaget er det neppe noen større fare enn å kunne få en fin naturopplevelse ved et kort og heldig glimt av den.

Gaupe og ulv finnes det rundt i skogene der, rådyr og elg, masse elg.

Hara er vel unødvendig å nevne, men en liten innrømmelse tvinger seg fram etterat Helene harefrøken skalla i støtfanger'n min for to år sia og etterpå fikk lurt fram reven til veigrøfta der jeg la'a igjen etterpå.

Elgfamilien nede i Haugedalen der Gunnar, Helge og Tone bor, har minka fra tre til to nå......om det var veien og bildyret, eller en kansje mer naturlig måte for ei elgkalv å bukke under på....ja det veit ingen!

Da vi var på Kvarven og kikka etter Kennet for ei stønn sia rota det rundt en uglefamilie på fem i tretoppa ut mot sletta.....og svart-trosten som danser morraspolka på taket til Terje om morran er tammere en slike flest! :)

Ja har jeg glømt noen i farten, så er døm sikkert der i alle fall, og innimellom viser døm seg alle sammen mer eller mindre for en og annen......er ikke det flott? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Påskenøtteknekker

Som vanlig en kjempetrivelig tur. Det får ikke blitt annerledes med Tore og Arnt. Kvelden før traff jeg en annen trivelig kar også. Totning og greier. ;) P.K. hjalp meg med lyssetting (blått lommelyktlys) når jeg tok bilder av Siphlonorusene. Takk for hjelpa! Leit at forholda var labre når du var der. :(

 

32246_s.jpg

"Hvor smart er det å vise gumpen til den tullingen der da Andhild?" - "Det er bare å vende seg til slike blikk fra gutta. Du skjønner det Quakkhild, gutta er rumpeglanere samma hva. Spiller ikke noen rolle om det er CDC eller - hmm... - andre ting de glaner etter skjønner du!"

 

32247_s.jpg

Denna Siphlo-jenta har akkurat løsna fra elskerens faste grep. Det ser nesten ut til at ho er litt små-sår i skrøvet. ;D Rett etter at bildet blei tatt fløy ho avgårde for å føre slekta videre.

 

32248_s.jpg

Verre gikk det med denna Siphlo-gutten. Han begynte å miste balansen umiddelbart etter parringen. Utrolig vakre disse Siphlonorusene, og ingen av døgnflue-gutta har vel større øyne enn de. Ligner litt på øye til oss menneske-gutta når vi ser noe lekkert! ;)

 

32249_s.jpg

Må bare ta med et bilde til av disse kanon-kulene. Utrolig vakre disse Siphlonorusene. Vår tredje største døgnflue, og de med den desidert vakreste bryllupsdansen av alle.

 

Jostein Berg

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var i Rena i går jeg også, men så dessverre ikke dere..

 

Hilste på Arnt oppe på Kvarven tidlig på dagen, mens vi fanget store steinflue-Dino'r som han skulle forevige med kamera. Hilste forresten på samme andeflokk litt senere på dagen, og jaggu ble jeg litt forbauset da de kom svømmende ut meg for å hilse på. Tamme ender det der ja.. Heldigvis bryr ikke ørretten seg mye om disse endene, og vaker igjen så fort anda har svømt over den..  ;)

 

Terje var så snill og låne meg kajakken sin, og det er første gang jeg har fisket fra kajakk i Rena. Det var bare helt utrolig deilig å være så mobil, og Rena steg flere hakk i "pen-elv-kategorien" da jeg fikk sett en del av elva fra "sjøsiden", ja. Jeg koste meg så glugg i hjel, at det ikke gjorde noe om fisket var tregt. Mange nye fiskeplasser fant jeg også... ;)

 

Fisket var ikke noen høydare der jeg var i går, og det ble mye småfisk, men i en kort liten klekking av fjærmygg etter det voldsomme regnværet fikk jeg et par riktig pene harr, og én fin ørret. Det tok ikke av på kvelden heller, men et par midre ørretter klarte jeg og Terje å lure i bekmørten...

