Gå til innhold

CDC fishing in Norway.


Anbefalte innlegg

  • Svar 555
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Gjest Bakslengen

Tilbrakte dagen/kvelden i området mellom hengebrua og demmningen

sammen med Jostein. Ikke noe problem å gå tørrskodd etter land

oppi kanalen heller, men siden det blir såpass fort dypt blir det ikke

så store partier som blottlegges i forhold til andre deler av elva.

Var vind og lite vaking til å begynne med, noe som tok seg opp

etter hvert som vinden roa seg.

Med det frustrerende fakta at fisken i kanalen har en egen evne til

nesten hele tiden å stå en meter utenfor kasthold, greide vi etter

mange bom, risping og misting, og få 3-4 ørreter og en harr.

 

En harr på 1kg+ jeg fikk etter mye strev og henting av fluer i busker og kratt,

som flytta seg rund sammen med 4-5 andre, og som Josten sa, ville ha for

all ettertid blitt kalt sik, hvis den ikke hadde blitt tatt.

[attachimg=#]

 

Avslutta kvelden etter det ble mørkt, med å jakte oppstrøms etter

fisk som sto nære land med CDC vårflue klekkere.

Etter at jeg hadde rispa den første, var det Jostein sin tur.

En mulighet han benytta godt, med å lure en pen ørreten på 700.

[attachimg=#]

 

Så alt i alt en vellykket tur ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Påskenøtteknekker

Det var ikke så hel-enkelt nei. Første fisken vi prøvde sto vel nesten 30 meter ute i elva. Attpåtil var eneste stedet å nå den fra 30 meter oppstrøms. Utrolig nok tok den på første flytet som traff. Jeg ga tilslag alt jeg var god for, hvilket førte til at 15 meter med backing så vidt rørte seg litt i vannskorpa. Gunnar som sto noen titalls meter nedstrøms med fokus på flua og fisken snudde seg mot meg og sa: "Hvorfor stramma du ikke opp´a?" ;D

Til det Tore skriver om nedtappinga. Denne sommeren har regulanten vært "snill". Det har nesten vært slik at en pessimistisk stakkar som meg sjøl har gått rundt med følelsen: "Når skal vi bli straffa for detta da?" Og så skjer det selvfølgelig. Og det jævlige med denna nedtappinga er at Storsjøen har vært full og vel så det. Først strupte de igjen vannføringa i forbindelse med vedlikeholdsarbeidet i overføringa fra Høyegga, så ble de etter ei kraftig regnskur nervøse for mer nedbør og slapp på som bare det. Dette førte til halv-flom.

Tenk hvis regulanten hadde hatt is nok i magan til å slippe på litt mer vann den neste uka eller to i stedet for. Dette året har vannmagasinet vært stappfullt hele tia, og selv det klarte de ikke å utnytte for å spare strandsonen. Tenk hvordan detta hadde sett ut hvis fyllningsgraden var liten. :rolleyes:

Henger meg på Helge litt også. Som han skriver; det er mye hjortevilt langs Renaelva, og revevalper, grevlinger og en og annen hara. Bruk øya og kjør forsiktig!

 

Jostein Berg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt noen slike tilslag med ekstremt mye snøre og backing ute jeg også!

Den ene gangen satt jeg i kano, og det var nummeret før jeg ramla ut da siken, som sto 15 m ut og 15 m ned skulle krokes med den digre negative snørebua på grunn av ulik strømhastighet..........både jeg og OME ble litt overaska over at den satt, at den ikke satt spesielt godt og datt av etter noen sekunder var ikkeno overaskende! :D

 

Med tanke på å få regulanten til å ta enda mer og kansje riktigere hensyn trur jeg Utmarksråd og Elveeierlag kansje kunne trenge litt ekstrahjælp, for det er sikkert ikke enkelt å komme slike som Taubøl i tale med tanke på hensyn til artsmangfoldet i ei elv tilknytta en produksjonskjede av det eneste slike ser ei elv som...altså strøm!

