Gå til innhold

CDC fishing in Norway.


Anbefalte innlegg

  • Svar 555
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Ja om vi bare pælmer ut kroken så trur jeg ikke det blir mye av propeleringen Tore, men noen er mer hellekoptre enn andre :D  Og den dagen man hører et helekopter og det er flua så er det no gæli :P hehe

 

Ja men da trur jeg at jeg var å titta på fluene dine i fjor ;D  Jeg ble imponert ;D  Og er...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Tore er en skrekkelig god fluebinder! Han er nitidig og svært nøye! Kjempeflink fluekunstner, er skrekkelig imponert over det han lager. Jeg er bare litt redd for at han setter en unaturlig høy terskel. Fluene behøver ikke se ut slik for å fange fisk. For mange år siden, ennå mens jeg syntes det var gøy å binde fluer så dreiv jeg også med slik fluebinding. Nå er jeg jeg bare på jakt etter å lage fluene så rask som mulig, bare for at de skal fange en fisk. Avtrykket er viktig, men hvordan man fisker dem er viktigst, altså presentasjon, presentasjon, presentasjoooooooooooooooon!

 

Men ærevære Tore og hans likemenn/damer fortsett der dere er, bind fluer for fluebindingmorro, men si aldri at det er det som skal til for å fange fisk! Husk, fisken bestemmer seg på et brøkdels av et sekund for om det er mat eller ei. En god imitasjon er til syvende og sist hvordan du presenterer flua!!! En perfekt imitasjon kan ikke bindes, til det er kroken og krokbøyen for synlig.........!

 

Skulle gjerne skrevet dette mere humoristisk, men......

 

Staffan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Staffan og dere andre også har helt rett i at det ofte blir litt mye fokus på fluene, mange fluer blir til fordi fokuset der og da er sylkvasst festa til det en driver med akkurat da og midt på vinter'n.....at det er så gøy i tillegg får ofte slike konsekvenser som at mye av det som blir til i tillegg får altfor mange og tidkrevende momenter til at man gidder fært mye slike også! :)

En annen ting er den praktiske utprøvinga.....DEN tar lang tid den! :o

Men, det er gøy og trivelig å leke seg fram til mye rart med sånt småtteri.......og det er vel der drivkrafta først og fremst har vært for min del.....det er morro og intresant, kansje særlig fordi det egentlig ikke spiller så stor rolle.......fisken godtar jo ofte det aller enkleste som atpåtil er kjapt å produsere så en alltid har nok av det der det teller mest! :)

 

Dessuten er dere egentlig litt mye for snille....jeg veit nemlig hvor fiklete jeg er og hvor mye opptenningsfluer det blir her i går'n, og i tillegg er ikke noe av det jeg gjør noe avansert i det hele tatt.....bare enkel og helt elementær flue-bin-ding-e-ling! :)

 

Som en demonstrasjon på at ikke alt er nyttig...., men morro alikavæl, kan jeg jo vise fram ei flue som det tok natur'n 5 hundre milioner år å framstille bare kroppsmatrialet til (detta veit jeg, for den var en liten bit av ett fosil.....godt at jeg slapp å vente på det du! :D)

 

Ur-steinfluea.....toppen av u-nytte, men litt gøy alikavæl! ;D

32911_s.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Tore er et lyspunkt i tilværelsen, en person jeg setter stor pris på, fluebindinga også! Vi som kjenner han utenom disse spalter vet at han er en stor humorist og en fantastisk up-going kar!

 

Tror vi kommer til å oppleve mye fra den kanten sålenge han kan ha macen på fanget og at vinterdeppinga ikke tar har fullstendig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forrige natt's udåd ble krystallisert i form av et forvridd lik i vindusposten, liket bar allerede preg av rigor mortis og uttørking etter en dag med etter forholda brukbart solskinn i et par timer midt på dagen.........at vindusposten ikke har sett støvkluten på ei stønn ble også ganske tydelig!

På gulvet under vinduet lå strikken som hadde fellt den lanbeinte Tipula'n i flukt, og Miss Marple hadde ikke trengt lange tia på å legge sammen to pluss to i detta mordmysteriet, for så å rette en harmdirrende og anklagende knokkelfinger mot pondusen i go-stolen kun tre meter unna!

Om jeg hadde lagt meg flat, falt sammen i en hulkende tilståelse med folda hender så håndjærna lett kunne smettes på....?....nei ikke faan om jeg hadde gjort!