 

Fikk tatt et bilde med selvutløser av en fin ørret jeg fikk midt på dagen i går (glemte blitz i motlyset, men...).

 

 

[attachimg=1]

post-14-139498503642_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

Flott fisk :)

Løste verdensproblem med Terje i sikker 45 min i tlfen en dag, og da sa han at du var der....Med kajaken. Jeg vågde meg ikke ut i det pokkerskapet når jeg var der, men det er jo et utrolig bra fremkomstmiddel i Rena da. Det er det ingen tvil om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke villørreten i Renaelva fin Flemming? :D Godt gjort å få en slik en på en treig dag!

 

Jostein Berg

 

Jo, feit og fin og god høyde på ryggen hadde den... ;)

 

Jeg padlet ned til Rødsbakken, og fikk noen fine fisker der før vinden ødela alt. Skal si det var slitsomt (for en som er fersk padler) å padle opp til Kvarven igjen. I de siste svingene før hytta tok jeg i det jeg hadde, men da jeg så på trærne ved siden av meg, så sto jeg faktisk stille i strømmen, og måtte legge i enda et gir.. :o

 

Skjønte etterpå at jeg skulle ligget enda tettere på land, og kanskje tatt opp ankeret bak etc., men jeg kom da opp til slutt. Svett og sliten... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Påskenøtteknekker

Du er ikke den eneste som har vært sliten i kajakk i Renaelva Flemming. Jeg vedda med meg sjøl engang at jeg skulle klare å padle fra nederste punktet du ser sørover fra brua på Deset og opp til Hengebrua uten pause.

På den turen forsvant lunch, middag, fem liter svette og ikke så få tårer. Og jeg kan fortelle deg det at turen fra Rødsbakken og opp til Kvarven er tung sjøl om man padler "lurt".

Hva synes du om bunnforholda i elva nå som du har sett noen kilometer av herligheten fra kajakk? Greit nok med tanke på variasjon for insekter, gyting osv? Ørreter utstyrt med radiosendere har vist at det trekker gytefisk til Rødsbakken-strekka allerede i august, og at de blir der til slutten av oktober, begynnelsen av november. Og er det brukbart med ørret der fra før av, kan du tenke deg hvordan det ser ut under teppeklekking i slutten av september.

 

Jostein Berg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva synes du om bunnforholda i elva nå som du har sett noen kilometer av herligheten fra kajakk? Greit nok med tanke på variasjon for insekter, gyting osv?

 

Visste ikke at det var så mange grunne partier og frodig bunn før denne turen med kajakk...

Selv med kompactkamera uten polaroidfilter ser mann hvor frodig det er akkurat her. Ikke rart at denne elva er næringsrik, nei... ;)

 

 

[attachimg=1]

post-14-13949850364794_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neste gang kan du få prøve kanoen min Flemming, da er du ivertfall garantert teppeklekking..........av åreknuter i skuldre og biceps'er pluss sprengte blodkar i øyeepla.......mjølkesyra etser seg ut gjennom huden, og av en eller annen grunn får en alltid vondt i venstrearmen først!...? :D

 

To glade, og en ikke fullt så glad laks! :)

32285_s.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Påskenøtteknekker

To nye turer i Renaelva har gitt få fisk, men naturopplevelsene har vært prima. Var en tur i elva med Slettengen i går kveld, og jeg har aldri i min lange karriere som fluefisker sett ei slik teppeklekking av yndlingsdyret på jord. Når det elva samtidig var totalt belagt med spinnere etter ei tidligere klekking, var dette en stor naturopplevelse. Leit det var så mørkt at det var umulig å ta bilder av det.

32585_s.jpg

 

Jeg var så heldig å få besøk av ei Dinojente også. Fantastisk skapning! CDC-caddisen på det ene bildet er bundet på krok 12.