Uttalelser som litt fritt gjenfortalt fra Åmot-møtet i vår da Taubøl sa noe slikt som at det er kun strømproduksjon som GLB og andre  lignende regulanter er opptatt av, så kom nok det rett fra steinhjærtet til en som har solgt biolog-sjela si til den statlig styrte profitt-ideologien som rævkjører hva som helst for å tyne 3 øre mer ut av kubikken..........TVI!!! >:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Påskenøtteknekker
Med tanke på å få regulanten til å ta enda mer og kansje riktigere hensyn trur jeg Utmarksråd og Elveeierlag kansje kunne trenge litt ekstrahjælp, for det er sikkert ikke enkelt å komme slike som Taubøl i tale med tanke på hensyn til artsmangfoldet i ei elv tilknytta en produksjonskjede av det eneste slike ser ei elv som...altså strøm!

Uttalelser som litt fritt gjenfortalt fra Åmot-møtet i vår da Taubøl sa noe slikt som at det er kun strømproduksjon som GLB og andre  lignende regulanter er opptatt av, så kom nok det rett fra steinhjærtet til en som har solgt biolog-sjela si til den statlig styrte profitt-ideologien som rævkjører hva som helst for å tyne 3 øre mer ut av kubikken..........TVI!!! >:(

 

Er ikke det samme mannen som tidligere var ansatt i NINA og som samarbeidet med fylkesmannskontoret v/Tore Qvenild om "Glommaprosjektet"? Et prosjekt som skal gi en illusjon av at det offentlige og regulanten (GLB) bryr seg om elvene våre og det som lever i og rundt disse? Den samme mannen som gikk fra den stillingen til en ny jobb hos regulanten, altså GLB?

 

Jostein Berg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde slike ting som utgjør det som kalles dagsform, hatt en litt høyere og jevnere middelverdi hadde jeg sikkert fått klora ned de siste innlegga mine i denna for noen andre enn meg, topic-diffuse snubletråden litt fortere og mer tidsriktig, men det gjør vel ikke så mye om det nesten har blitt litt "gamle nyheter" heller i og med at det ikke akkurat inneholder noen sensasjoner! :)

 

OME var sandal-gjenger med nyopperert tånegl på denna siste turen, ikke så værst å finna en passe stor kastestein med en utrulig sær sik uttafor da! :)

Detta er fluebytte nr 5.......siden ble det fler.....mange fler!

33392_s.jpg

 

Scott savner'n far, og vil dele stein!

33393_s.jpg

 

To blad Scott og en lykkelig fisker med værdens mest trælete sik!

33394_s.jpg

 

Gunnar kom, og ble mistenkelig populær........det var ikkeno rart, for han hadde gulrotkake i sekken! :)

33396_s.jpg

 

Jostein og Sven Erik kom også, og plutselig var vi 5 tobeinte og en firbeint som satt å glodde på en sårbeint som kasta og kasta på en sik så umulig som bare sik kan væra, helt til skumringen ble for tjukk og siken, uten engang å forklare hvorfor, slutta å vake.

Etterpå var det gubbemøte med mye glising på grasbakken til mørket hadde vart ei stønn, og siden dagen hadde vært så varm ble det fort kaldt for de mest tynnkledde.

Da vi skulle gå var det noen som sa; "Gå foran du Tore, du som er den virklige indianeren blandt oss",(:rolleyes:).......jeg skjønte jo at det var mest i tilfelle vi skulle støte på bjønn, og at døm da håpa på at døm skjøl skulle klare å komma seg unna mens jeg ramponerte  bamsefar!

Trengte ikke å be meg to ganger, her skulle kajakkfolket få kjørt seg.......man peker ikke ut meg som bjønnåte ustraffa!

Jeg tok den stien som gikk mest i sikksakk gjennom skogen og ga på såpass at sålegjengera bak nesten måtte jogge for å holde følge!

Det tok ikke lange tia for den første pannebrasken brasa inn i en trestamme med nesten samma lyden som når du slår en vedkabbe hardt i en trelegg.......tre ganger til smalt det før det ble slutt på skog..........og da var det så mye høylydt snufsing fra The Ajungliakkiakki-boys bak meg at ingen hørte at jeg råflira!........(Var ikke det godt jøgi da veit ikke jeg! :D)

OME, som er minst like rar som meg syntes han hadde vært heldig som fant akkurat en slik fisk denna dagen, og på hjematturen var vi heldige alle tre da vi enda en gang for denna sommer'n bomma såvidt på enda en hjort, denna gangen litt nord for Rustad.