"Svinet gikk helt umotivert til angrep på meg med digre høggtenner og mordlysta lysende ut av helt sinnsjuke øyer Herr Dommer........jeg var helt sikker på at min siste time hadde kommet........det var da jeg fikk øye på strikken som tilfeldivis lå på stuebordet, og jeg skjøt uten å tenke......i nødverge........prøvde jo å treffe'n i et av beina, men tullingen dukka og fikk strikken midt mellom øya!"

32924_s.jpg

 

Bein ja..........Daddy Long Leg's og bein...?

Hmmmm......det er mye en kan lage DLL bein av, men klassikeren er vel Fasanhalefiber!

Tankene kom fort vekk fra hverdagtragedien i vindusposten, anklagende gamle damer, knokkelfingre og mikroskopisk skyldfølelse.

Et annet langt mer blodig og fjæfykende drama som utspant seg rett uttafor det samma vinduet forrige sommer dukka opp fra mye gammalt nedstøva rot i loft-etarsjen!

Det var et drama som hadde vaska seg det!

32899_s.jpg

 

Begge kamphanene overlevde så vidt jeg veit, den ene som faktisk var kongen på haugen og hadde ei fjørdrakt som var så prega av mye testoseronrusa sløssing at'n knapt hadde igjen halefjør til et dusin DLL, fikk juling av utfordrer'n så på tampen av eggløsningstia til bortimot 20 høner som allerede var bedekt av abdisenten at hovedtyngden av gevinsten for høneflokkens nye førsteelsker stort sett besto av å vekke meg grytidlig på morran med vilt hanegal og enda villere vingeslag som fikk det til og dure i vegga!

Hadde jeg hatt noe mer enn strikk å skyte med er det ikke godt å veta hva som hadde skjedd, men hemningene hadde sikkert stoppa affektdrap på noe så seriøst som en fasan....trur je?

Ja, for det teller vel ikke som seriøst mordforsøk og måtte hente vekkeklokka si ute på gressplenen et par ganger...?

Så derfor Miss Marple, ber jeg om å bli trudd på at de seks beina på denna Daddy Long Leg'n her er kjøpt og betalt over disk, og ikke skutt i nødverge eller affekt av meg ivertfall!

Jeg er da for fasan en lovlydig borger! :D

32921_s.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nedtellinga for en liten Renatur har starta, batterier er lada, minnebrikkene er tomme, matpakka smurt........til og med fiskestanga er pakka hvis hengsla nederst på ryggen skulle tillate litt fisking, og dekka på bilen tåler nok enda en tur til før døm eksploderer og sender fishmobilen og tjukkasen inni rett ut i tyttebærlyngen midt i et skikkelig c-moment av en hårnålsving...?

Målet er diffust, mest på grunn av nevnte rygghengsel, men også fordi diffusen sjøl er så til de grader vanskelig å beregne at'n etter ei lita pissepause på turen fort glømmer om'n var på tur TIL eller FRA elva........med det resultat at'n svinger hjemover igjen etter endt misjon i buskene med samma følelsen som ei dagen-derpå skikkelig rotbløyte i ungdomsåra da en heller ikke huska stort, men var overbevist om at det hadde vært kjempegøy!

Sånt sitter i ei stønn både på korttidsperiodefyllikker og diffuser som meg, og sjøl om vi av erfaring veit at et høl i tåkehavet kan by på brutale overaskelser, gir vi liksom aldri opp håpet om å huske ivertfall det mest minneverdige! :D

Godt vi har kamera og syntetiske minnebrikker slik at flyktige ting og minner kan festes til noe mer pålitelig enn den organiske hard-disk'n! :)

Nå drar jeg, må bare huske på den obligatoriske turen bortom speilet for å si; "Lykke til'a gammeln......og ikke kjør deg bort!" :D

 

En av flere flyktige ting jeg håper skal ta opp litt plass på både den syntetiske og organiske hard-disken etter endt tur denna gangen.

32987_s.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dro først oppom Storsjøen på motivjakt i går, men ble fryktelig lang i maska da den fine furuodden ved Rendalsgrensa, vika og småvanna bakafor der igjen var spærra av to digre og stygge jordvoller!

Hvorfor det er blitt gjort veit jeg ikke, men jeg håper det snart blir et miljøforbud mot å fyre opp Otto-motorer på alt som heter hjullastere og hogstmarskiner.........ikke se så rare ut......det er da lov å mene det! :D

Etterpå bar det sørover så diselskya sto og turboen gløda, 1600 kilo campingskonnert kjørt i villsinne ned til hengebrua der det var kaldt vann å kaste i trynet, men faren for at skalleblokka hadde sprekt av ei så brutal nedkjøling fikk meg til å la være et slikt stønt, og synet av hengeogdinglebrua fikk foresten hjærnecellene til å skru av vikingtoktet helt til ræva mi fant ei jormaurtue neppå Rødsbakken litt seinere.