32586_s.jpg

32587_s.jpg

32588_s.jpg

 

Det var ikke så dårlig med vårfluer i går kveld heller.

32591_s.jpg

 

Familien gækkers var som vanlig på plass. Alle ovelevende unger er nå flyvedyktige.

32589_s.jpg

32590_s.jpg

 

For noen få dager siden tok jeg dette bildet av to traner på et av jordene på Deset. Bildekvaliteten er særdeles dårlig. Den store avstanden mellom håpefull fotograf og fotoobjektene får ta litt av skylda.

32592_s.jpg

 

Tore og jeg var så heldige at vi fikk se to forskjellige rovfugler i går kveld. Den ene klarte jeg ikke å ta bilde av. Det var en falk av et eller annet slag. I størrelsesorden 2X spurvehauk kanskje? Den andre klarte jeg å få festa på minnebrikka, men også her var avstanden STOR. Jeg ser det er en våk, heller til fjellvåk, men tar kanskje feil?

Som vanlig en deilig kveld ved elva til tross for null fisk. Får liksom ikke blitt annerledes når jeg har Tore som selskap.

 

Jostein Berg

32593_s.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser det er en våk, heller til fjellvåk, men tar kanskje feil?

 

Det ser ut som en fjellvåk slik jeg ser det også Jostein. Spesielt hvis dere la merke til om halen var hvit/lys med et bredt svart endebånd noe det kan se ut som på bilde og svart flekk ved hver vingeknoke som man jo tydelig ser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja vi er noen fine nelliker vi Jostein, særlig jeg.......sitta enda en kveld ved elva uten og setta sammen stanga engang........er det rart det ikke ble noe fisk da! :P

 

"Er det gæli å ha det så fint uten å ha med familien Tore?", sa'n Josten og lot et sløvt polaroidblikk dvele uten baktanker til bindebordet på all CDC fjøra som svømte forbi.

Så spratt'n plutselig opp fra den komfortable stolsekken så jeg nesten skvatt av den skeive grastua jeg satt på...."Det der var vak det farr, det er jeg bittelittegrann nesten hundreogfemtito prosent sikker på nesten.....muligens kansje!", etter slike bastante meninger er det godt å slappe av litt, og vi ble sittende der til vinden løya ivertfall litt og bekrefta at det antakeligvis utvilsomt kansje virkelig var vak han hadde sett!

Hadde enda vinden løya litt til.....kasta til Jostein liksom ombestemte seg og dro nordover istedet for rett øst.......særlig den biten fortommen utgjorde!

Lysta til å slenge med underleppa var gørdiger der jeg satt, komentarer som; "Si meg en ting min gode mann.....hvor lenge var det de hadde fisket med flue sa de?" ville garanter bli møtt med; "Hopp oppi vader'n min å prøv sjøl du kjekken!", akkurat som om det er mulig å få festkula mi oppi vadebuksa til en sånn underernært liten tass! :D

Det blåste såpass at Jostein, som tydeligvis trudde at'n hadde mye større ører enn han egentlig har, begynte å dukke for et snøre som ivertfall fra der jeg satt passerte helt fint!

En ny komentar forma seg i hue mitt, noe om digre ører og derav flueredsel, men før jeg rakk å kalkulere risken for rikosjetter kom Jostein innatt.

32602_s.jpg

 

Tre forførende slektinger av Dolly Dukk svømte med vrikkende gomper forbi to storforbrukere av CDC uten å frykte kaldtrekk der bak et eneste sekund! :)

32603_s.jpg

 

Fikk aldri noen bra vinkel på vårfluerushet langs land, men her er det da ivertfall et par!

32604_s.jpg

 

 

Siste rest av solgløden trakk seg lengre og lengre ned i kjølevannet bak sola og mindte oss på at den lyseste tia definnitivt er over ved å la stjærnene overta med mer inntens glød enn bare for en måned siden.

32605_s.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...