 

Oi, detta gav såpass mersmak at jeg røsker deigræva ut av søkket i go-stolen og spontanfyker opp i elva en tur......so long! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bakslengen

Mista den sammenleggbare håven min, den kvelden du snakker

om over her Tore, med grønnt nett og svart jukseskinn etui.

Hadde satt pris på en tilbakemelding hvis noen finner den

på Rødsbakken :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Påskenøtteknekker

My ass to Erik. ;) Aldri tidligere i den industrialiserte verden har vel et samfunn hatt slike muligheter for å vise naturen store hensyn som det norske samfunnet har i dag. Hvorfor skjer det ikke noe? Les tråden om storfisk i Mistra. :rolleyes:

Lurer på om ikke svaret på elendigheta er trangsynt egoisme? ???

Når naturen attpåtil blir forvalta av folk og yrkesgrupper som er mer opptatt av å klø hverandre på ryggen enn den jobben de er satt til, da bare må det bli en del elendighet.

Er regulanten forholdsvis snill mot Hemisila?

 

Jostein Berg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Påskenøtteknekker

Nå har ikke jeg vært der så mye de siste åra, men jeg har aldri sett den slik som Rena ofte ser ut.

 

Hva kommer dette av, egentlig? Og(!), kan man forvente at det vil vare?...

 

Tja, hva kommer naturødeleggelser som regel av? Når forbanna alt skal regnes i kroner og øre for at AS-Norge skal kunne slå seg på brystet internasjonalt og bli henvist til, bare må det bli slik. Dette har jeg skrevet tidligere en gang, men jeg synes så absolutt det er på sin plass å kline til med en ekstraomgang: Gro Harlem Brundtland innførte begrepet "AS-Norge" en gang på 80-tallet. Det dette slagordet innebærer av konsekvenser angående menneskelighet, natur, varme og omtanke etc har fått meg til å mene at hvis noen en gang i fremtiden skal sette opp en statue av henne, så håper jeg det er for at duene skal få et sted å drite.

Regulanten har hatt mer eller mindre fritt spillerom i både Renaelva, Barduelva og resten av de regulerte/voldtatte elvene våre. For Renaelvas vedkommende har en tilbakelent og overfor regulanten tjenesteivrig fylkesfiskeforvalter gjort det han kan for å verne - ikke fisken og insektene m.m - men nettopp regulanten/kraftprodusenten.

For å slippe å betale overtid for damvokteren, har han kun slått "av-på" etter ordre fra arbeidsgiver. Dette har selvsagt fått konsekvenser. Det er ikke greit å være insekt og yngel når vannet synker 50-60 cm på en halvtime. Dette skulle utbedres i fjor med en automatisk styring av damlukene. Men så skjedde det noe (kanskje dette ikke var så sterkt prioritert?) og de utsatte det til juli dette året. Det merkelige er at intet har skjedd...

Om man kan forvente at dette skal vare? Jeg skal gjøre det jeg orker for å legge press på regulant/fylkesfiskeforvalter. Hvis ingen gjør den drittjobben så kommer det i hverfall ikke til å bli bedre, heller tvert om. Men om jeg orker hele denna jobben på samme måte som jeg har holdt på de siste åra vet jeg ærlig talt ikke. Når jeg leser slike innlegg som åddvard hadde i tråden om gytefisken i Mistra i dag får jeg mest lyst til å gi f... Kanskje mye bedre å la det gå sakte men sikkert nedover med villfiskstammene våre? Særlig storørretstammene, som må sies å være på utryddelsens rand i store deler av landet. Dette gjelder forresten for den nærings-/gytevandrende ørreten i Mistra/Storsjøen også. Storsjøen er forresten også forgifta av gjentatte utsettinger av oppdrettsørret i regi Høgskolen/Evenstand/Glommaprosjektet v/Tore Qvenild. For denna gjengen har funnet ut at man istedet for å ta en upopulær avgjørelse som å gi produksjonsfisken/gytefisken bedre vern, er det bedre å bruke avlatspengene til regulanten av vassdraget til å sette ut oppdrettsørret som ikke overlever. :rolleyes:

Sånn! Nå kan en vel si jeg har brutt mitt eget løfte om ikke å snakke forvaltning før 16. september? ;D

 

Jostein Berg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant desverre ingen håv i stad jeg Gunnar, titta vel ikke etter noe slikt heller, for jeg så ikke innlegget ditt før jeg kom hjem!  :-[

 

Jostein og Erik....enig, bortsett fra det med Bruntland hvis hu ikke får selskap med mange fler fra alle fløyer ved foten av et fuglefjell......aller helst hadde jeg sett at kuer kunne fly! :D

 

 

Kun to ender der i dag, om de andre var ute å fløy, og om døm kommer tilbake......nei det er ikke godt å si, kansje det snart er "All gomp's away" på Rødsbakken...? :-\

33418_s.jpg

 

Dissa to var da ikke mye bekymra ivertfall!

33419_s.jpg

 

"Hva var det slags brød du hadde sa du.......vi er ikke kresne vi!"

33417_s.jpg

 

"Detta duger!"

33420_s.jpg

 

Et polarbrød seinere; "Hmmm....er det ikke mer?"

33421_s.jpg

 

"Takk skal du ha og ha det bra tjukken!"

33422_s.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bakslengen

Nei, den håven er vel borte for godt, tror jeg la den fra meg på bakken

da jeg demonterte stanga der vi hadde parkert.

Var en tur ved koia i kveld, bare for å bekrefte at ørreten glimrer med

sitt fravær, noe den gjorde, men ganske pen harr sto det der det

det egentlig burde stått ørret.

Synd, dette var egentlig favoritt strekket mitt for pen ørret, men har

blitt dårligere for hvert år som har gått med effektkjøring i Osa.

Fikk da trent litt på snakeroll kastet, uforstyrra uten å bli mobba ;D.

og lurt et par harr med en for meg ny variant(bindteknisk) CDC døgnflue.

Flua.

[attachimg=#]

 

Fiskene.

[attachimg=#]

 

[attachimg=#]

 

Så jeg kan ikke gjøre annet enn å klage ;)

post-0-1394985048625_thumb.jpg

post-0-13949850486918_thumb.jpg

post-0-13949850487308_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Nei, den håven er vel borte for godt, tror jeg la den fra meg på bakken

da jeg demonterte stanga der vi hadde parkert.

Var en tur ved koia i kveld, bare for å bekrefte at ørreten glimrer med

sitt fravær, noe den gjorde, men ganske pen harr sto det der det

det egentlig burde stått ørret.

Synd, dette var egentlig favoritt strekket mitt for pen ørret, men har

blitt dårligere for hvert år som har gått med effektkjøring i Osa.

Fikk da trent litt på snakeroll kastet, uforstyrra uten å bli mobba ;D.

og lurt et par harr med en for meg ny variant(bindteknisk) CDC døgnflue.

Flua.

[attachimg=#]

 

Fiskene.

[attachimg=#]

 

[attachimg=#]

 

Så jeg kan ikke gjøre annet enn å klage ;)

 

Har du latt deg inspirere av han der Johan Klingenber nå a Gunnar ;D ;D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos Bruntland:

 

Hun var sjef for WHO (World Health Org.) da de jobbet med å innføre nye retningslinjer for ernæring, og derunder begrensning av sukkerkonsumet. Sukkerindustrien (Coca Cola, Pepsi, osv) er et stort og inflytelsesrikt troll, og prøvde diverse mafia- og axis of evil-metoder for å omgjøre anbefalingene til WHO. Dette klarte de ikke, men de fortsatte kampen mot WHO fra nye vinkler. De begynte istedet å kjøpe seg positive uttalelser fra div inflytelsesrike personer - stort sett leger og professorer.

 

I dag jobber Gro Harlem Bruntland for Pepsi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...