 

Hengeogdinglebrua er da jammen fin og da!

33129_s.jpg

 

Jordmaur ja, sånne maur biter jaggu hardt, den ene skinka kolapsa faktisk, og det skjedde så fort at jeg nesten velta der jeg satt.....vondt var det også, og villsinnet fra synet av fæle jordvoller for å hindre fri ferdsel blussa opp forsterka av numne ømme skinker og all den andre elendiheta i et misserabelt trist liv, og fikk en masse gloheit oppdemma faanskap til å ville opp og ut sjøl om bruk av åpen ild var aldri så forbudt!

 

Det var da hu kom........andungen med de mjuke lave klunklydene som minner litt om marssvin.

Sinnet datt fullstendig av meg, og sjøl om det svei aldri så mye der bak, kom beby-stemma fram istedet for gloheite gloser og villebrand ute av kontroll!

Belønninga var stor, et lite nyskjerrig klyp i fingertuppen av et kjølig læraktig nebb og masse klunk bare for meg og mine ører.

 

"Fy flate så stooore stygge føtter du har.....næææmen.....har du ikke vinger du'a......det har jeg!" :) 

33130_s.jpg

 

Tre slappfiskere i ly for regnet under to snille furuer.

33108_s.jpg

 

En ørett som kunne vært en harr ble til en stor sik som tok på seg hatt og frakk og begynte å labbe å gå i et sedat, men bestemt tempo utover og nedover elva........et helt fluesnøre og noen meter backing senere slapp den tak i flua på et liksom så selfølgelig vis at ingen fant grunn til å heve stemma for det.

33109_s.jpg

 

Preben, som er en veldig dyktig fluekaster, tredde bakslengen igjennom ei gløppe i krattskogen som var akkurat så stor at ei hornugle hadde måttet slå sammen vinga for å fly igjennom, mens Jostein og jeg fulgte med.........ville'n nå helt ut den derre siste meter'n som mangla...?

Å jada, et eneste perfekt flyt synkront med vaksekvensen til fisken, og fisken tok.

Skjølve begynnelsen på taket var nok rolig, men det ble avslutta med et plask som flua fløy ensom ut av, og igjen på netthinna mi var det et mikroblink av noe gyllent som bekrefta våre mistanker om ørett.

33110_s.jpg

 

Preben får spille birolla i kveldens fineste motiv.

33107_s.jpg

 

I siste rest av fotolys, og helt på grensa av hva som skal til av lukkertid for å gjengi Terjes brede glis under ei lavmelt samtale med Preben.

Og Terje, detta sier jeg med en gang......nå har du gjort bort deg for alvor altså, du har skuet hunden grundig feil på hårene ved å koble grått sjegg og hår til langt framskreden alderdom og sterkt nedsatt hørsel!

Riktignok hører jeg dårlig på riflesia, men den andre mikrofonen virker til gjengjeld dobbelt så bra!

Og så til saken!

Preben, vantro; "Men jøss Terje.....er det ei Sawyer's PTN-nymfe du har på her?"

Terje, veldig lavt; "Hysh Preben, ikke så høyt........Senilix kan høre deg!

Preben, litt mer enn bare litt opprørt; "Jamen hva med alt det styret om purisme, Halford og møllkuler da'a......er det bare jug det eller...?"

Terje, med et engselig blikk opp mot der jeg, "Senilix" satt; "Hyyyysh........kommer detta ut, er mitt liv som purist over, og en ting til er like sikkert......du blir nødt til å sove ute i Bergensværet i framtia, ikkeno varm hytte på Kvarven for deg mer da nei!!!"

Preben, etter et urolig blikk opp på en like urolig himmel; "Så så, slapp av'a kompis.........jeg har da ikke tenkt å si noe, men da vil jeg ha egen nøkkel!"

 

"Jada, den goe gamle Sawyernymfa har funka som fanden for meg i sommer......det er den jeg nesten har tatt all fisken min på!"

33111_s.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Du Tore, du Tore, hvordan hadde Fluefiskenorge vært uten deg? Langt fattigere, det er god du er i hus for natta og at Macen ligger trykt på låra dine og varmer etter en hustrig dag ved elvene. takk for en fin situasjonsrapport!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he, lykke til din kraka, du klarte ikke å holde deg lenger nei! ;D

OME har fått skjært bort en inngrodd tåneggel, og tåa hass har DEN digre turbanen.....ikke pokker om den går ned i ei vadesko, så det blir nok å prøve å finne en snill fisk med sympati for en sålegjenger med sandaler som for tia ikke tåler vann, og står litt lett til! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...